poster

Annabelle

  • USA

    Annabelle

  • Slovensko

    Annabelle

  • Austrálie

    Annabelle

Horor / Mysteriózní / Thriller

USA, 2014, 95 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Eodeon
    *****

    Annabelle předepisuji povinně ke zhlédnutí všem těm mnohým pochybovačům, podle jejichž slov se subžánr duchařského hororu (jediný v pravém smyslu slova horor) vyčerpal a žádný nový takový snímek už nemůže nabídnout nic než klišé a předvídatelná vyprávění příběhů podle velmi limitovaného repertoáru šablon. tak to totiž přesně není. nemluvím přitom o nějaké iluzorní originalitě námětu o prokleté panence. předměty zastupující a ztělesňující jinak neviditelné zlovolné síly jsou v hororech přeci obvyklé, ať už je to panenka, tajemná skříňka (Kletba z temnot), filmový záznam (Sinister), zrcadlo (Oculus) či jiné. ony předměty navíc neslouží coby prostředky k vyvolání kýženého děsu, ale spíše jen nenápadně rozdmýchávají atmosféru nepříjemného lepkavého napětí, vyvolávají nervozitu z očekávání dalšího dění a v neposlední řadě mají na svědomí ten metaforický mráz přebíhající po zádech, zatímco opravdové zdroje hrůzy přicházejí odjinud. s konvencemi žánru (a zmíněným repertoárem šablon) a tedy i očekáváním diváka lze totiž pracovat tvůrčím způsobem. neplatí, že s trochou zkušenosti svede divák předvídat nejen vývoj děje, ale i emoční vývoj scén, pokud tvůrci vědí, jak s konvencemi dovedně a samozřejmě cíleně manipulovat. /// Annabelle například na povrchu připomíná relativně nevyčnívající konvenční žánrovku, ale při jejím o trochu soustředěnějším sledování vychází najevo, že si s pravidly žánru a přeneseně i s divákem velmi uvědoměle, místy dokonce velmi odvážně pohrává. okamžiky napjatého očekávání nechává tu zcela "vyšumět", tu je prozměnu pouze protahuje dost dlouho na to, aby divák v klimax přestal doufat a ten pak posléze přichází neočekáván se zpožděním a zastihuje diváka se "sklopenými štíty". tolik lapání po dechu, nehtů zarývajících se křečovitě do opěradel křesla, úlevných výdechů při změně nálady v následující scéně a nuceného smíchu ve snaze o uvolnění doléhajícího napětí jsem v kině dosud nezažil a to prosím chodím na duchařské horory při každičké příležitosti. naopak tam, kde divák hrůzu nečeká, třeba proto, že scéna začíná otřepaným klišé, divák v ní rozeznává cosi nudně povědomého a cítí se díky tomu sebevědomě, tam se často dočkává vůbec nejvýživnější odměny. jako jeden příklad za všechny uvádím scénu ve sklepě, která dobře ilustruje i výše zmíněnou troufalost k divákovi a hravý přístup k frekventovaným klišé. nebo ne, ještě jeden příklad si neumím odpustit: okamžik s děvčátkem probíhajícím skrz dveře. nevěřte ani na malou chvíli žádnému z těch lhářů, kteří tvrdí, že to čekali. /// v kontextu mnoha vynalézavých hororů posledních let si již divák nemůže být jist ani postavami, které jsou v případě Annabelle charakterizovány zpravidla jednou ze dvou metod: (1.) stereotypizací v souladu s tradičnmi modely (např. starostlivý, plně oddaný a ve všem nápomocný manžílek ve spíše druhořadé úloze), která ovšem může být úmyslně zavádějící a takové postavy pak budou v poučeném divákovi tak jako tak vyvolávat podezření, či (2.) pomocí dvojznačných indicií (např. sousedka, která ve výloze svého knihkupectví vystavuje knihu vítající svým titulem ďábla - jak příhodné rozpoznávací znamení pro spřátelené členy satanských sekt, chtělo by se říct). takové jsou ovšem zavádějící téměř vždy, přičemž na tak trochu alibistické scenáristy vinu svést nelze, jedině na divákovu aroganci a předpojatost. mea culpa, dodávám za sebe. /// scénář je vlastně skomponován z tolika zákeřných (zdánlivě) nahodilostí, až může budit dojem, že vděčí za svůj vznik jakémusi zlému demiurgovi. tolik se ve filmu hovoří o Bohu, a přesto se zdá, že fikční svět Annabelle (a snad tím pádem i souvisejících filmů) musel stvořit nikoliv on, ale naopak Satan. o to spíše je v závěru cítit nemalé promile ironie - vždyť způsob rozuzlení při důsledném výkladu znamená vítězství pro démonické síly - a probuzení do reálného světa po skončení projekce teprve přináší tu pravou úlevu. divákům zbývá jen doufat, že na nich během sledování neulpěla žádná poskvrna. vždyť to nakonec byl jen trochu znepokojivější filmík na téma mateřské lásky, nebo ne? (90%)(13.10.2014)

