Reklama

Reklama

Superman

Trailer 1

Báječné dobrodružství, které spojilo herecké a tvůrčí talenty tak, jak to dokáže jen velký film, se stalo kasovním a oscarovým triumfem. Jeho kvalita se ještě zvýšila, když se režisér Richard Donner ke svému snímku v roce 2000 vrátil a zařadil do něj osm minut filmu. Užijte si více Kryptonské rady, letmých pohledů na hvězdy předchozích Supermanových inkarnací, více Jor-Ela, zdůrazňujícího synovo poslání na Zemi, a prodloužené scény v úkrytu Lexe Luthora. Christopher Reeve (Superman/Clark Kent), Marlon Brando (Jor-El), Gene Hackman (Luthor) a Margot Kidder (Lois Lane) podávají nezapomenutelné výkony. Vypadá to na noc jako stvořenou k létání. (Magic Box)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (373)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Výtečný Josef Somr perfektně vystihl základní rysy Hackmanova hlasového projevu. Škoda, že ho nedaboval častěji, minimálně tam, kde ho daboval naprosto nevhodný Haničinec. Asi bych měla zmínit něco i k filmu. Ale ono není moc co. Z dnešního pohledu velmi nepoužitelné triky, pravda, ony byly špatné již v době vzniku, což by dokázal nejen Karel Zeman, ale již otec triku Méliès. Příběh sám je očekávatelně prostinký, až slaboduchý, což by nebylo na škodu, kdyby Reeve nebyl tak extrémně nesympatický, nebo zahynul při přistání na Zemi. Hodnotit účast Branda, která nemá příliš daleko ke cameu, mi přijde poněkud nevhodné. Takže jen dodám, že Luthor je spolu s Fantomasem nejsympatičtějším filmovým zloduchem. Americký zlosyn na rozdíl od toho francouzského docela svěže hláškuje. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Superman” s prepožičaním tváre americkým hercom s mimoriadne pohnutým osudomChristopherom Reeveom, sa vôbec po prvýkrát objaví až v 14. kapitole, to jest zhruba v 50. minúte stopáže filmu, ktorý má celkovo niečo nad dve a štvrť hodiny, tým chcem najmä podtrhnúť to, že dianie predtým dokumentuje i→ prítomnosť BRANDA, ktorý sa na úvod zdržal na »striebornom plátne« len okolo 20 minút, a tak medzi tým dominuje predovšetkým situácia na Zemi, na ktorej snáď priamo do náruče Jonathanovi a Marthe Kentovým, „pristálnadčlovek s nadľudskými schopnosťami, a to až z Kryptonu, vzdialeného niekoľko galaxií od v poradí tretej planéty slnečnej sústavy, pričom na margo ešte dodávam, že jeho otec Jor-El, vzhľadom na to, čo má neodvratne nastať, naposledy chytí osud za pačesy, čím v podstate priamo zachráni(l) život svojmu jedinému synovi Kal-Elovi, ktorého rýchlo umiestni(l) do záchranného modulu so zastávkou až v "Smallville" v Kansase, ako už konkrétne 3-ročný chlapec, ktorý sa takmer (i)hneď ukáže, čo je vlastne zač... ? Po dovŕšení veku dospelosti, teraz premenovaný, ako Clark Kent, zrazu zisťuje, že musí odtiaľto navždy odísť, keď jeho najbližšou stanicou, bude tá v "Metropolise" , ktorý je totižto preoblečeným New Yorkom, kde zároveň sídli aj redakcia Daily Planet, kam prichádza pracovať, už ako reportér v dioptrických okuliaroch, kde taktiež spoznáva nielen šéfa Perryho Whitea, či povedzme aj mladého, "profesionálneho" fotografa Jimmyho Olsena, no hlavne i kolegyňu Lois Laneovú, do ktorej sa rýchlosťou svetla zamiluje až po uši, ale nakoľko je veľký suchár, musí častejšie používať svoj nadštandardný kostým, ktorým si ju neustále získa(va), iným zase rovnako pomáha → vykonávať dobré skutky všade navôkol, kde ich skrátka treba, no súčasne tiež k sebe priťahuje aj veľkú pozornosť od vedeckého géniusa a podnikateľa → Lexa Luthora, ktorý sa onedlho stáva jeho najväčším nepriateľom... A problémy s tým spojené, ako to tak už tradične býva, nenechajú na seba dlho čakať. / Na snímku je najviac pozitívne asi to, že absolútne nenecháva nikoho chladným, aspoň mňa určite nie, i keď je scenár úplne prostý, na druhej strane "ohúri" jeho technická stránka, ktorá je na dobu svojho vzniku, vskutku na veľmi vysokej úrovni. Má slušnú strihovú skladbu, a to ani nehovoriac o bombastickej kamere Geoffreyho Unswortha, ktorý sa podieľal trebárs na Kubrickovej Vesmírnej Odysey. A možno aj kvôli nemu vyzerá film stále dobre. A na samý záver ešte doplním, že som sa málokedy nudil, čiže skoro 2 a pol hoďky mi ubehli ako voda. ()

