Režie:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
Hans ZimmerHrají:
Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Michael Caine, Matthew Modine, Alon Aboutboul (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Zdánlivě bezstarostný život města je vykoupen obří lží o neposkvrněném hrdinovi, o němž není veřejnosti známo, že přešel na temnou stranu síly. Tím, kdo na sebe vzal hříchy Harveyho Denta a přijal vinu za jeho smrt, je Batman. Všechno se ale změní s příchodem prohnané zlodějky, která přijde k Bruceovi domů ukrást otisky jeho prstů. Jejím prostřednictvím se Batman dostává na stopu podzemního hnutí, v jehož čele stojí terorista Bane. Díky zradě je však Wayne uvězněn v kobce, o níž kolují pověsti, že se v ní Bane narodil. Ten mezitím dostává prostor k realizaci svého megalomanského plánu totálního ochromení Gothamu. Donutí to Batmana znovu nasadit svou masku a temnou kápi? (TV Nova)
(více)Videa (46)
Recenze (3 077)
Cvičení v nihilismu, které se maskuje za rozpravu o hrdinství, respektive snaží se uspokojit všechny světonázory. Zvraty jak z šestákového románu, patetické proslovy. Přesně to, co předchozí film eliminoval, tak tento toho má dvojnásobek. Učebnicový příklad toho, jak tvůrcům film svou mohutností a složitostí přeroste přes hlavu. Na druhé zhlédnutí ale vyvstává ohromná komplexnost. Sálají z toho možná až příliš velké ambice, ale nakonec jsou z velké části naplněné. Všechny dějové informace kupodivu sedí. Anne Hathaway překvapivě dobrá, Tom Hardy se nepřekvapivě svým Banem vyrovnává Jokerovi z přechozího dílu. ()
Teprve až po druhém zhlédnutí jsem plně pochopil a docenil to, proč Nolan po vzývané dvojce otočil kormidlo a opět zajel do komiksových vln, podobně jako u prvního dílu. Trojka totiž víc než cokoliv jiného především uzavírá trilogii. Chápu ty zklamané ohlasy, které čekaly něco ve stylu vtipného anarchistického magora Jokera, ale výtky o mizerném odvyprávěném příběhu neberu ani omylem. Slovní spojení ‚monstrózní epika‘, které mnozí kolem používají, se totiž na tohle hodí jak nic jiného. Nekompromisní Bane hrubou silou sráží Gotham na kolena, aby jej před tím, než mu dá ochutnat smrt, přinutil trpět. Stejně tak jako jeho strážce v černé kápi. Tohle není od bratrů Nolanových vyjádření jejich světonázoru, tohle je kritika všech, pro které je myšlenka sociální spravedlnosti politickou modlou. A proto, než poslední atom dokončí štěpnou reakci, je třeba povstat fyzicky, ale hlavně duchovně. A to je motor celého filmu, který buduje Nolanovo precizní vyprávění, které funguje jak v dialozích postav, tak v překvapivě střídmé, ale výborně surové akci. To vše pak už jen skvěle doplňuje Zimmerova hřmotná hudba, bez které by ten film fungoval o třetinu méně. Pokud tohle chce u Warnerů někdo restartovat, měl by už teď přemýšlet o změně povolání. PS: Christopher Nolan je spolu s Davidem Fincherem nejlepším filmovým vypravěčem své generace. Bez debat. ()
Nolanovic bratři se překvapivě vrací na Batmanův začátek a posledním dílem tak dávají celé trilogii velice celistvý ráz. Člověka až zamrazí, s jakou chytrostí dokáží pracovat se zápletkami, které jsme už považovali za dávno uzavřené. Společenským kontextem tak jen logicky rozvíjejí známé dějové motivy. Jen teď nám nabízejí zlo s naprosto konkrétním přívlastkem, reálné, možná právě to je důvod, proč se to u některých diváků s komiksovou adaptací neslučuje. Dospělost myšlenky spolu se zfilmovaným žánrem dávají tušit, že Christopher Nolan skutečně přestává mít v Hollywoodu konkurenci. Jsem naladěn snad jen na kritiku mnohotématičnosti, jež často snižuje divákovou pozornost a ubírá na tempu. Široký záběr vyprávění (kamera fakt ne), je to jediné, co se povedlo méně. Temný rytíř tak u mě povstal na 90%. ()
Epické v každém ohledu, včetně všech důsledků, které z velkoleposti a rozsáhlých plánů, myšlenek, symbolů a příběhových linií plynou. Nolan versus absolutně přehnaná divácká očekávání nemohl uspět na celé čáře, ale přivedl nového záporáka velkých rozměrů (pro mě lepšího než Joker) a příběh propletený jak další sága. Větší film tu totiž nebyl a ještě delší dobu nebude a na IMAX plátně je to zábava na víc podívání s hromadou emocí a naprostým vtažením do děje. Jen ten jeden závěrečný twist mi tam bije až moc do očí a nutí se ptát, proč to Nolan nemohl dohrát podle těch prvotních not a za každou cenu musel zvrátit vývoj dění, musel divákovi ukázat, kdo je tvůrce filmu a kdo divák... (možná až metaforicky->očekávání tvoří film, film vytváří očekávání). Kruh se uzavřel. Velkolepě, působivě, mrazivě, ale s mírnou pachutí, že to mohlo být ještě lepší. Ale Nolan je viditelně taky jen člověk, ne žádný superhrdina s nadpřirozenými schopnostmi... je to vlastně dobře nebo ne?:)) (později podrobněji) ()
Nolan tady měl úkol nejtěžší, protože věděl, že Temného rytíře už nejde překonat. Zimmer i Pfister však znovu zabodovali a díky záplavě postav má i finále trilogie neskutečné tempo, atmosféru plnou nejistoty a emotivní závěr s překvapivě pozitivním poselstvím. Bane je důstojným protivníkem, Catwoman i Robin skvěle nahrávají na smeče a kdo jiný než Marion Cotillard by měl zahrát femme fatale. ()
Galerie (345)
Zajímavosti (173)
- Batmanovy (Christian Bale) ochranné rukavice s bodci se napříč celou trilogií ukazují jako vysoce účinné zbraně. V Batman začíná jimi přelomí meč Ra's Al Ghula (Liam Neeson), v Temném rytíři odzbrojí Jokera (Heath Ledger) a konečně v tomto snímku poškodí Baneovu (Tom Hardy) masku. (Linkyc)
- Prvý film trilógie, v ktorom je vidieť Batmana (Christian Bale) v obleku za denného svetla. (batknight)
- Na pamiatku obetí streľby v coloradskom kine zložil Hans Zimmer skladbu “Aurora“, pomenovanú podľa mesta, kde sa tragédia odohrala. (Macejko)
Reklama