  • EvilPhoEniX
    ***

    Těšil jsem se jak filmu budu křivdit, jak ho budu lynchovat!! No světe div se, se tak nestane, Annabelle je totiž nejděsivějším filmem roku 2014. Oculuse, Delivera us from Devila a Babadooka si dává k snídaňi a o parodiích jako Jessabelle či Ouija ani nemluvím. Už od začátku film nastolí rychlé tempo, solidní soundtrack, krásný retro look a spousta lekaček, Ano lekl jsem se 2x a 3x slušně cuknul. Scéna ve výtahu absolutně dech vyrážející!! Mráz po zádech a husí kůže je nevyhnutelná. Annabelle je tedy Solidním old school hororem a poctou všem 80-90 létům, byť je to pořád dokola, tahle forma mi sedla. Vzhledem k tomu jaký odpor/averzi k duchařinám mám, tahle příjemně překvapila a nebojím se jí vychválit. 70%(11.1.2015)

  • Malarkey
    **

    Je vidět, že John R. Leonetti není James Wan. Sice se snaží vytvářet podobnou atmosféru, jako třeba u Conjuring, jenže mu to nejde a většinu času je to jedna velká nuda. A když už se film tváří, že si ulomí větší sousto a překvapí nějakou dobrou scénou, tak to většinou následně sejme nějakým zbytečným nic neříkajícím záběrem jak z nějakého podprůměrného televizního filmu. To, že tvůrci z Annabelle udělali panenku, kterou by nikdo nechtěl doma už kvůli jejímu vzhledu, hororovosti moc nepomáhá. Spíš to poukazuje, jak moc byli zoufalí, aby přišli s něčím, co by lidi mohlo děsit. Alespoň, že v úplně posledním záběru se ta pravá panenka ukáže. To jediné na tom bylo opravdu strašidelné.(20.12.2015)

  • pornogrind
    odpad!

    Nehorázná sračka,která se veze na úspěchu(dle mého názoru zbytečně přeceňovaného) v zajetí demonů.Totálně nevyužitý potenciál.otřesný zvuk a o kameře ani nemluvě.Tohle ti teda Leonetti vůbec nevyšlo.Jestli to tak půjde dál ,tak by měl radši svoje řemeslo pověsit na hřebík.Film o Annabelle bez Annabelle.Nikdy víc.Hnus.Jdu blejt...........(26.3.2015)

  • tron
    ***

    V pohode. Ja som spokojný. Dostal som presne to, čo som chcel. Akceptovateľný a znesiteľný rip-off (resp. spin-off). Annabelle nie je vyložene blbá a hoci k strašeniu a znervózňovaniu diváka a postáv používa zastarané metódy, fungujú. Neviem, možno som len proste mal chuť na staromódny horor á la deväťdesiate roky. Je to fajn, atmosféra temná, krv tu takmer vôbec nie je (rozhodne nejde o vyvražďovačku na spôsob šiesteho Chuckyho, ale o komorný horor), kladné postavy sú vcelku sympatické a záporné tu nie sú. Ak pravdaže nerátame Annabelle, ktorá má niečo do seba. Napnuto som čakal, kedy sa pohne oko, kedy žmurkne alebo sa jej nepatrne, o pár milimetrov pohne ruka.(28.12.2016)

  • - Když otec Perez (Tony Amendola) fotí Miu (Annabelle Wallis) a její dceru, drží fotoaparát na šířku, avšak snímek je pak vyfocený na výšku. (AAnubis)

  • - Annabelle se dnes nachází v Muzeu okultních předmětů v městě Monroe, které založili manželé Warrenovi. (Duoscop)

  • - Bábika Raggedy Ann bola predstavená verejnosti v roku 1918 v knihe "Raggedy Ann Stories". Meno bábiky je spojením mien dvoch básní amerického spisovateľa Jamesa Whitcomba Rileyho- "The Raggedy Man" a "Little Orphant Annie". V súčasnosti vlastní hlavnú licenciu na bábiku spoločnosť Hasbro. (Raccoon.city)