Reklama

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Komiksová legenda se na stříbrné plátno poprvé podívala už před více než 35 lety. To je pro mě neuvěřitelná doba. Z dnešního pohledu je technické provedení pro leckoho úsměvné, ovšem je se třeba pozastavit nad tím, že se něco takového vůbec povedlo. Christopheru Reevovi dle mého supermanovská role celkem sedla. Tehdy to zkrátka a dobře fungovalo...80% ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Není to vůbec taková pecka, jakou jsem čekal, hlavně když tady někteří lidé tak nešetří chválou a považují Supermana za nejlepší comicsový film...k čemuž má teda hodně daleko. To byl možná v sedmdesátých letech, ale od té doby šel vývoj docela kupředu..jsou desítky lepších comicsových filmů (samozřejmě i desítky horších.) Film vypadá ještě starší, než ve skutečnosti je, především trikově. I příběh byl uhozenej, jiskření mezi Lois a Supermanem neexistovalo.. Ale občas to byla docela dobrá zábava.. Kdybych to viděl poprvé v dětství, možná bych na to teď nostalgicky vzpomínal, ale bohužel, nic takového se nekoná. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Richard Donner byl velmi výrazný tvůrce. Za svou kariéru natočil spousty výrazných filmů, už na samotném počátku ostatně hororovou klasiku Přichází Satan! Právě poté se ovšem Donner ujmul dalšího zásadního filmu- adaptace jakéhosi hrdiny ze stáje DC Comics se jménem Superman. Ten se už od roku 1938 stal ideálním kandidátem na brzké filmové zpracování, ostatně už v 50 letech ostatně běžel seriál Adventures of Superman. Jenomže ohledně filmového zpracování se muselo počkat na vhodný čas. Konkrétně na konec 70. let. Bavíme se o době, kdy světlo světa spatřili první Star Wars a svět byl tak nakloněn tomu, aby se Superman dočkal velkolepé filmové adaptace. A došlo na ní právě v rukách Donnera.     Donnerův Superman zcela určitě patří mezi zásadní milníky komiksového filmu. V roce 1978 ještě neexistoval Burtonův Batman, Singerovi X-Meni nebo Spider-Man Sama Raimiho, přesto i právě Donnerův Superman jim svým způsobem umetl cestičku. Na tehdejší poměry velmi výrazný rozpočet (55 milionů dolarů), který též dopomohl k tomu, že je Superman jedním z nejvýraznějších blockbusterů své doby. Do dnešní doby Donnerův Superman netěží jenom z nostalgie, ale především z toho, že dodnes funguje jako výtečný zábavný blockbuster. Pro spoustu lidí šlo o skutečně zásadní milník (Bryan Singer později svůj Superman se vrací natočil jako vyloženou poctu původnímu Supermanovi a na jeho události navázal). Superman z roku 1978 ovšem proslul i z jiných důvodů. Legendární soundtrack Johna Williamse, dodnes velmi solidní držící se triky (ovšem o jejich zestárnutí se nedá hádat) a především naprosto vhodně zvolený casting.   Christopher Reeve byl castingová trefa do černého a dodnes slouží jako naprostá ideální představa Supermana. Brandon Routh a Henry Cavill se mohli snažit sebevíc, právě tvář Christophera Reevea ovšem navždy bude spojena se Supermanem na velkém plátně. Skvělou volbou byli i Gene Hackman jako Lex Luthor, Marlon Brando jako Jor-El a překvapivě také Margot Ridder jako Lois Lane. Reeve se přitom nutně nedržel striktně komiksu, občas riskoval na neosvědčenou jistotu (ono létání na drátech mohlo dopadnout o poznání hůře, právě i tento efekt je finále jedním z poznávacích znamení Donnerova Supermana) a občas jel na humornou notu možná až příliš. Přesto světu ukázal, že jde komiksovou adaptaci natočit velmi dobře a bezpochyby byl jeho úspěch klíčový k budoucnosti komiksových adaptací.   Scénář, který rozhodně nebyl hloupý. Povedené akční scény. Výrazný rozpočet, naprosto ideální casting (Hackmanův Luthor je dodnes fenomenální, Reeve je vyloženou castingovou trefou) a skutečně zábavný film. Zack Snyder sice v Muži z oceli pracoval se Supermanem a jeho mytologií o poznání divočejším způsobem a vydal se tak trochu temnějším směrem, Donner ovšem vystihl pohodu tehdejších komiksů a natočil ideální film pro svou dobu. A z 55 milionů dolarů vykřesal maximum.   Donnerův Superman je důležitý film. Dokáže fungovat jako nostalgická záležitost, zároveň ovšem dodnes funguje přesně tím způsobem, kterým fungovat má. Christopher Reeve i přes své ochrnutí a předčasnou smrt navždy zůstane ikonou komiksového filmu. Soundtrack Johna Williamse je nadále výtečný a zůstává dodnes jednou z jeho nejvýraznějších prací a to u někoho jako John Williams jednoduše něco znamená. A Richard Donner nadále zůstane režijní legendou. Nejen kromě hororové klasiky Přichází Satan!, vydařené akční série Smrtonosná zbraň či povedených Goonies. Ale právě i díky jeho Supermanovi z roku 1978....... () (méně) (více)

