Tvůrci:
Jac SchaefferRežie:
Matt ShakmanKamera:
Jess HallHudba:
Christophe BeckHrají:
Elizabeth Olsen, Paul Bettany, Kat Dennings, Teyonah Parris, Randall Park, Kathryn Hahn, Fred Melamed, Debra Jo Rupp, Jolene Purdy, David Lengel (více)VOD (1)
Epizody(9)
-
Natočeno před živým publikem (E01)
-
Nesahej na ten ovladač (E02)
-
Nyní barevně (E03)
-
Přerušujeme vysílání (E04)
-
Ve speciálním dílu... (E05)
-
Zcela nový halloweenský strašidelný díl! (E06)
-
Proboření čtvrté stěny (E07)
-
V předchozích dílech jste neviděli (E08)
-
Finále seriálu (E09)
Obsahy(2)
Seriál WandaVision od Marvel Studios je zmesou klasických televíznych sitkomov a filmového sveta Marvel. Wanda Maximovová (Elizabeth Olsen) a Vision (Paul Bettany), dve superbytosti žijúce v malom mestečku, zisťujú v tomto seriáli, že nie všetko je také idylické, ako sa na prvý pohľad zdá. (Disney+)
Videa (4)
Recenze (351)
Paráda! Tomuto seriálu nelze nic vytknout. Jsem rád, že Marvel to čtvrtou fází posunul trošku do takovýchto nápaditých a hlavně jednou sérií ukončených televizních sérií. WandaVision je totiž díky této myšlence nápady přetékající pecka, kde od prvního dílu nevíte, co si myslet, abyste oné genialitě postupně přicházeli na chuť, a která hlavně končí přesně včas, aby Vás dokázala adekvátně ukojit. Myslím si, že je škoda více slov. Na seriál jsem šel s minimem informací a tak jsem díl za dílem objevoval další a další narážky a nápady, které seriálem protékaly, až jsem se dostal k jádru toho, proč se zde děje to, co se děje....a po dlouhé době jsem byl scénáristicky příjemně šokovaný. Myslím si, že vědět o chlup více, už bych si to tolik neužil...a pokud je ještě někdo, kdo má Marvel rád a WandaVision neviděl, tak ať ani chvíli neváhá. Asi to nejoriginálnější, co od Marvelu vzešlo. Vůbec ne prvoplánové, odkazující na mnoho filmových dekád zpět a s láskou ke kinematografii, kterou já vždycky moc rád ocením. ()
Ačkoliv mám zhlédnuté všechny MCU celovečeráky, seriálovým produkcím jsem se (z časových důvodů) doposud vyhýbal, nicméně v případě WandaVision jsem se rozhodl udělat výjimku, jelikož jsem se nechal chytit na lákavý námět a nadmíru sympatické obsazení. (Spoiler alert!) "Wandin Vision" popřípadě "Wandina vize" je bezpochyby povšímnutíhodný seriálový projekt a netradiční žánrový hybrid v jednom - během devíti epizod se divákovi dostane tradičního sitcomu, superhrdinské romance, ale i temného fantasy a rodinného dramatu. Na rozdíl od MCU filmů, jež sází zejména na okázalý (a pro někoho možná přeplácaný) audiovizuál, se WandaVision snaží poctivě pracovat s postavami a jít do hloubky - i když chvílemi tvůrci tlačili okatě na city, tak já jsem jim to sežral i s pomyslným navijákem. Paul Bettany a Elizabeth Olsen mi byli oba opravdu sympatičtí a výborně mezi nimi fungovala chemie, o čemž jsem se přesvědčil již z předchozích filmů. Ve vedlejších rolích jim skvěle přihrávali Kat Dennings, Teyonah Parris a (místy lehce teatrální) Kathryn Hahn. Zaujala mě (a do jisté míry též dojala) motivace postav, jež hnala děj kupředu. Vedle toho jsem si užíval drobných (ale i tak stále uspokojivých) napojení na předchozí MCU projekty a rovněž mě potěšilo budování čarodějnické mytologie. I přes pár slabších momentů jsem se seriálem ve výsledku spokojený. ()
