poster

Sanitka (TV seriál)

  • anglický

    The Ambulance

Drama

Československo, 1984, 10 h 52 min (Minutáž: 11x60 min)

Režie:

Jiří Adamec

Scénář:

Jiří Hubač

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Zlata Adamovská, Eva Trejtnarová-Hudečková, Ivana Andrlová, Jiří Bartoška, Petr Kostka, Josef Vinklář, Josef Karlík, Zdena Hadrbolcová, Miroslav Zounar, Bedřich Prokoš, Simona Stašová, Věra Galatíková, František Němec, Petr Nárožný, Ota Sklenčka, Pavel Zedníček, Zdeněk Srstka, Zdeněk Řehoř, Vladimír Dlouhý, Otakar Brousek st., Tomáš Juřička, Marie Vášová, Ladislav Pešek, Nataša Gollová, Jiřina Štěpničková, Nelly Gaierová, Karel Heřmánek, Zdeněk Dušek, Míla Myslíková, Dalimil Klapka, Svatopluk Skopal, Jiří Schmitzer, Pavel Soukup, Petr Oliva, Zdeněk Ornest, Boris Rösner, Vanda Švarcová, Václav Helšus, Jaroslava Adamová, Lukáš Vaculík, Drahomíra Fialková, Blažena Holišová, Vladimír Krška, Bořivoj Navrátil, Jiří Datel Novotný, Andrea Čunderlíková, Adolf Filip, Karel Hlušička, Ladislav Křiváček, Josef Langmiler, Petr Pospíchal, Ladislav Šimek, Zdeněk Buchvaldek, Vladislav Beneš, Otakar Brousek ml., Vladimír Kratina, Dana Batulková, Hana Davidová, Karel Houska, Zora Jandová, Jiří Kodet, Kateřina Burianová-Rajmontová, Jana Švandová, Ladislav Trojan, Yveta Blanarovičová, Jindřich Hinke, Jiří Pleskot, Petr Skarke, Alois Švehlík, Zdeněk Žák, Karel Urbánek, Oldřich Velen, Gustav Heverle, Jan Pohan, Jitka Zelenohorská, Miroslav Středa, Petr Jákl st., Milada Ježková, Roman Hájek, Rostislav Kuba, Marcela Martínková, Miloš Vavruška, Karel Hovorka st., Lída Plachá, Čestmír Válek, Ferdinand Krůta, Jitka Zelenková, Jana Bermanová, Ondřej Havelka, Miloš Skalka, Jana Černíková, Oldřich Vlach, Jan Čenský, Ivan Richter, Miroslav Moravec, Valentina Thielová, Bohumil Koška, Vlastimil Zavřel, Ladislav Brothánek, Miroslav Kořínek, Miloslav Štibich, Karel Fořt, Vlastimil Čaněk, Václav Stýblo, Gustav Skála, Pavel Robin, Jan Cmíral st., Ondřej Vetchý, Jiří Wohanka, Michal Krb, František Michálek, Vlastimil Bedrna, Karel Chromík, Jitka Malíková, Petr Svárovský, Jan Řeřicha, Ivana Vondrovicová, Alena Procházková, Vít Pešina, Aleš Košnar, Zdena Burdová, Ladislav Lahoda, Daniela Pokorná, Jan Cmíral ml., Josef A. Stehlík, Michal Suchánek, Václav Kaňkovský, Jan Vávra, Iva Hüttnerová, Václav Syřiště, Eva Brožková, Vladimír Hlavatý, Karel Karas, Michaela Koliandrová, Bohumila Dolejšová, Ivo Niederle, Eva Řepíková, Jiřina Jelenská, Věra Kalendová, Ivana Doležalová, Lenka Šindelářová, Karel Engel, Lenka Termerová, Marie Brožová, Růžena Rudnická, Miro Grisa, Karel Bělohradský, Radan Rusev, Milan Hein, Antonín Jedlička, Ludmila Roubíková, Jan Přeučil, Václav Kotva, Zuzana Geislerová, Václav Švorc, Pavel Horňák, Miloslav Doubrava, Petr Dohnal, Kryštof Mařatka, Jana Radojčičová

Střih:

Jiří Brožek

Scénografie:

Jiří Hlupý

Masky:

Jiří Šimon

Kostýmy:

Dagmar Březinová
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dr.fish
    *****