Galerie (192)

Zajímavosti (93)

  • Producenti si byli tak jisti úspěchem, že spolu se Supermanem natáčeli také Supermana 2 (1980) a připravovali i třetí pokračování Superman 3 (1983). (woody)
  • Celosvětová premiéra proběhla 10. prosince 1978 ve Washingtonu D.C. (Varan)

Související novinky

Zemřel Richard Donner

Zemřel Richard Donner

05.07.2021

Legendární režisér Supermana, Smrtonosné zbraně nebo Spiknutí Richard Donner zemřel ve věku 91 let. Smutnou zprávu přinesla jeho manželka, producentka Lauren Shuler Donner. Slavný tvůrce pocházel z… (více)

Zemřel herec Ned Beatty

Zemřel herec Ned Beatty

14.06.2021

Včera v kalifornském Los Angeles opustil filmový svět americký na Oscara nominovaný herec Ned Beatty. Bylo mu 83 let. Rodák z Kentucky, kterého si mnozí diváci jistě vybaví třeba jako Otise, věrného… (více)

Hvězdné války i Jurský svět na jednom pódiu

Hvězdné války i Jurský svět na jednom pódiu

28.09.2018

Koncert filmové hudby SCI-FI se představí v Rudolfinu již 13. 10. 2018. S blížícím se datem koncertu odhaluje Filmová filharmonie novinky programu. Bude to nabitý večer! Program zahájí E. T.… (více)

Star Wars koncertní show míří do Rudolfina

Star Wars koncertní show míří do Rudolfina

08.12.2015

Pražské Rudolfinum bude 22. prosince hostit ojedinělý koncertní projekt s názvem STAR WARS: a musical show. Jedná se o koncert orchestrální hudby z šesti dosud uvedených filmů z prostředí slavných… (více)

Reklama

Reklama