Reklama

Reklama

Temný případ

(seriál)
Trailer 1
Krimi / Drama / Mysteriózní / Thriller
USA, (2014–2025), 31 h 7 min (Minutáž: 54–86 min)

Hrají:

Matthew McConaughey, Woody Harrelson, Michelle Monaghan, Colin Farrell, Rachel McAdams, Taylor Kitsch, Kelly Reilly, Vince Vaughn, Michael Potts (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(5) / Epizody(31)

Obsahy(1)

Toto drama s Matthewem McConaugheym a Woodym Harrelsonem v hlavních rolích se soustředí na dva detektivy státní policie z Louisiany. Sleduje jejich osobní i profesionální vztah během sedmnáctiletého pátrání po děsivém rituálním vrahovi. Čím déle pátrání trvá, tím více se mění jejich životy a jejich partnerství dostává zabrat - každý z nich musí sám zjistit cenu odplaty a projít si ztrátou iluzí. V roce 2012 je znovu otevřen případ vraždy z roku 1995, na němž pracovali detektivové Rust Cohle a Martin Hart, kteří se mají znovu pustit do vyšetřování. Vše probíhá v současnosti prostřednictvím samostatných výslechů. Oba detektivové vyprávějí příběh svého vyšetřování, přičemž znovu otevírají nezhojené rány a začínají pochybovat o tom, že se jim podaří vyřešit případ bizarní rituální vraždy z roku 1995. Jednotlivé časové linie se rozcházejí a znovu sbíhají v roce 2012 a oba muži jsou opětovně vtaženi do světa, o kterém si oba mysleli, že je dávno pohřbený v minulosti. Ve chvíli, kdy poznají sami sebe i vraha, je jasné, že temnota je přítomna na obou stranách zákona. (HBO Europe)

(více)

Videa (70)

Trailer 1

Recenze (1 519)

