Režie:
Richard DonnerKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
John WilliamsHrají:
Christopher Reeve, Marlon Brando, Gene Hackman, Ned Beatty, Jackie Cooper, Glenn Ford, Trevor Howard, Margot Kidder, Jack O'Halloran, Valerie Perrine (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Báječné dobrodružství, které spojilo herecké a tvůrčí talenty tak, jak to dokáže jen velký film, se stalo kasovním a oscarovým triumfem. Jeho kvalita se ještě zvýšila, když se režisér Richard Donner ke svému snímku v roce 2000 vrátil a zařadil do něj osm minut filmu. Užijte si více Kryptonské rady, letmých pohledů na hvězdy předchozích Supermanových inkarnací, více Jor-Ela, zdůrazňujícího synovo poslání na Zemi, a prodloužené scény v úkrytu Lexe Luthora. Christopher Reeve (Superman/Clark Kent), Marlon Brando (Jor-El), Gene Hackman (Luthor) a Margot Kidder (Lois Lane) podávají nezapomenutelné výkony. Vypadá to na noc jako stvořenou k létání. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (373)
Komiksová klasika od věčně hravého a žánrově nevyhraněného Richarda Donnera. Jeho pestrá tvorba patří do pokladnice filmové zábavy a Superman to jasně dokazuje (i první pokračování snese přísnější měřítko). Dodnes naprosto fenomenální triky ještě umocňují skvělý zážitek, který ve mně film před mnoha lety při první projekci vyvolal. A jeho kouzlo stále nevyprchalo. Skvělé herecké obsazení (jasnou jedničkou je G. Hackman), krásný příběh, chytlavá ústřední melodie Johna Williamse a pro mě velký návrat do dětských let. ()
[SE] Obří filmařina, která mi svojí roztříštěností a ambiciózností připomněla snad jen akorát Jacksonova King Konga či Snyderova Batmana vs Supermana. Stejně jak se zde několikrát změní prostředí, změní se i kompletně duch filmu. Šedesátková papundeklová sci-fi, rurální americké melodrama mezi obilnými klasy, hektický žurnalistický on-the-grid svět sedmdesátkového New Yorku a na závěr monumentální hrdinský spektákl s cartoonovým padouchem, kde je možné vše, protože doslova je zde možné vše. Sám Donner se přiznal, že v některé momenty pracovalo simultánně přes sebe sedm štábů, do toho rovnou točil druhý díl (skutečnost, u který jsem si myslel, že se stala zvykem až s LOTRem) a ještě se stihl rozhádat, jak to tak bývá, se zástupci studia natolik, že na sebe nepromuvili ani slovo a druhý díl za režiséra nakonec musel dokončit Richard Lester, který byl původně vyslán jako mediátor mezi znepřátelenými stranami. Film tak má veškeré předpoklady proto, aby nedržel dohromady. A přesto, díky tomu, kolik času je věnováno protagonistovu pozadí (ha ha ha) a kolik života je v civilních scénách, tak celá ta historka o Übermenschovi (jak ho nazývá Lois Lane, zahraná vynikající Margot Robbie), respektive přímo Božím synovi (jak o něm rádi uvažují jeho adoptivní rodiče) není tak srandovní, jak by se mohlo nabízet. Pokud teda třeba nejste člověk, co chce od filmů nějakou fyzikální integritu a vysmíváte se scénám, ve kterých se narovnáním tektonických desek v sanandreaském zlomu vrátí i na na původní místo padající písmena z nápisu Hollywood. Mimochodem ve scénách ze zalidněných newyorských ulic a divokých novinářských kanceláří jde vyčíst do budoucna nejzásadnější Donnerův talent detailního vykreslení chaotické živelnosti velkoměsta, který později tolik uplatnil v kvadrologii Lethal Weapon. ()
Jako malý špunt jsem Supermana zrovna nemusel. Prostě jsem nevěřil chlapíkovi, který nosí pláštěnku a slipy navrch (maminka mě totiž učila nevěř nikomu, kdo ti chce ukazovat, co má v kalhotách:-). Navíc je obklopen samými idioty, protože mu stačí nosit brýle, aby ho nikdo nepoznal. No a taky mě nudily jeho dokonalé schopnosti. Přesto musím uznat, že se jedná o velice kvalitní film, který je ozdoben sympaťákem Christopherem Reevem, krásnou Margot Kidder co by novinářkou superhrdinova srdce a šíleným plešounem Genem Hackmanem. Marlona Branda se svým prvním místem v titulcích a časem stráveným na plátně beru jen jako špatný komerční vtip. Dalšími klady je povedená kamera a poutavá vizuální stránka. Záporákem pro film je nedostatek akce a přehnaná délka. Pro mě osobně triky vůbec nezestárly. Pro tuto starou školu mám větší slabost než pro současnou digitální éru. Myslím si, že 4* jsou pro tento film plný vtipu a hrdinova šarmu jako vyšité. ()
Možná nedokonalé, ale zato jaksi "roztomilé" a "hravé" ztvárnění příběhu Supermana. A ono to funguje. Právě tím, že se tohle dílo nebere tak vážně jako dnešní superhrdinské filmy, tak působí sympaticky a není divu, že je to ve výsledku jedno z nejlepších supermanovských ztvárnění. Začátek a konec možná zbytečně protahovaný (zkrátila bych stopáž), ale celkově jsem se bavila jak kontrastem mezi chováním Supermana a jeho slušňáckého alter-ega Clarka Kenta, tak jeho interakcí s Lois Lanovou, a také vtipným chováním trapného záporáka (v podání Gena Hackmana) a jeho poskoka. ~(3,5★)~ ()
Superman, Hulk, Kapitán America, Spiderman a vůbec všichni tihle američtí komixoví hrdinové mne zcela minuli. Asi to bylo tím, že jsem nežil v USA na konci války a rodiče mi ty sešity za 5 centů nekupovali... Ze zájmu jsem se na Supermana podíval, ale působí to na mne dnes už krapet vyčpěle. V té době to určitě i vzhledem k efetům musel být megafilm jako třeba Avatar, tím jsem si jist. Dnes je to z mého hlediska jen filmový milník u žánru zfilmovaných komixsových hrdinů. Tohle zkrátka není šálek mého earl greye a to mám sci-fi rád. * * ()
Galerie (192)
Zajímavosti (93)
- Film je věnován kameramanovi Geoffreymu Unsworthovi, který po konci natáčení zemřel. (novoten)
- Producenti chceli v hlavnej úlohe hviezdu ako Robert Redford, ale režisér to zamietol so slovami: „Redfordovi by neuverili, že vie lietať“. (youtoo18)
- O roli Lois Lane se ucházela Anne Archer, nakonec postavu ztvárnila Margot Kidder. (Roman.Ticka)
Reklama