Reklama

Reklama

Tudorovci

(seriál)
  • Irsko The Tudors (více)
Trailer
Irsko / Kanada / USA / Velká Británie, (2007–2010), 33 h 19 min (Minutáž: 47–57 min)

Scénář:

Michael Hirst

Kamera:

Ousama Rawi

Hudba:

Trevor Morris

Hrají:

Jonathan Rhys Meyers, Henry Cavill, Anthony Brophy, James Frain, Sarah Bolger, Natalie Dormer, Max Brown, Nick Dunning, Sam Neill, Jeremy Northam (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(38)

Od okamžiku, kdy se jako 40letý chopil moci, byl anglický král Jindřich VIII. panovníkem s nenasytným apetitem a minimálním zájmem o státní záležitosti. Stal se tak ideálním terčem pro zneužívání svým intrikánským kancléřem, kardinálem Thomasem Wolseyem, jehož ambice usednout na papežský stolec vévodily jeho osobním cílům. Touha krále Jindřicha po mužském potomkovi a neschopnost jeho ženy Kateřiny Aragonské mu syna porodit, nasměrovaly jeho království na historickou cestu, která ohrožovala královy pravomoci, podpořila nástup Anne Boleynové, milenky odhodlané stát se novou královnou, a podnítila krvavou protestantskou reformaci, jež oslabila přední postavení katolické církve v Evropě. Navzdory překážkám ze strany mocného papeže v Římě, ambiciózním a zkorumpovaným vladařům z celé Evropy a dokonce i vlastním poddaným se Jindřich nezastaví naprosto před ničím, včetně exilu a zavraždění svých nejbližších, aby svých cílů dosáhl. (Viasat)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (339)

Faidra 

všechny recenze uživatele

Navzdory Mattyho pesimistickému prohlášení se ještě najdou tací, kteří si stokrát raději dají konverzační drama než nabušenou prime-time serie... jenže vydatná reklama přiživovala nástup i tohoto dílka a s mozkem pod vlivem prvních dvou sérií se opovažuji prohlásit, že zase jednou hypeová kosa padla na kámen reality a místo o dosud nevídanou moderní ságu se jedná o seriál, který se spolu s trabantem a manželským sexem řadí do seznamu záležitostí, které uspokojí, ale nenadchnou. Marná (světská) sláva, od seriálu s takovým titulem by člověk čekal něco víc než krásně okostýmovaný exkurz do Jindrovy ložnice, kde se beztoho kostýmy brzy a bez zdráhání poroučejí k zemi, protože králova přízeň je holt králova přízeň a ve frontě čekají další rozdychtěné zájemkyně. Karel Čapek svého času popsal kostyméra jako osobu, která dojatě hledí na herce a šeptá: "Jak krásně hrají ty šaty na panu X!" Tak zlé to není, Kennedyová, má oblíbenkyně od dob Generála, oplývá vznešeností, jakou by jí mohly závidět mnohé pomazané hlavy, Dormerová je dost zajímavá na to, abyste jí uvěřili, že Jindra pod vlivem jí rozdmýchaného ohně v poklopci otřásal vírou, trůny a šibenicemi a měnil se z vzorného exempláře defensor fidei v nezdárný příklad hereticus pessimus, Northam dokáže svého Thomase Mora podat dostatečně přesvědčivě a Sam Neill nemá coby vlk v rouše šarlatovém vytřískávající ze svých třiceti stříbrných bohaté úroky chybu, akorát Rhys-Meyers má tu chybu, že se svým opižlaným účesem a neustále odhalenými pažemi spíš než krále připomíná žoldáka z fantasy céčka a kdyby tam ze dvou Jindřichových sester a kdovíčeho dalšího naklonovaná Margaret se svým milostným životem "nejdřív postel, potom kostel a menší vražda v mezičase" a prapodivná zápletka Compton/Tallis (ovšem autorům historického slashe se otevírá zcela nové pole působnosti) absentovaly a zbytek ansámblu neposkakoval kolem, nekurvil se s kdekým a nepěl "kujme pikle, kujme pikle," houby by se stalo. Už druhý "historický" (čti "současně vypadající a chovající se herci se motají po place v nažehlených kostýmech a tváří se nakrknutě") seriál z produkce HBO, v kterém se mi nejvíc líbily úvodní titulky. P.S. Chápu, že "Tudorovci" zní honosněji než "Kterak Jindra přefik všechno, co nosilo sukně, dokud nepotkal Anču, a po Anče se konal rychlý návrat ke starým zvykům," ale ve chvíli, kdy se místo vybroušeného příběhu jedné dosti podstatné dynastie dvacet večerů koukáte na to, jak Božský Jonathan střídavě leze z postele do postele, zamilovaně drnká Greensleeves a válí se po zemi v hysterickém záchvatu ne nepodoben čtyřletému, kterému jste sdělili, že mu ten vláček nekoupíte, vám ten název začne připadat pro Tudorovce značně urážlivý. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

