Režie:
Richard DonnerKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
John WilliamsHrají:
Christopher Reeve, Marlon Brando, Gene Hackman, Ned Beatty, Jackie Cooper, Glenn Ford, Trevor Howard, Margot Kidder, Jack O'Halloran, Valerie Perrine (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Báječné dobrodružství, které spojilo herecké a tvůrčí talenty tak, jak to dokáže jen velký film, se stalo kasovním a oscarovým triumfem. Jeho kvalita se ještě zvýšila, když se režisér Richard Donner ke svému snímku v roce 2000 vrátil a zařadil do něj osm minut filmu. Užijte si více Kryptonské rady, letmých pohledů na hvězdy předchozích Supermanových inkarnací, více Jor-Ela, zdůrazňujícího synovo poslání na Zemi, a prodloužené scény v úkrytu Lexe Luthora. Christopher Reeve (Superman/Clark Kent), Marlon Brando (Jor-El), Gene Hackman (Luthor) a Margot Kidder (Lois Lane) podávají nezapomenutelné výkony. Vypadá to na noc jako stvořenou k létání. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (373)
Tohle neni nic jinyho nez naivni pohadka, ale je to klasika a nejlepsi Superman. Ze zacatku to je vinou naprosto strasnejch triku silene neprehledny, ale to se srovna kdyz je uz Superman na zemi. Jako malej jeste nic moc nedela takze celkem nuda, ale pak se dostane do mesta a natahne si kostym. Od ty doby to je na 5*. Skoda, ze uplyne zhruba hodina a pul nez vleze Superman do kostymu. Gene Hackman je super zaporak a kdyz se kolem neho mota jeho vymastenej sluha tak to nema chybu. Samozrejme se film nevyhnul spouste nelogicnosti (kde vzal Superman oblek, jak prisel Luthor na ten figl z kryptonitem atd.). I kdyz jsem se spis smal ty strasny naivite tak ma tenhle film sve kouzlo a 4* si zaslouzi. ()
Hezká pohádka a kus nostalgie. Ale zase buďme fér… O téhle látce rozhodně nejde říct, že by zrála jako víno. Ale postupně. Na scénáři se podílel i otec Kmotra Mario Puzo, za kameru usedl dnes legendární Richard Donner. Tvůrci si dali záležet na castingu, respektive byli ochotní vyplatit za zápornou roli Genu Hackmanovi dva miliony a Marlonu Brandovi za pouhé dva týdny práce skoro dvojnásobek. Usilovně o ně stáli. Co si budeme, peníze obecně nebyly problém: když Donner do projektu vstoupil, nechal vyhodit náčrty kulis a další materiály, za kterými stál původně zvažovaný Guy Hamilton. O drobné přitom rozhodně nešlo. U samotného chlapíka z oceli si Donner prosadil, že musí jít o někoho neznámého. Christopher Reeve měl za sebou pouze jediný film, ale nagelované vlasy a červený plášť nakonec připadly jemu. První velká komiksová adaptace (za mě) trpí docela dlouhým úvodem a ještě párkrát mu v průběhu vydatné stopáže dochází dech. Jasně, léta páně 1978 bych valil oči, nadšený jsem byl samozřejmě i někdy na počátku 90. let, kdy jsem tuhle americkou národní ikonu ve stylu našeho Mirka Dušína poprvé viděl. Běžící Clark mimo, létající taky trochu v křeči. Stejně jako scénář. Nadčasová klasika? Fakt jen trochu… ()
ROK 2006. Už po několikáté jsem shlédl Supermana a konečně jsem se odhodlal něco o něm napsat. Kdo by řekl, že je to už 28 let, co Richard Donner natočil praotce všech superhrdinů a vylétl se svojí pláštěnkou do nebes. My jsme se tak setkali se zlotřilým Lexem Luthorem s obličejem Gena Hackmana, horlivou novinářkou Lois, ale především s přihlouplým Clarkem Kentem a jeho hrdinským alteregem (nebo to je naopak?):). Na tehdejší dobu film s astronomickým rozpočtem 55 milionů mohl být katastrofou přímo kryptonského rozměru, naštěstí se scénáře chopil Mario Puzo (KMOTR) a spolu s Donnerem vytvořil úchvatnou podívanou, které nechybí jak zamilovaný motiv, tak akce s na tehdejší dobu