Hravá forma v prvních dílech mě velmi bavila, sitcomovitost pomáhala jak humoru, tak celkové zápletce, ale důležité pro mě bylo sledovat epizody ne za sebou, ale hezky s pauzami, protože děje bylo pomálu a jednalo se jen o náznaky, byť velmi zajímavé a dobře zpracované (hele, divnej člověk vylezl z kanálu ; hele, divná barevná věc v černobílém díle). Postupem čase se vytrácí veškeré prvky sitkomu (jak nad tím přemýšlím, tak posledním prvkem byla jedna velmi boží písnička) a místo toho to je... Prostě Marvelovka, ale jedna z těch méně zábavných, protože vůbec nevyužívá potenciálu postav, konec samotný je nechutně nudný a dokonce tak, že v podstatě každá teorie, co se v průběhu premiéry dala najít na internetech, byla mnohem lepší, než výsledný konec. mimochodem, moje oblíbená byla ta, že Wanda nežije a je to jen činčila, co okusovala její zetlelé ostatky a přešla na ni část její kouzelné moci a díky tomu by měla po konci seriálu nekonečný přistup k jablkům Ano, bavil jsem se, bylo to odvážné, dobře natočené, ale... Originalita formátu trochu přebila originalitu příběhu, jako takového, ten je až příliš velkou sázkou na jistotu a stahuje Wandu s Visionem do tříhvězdičkových vod. ()
A tím začala lavina Marvel seriálů pro Mickey Mouse. WV má rozhodně co nabídnout a zvolená forma, tj. motivace sitcomy z různých časových období, například inspirace Krokem za krokem, Moderní rodinkou nebo Kanclem je poznat, v kombinaci s Marvel světem, který známe například z Agents of SHIELD funguje a je vtipná. 9 epizod je ideální délka, furt se tu tak něco děje a divák se nenudí. I když jsem se místy bavil, tak WV oproti filmům nebude něco, co bych sjížděl opakovaně. Elizabeth Olsen, jakožto jedna z vůbec nejmocnějších bytostí světa a zároveň mamka od rodiny, je naprosto skvělá a doufám, že ji krom dvojky Doktora uvidím i v dalších filmech. Bettany je klasicky bez chyby, potěší i návrat dvou známých tváří - Dennings a Park. Je škoda, byť se to na první pohled nezdá, že je příběh překvapivě jednoduchý, protože zrovna WandaVision si zasloužilo pořádnej mindfuck a ne téměř pohádkové rozuzlení. Hlavně polovina sezóny k pořádnému zamotání hlav směřovala, jenže závěr byl nakonec celkem neuspokojivý. ()
V roce 2019 se Marvelu podařilo něco neskutečného. Od roku 2008 a prvního Iron Mana, kdy postupně budovali svůj Marvel Cinematic Universe ušli dlouhý kus cesty, který se v roce 2019 dočkal svého vyvrcholení v podobě Avengers: Endgame. Šlo o divácký úspěch, který se stal nejvýdělečnějším filmem všech dob. Marvel ale nekončí a musel především dokázat, že i po Avengers: Endgame bude mít nadále smysl v Marvel Cinematic Universe pokračovat. 2. éra MCU tak po Spider-Manovi: Daleko od domova definitivně startuje a samotná WandaVision je příslibem, že nás určitě ještě čekají zajímavé věci. Wanda Maximoff v podání Elisabeth Olsen a Vision v podání Paula Bettanyho jsou prvními hrdiny z MCU, kteří se dočkávají vlastního seriálu na streamovací službě Disney+. Vůbec poprvé se tato dvojice nepředstavuje v týmovém filmu a především od začátku jasné, že tahle dvojice dostane větší prostor. Přitom všem existoval oblak tajemna vzhledem k tomu, jak přesně dopadli události dvojice filmů Avengers: Infinity War/Avengers: Endgame a jak to celé bude vypadat. Už dlouho dopředu tvůrci slibovali, že WandaVision bude sitcom. To, že