1. série - 70% - Detailně probraná politika, poutavé vztahy, nekompromisní činy a spousta linií, kterým pohříchu chybí atraktivnost. Kdyby se scénář soustředil na krále, jeho partnerky a případně na nejzajímavější lidi z jeho okolí, tedy v mých očích Wolseyho a Brandona, šlo by o perfektní žánrovou dobovku. Místo toho ale jde do neúměrné hloubky historických skutečností (což při jejich občasném pozměňování lehce postrádá smysl) a podkopává tak nohy samotnému ústřednímu příběhu. 2. série - 85% - Tvrdší kalibr ve všech směrech. Prchlivější Jindřich, intriky sahající až do Říma a i bez dějepisu jasný pocit, že tady se na optimismus čeká marně. Hlavním zlepšením proti úvodní sezóně je ale určitě srozumitelnější politika a pochopení, že ne všechno, co se toho času na dvoře řešilo, musí být řečeno. Zapuzená Kateřina, Thomas More nebo všudypřítomný Cromwell mají proto v příběhu o to pevnější a zásadnější místo. Nejslavnější dějový zlom snad celého Jindřichova panování ale přichází v samém závěru a zanechává po sobě lehkou příchuť osudovosti a nového začátku. 3. série - 90% - Michael Hirst pokračuje ve svých scénářích v kvalitativním vzestupu a dovádí Tudorovce do doby věčných neshod, zdrcujících zklamání a náznaků neodvratné zkázy. Hlavně ale ukazuje, že i dlouhodobě intrikující postavy si zaslouží soucit nebo to, že i nejpevnější charakter může podlehnout všudypřítomnému tlaku a uchýlit se ke stejným praktikám, jaké používají lidé kolem něj. Kromě toho jsem se dočkal i svého nejoblíbenějšího dílu vůbec. Nechci z něj prozrazovat nic, protože historie sice možná spoiler není, ale pochybuji, že máme všichni nastudovaný Jindřichův životopis od A do Z. Proto jen prozradím, že jde o čtvrtou epizodu. Kdo viděl, ten ví. Kdo neviděl, bude očarován. 4. série - 75% - Stárnoucí král, houstnoucí intriky, rozum pobírající Jindřichovi potomci a závěr ságy. Škoda jen, že tentokrát scénář občas lehce klopýtá a pár motivů se opakuje, protože střídání manželek hlavního hrdiny nemůže být strhující napořád a debaty o smyslu a směru anglické církve už také byly probrány snad ze všech stran. Přesto Tudorovci nemají šanci spadnout kamkoli do oblasti průměru. Na to jsou totiž herci až příliš brilantní sestavou, které stále s přehledem vévodí znovuzrozený Myers. Jeho dokončený přerod z popudlivého mladíka do strhaného muže zmítaného vlastním nezvladatelným já je jedním z nejpůsobivějších dlouhodobých hereckých koncertů, co jsem měl tu čest poznat. Velmi zdatně mu sekunduje vyzrálý Henry Cavill a Sarah Bolger, která z nenápadné postavy přesvědčivě dozrála do potenciální panovnice plné až děsivě jasných cílů. Ať už je ale závěrečná série jak chce rozporuplná, její úplný závěr rozechvívá nadlouho. Osudové smíření a vzpomínky na klíčové okamžiky celého lidského života. A klid v Jindřichových očích. Poklona, veličenstvo. ()

