Reklama

Reklama

České století

(seriál)
  • angličtina Czech Century
Trailer 2
Česko, (2013–2014), 11 h 11 min (Minutáž: 65–83 min)

Hrají:

Daniel Landa, Jiří Vyorálek, Luboš Veselý, Jan Budař, David Novotný, Martin Finger, Miloslav Mejzlík, Martin Stránský, Monika A. Fingerová, Jaromír Dulava (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(9)

Obsahy(1)

České století je otevřenou sérií autorsky zpracovaných televizních dramat, která se vracejí ke klíčovým událostem českých dějin z pohledu jejich hlavních aktérů. Televizní cyklus, vytvořený podle scénáře spisovatele Pavla Kosatíka, nabídne nezvyklý pohled na mezní okamžiky moderních dějin naší země od roku 1918 do roku 1992. V každém z devíti dílů se zaměří na jedno datum a klíčové aktéry, jejichž tehdejší rozhodnutí měla mít osudové důsledky pro celý národ, i pro ně samotné. Každý hráč měl v rukou nějaké karty a rozhodoval se, jaký trumf vynese. Autoři Českého století nehodnotí, jestli šlo o dobrý, nebo špatný tah, spíše je zajímá osobní příběh „národního" aktéra své doby. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele laepus k tomuto seriálu (6)

České století (2013) 

Pokud to člověk bere s rezervou a má určité povědomí o historické skutečnosti, je to dívatelný seriál. Sám jej viděl celý už několikrát. Kdo to chce brát jako doslovný dokument a přepis historie, ten bude asi dost zmaten (v tom lepším případě), nebo dost zklamán a naštván (v tom horším případě). Autoři se snaží provokovat, na můj vkus někdy až moc zbytečně (např. komunisti s párkama, nahý Beneš, sprostý Kopecký apod.). Ale silných momentů to má opravdu hodně (např. rozhovor Beneše s Moravcem, jednání v Moskvě 1968 aj.). ()

Veliké bourání (1918) (2013) (E01) 

Nejlepší je scéna Masaryka s Lloydem Georgem. Člověka neznalého historie sice může trochu poplést, ale líbí se mi, že je tam až přehnaný ten jiný pohled na naše české dějiny, na ty slavné dějiny, kterými se někdy chlácholíme. Každopádně Masaryk je zaslouženě hlavní postavou a opravdu dominuje každému setkání, jak to údajně bylo i ve skutečnosti, že svým charizmatem dokázal získat kohokoli. Některé scény působí trochu toporně a školácky, ale moc jich není, naštěstí. Proč dávám tu jednu dolů je i z faktického hlediska - chybí mi tam Štefánik. Bez něj by nebyl Masaryk nic. Ale chápu, že všechno se tam prostě vejít nemůže. ()

Den po Mnichovu (1938) (2013) (E02) 

Pro mě jeden z nejoblíbenějších dílů, který si pouštím asi nejčastěji. Zazní tam spousta názorů na to, proč bylo dobré Mnichov přijmou. Ale i proč bylo na hovno Mnichov přijmout. Je na každém, ať si na to najde svůj pohled. Já to mám vždycky trochu jinak - někdy dojdu k tomu, že 51 ano, 49 ne; jindy zas 51 ne, 49 ano :) Jedno je ale jisté, v roli Beneše bych nechtěl být tehdy ani za nic. Nejvíc se mi na tom díle ale líbí věta generála Krejčího (nedělám si iluze, že ji opravdu řekl, ale to je vedlejší) - "Jako člověk jsem velmi smutný z politiky, která tuto situaci způsobila." Naprostý souhlas. Za mnoho věcí si mohl Beneš svou vlastní předválečnou naivitou. A závěrečný rozhovor Moravce s Benešem? Víme, že se uskutečnil a rád bych si představoval, že to proběhlo přesně tak, jak je to tady. Tolik úžasných Moravcových vět, např. "Armáda je tady od toho, aby ukázala lidem, kteří se na to nehodí, že umírat za vyšší princip má smysl." - "Smysl má život." atd atd atd. Skvělý souboj argumentů. ()

Kulka pro Heydricha (1941) (2013) (E03) 

Až moc ukecaný díl, nemůžu si pomoct. Navíc v některých momentech příliš očekává znalosti diváka (jinak by ho mohl šeredně poplést!), jindy je zas zbytečně školometský. Co je tady povedeného a zůstává mi v paměti? Ta počáteční bezradnost Beneše, který zpočátku v Anglii neznamenal vůbec nic, spíš jim byl na obtíž; také Trojanův Moravec ve scéně, kdy ironicky mluví o tom, co by se Němcům mohlo u Břeclavi udělat; no a pak scéna, kdy Beneš Wenzlu Jakschovi už jasně dá najevo, že Anglií a západem pohrdá (i když tam zrovna je) a jeho hlavním spojencem je Stalin - a Němci půjdou pryč... Smutné, ale pravdivé. ()

Všechnu moc lidu Stalinovi (1948) (2013) (E04) 

Jeden z historicky nejpovedenějších a snad i nejvěrnějších dílů - je tady krásně vidět ta bezbrannost a bezzubost demokratických politiků, rozvrácenost sociální demokracie, odhodlání a nekompromisnost komunistů i tragická role Beneše. Jak říkám vždycky, chybou Beneše nebyl únor 48, ale chybou bylo to, co dělal předtím, že tu republiku k tomuto vůbec dovedl - a že právě on na tom svou láskou k východu měl lví podíl... A právě Beneš se mi tady v tomhle díle líbí nejvíc - Jan Novotný je jako vždy nejlepší. Je smutné, že nedostává víc pořádných a velkých rolí, je to Pan Herec. Vyorálkův Gottwald je možná na pohled zbytečně sympatický, ale vychcaný je dost. Je dobře (a to je důvod páté hvězdy), že se tady Sedláček obešel bez svého nejoblíbenějšího motivu - nahého chlapa. ()

Zabíjení soudruha (1951) (2013) (E05) 

Jsem jediný, kdo má z tohoto dílu takový divný pocit, jakoby se mi režisér snažil sdělit, že ti čeští komunisti vlastně za nic nemohli, že byli vlastně jen vystrašení ze Sovětského svazu, a tak raději nic neriskovali a udělali přesně to, o co byli požádáni. Jediná scéna s Miladou Horákovou trochu ukazuje, jaké to byly ve skutečnosti svině, jinak tady vystupují jako zcela normální politici a to já nejsem schopen zkousnout. Prostě nejsem. Stejně tak i některé rozhovory Gottwalda se Slánským působí příliš strojeně a mají divákovi předat mnoho informací, které by si mezi sebou ti dva určitě nikdy ani neříkali. Ale to je nutná slabost celého tohoto formátu. ()

Reklama

Reklama