již první epizodou se ale atmosféru sitcomu dokáže prodat takovým způsobem nemohl čekat opravdu nikdo. Napříč prvními sedmi epizodami WandaVision čerpá a zároveň vzdává poctu sitcomům, které v USA vznikli od roku 1950 až doposud. Dochází k odkazům nebo vyloženým citacím sitcomů jako The Dick Van Dyke Show, Malcolm v nesnázích nebo Taková normální rodinka. Většina seriálu se přitom skutečně natáčela před živým publikem, aby byl nádech sitcomu ještě více autentický a nejlepší na tom celé je to, že se to skutečně dokáže prodat. Režisér celé minisérie Matt Shakman skutečně dokázal první dvě epizody natočit jako výtečné epizody sitcomů z 50. a 60. let. Celou dobu sice divák tuší, že je něco špatně a některé momenty ještě v tomhle ohledu přikládají pod ohněm, jinak ale první dvě epizody skutečně bezvadně fungují jako klasické sitcomové epizody. Nadále se tu výborně daří rozšiřovat mytologii a samotný svět MCU. V rámci MCU jsme se doposud setkali s norskými bohy, mimozemšťany a čaroději a přesto se očividným stylem, kterého se MCU drží daří skutečně daří vybudovat pocit, že se vše odehrává v jednom světě. Televizní formát 4:3, ono většinou spíše otravné smějící se publikum a typické televizní reklamy, které přísluší své době a jsou nějakým způsobem napojeni na minulost Scarlet Witch. Tímto vším WandaVision ze svého sitcomovového formátu dostává všechno, humor funguje tak, jak by měl a především to má celé výtečné obsazení, kde takový Paul Bettany po sérii vážných rolí dostává možnost předvést se v komediální póze a je jednoduše fenomenální. A pak jsou tu výtečná intra, která jsou navíc doprovázena originálně vytvořenými písněmi, které jsou neskutečně chytlavé. Je možná škoda, že v samotném závěru tenhle seriál definitivně ztratí to, co ho dělalo tak specifickou marvelovkou. Jenže si to pořád drží výtečnou kvalitu a především se ukáže, že všechny předcházející události skutečně měli své opodstatnění. Čtvrtý díl nabídne pohled na události prvních tří epizod z reálného prostředí, přičemž se i v následujících dílech dočkáváme přeskakováním mezi těmito dvěma lokacemi, osmý díl slouží jako skvělé roztažení mytologie životního příběhu Wandy a devátý díl je zase výtečným finále, které je velkolepé, ale především dojemné. Ona výjimečnost tohohle seriálu se tak nikdy úplně nevytratí a pořád obsahuje spousty elementů, které ho bezpečně oddělují od zbytku MCU. Za mě jsem tedy spokojený v tom ohledu, že se zde skutečně někdo vydává tak trochu jiným směrem a podobné ´´ experimenty´´ osobně doufám uvidíme v budoucích projektech MCU jenom a jenom více. WandaVision sází na tak trochu nespolehlivého vypravěče, kdy se i očividné věci lusknutím prstu stanou neočividnými. Osobně žiji v tom duchu, že v samotném seriálu je tolik odkazů na různé prvky právě proto, aby fanoušci někoho očekávali a pak jen byli překvapeni, že to očividně naznačované nedorazí. Je to fikané a nikdy si nemůžete být úplně jistí, zda zde skutečně figuruje multivesmír, cestování v časem nebo démoni. Mnoho fanoušků pak bude pochopitelně naštvaných, že se jejich teorie nevyplnili a nedostali tamto a tamto. Já osobně jsem ale nadšený z toho, že si tu někdo prostě fikaně hraje s divákem, buduje jeho očekávání a pak je schopen oněmi očekáváními zcela otřást. Tohle hraní s divákem je za poslední