Reklama

Nettrass 

všechny recenze uživatele

Podle názvu jsem si myslel, že Tudorovci, jsou nějaký druh brouků. A vida, moc jsem se nemýlil. Opravdu to vypadá, že Tudor je nějaká mužská varianta Kudlanky Nábožné, pač po styku taky zanedlouho následovala likvidace samičky. A jestli je taky pojídal? Když se podívám na jeho dobové vyobrazení, klonil bych se klidně k názoru, že ano. Ten hnusák je na přesdržku, už od pohledu. To obsazení, celkem hezkým hercem, je pro něj hodně silná lichotka. 70% ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Barvitý historický seriál o atraktivním úseku anglických dějin. Je mi celkem jedno, jestli se autoři drželi věrně historické pravdy, nebo ne a překročili s autorskou licencí běžné zvyky. Je to krásná podívaná a o atmosféře britského královského dvora v 16-tém století vypovídá nepochybně stejně pravděpodobně jako učebnice dějepisu. Rád bych jednou viděl takový seriál třeba o Přemyslovcích. ()

Arachneuss 

všechny recenze uživatele

„Jaká ztráta je pro člověka nejvíc nenahraditelná? Čas. Ze všech ztrát je nejvíce nenahraditelný, protože se nedá vykoupit.” Kateřina Aragonská & Anna Boleynová - 70%: Seriál má dvě přednosti, které z něj dělají tak silně nadprůměrné dílo. První je technická stránka, počínajíc omračující hudbou, obrazovými hrátky tvůrců s představivostí, jak asi neomezený vládce vnímá dění okolo sebe a pak je zde samozřejmě úchvatná garderóba stovek kostýmů (v 15. století se zkrátka uměli oháknout stylově). Druhým a největším pozitivem jsou pak samotní herci. Ať slavní (všemocný kardinál Sam Neill), debutující (Zlatý glóbus pro Natalii Dormer!) či žijící legendy (démonický Peter O'Toole jako Bohu oddaný papež Pavel III.). Každý z obsazení vykazuje maximální snahu o co nejlepší výkon a že je to poznat. Vždyť i té Anny Boleynové musí být člověku v den její popravy líto. Vrcholem je pak samozřejmě Jonathan Rhys Meyers, který nehraje krále... on králem je! Králem nepředvídatelným a náladovým. Králem mocným a krutým. Králem ochotným pro své blaho zruinovat i zemi, které vládne. Zkrátka králem z rodu Tudorovců... Jane Seymoureová - 100%: S velkou sledovaností přichází větší rozpočet a tvůrci mohou začít myslet i globálně. Dvorní intriky již nehrají prim, tentokrát přichází na řadu vztah krále se svými poddanými a návrat k prvotní otázce, zda-li je lepší, aby se lidé svého vládce obávali či jej milovali. Na post královny navíc nastupuje dobrota sama se srdcem a tváří anděla, jejíž pravou cenu si Jindřich uvědomí příliš pozdě. A je to právě ten moment, kdy absolutistický vladař poklekne u lóže své umírající manželky, který mě bez jakýchkoliv výhrad přesvědčil, že v první polovině třetí řady stanul seriál na svém vrcholu. Anna Clevesová - 80%: Temné a depresivní, v tomto duchu se nese zakončení třetí série. Z všemocného vladaře se opět stává egoistická svině, za jehož rozmary trpí jak jeho nejbližší, tak celý stát. Opět se uzavírají tajné dohody, opět se bodají dýky do zad. Nejkladnější postavou je tak paradoxně kancléř Cromwell, který (jak už to v historii u hodných hochů bývá) sám skončí s hlavou na špalku, zatímco se jeho svrchovaný pán úspěšně transformuje do bezcitné kreatury. Největší hvězdou je ale hudební skladatel Trevor Morris, který po dvou řadách příjemných melodií přeladil o 180 stupňů a do každé druhé scény láduje zběsilé smyčce čí šíleně drunící bubny. Atmosféricky je tak třetí část Tudorovců zatím nejpovedenější. Kateřina Howardová - 70%: Král je ve stavu zranitelnosti a tak mu jeho zkorumpovaná šlechta dostrčí mladou dračici, sexuálně atraktivní blbku bez charakteru, chcete-li Megan Fox své doby. Zatímco se tak panovník oddává vášni se svou novou královnou, která není zas tak panenská, jak se zdá, tak jeho poddaní skrze jeho zranitelnost uskutečňují své podlé plány a zbavují se svých nepřátel. Ze všech částí Tudorovců je zrovna tato nejslabší. Tvůrci a ani opět výtečný herecký ansábl za to nenesou vinu, chyba je už v historii samotné. Pátá panovnice zkrátka nemá sebemenší šanci na získání divákových sympatií, neboť vyjma vznešené krve ji od dobových bezcharakterních prostitutek nedělí vůbec nic. Kateřina Paarová - 100%: Druhá polovina závěrečné řady je už naprosto jiné kafe. Vladařova nová vyvolená je silná a sebejistá žena, kterou si divák oblíbí již během několika minut. Intriky na anglickém dvoře jsou už pouze zúženy na soupeření o malého prince Edwarda, u kterého je s každým dalším rokem jasné, že za chvíli usedne na otcův trůn. Díky vysokém rozpočtu si již tvůrci mohou dovolit i velmi působivé a napínavé dobývání francouzského města Bolougne. Největšími hvězdami je však nakonec opět trojice Jonathan Rhys-Meyers, Henry Cavill (Charles Brandon) a Sarah Bolger (princezna Mary), kterým jejich postavy věříte na 200% a tento rok minimálně pro Meyerse očekávám za ztvárnění Jindřicha VII ocenění Zlatým glóbem a nominaci Trevora Morrise za hudbu. Dokonalé! Zánik Monarchie - 100%: Žádné stařecké sípání na smrtelné posteli, ale důstojný a vskutku velkolepý odchod ze scény a jedno z nejpůsobivějších zakončení seriálu, co jsem kdy viděl. Grandiózní finále Tudorovců je už spíše takové nostalgicky surealistické ohlédnutí umírajícího muže na prahu smrti za svými činy, za svými ztracenými a nalezenými láskami, za svými prohrami a výhrami, za svými přátelstvími, za svým odkazem budoucímu světu, za svým ztraceným mládím... no zkrátka jsem se v posledních dvaceti minutách doslova topil v slzách, což se předtím povedlo pouze Buffy a Battlestar Galactica. Showtime to opět dokázal. All hail to the King! () (méně) (více)