gudaulin 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nestává se často, abych už s úvodními záběry otvíráku a počátečními tóny baladické písničky doprovázející prolínající se obrazy intra pocítil vzrušení ze setkání s něčím výjimečným. Se sérií, která přepíše představu, jak má vypadat a fungovat detektivní žánr a jeho hrdinové. Převládajícím stavem při sledování seriálu je nejistota. Pociťují ji nejen tápající detektivové, kterým případ proklouzává mezi prsty, ale i diváci, kteří jsou zbaveni obvyklých opor. Čemu a komu věřit, když jeden z vyšetřovatelů má pestrou drogovou minulost a neméně barvitou alkoholickou přítomnost a druhý je testosteronem nabitý macho, který nemá k ráně nikdy daleko a nečiní mu problém ubližovat ani svým nejbližším. Oba jsou navíc nasáklí špinavým pragmatismem, jak jen umí vyklíčit v destruktivním prostředí spodních pater zločinu. Divák vidí až příliš velké rozpory mezi líčením bývalých policistů a flashbacky, které odhalují profesní selhání někdejších legend policejního sboru. Temný případ charakterizuje zlověstná atmosféra podpořená záběry ponuré močálovité krajiny kolem Mississippi. Seriál představuje v každém ohledu špičkové řemeslo, skvělou kamerou počínaje, přes vymazlenou režii až k živočišnému herectví Matthewa McConaughey a Woodyho Harrelsona. Série není cenná zápletkou, ale rafinovaným způsobem vyprávění, hrátkami s formou, kdy pomrkává na diváka a místy si z něj přes vážnost situace nepokrytě tropí šoufky, rozkročením mezi žánry - ve výsledku je to spíš než kriminálka existencionální psychologické drama. A v neposlední řadě i uchopením skvěle napsaných postav - cynické glosy zahořklého Colea mají přitažlivost černé díry a sílu výbuchu supernovy. Seriál má ideální stopáž - nerozmělňuje se ve vypravěčské vatě ani neztrácí tah na bránu v postranních liniích, tak jako spousta žánrově zpřízněných projektů. Ačkoli má pomalé tempo, dokáže neskutečně stupňovat napětí. Snad jen v posledních dvou dílech, kdy se zlo začíná zhmotňovat a dostává konkrétní lidskou tvář, pocit přetlaku trochu mizí. Temný případ se zdánlivě podobá úspěšným severským sériím, ty v sobě ale obvykle nezapřou určitý scénáristický konstrukt. Odehrávají se ve stabilizovaných zemích s fungujícími institucemi a s minimální mírou zločinnosti. Střet amerických detektivů s lidskou bídou, brutalitou motorkářských gangů a slizkou manipulativností prodavačů náboženských frází vypadá nepříjemně realisticky. Temný případ považuju za absolutní špičku ve své žánrové kategorii a metu, kterou budou Pizzolattovi následovníci a vyzyvatelé jen hodně těžko překonávat. Celkový dojem: 95 %. //// Druhá série bohužel nemá vlastní profil, takže ji musím komentovat jako přídavek ke komentáři 1. série, což je skutečně škoda, protože by si vlastní prostor na ČSFD zasloužila mnohem spíš než stovky jiných titulů. Při komentování 1. série jsem napsal, že ji budou ostatní, ale i samotný Pizzolatto těžko překonávat, a nemá příliš velký smysl přít se o to, která ze dvou dosavadních sérií je lepší. Ta druhá je totiž hlavně úplně jiná. Jiní hrdinové, jiné zločiny, jiná lokace, jiná atmosféra. Jsou nicméně znaky, které obě série spojují a patrně budou typické i pro další pokračování, kterého se nepochybně dočkáme. Komplikovaná psychologie vyšetřovatelů, které boj s vlastními démony zaměstnává někdy víc než souboj se zločinem, složitě strukturované vyprávění, kde v 1. sérii hrály větší roli časové roviny, tady zase úhly pohledu několika postav, které tápou a nevěří si navzájem. Hodně zajímavé je ladění atmosféry, kdy v 2. sérii hraje prim sluncem rozpálená Kalifornie, kde se v poušti člověk snadno ztratí a v džungli Los Angeles se dá snadno přijít k úrazu. I ty tisícileté sekvoje si nakonec ve finále zahrají svou roli. Tu změnu atmosféry charakterizuje nejlépe už otvírák, který je barevný, prosluněný a Cohenův přednes navozuje spíš atmosféru nějakého erotického klubu z velkoměsta. Co je nejdůležitější, druhá série je pro mě stejně dobrá jako ta první a problém s ní můžou mít především ti, kteří chtějí vidět pokračování 1. série s jejími hrdiny a louisianskými močály. Stejně jako v prvním případě mám pocit, že sleduju jeden z absolutních vrcholů žánrové televizní seriálové tvorby. Herecké výkony jsou luxusní a herci jsou evidentně rádi, že mají možnost překročit hranice typu rolí, do kterých je castingové agentury zařadily. Pizzolatto, stejně jako režiséři, se evidentně hodně inspirovali klasickým žánrem noir a vyšlo jim to na jedničku. Ústředním motivem je všudypřítomná korupce, prorůstání zločinu do státní správy a ošidná hra s vlastním svědomím a vyrovnáváním se s vlasními poklesky. Otvírák patří k tomu nejlepšímu, co kdy jako intro vzniklo. Osobně mu dávám přednost před otvírákem 1. série, jakkoliv tohle je věc osobního vkusu a volby. Celkový dojem měnit nemusím. Jen tak dál, těším se na 3. sérii. () (méně) (více)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Rozhodně kvalitní, ale i dost přeceňovaný seriál. V mnohém klasická HBO prudukce (tempo, důraz na