Režie:
Antonín MoskalykKamera:
Juraj ŠajmovičHudba:
Karel SvobodaHrají:
Boris Rösner, Petr Kostka, Ladislav Mrkvička, Ondřej Havelka, Vlasta Fabianová, Nelly Gaierová, Ladislav Frej st., Daniela Kolářová, Luděk Munzar (více)Série(4) / Epizody(26)
Obsahy(4)
Oblíbený detektivní seriál v režii A. Moskalyka o boji práva se zločinem, ve kterém se rodila vědecká kriminalistika. Každá epizoda je věnována jedné kriminalistické disciplíně, jenž se uplatnila u soudu a později byla uznána jako nezvratný a usvědčující důkaz. (Česká televize)
Videa (24)
Recenze (355)
Seriál se mi vryl do hlavy především díky neuvěřitelné hudební úvodní znělce, která je téměř nepřekonatelná. Když k tomu přidáme, že jde o českou tvorbu (kterou dost často zatracuju) a ještě jako bonus kvalitní atmosférické zpracování, které nám nechá nahlídnout do tajů kriminalistiky, nemůžu jinak. 92%. ()
Za první dvě série je to jasných 5*, ve třetí už sice pár dílů bylo dost slabých, pro ty ale hodnocení snižovat nebudu. I tak asi nejlepší československý seriál (tedy po F. L. Věkovi) se skvělou atmosférou, výpravou a nejlepšími herci. Můj nejoblíbenější díl je Paprsek o padělateli obrazů van Meegerenovi a po něm Krev. ()
Moskalykovo opus magnum. Další ze seriálů mého dětství, u jehož dílů jsem se často klepal strachy a napětím. Pokud mohu po letech pracně lovit z paměti to, co mi po Dobrodružství kriminalistiky zůstalo dodnes, pak mohu napsat jen jediné: klenot! Kam se hrabou Četnické humoresky... Mimochodem famózní hudba Karla Svobody, který byl v 80. letech v nejlepší formě. ()
Nemůžu si pomoct, koprodukční záležitosti s tehdejší NSR dopadaly povětšinou výborně až skvostně a tenhle seriál je pro mě spolu s "Cirkusem Humberto" absolutní špičkou českých seriálů. Koncem série mu sice trošku dochází dech, ale pořád jen do silného nadprůměru. Napínavé příběhy, skvělé provedení, herecké výkony a báječná hudba Karla Svobody. Myslíte si, že se u nás ještě někdy něco podobného natočí? ()
Stejně jako starší CIRKUS HUMBERTO jde o výpravný historický koprodukční seriál podle skutečných událostí se směskou českých a zahraničních herců, zahrnující široký časoprostor, kdy mezi jednotlivými (zde epizodickými) díly a kolikrát i během nich poskočíme dopředu o několik let. Každá epizoda mapuje nějakou významnou kapitolu dějin kriminalistiky, ale v souladu s názvem nejde o žádnou nudnou přednášku z historie, ale naopak o poměrně temné, napínavé a akční příběhy s charizmatickými hrdiny na straně zákona, byť některé díly jsou zajímavější/povedenější než jiné. A nezapomeňme na kultovní údernou znělku a celkově výbornou hudbu a na pro tenhle seriál specifickou euforii diváka nad každým vítězstvím spravedlnosti. ()
Galerie (409)
Zajímavosti (120)
- Od začátku příběhu je zřejmé, že Keith Hobday (Josef Vinklář) zemřel na infarkt bez zavinění smrti někým jiným. Přestože v tu dobu už byla patologie na takové úrovni, aby to rozpoznala, policie se o zprávu patologa vůbec nezajímala a spustila nesmyslný hon na nevinou oběť Erica Hobdaye (Ladislav Frej). (sator)
- V 17. díle s názvem "Pinkertonova detektivní agentůra", který se odehrává v roce 1850, je na dostihovém závodišti vidět moderní pouliční lampa. (M.B)
- Otcem základní myšlenky seriálu byl filmový režisér, dokumentarista a spisovatel Jaroslav Šikl. Ten stál třeba za cyklem Kriminalistické sondy (resp. Kriminalistická laboratoř) z konce 60. let, v němž se divákům pokusil přiblížit práci kriminalistů. Šikl měl s tématem zkušenosti, napsal třeba námět ke Třiceti případům majora Zemana (od r. 1974). Televizi proto v první polovině 80. let nabídl čtyři scénáře, v nichž se polodokumentární formou zaměřil na kuriózní nebo známé případy z dějin kriminalistiky. Ty se líbily nejen ČST, ale i západoněmeckému partnerovi, jenž se rozhodl projekt spolufinancovat. (sator)
Reklama