poster

Superman se vrací

  • USA

    Superman Returns

  • Slovensko

    Superman sa vracia

  • Velká Británie

    Superman Returns

Dobrodružný / Sci-Fi / Fantasy / Akční

USA / Austrálie, 2006, 154 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lavran
    *****

    Ani v tom nejrůžovějším snu by mne nenapadlo, že se dá ze Supermanových trenclí vytřískat něco tak krásného, křehkého, oduševnělého a anticky rozervaného, co nepokrytě koketuje s filozofickým přesahem (sama se nabízí analogie s první částí komiksové série Superman - Pro zítřek). Navíc je překvapivé, že to v nejmenším neublížilo dech beroucí epičnosti, která je uvolňována s ohledem na vyváženost romance x boj se zlem. Jenže na skutečnou poetiku už dnes, jak vidno, nikdo nemá čas ani trpělivost, každý jen prahne po (nonstop) efektní akci (jako kdyby tady nebyla - viz záchrana letadla) a obdobné snahy o oživení žánru zamete pod koberec. Stále doufám v další díl pod Singerovou ukázněnou a všemi mastmi mazanou režií, ale jediný pohled na kastrované kasovní úspěchy, které jsou o to bolestnější, oč představují gargantuovsky naddimenzované náklady, mi dovoluje pouze tiše plkat do umolousaného kouta. Představa toho, co mohlo (a stále může) být mi nedá spát, zvláště, když stačí, abych si vybavil ten nesmírný kvalitativní posun v druhém dílu mutantské X-grupy. Nádherně staromilský, nadpozemsky silný, přesto zranitelný a v neposlední řadě uctivý ke svým předchůdcům. Takový je Singerův Superman.(6.4.2007)

  • Djkoma
    ***

    Velmi dlouho očekávaný film, kvůli kterému půlka filmového světa nenávidí Bryana Singera. Singer se poprvé zachoval tak jak bych neočekával a ani nechtěl. Mohl dokázat vytvořit svou trilogii, která by odrážela realitu a překonala všechny fantazie diváka. Místo toho sáhl po naivním filmu, který prostě musí být horší... Proč? Hlavní postava je jednoznačně daná a nemůže svými činy nikoho překvapit. Je tu pouze jeden záporák, který ať se bude snažit jakkoliv nedokáže působit jinak než ten druhý pán v tom velkém filmu. Dále je tu obrovský rozpočet, který nejen, že není vidět, ale ani není proměněn v hmatatelnou kvalitu (Kevin Spacey něco stál, ale nějakého dalšího pořádného herce mohl Singer sehnat...). Např. Kate Bowsorth není nic extra, stále nechápavě kouká a aspoň malý náznak snahy v angažování Jamese Marsdena skončil na délce jeho výstupu ve filmu. Singer si nedokázal položit jednoduchou otázku a to "Co chci vlastně natočit?". Každý čekal akční nářez (rozpočet podle toho vypadal). Možná tam vzadu bylo pár fanynek Titanicu co čekali druhý velkorozpočtový romantický film. Ani jedna skupina nemá pravdu, ale Superman se vrací je podle mě mnohem více romantický (a lehce psychologický) film, který akci používá jen na zkrášlení děje. V celém filmu jsou tři akční scény z čehož jedna je... taková snaha tvůrců ukázat kam došla technologie bullet time od prvního Matrixu. Zbytečné, poprvé hezké, ale později otravné. Druhá scéna s velkým letadlem mi ihned připomenula srážku nákladních automobilů z Matrixu Reloaded a třetí? Posledních asi 30 minut, kde Superman popírá naprosto všechny pravidla jeho comicsové světa a Singer totálně propadá v umění natočit snímek plný silných momentů. O délce snímku se není třeba vyjadřovat. Snaha o stylový svět je příjemná, ale něco takového tu už bylo a není to působivé jako v Matrixu, Dark city nebo jiných stylovkách. Kvalita efektů, na to kolik stály, mě překvapila a rozesmutnila naráz. Jednou se to stát muselo a Bryan Singer jednoduše dojel na svůj rozpočet, na své myšlenky a touhy. Chtěl moc a nedokázal si říct tohle vynecháme. Stejně jako Peter Jacksson dostal možnost splnit si sen a stejně jako on ho to zavalilo. PS: slaboučké 3*, i když stále nechápu, jak Superman zvedne ostrov z kryptonitu, ale budiž... dvě jsou příliš málo, i tak hodnocení dostatečně reflektuje zklamání.(10.3.2007)

  • Lateef
    *****

    Bryan Singer opustil komiksovou sérii X-men a splňuje si svůj sen natočit novodobého Supermana. A rozhodně to byl dobrý tah. Superman se vrací mi přirostl k srdci více, než cokoliv jiného, což se také projevilo na mém hodnocení. Výborný příběh, realistické postavy, nadprůměrně reálné digitální efekty a kulisy a skvělé herecké výkony. Brandou Routh se role spasitele v modrém kostýmu s rudým pláštěm zhostil velice dobře a otevřel si jistě slibnou kariéru v Hollywoodu. Nejlepší postavou ale zůstává Lex Luthor v podání Kevina Spaceyho, který na dálku vede vyrovnaný boj s PhillipSeymor Hoffmanem o záporáka roku. Singer uvedl, že pokud Superman vydělá v USA 200 miliónů dolarů, začne reálně uvažovat o tvorbě pokračování. Film jeho požadavek do puntíku splnil(přesně 200 mil. dol. v USA), takže doufám, že režisér dostojí svým slovům a v nejbližších letech se dočkáme dalšího dílu. 270 miliónů dolarů(rozpočet)/391 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)(9.11.2006)