    Zajímalo by mne, kolik lidí si seriál skouklo předtím, než napsali hodnocení. Vypadá to tak, že si všichni pamatují z dětství písničku, a pak jak utekl Mádr. Tím to končí, závěr je, že je to agitka. Ideologie je za komunismu jaksi přirozenou součástí seriálové tvorby, stejně jako idiocie je přirozenou součástí seriálové tvorby současné. Nemůžeme zahazovat do koše výborně napsaný, zdramatizovaný a zahraný seriál jenom proto, že hlavní hrdina je členem strany. Jeho pozice není zdaleka jednoduchá a nemyslím, že by mu život strana zrovna ulehčovala.. Takhle to prostě fugovalo a těžko na tom něco měnit. Dnes už si těžko vzpomenout, že se nedalo nic sehnat, na všechno se čekalo i léta, nic nefungovalo. Dnes vezmu prachy a koupím. Tehdy se muselo schvalovat! Přesto všechno byli lidi, kteří byli ochotni něco dělat, byli anebo nebyli komunisti, prostě něco dělat chtěli. Můžeme o tom diskutovat, vést spory, ale to je asi tak všechno, co se proti tomu dá dělat. Je slabota, když někdo seriál vidí, nepochopí a na základě toho odsoudí výkřikem "Socialistická agitace". Je socialistická agitace ukazování zkrachovalého zdravotnictví, společnosti a mezilidských vztahů? Nevím, nevím, tady někdo šlápl ve svých recenzích vedle....(24.2.2011)

  • rodo
    ****

    Jeden z nejpovedenějších českých seriálů. Překvapilo mě zde ale spusta komentářů hovořících o socialistické propagandě. Mně se naopak zdá, že se jedná o jeden z nejméně propagandistických seriálů vůbec. Ať koukám, jak koukám, nevidím zde žádné rudé zástavy, soudruhy, příslušnosti ke straně, propagandistické agitky a ani jednotlivé scény ve mně neevokují zhola nic, co by mě ovlivňovalo socialistickým duchem. A věřte mi, že komunisty nesnáším a věkem jsem také o trošku dál, než někteří uživatelé žvatlající ve svých komentářích o něčem, o čem nemají ani za mák ponětí. Seriál má navíc dobrý scénář a na svou dobu dost slušné originální scény (cikánská svatba, letecká havárie, ...). Jediné, čeho se bojím, je plánované pokračovaní.(7.5.2008)

  • pakobylka
    ***

    Méně pokrytecké korektnosti a více obhroublé upřímnosti, nežli je v dnešní tuzemské seriálové tvorbě obvyklé. A co se předhazované podbízivosti režimu týká - autoři zašli přesně tak daleko, jak ... nebo spíš kam až dojít mohli - v podmínkách reálného socialismu, který umožňoval pouze kritiku konstruktivní. A pokud to snad někomu nestačí ... je to jeho problém, ne můj. Každá mince má dvě strany - a VŽDYCKY, za jakéhokoli režimu, je autor limitován prostředím, ve kterém tvoří ... jen mantinely jsou rozmístěny v odlišných vzdálenostech od aktuálně preferované linie. Myslím, že už staří kronikáři by mohli vyprávět. Ale abych se vrátila k věci: Škoda, že v posledních dílech je koncepce příběhu poněkud nesoustředěná až rozvolněná, jakoby chvílemi ztrácela ze zřetele směr i cíl, takže některé scénky jsou neúměrně natahované a ústřední zápletce pak nezbývá čas, aby se v určeném časovém limitu mohla dobrat k uspokojivému rozpletení zamotaných osudů svých hrdinů. Možná je to trochu dané tím, že v rovině osobních vztahů Jiří Hubač na Jaroslava Dietla (a jeho "Nemocnici na kraji města") prostě neměl. I tak se jedná o nadprůměrný počin, který by rozhodně neměl upadnout v zapomnění ... 3,5*(11.8.2016)

  • kajas
    ***

    V české kotlině oblíbený a v podstatě kultovní seriál podle mého názoru nedosahuje kvalit takové "Nemocnice na kraji města", a to hlavně kvůli charakterům postav. Když se nyní ohlédnu za několikatýdenním sledováním televizní reprízy, nevybavuji si příliš mnoho hrdinů, se kterými bych sympatizovala. Vlastně i Hanzlíkův Jandera mě iritoval neustálým přeletováním mezi dvěma ženami (jeho bývalou kolegyni a milenku v podání Evy Hudečkové každopádně řadím mezi nejlepší manipulátorky a mrchy české televizní tvorby). Kdybych ale vyrůstala v osmdesátých letech, určitě bych vyžadovala Bartoškův plakát v pokojíčku :).(27.7.2016)