Galerie (434)

Zajímavosti (38)

  • Šperky se vyráběly ručně, inspiraci čerpali jejich tvůrci ze starých obrazů. (Lynette)
  • Veškeré kulisy postavilo 50 lidí za 10 měsíců. (Lynette)
  • V 1. epizodě 2. série ve scéně, kdy papež vchází do paláce, je možné vidět v pozadí švýcarské gardisty. Ti však byli rozpuštěni po smrti Klementa VII. a jejich fungování bylo obnoveno až roku 1548, tudíž by se ve filmu objevit neměli. (Hopkins)

Související novinky

Tvůrce Bonda dá zabrat nacistům

Tvůrce Bonda dá zabrat nacistům

22.01.2013

Legendy vyprávějí, že stvořitel agenta 007 Ian Fleming se svému hrdinovi docela podobal i v soukromém životě. Nejen tím, že byl zhýralý alkoholik se slabostí pro krásné ženy a drahá auta, ale i… (více)

Saoirse Ronan jako bezhlavá královna

Saoirse Ronan jako bezhlavá královna

11.08.2012

Dívku s prapodivným jménem brzy uvidíme v upírském hororou Byzantium a adaptaci sci-fi románu „twilightové“ Stephenie Meyer The Host. Pak se objeví v historickém dramatu Mary, Queen of Scots, který… (více)

Superman postaví Velkou čínskou zeď

Superman postaví Velkou čínskou zeď

11.02.2012

Uvidíme, co na to Čínská lidová republika :). Tak nebo tak, Edward Zwick pokračuje v přípravách svého nového historického eposu The Great Wall pro studio Warner Bros. a novou produkční společnost… (více)

Henry Cavill je nový Superman

Henry Cavill je nový Superman

01.02.2011

Upozornil na sebe jednou z hlavních rolí v seriálu Tudorovci a fantasy Hvězdný prach, teď ho čeká velká hollywoodská budoucnost. Ještě letos ho uvidíme jako Thésea v starořecké fantasy Tarsema Singha… (více)

Reklama

Reklama