filmovost, kvalitní herci, opening title sq.), současně jeden malý podvod na diváka. Práce s očekáváním budovaná vyprávěním a postavami je naprosto bravúrní, právě až tak moc, že ve výsledku, když dojde k plánovanému a očekávanému setkání, je pocit z řešení situace rozporuplný. Tím narážím např. na "zrůdu" Leboux a také samotný závěr seriálu, kterému chybí víc, než si někteří fanoušci uvědomí. Navíc, je tenhle seriál, resp. existencionální myšlenky v něm tak promyšlené? Nekafrá se tu občas jen tak pro to tajemno naprázdno? Osobně jsem čekal více překvapení v příběhu. Pro mě je to prostě až moc feeling ala například TV seriál Hannibal (od stylizace až po jelena). PS: hlavní herečký trojúhelník je nosič kvality, i když Rust je napsán nejlépe, výborný casting potěší a úvodní titulková sekvence je famózní. Když vezmu zdejších 93% a můj pocit na slabší 4*, musím jít do 3*. Tohle není seriálová 4ka... ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Louisianská sezóna: Aneb kterak si existenciální detektivka à la Dürrenmatt jižansky (a díky Rustymu nihilisticky a díky Martymu pokrytecky) potykala se severským přesahovým thrillerem à la Larsson v esenci jižanského noiru. Výsledkem čehož vznikla (nad)žánrovka s neopakovatelným genius loci, která je velmi existenciální, velmi symbolická, velmi nedoslovně pracující s nevyřčeným mezi řádky, velmi pochmurná, velmi podprahově znepokojivá, velmi narativně mozaiková a především velmi (ale opravdu velmi) dobrá. Arkansaská sezóna: Po koncepčně odvážně jiné (jakkoli ve výsledku ne zcela zdařilé) druhé řadě, se třetí "srabácky" navrací ke všemu, co fungovalo poprvé. A funguje to znovu. Opět tedy jde o hutnou a znepokojivou atmosférou kypící filmařský majstrštyk, kde žánrová zápletka je na druhé koleji a slouží čistě jako katalyzátor pro zevrubnou charakterovou studii nejednoznačných rozháraných živoucích postav napříč časem. Obsazením, výkony, kamerou, výpravou, přehledností navzdory třem časovým liniím... To vše je hodno jedné z vlajkových lodí současné quality TV. Problémová, ovšem pořádně, je pouze linie ze současnosti, která díky papírem šustícím hrátkám s problematickou pamětí slouží čistě jako vějička připravující si půdu pro dílčí i finální (ne)odhalení. A co hůře, v posledních epizodách se z ní stává stěžejní linie. Dojmům neprospívá, že se tvůrci neustále snaží jakože tajemně naznačovat "jen počkejte, vy uvidíte". Přitom pozornému divákovi bude záhy jasné k čemu to směřuje. V žánrově čisté kriminálce, kde případ a jeho (ne)rozuzlení hrají prim, by to na ploše několika mála epizod snad i obstálo. Nikoli však jako spojující linka osmihodinového filmu "o charakterech a vztazích", kterým se i třetí řada snaží být. PS: I HBO samotné s mlžením skrze anotaci "děsivý případ vraždy dětí" na hru tvůrců přistoupilo. Přitom je to na úrovni tvrzení, že Sparta vyhrála, ale když se podíváte na výsledky, tak zjistíte, že nejenže Sparta nehrála, ale zápas navíc skončil remízou. | S1: 5/5 | S3: 3/5 | ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Nepopiratelné kvality (vzhled filmu, ale filmový rámec by byl asi lepší = moooc pomalé a mám takové nutkání, že tohle bylo až pro potřeby televize rozředěné), neotřelé prostředí a jeho atmosféra, slušné herecké výkony. Ale také fan hype a teorií jak v "detektivním" LOST - který samozřejmě jen blouznivě až zbožně touží po něčem víc, než nám dokáže tvůrce dát. V (ne)dořešeném případu i přehnaně nábožensky skomírajícím (pod)textem. Všeho v dobrém i zlém! Amen. 70%. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Sezóna 1: Harry Hole v Louisianě. Tak skandinávská detektivka, jak jen je to na americkém jihu možné... Po všech osmi dílech konstatuji toto - nejlepší existenciální detektivka této dekády! A hlavně je to celý jenom jeden příběh. Ten nejstarší. Světlo proti tmě. Bravurní počin... Sezóna 2: Kalifornie. Všechno je jiné, s první sérií není takřka žádná formální a rozhodně ne žádná obsahová provázanost. Místy to vypadá jako další řada The Killing. Ale je to opět dokonalé. Atmosferické, chmurné, depresivní. Strhující herecké výkony, vynikající temný hudební podkres (a úvodní znělka!), uhrančivá urbanistická dopravní intermezza, neonoir v té nejlepší podobě... Sezóna 3: A znovu je všechno jinak, tentokrát v hlavní roli ,,smutného detektiva" černošský policista, takže série má i hlubší rasovo-historické pozadí, geniálně zvolená forma narativně rozdělující vyšetřování hned do tří časových rovin, mezi nimiž se dějová osa velmi nezvykle proplétá, roli navíc hraje senilita a stářím poznamenané fungování paměti a mozku hlavního hrdiny a vůbec rastr, skrz nějž se každý člověk zpětně dívá na události svého života a upravuje si skutečnost k obrazu svému, což mi něčím připomnělo skvělý Ishigurův román Malíř pomíjivého světa... Sezóna 4: A touhle sezonou tvůrci tenhle projekt pravděpodobně zařízli...vzniklo cosi jako Velmi křehké vztahy na Aljašce...genderový aspekt tuhle doposud skvělou kriminální sérii ve 4. řadě zabil... Série 1: 100 %, Série 2: 90 %, Série 3: 90 %, Série 4: 40 % ()

Galerie (693)

Zajímavosti (65)

  • Hodiny ve výslechové místnosti měly fungovat, ale v průběhu výslechu je skriptka pro jistotu zastavila na 8:40. Tento čas ukazují minimálně 2 minuty. (klukluka)
  • Komplikovaný, šestiminutový záběr na konci epizody, ve kterém Rust Cohle (Matthew McConaughey) chytí Gingera (Joseph Sikora) a poté probíhá mezi domy a vyhýbá se policii, byl skutečně realizovaný bez jediného střihu, přestože měl režisér Fukunaga připravená dvě místa, kde by mohl v případě potřeb spojit více záběrů. Celý záběr se nacvičoval jeden a půl dne. Fukunaga má dlouhé záběry v oblibě, jak se můžeme přesvědčit v jeho předchozích filmech Sin Nombre (2009) a Jana Eyrová (2011). (Brousitch)

Související novinky

Lednové tipy z VOD služeb

Lednové tipy z VOD služeb

31.01.2024

Zima nám stále ještě nekončí, a tak pokud hledáte nápady, jak si zpříjemnit chladné večery strávené u televizních obrazovek v pohodlí a teple domova, máme pro vás opět pár zajímavých i netradičních… (více)

Matthew McConaughey bude bojovat s ohněm

Matthew McConaughey bude bojovat s ohněm

27.01.2024

Před deseti lety byl Matthew McConaughey na absolutním vrcholu. Hlavní role v nolanovce, která je jednou z nejlepších sci-fi poslední dekády. Za Klub poslední naděje vyfoukl DiCapriovi Oscara, navíc… (více)

Cyberpunk 2077 se dočká hrané adaptace

Cyberpunk 2077 se dočká hrané adaptace

05.10.2023

Skvělé zprávy pro fanoušky kyberpunku či sci-fi žánru obecně. Hra Cyberpunk 2077 se totiž oficiálně dočká hrané adaptace. Po úspěšném anime seriálu Cyberpunk: Edgerunners se tak bude jednat o další… (více)

Blade naverboval scenáristu Temného případu

Blade naverboval scenáristu Temného případu

29.04.2023

S blížícím se začátkem natáčení nového Bladea přichází nyní zpráva, že na projektu už pár týdnů pracuje také scenárista a vůbec tvůrce seriálové antologie Temný případ Nic Pizzolatto. Pizzolatto… (více)

Reklama

Reklama