  • 3DD!3
    ****

    SUPERMAN se konečně vrátil... Singer ale svůj vysněný projekt nedokázal přivést až na samotný vrchol. V celém filmu je vidět jeho péče, spousta věcí a záběrů odkazuje na předchozí Donnerovy filmy což opravdu potěší, jenže k dokonalosti pořád něco chybí. Bůhví co to je, ale nějak to kazí dojem z celkové podívané. Snad už jsem možná po Spider-Manovy a X-Menech moc náročný, ale Superman prostě není tak zajímavá postava a část jeho slávy plyne z nostalgie (když na začátku zaburácelo Williamsovo Superman Theme zamáčkl jsem slzu ;) Každopádně SUPERMAN RETURNS je skvělý film, trikově vydařený, herecké výkony jsou taky vynikající (Brandon Routh je bezvadný Superman a ještě skvělejší Clark Kent, Kate Bosworth jako Lois vůbec nepůsobila tak rušivě jak jsem předpokládal a Kevin Spacey je dokonce ještě lepší Luthor než Hackman), ale není takový jaký mohl být.(28.7.2006)

  • Matty
    ****

    Návrat ztraceného syna. Již povědomé grafické řešení úvodních titulků napovídá, jak Singer ke komiksové legendě přistoupil. S úctou. Jeho staronový Superman představuje bludiště odkazů, v němž se diváci neznalí dřívějších filmů a komiksů budou ztrácet, ale které fanoušky ocelového muže zas a znovu potěší objevením dosud nepoznaného zákoutí. Singer navazuje na to, co řekli jiní a doplňuje to, co říct opomenuli (jak se Clark naučil létat). Cituje hlášky, situace i celé scény (zřejmě i z nesupermanovských filmů, vzpomněl jsem si na Vesmírnou odyseu, Batmana nebo Osvícení). Jde o kompilát dříve použitých motivů a zároveň o reflexi proměn, které subžánr komiksových adaptací od svého zrodu prodělal. Časový rozptyl obsažených aluzí je neobyčejně ambiciózní. Art deco design interiérů a šaty padouchů odkazují k době dávno před prvním Donnerovým filmem, k době, kdy vznikl Superman v komiksové podobě. Jako autonomní, narativně celistvé dílo funguje nový Superman pouze s velkými výhradami. Zřeknutí se tradiční expozice a představování postav a jejich cílů za pochodu nás na druhou stranu nutí k aktivnějšímu zapojení, k častějšímu kladení otázek (nachází se Luthor v Supermanově jeskyni poprvé, nebo jde o reprízu scény z režisérského sestřihu dvojky?) a vytváření hypotéz. Postupné ujasňování si, kde v supermanovském universu se nacházíme, poskytuje jisté intelektuální uspokojení, ale na celý film nevystačí. Obdivovat můžeme styl, který je i při nepůvodnosti zápletky obdivuhodně čistý. Singer upustil od campy nadsázky (i když k ní má tendence: Luthor je stále přestárlý infantil, Lois stále omdlévá ve vypjatých okamžicích). Záběry jsou sice jako malované (a jejich záměrný nerealisms podtrhují obsedantně symetrické kompozice), ale malované tmavšími barvami než dříve. Vážnější stylizace svědčí zejména Luthorovi, který v požitkářském podání Kevina Spaceyho není jen politováníhodným nýmandem, ale vážnou teroristickou hrozbou (a ukázkou toho, jak to může dopadnout, pokud si na Boha bude hrát nesprávný muž). Jak jinak taky v post-9/11 Supermanovi, který využívá (spíše než aby kriticky reflektoval) oživený zájem o pravé americké hrdiny, jejichž esenci Kal-El zosobňuje. Singerův pokus o resuscitaci superhrdinského mýtu výběrem toho nejlepšího ze Supermana chce být, temnějšímu tónu navzdory, nikoli revizionistickou, ale vysvobozující a uklidňující zábavou. Mohu-li soudit podle sebe, bavit se budete tím více, čím vřelejší je váš vztah k muži, který ani za osmdesát let své existence nepochopil, že pelerína je dobrá leda k tomu, aby ho vcucnul a semlel motor nějakého letadla. Mě jeho boží bezelstnost stále baví. 80% Zajímavé komentáře: Gemini, betelgeuse, Djkoma, Tommy987, petero, PALINO, krypton22, Indy(19.6.2013)

  • - V té době nejdražší filmový projekt s rozpočetm 260 mil. dolarů, který však ukrývá také položky za dlouhé roky příprav filmu, debutoval v kinech USA ve středu 28. června s výdělkem 18 milionů. Jde o 11. nejlepší výsledek v tomto dnu. Výdělek za první víkend byl 52,5 milionu. (imro)

  • - Scénář v průběhu let psali Kevin Smith a J. J. Abrams. (imro)

  • - Ve filmu se objeví záběry, na kterých Superman zachraňuje auto, což je odkaz na obálku časopisu Action Comics č. 1 z roku 1938, kde se super hrdina objevil poprvé. (imro)