  • Šandík
    ***

    Těžké hodnocení... Upřímně míněná snaha natáčet civilně působící, reálnými situacemi inspirované televizní seriály, znamená s odstupem času poměrně zvláštní a dosti reálnou reflexi onoho blbého systému. Místy až překvapivě přesně a otevřeně popisují tvůrci běžné mechanismy moci a fungování totalitního systému. Šlendrián, bratříčkování a známosti, neschopní ředitelé a stranický klíč k sortýrování osob, kvetoucí šedá ekonomika, pokřivené vztahy, pragmatismus, podivné nevyslovené společenské dusno, bezútěšnost... nejvíce získá ten, kdo umí ohýbat hřbet, loajálně a servilně poklonkovat mocným a sem tam si i něco vyvzdorovat... Samozřejmě nepřekvapí, že o Pražském jaru není v seriálu ani ta nejmenší zmínka, přestože probíhalo zhruba v době, do níž je seriál situován. Ve skutečnosti by byl samozřejmě Mádr dávno za kopečky, protože v roce 1968 to nebyl žádný velký problém. Ve skutečnosti by ovšem také v žádném případě Mádra nikdo nikdy na počátku sedmdesátých let nepustil na "nějaký ten kongres" do Kodaně. To si soudruzi samozřejmě uměli ohlídat. Obojí je rozhodně nejvylhanější komponentou celého seriálu, přičemž postava emigrovavšího "zrádce Mádra" je nepochybnou úlitbou režimu za možnost, kriticky popisovat všednodenní situace tehdejšího Československa... Sympatické je velmi slušné herectví většiny zúčastněných a občas i překvapivě dobrá kamera. Naopak některé situace opravdu notně šustí papírem, například promluvy ředitele záchranky, scénář působí schématicky, divák se místy nevyhne dosti citelné nudě. Samotnou kapitolou jsou partnerské vztahy, alfa a omega všech českých seriálů z jakéhokoli prostředí. Sorry, ale tolik nečekaných zvratů snad nenajdeme ani v telenovelách. Jediným rozdílem je to, že tyhle působí tak nějak méně utěšeně. Tak trochu podle hesla "za každým rohem číhá nějaká nevěra". Dost často ovšem jde i o slušný doják, nesmírně vhodný ke ždímání kapesníků, natahovaný až běda a tklivě podbarvený "romantickým klavírem Jiřího Maláska XXIV"... Neuvěřitelně otravný a vlezlý je ostatně celý popový hudební doprovod... Suma sumárum. Nemyslím si, že jde o primárně "propagandistický seriál". Komunistické bláboly a občasné úlitby moci v něm samozřejmě jsou dosti citelné, ale neřekl bych, že to byl důvod jeho vzniku. Ne, že by se to úplně dařilo, snaha "diváka vychovávat", stejně jako přílišný zájem o rodinné a partnerské vztahy směřují výsledek kamsi jinam, ale už jen úvodní promluva vypovídají jasně o tom, že to celé bylo míněno jako určitá pocta záchranářům. To se ostatně velmi dobře povedlo v posledním díle. Scéna záchrany po pádu letadla je natočená naprosto skvěle. Kéž by takhle dobře vypadal celý seriál... Celkový dojem: 68% Zajímavé komentáře: flanker.27, sportovec, Radek99(1.10.2011)

  • - Právě seriál Sanitka se stala důvodem, proč herečka Eva Trejtnarová-Hudečková rozhodla skoncovat se svou kariérou. Za vše může šachovnicový svetr, který měla při natáčení na sobě. Normalizační cenzura v něm viděla skrytý symbol kříže, a proto všechny tyto záběry Evy ve svetru vystřihla. Pro herečku to byla poslední kapka. (lucascus)

  • - Kameraman Juraj Šajmovič celé natáčení absolvoval s kamerou na rameni, tedy bez stativů, jízd nebo jiné techniky. (Haniczka)

  • - Dr. Mádr (Petr Kostka) číta v druhej časti z novín: "V předvečer 17. novodobé olympiády si čtu o sportu..." 17. letné olympijské hry boli v roku 1960 v Ríme, teda približne vtedy sa začína odvíjať dej seriálu. V tom čase sa síce v jednom roku konali obe olympiády - letná i zimná, no dej sa nemohol odohrávať počas 17. zimnej olympiády - tá totiž prebehla až v roku 1994 v nórskom Lillehammeri. Zimná olympiáda, ktorá sa konala v roku 1960 v americkom Squaw Valley, bola 8.
    Na spomínanej letnej olympiáde v roku 1960 reprezentoval Československo aj herec zo seriálu - Zdeněk Srstka (Korejs). Zúčastnil sa ako vzpierač v hmotnostnej kategórii do 90 kg (dnes už taká kategória neexistuje) a z 20 súťažiacich obsadil 9. miesto. (De Large)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace