Reklama

Reklama

Dobrodružství kriminalistiky

(seriál)
  • Západní Německo Täter unbekannt - Sternstunden der Kriminalistik (více)
TV spot 10
Československo / Západní Německo / Francie, (1989–1993), 21 h 36 min (Minutáž: 49–52 min)

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Boris Rösner, Petr Kostka, Ladislav Mrkvička, Ondřej Havelka, Vlasta Fabianová, Nelly Gaierová, Ladislav Frej st., Daniela Kolářová, Luděk Munzar (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(26)

Oblíbený detektivní seriál v režii A. Moskalyka o boji práva se zločinem, ve kterém se rodila vědecká kriminalistika. Každá epizoda je věnována jedné kriminalistické disciplíně, jenž se uplatnila u soudu a později byla uznána jako nezvratný a usvědčující důkaz. (Česká televize)

Recenze uživatele sportovec k tomuto seriálu (10)

Dobrodružství kriminalistiky (1989) 

Vedle BABIČKY představuje DOBRODRUŽSTVÍ KRIMINALISTIKY další špičkové Moskalykovo dílo. Sloučení populárně vědného dokumentu, detektivky a průřezu různými historickými epochami od XVII. po XX. století, které vychází ze stejnojmenné literární předlohy německého spisovatele literatury faktu Franka Arnaua, je jedinečné. Fakt, že u tak náročného seriálu nebylo možné zachovat lékárnicky vyváženou úroveň všech dílů, je zřejmý; v případě koprodukce i tak jde o zázrak. Galerie vesměs kvalitních hereckých výkonů, adekvátní, nikoliv šizená nebo naopak hýřivá a rozhazovačná výprava, jasný režisérský i scénáristický rukopis naznačují až příliš jednoznačně, proč kvalitativní odstup před- a polistopadové tvorby bývá někdy až propastný. Otazník na místě plakátu je i otazníkem po otázce, jak je možné, že dílo tak kvalitní a divácky vděčné není dostupné na DVD nosičích? Řečnická otázka je nejen v tomto případě současně i řečnickou odpovědí. ()

Střela (1989) (S01E05) 

Precízní a průhledné až přespříliš. Ale i tak názorné a přesvědčivé. ()

Krev (1989) (S01E06) 

Klasické postupy kriminalistiky jsou zpracovány s bravurou, která i v tomto případě má dnes již klasickou hodnotu okořeněnou lehce chlapeckým darebáctvím začínajícího kriminalisty v podání Vladimíra Dlouhého. A režii Antonína Moskalyka. ()

Písmo (1990) (S02E01) 

Detailní rekonstrukce ponurého případu zachycuje svět ještě zčásti středověkého práva v době tzv. krále Slunce. Spleť provinčních intrik, touha po skutečné lásce i vůle dostát právu v případu věcně doložené křivdy naráží na limity skutečně středověkého práva a jeho až trapně neúměrných trestů kořeněných mučitelstvím tzv. práva útrpného. Pozoruhodné je i herecké obsazení, kterému vévodí Holý, Kvietik, Preissová, mladá Adamovská a řafda dalších jmen v atypicky pojatých historických rolí. To bylo možné i díky společnému scénáři Moskalykových. Jde o jeden z nejlepších dílů tohoto historii kriminalistiky mapujícího seriálu. ()

První detektivní sbor (1990) (S02E02) 

Začátky moderní kriminalistiky a s ní spojené justice byly - jako všechno opravdu nové a profesionální - skromné. Poznání, že modernita začíná osvícenstvím, nemusí vždy vonět; podstatné je, že v tomto nikdy nekončícím zápase spravedlnost nepodléhá. Fielding patří k těm, kterým je přes propast století nutné stisknout ruku. Spolu s režisérem Moskalykem. ()

Antropologie (1990) (S02E04) 

Vynikající rekonstrukce případu, který by i dnes byl pro současné policisty nesnadný. Ale nejzajímavější je tu postava selky, která neztratila přesvědčení o slušnosti svého muže a policejního komisaře, který řečeno polistopadovštinou, projevil nevšední porozumění pro jinakost. Případ je to motivicky bohatý a příběh až burcující. ()

Paprsek (1990) (S02E08) 

Sympatickým darebákem nebyl jen nedávno zesnulý Jean Paul Belmondo, ale také tento pozoruhodný Holanďan. Prodej padělku Göringovi je vyložitelný jako akt holandské protinacistické rezistence. Pominout nejde ani odbornost, kterou do svých falz vložil, i náklady, jež do toho všeho investoval. Vytrestání rádobyvědecké nabubřelosti rovněž není zanedbatelným přínosem. Fundované padělatelství může být za určitých okolností i opravdovým činem. ()

Poslední odvolání (1992) (S03E02) 

Vždy když lidství vítězí nad rutinou a zejména tehdy, když se jedná o lidský život, je to povznášející a nádherný okamžik. Humanismu není nikdy dost a každý život stojí za to, aby oň byl sveden i lítý boj. ()

Duplikát (1992) (S03E04) 

I po třiceti letech dokazuje tato epizoda globální potencialitu svého záběru. O podnikání na ostří nože, tak častém a tolik pomíjeném i dnes včetně sepětí finančního kapitálu a vrcholové politiky nemluvě. Za zmínku stojí i to, jak Praha dokázala být Lisabonem, Londýnem i Rotterdamem zároveň. Kvalitní scénář a brilantní režie jen dokreslují tuto dokonalou symfonii ducha a dramatického umění. ()

Padělek (1992) (S03E05) 

Triumf spravedlnosti byl aktem náhody a lidské malosti. Perfektní ztvárnění tohoto pozoruhodného případu se dotýká pomezí legality a kriminality. Vědecký přístup Bojarského si vynucuje úctu i po desetiletích stejně tak jako tento celý nevšední seriál slučující věcnost a uměleckost a ve výsledném tvaru se blížící dokudramatu. Soustřeďuje v sobě všechny přednosti hraného filmu a dokumentární tvorby. Je to ojedinělý a nadčasový výkon obou Moskalykových. ()

Reklama

Reklama