dobu jedno z těch nejlepších hraní s divákem, které jsem viděl a neskutečně jsem si užíval, jak jsem byl sám někdy lapen v moři otázek. Disney+ navíc sází na týdenní model vydávání a seriál WandaVision u mě osobně způsobil bolestivě dlouhá čekání na další týden, jen proto, abych si doplnil další dílek téhle fantastické skládačky. WandaVision výtečně funguje i jakási forma psychologické sondy, kdy se opravdu dostáváme na kobylku charakteru Wandy Maximoff. Elizabeth Olsen zde dostává šanci ukázat, že umí hrát a naplno to využívá. Její výkon je fantastický a všem pochybovačům velmi pravděpodobně zavře ústa. Kathryn Hahn jako Agatha Harkness též předvádí fantastický výkon a především komediální herečka zde dostává chvílemi možnost se představit i v tak trochu jiném světle. Teyonah Parris jako Monica Rambeau, Randall Park jako Jimmy Woo, Kat Dennings jako Darcy Lewis, Josh Stamberg jako Heyward, Jullian Hillard a Jett Klyne jako Billy a Tommy Maximoffovi nebo Evan Peters jsou ve svých rolích také velmi fajn. Přitom všem se navíc funkčně rozpracovává dosavadní mytologie MCU, zároveň se rozšiřuje, přitom všem tu figurují pomrknutí, která ale nejsou vyloženě na sílu a pak to všechno vede k výtečnému finále, kde se definitivně potvrdí síla příběhu napříč celou sérií. Je velmi snadné si tento seriál zamilovat, protože je vidět, že šikovní lidé z Marvel Studios nadále nepolevují. Tým scenáristů sepsal skutečně silný příběh s výtečnými postavami, bravurními zvraty a funkčním přeskakováním mezi tóny. Všechny epizody přitom nejsou vyloženě fenomenální a některým chybí nějaké výraznější momenty, přesto je to ale v součtu neskutečně parádní a upřímně jsem rád, že něco takového vzniklo. O to více právě pod Marvel Studios, které definitivně naznačuje, že bychom se v budoucnu mohli dočkat takhle výrazných projektů. WandaVision je skvělý seriál, který výtečně startuje 4. fázi Marvel Cinematic Universe. Řemeslně fenomenální, herecky skvěle zahraný, má to výtečný soundtrack Christophea Becka a především to dokáže naprosto prodat momenty o které se snaží. Když to má být komedie, je to komedie. Když to má být drama, je to drama. Když to má mít lehce hororový tón, má ho. Krásně se na to dívá (s barvami to pracuje krásně), výtečně to kombinuje klasickou marvelovku s výtečnou poctou sitcomům a je to prostě další důkaz toho, že seriálová tvorba Disney+ se vyvíjí tím správným směrem. A ukázkově to dokáže diváka (nejednou) oklamat. A Wanda Maximoff se definitivně stává jednou z nejzajímavějších postav, které má aktuálně Marvel ve svém repertoáru. Za tuhle odvážnější marvelovku jsem neskutečně rád a vlastně mě mrzí, že to s ní takhle uteklo......... ()
Galerie (88)
Zajímavosti (142)
- Když Wanda (Elizabeth Olsen) řekne, že její manžel má nezničitelnou hlavu, tak odkazuje na film Avengers: Infinity War (2018), ve kterém musela zničit Mind Stone, přičemž pukla Visionova (Paul Bettany) hlava. (Kubaaa97)
- Počáteční scéna, ve které Wanda (Elizabeth Olsen) a Vision (Paul Bettany) spí v jednolůžkových postelích, odkazuje na seriály z 50. a 60. let. V amerických sitcomech totiž manželé spolu nesdíleli lože. (Kubaaa97)
- Ačkoliv se tato epizoda odehrává v 50. letech, tak si v obývacím pokoji můžeme všimnout malmového krbu. Ten byl ale vytvořen až v 60. letech. (Kubaaa97)
Reklama