přelomovými triky. Je pravda ,že dnes je moje hodnocení hodně ovlivněné samotnou nostalgií, jelikož, co si budeme nalhávat, ateliérové záběry létání s naklíčovaným pozadím se dnes, kdy očekáváme Supermanův návrat, zdají spíše úsměvné, než že by v nás vyvolávaly naprostý obrazový orgasmus. Někdo samozřejmě filmu vyčítá, že Hackman pojal Lexe hodně komediálně (a navíc neměl oholenou lebku a to byl vážně průšvih :)), ale jeho podání je naprosto skvělé a jakákoli chvíle, kdy je na plátně je skvělá. Spolu s tehdejším objevem Christopherem Reevem (nechť je mu země lehká) a lehce v letech Margot Kidder vytváří skvělí film na který se bude vzpomínat ještě hodně dlouhou dobu a nebojím se ho nazvat klasikou, která sice stárne, ale jen velmi pomalu. ()
[SE] Obří filmařina, která mi svojí roztříštěností a ambiciózností připomněla snad jen akorát Jacksonova King Konga či Snyderova Batmana vs Supermana. Stejně jak se zde několikrát změní prostředí, změní se i kompletně duch filmu. Šedesátková papundeklová sci-fi, rurální americké melodrama mezi obilnými klasy, hektický žurnalistický on-the-grid svět sedmdesátkového New Yorku a na závěr monumentální hrdinský spektákl s cartoonovým padouchem, kde je možné vše, protože doslova je zde možné vše. Sám Donner se přiznal, že v některé momenty pracovalo simultánně přes sebe sedm štábů, do toho rovnou točil druhý díl (skutečnost, u který jsem si myslel, že se stala zvykem až s LOTRem) a ještě se stihl rozhádat, jak to tak bývá, se zástupci studia natolik, že na sebe nepromuvili ani slovo a druhý díl za režiséra nakonec musel dokončit Richard Lester, který byl původně vyslán jako mediátor mezi znepřátelenými stranami. Film tak má veškeré předpoklady proto, aby nedržel dohromady. A přesto, díky tomu, kolik času je věnováno protagonistovu pozadí (ha ha ha) a kolik života je v civilních scénách, tak celá ta historka o Übermenschovi (jak ho nazývá Lois Lane, zahraná vynikající Margot Robbie), respektive přímo Božím synovi (jak o něm rádi uvažují jeho adoptivní rodiče) není tak srandovní, jak by se mohlo nabízet. Pokud teda třeba nejste člověk, co chce od filmů nějakou fyzikální integritu a vysmíváte se scénám, ve kterých se narovnáním tektonických desek v sanandreaském zlomu vrátí i na na původní místo padající písmena z nápisu Hollywood. Mimochodem ve scénách ze zalidněných newyorských ulic a divokých novinářských kanceláří jde vyčíst do budoucna nejzásadnější Donnerův talent detailního vykreslení chaotické živelnosti velkoměsta, který později tolik uplatnil v kvadrologii Lethal Weapon. ()
Superman je první opravdu známý komiksový film a jako takový se neoprávněně těší velké pozornosti jako by byl něco extra skvělého, přitom je to ale jen příšerně natahovaná nezáživná kaše. Snaha režiséra o uchopení látky s nadsázkou by sice mohla být ocenitelná, jenže on to se svou snahou poněkud přehnal, takže, pokud jsem zrovna neusínal, jsem měl neustálý pocit že se dívám na nějakou nepříliš povedenou parodii. ()
Galerie (192)
Zajímavosti (93)
- Trikovo náročné natáčania trvalo až 19 mesiacov. (youtoo18)
- Kameraman Geoffrey Unsworth zomrel po konci natáčania. Margot Kidder, ktorá hrala Lois Lane, trpela v roku 1996 záchvatmi duševnej choroby, našli ju dezorientovanú a špinavú putovať ulicami Los Angeles, zatiaľ čo Richard Pryor, ktorý sa objavil v snímke Superman III (1983), zomrel na roztrúsenú sklerózu. Zdá sa, akoby tento film rozosieval po hercoch samé nešťastia. (Karush)
- Autori komiksovej postavy Supermana Jerry Siegel a Joe Shuster predali svoje práva do filmového priemyslu v roku 1938 za 130 dolárov bez ďalších podielov zo zisku. (slord)
Reklama