Reklama

Reklama

Sanitka

(seriál)
  • angličtina The Ambulance
Trailer
Československo, 1984, 10 h 52 min (Minutáž: 57–60 min)

Režie:

Jiří Adamec

Scénář:

Jiří Hubač

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Zlata Adamovská, Eva Hudečková, Ivana Andrlová, Jiří Bartoška, Petr Kostka, Josef Vinklář, Josef Karlík, Zdena Hadrbolcová, Miroslav Zounar (více)
(další profese)

Epizody(11)

Obsahy(1)

Jsou vždy tam, kde se něco děje. Když je život v ohrožení, přicházejí záchranáři. V jedenácti dílech budete moci sledovat úsilí hrstky obětavých lidí, vyjíždět s posádkami vozů Záchranné služby tam, odkud se ozývá naléhavé volání. Lékaři, ostatní členové posádky vozů Záchranné služby a jejich nejbližší budou vstupovat do vašich domovů: J. Hanzlík (MUDr. Vojtěch Jandera), J. Bartoška (MUDr. Richard Skalka), Z. Adamovská (Eliška Vorlová), P. Zedníček (sanitář Fanda), P. Kostka (MUDr. Mádr), F. Němec (sanitář Evžen), V. Galatíková (vrchní sestra Záchranné služby), T. Juřička (Jarda Jandera), J. Karlík (otec Jandera) a celá řada dalších. (Česká televize)

(více)

Diskuze

Stegman

Stegman (hodnocení, recenze)

RozaF

že by to bylo proto, že oproti položce celého seriálu hodnotí jednotlivé díly málokdo? A navíc ti, co se k tomu hodnocení jednotlivých dílů rozhoupají, bývají často nekritičtí fanoušci?

Uživatel RozaF smazal svůj příspěvek.

Rattlehead

Rattlehead (hodnocení, recenze)

Žádný zázrak, ale v porovnání s dnešní televizní tvorbou celkem dobře koukatelné. Třeba Zdeněk Srstka jako obávaný drsňák je celkem luxusní. Některé dějové linky jsou dobré, jiné slabší. Stejně jako postavy.

lake-lake

lake-lake (hodnocení, recenze)

dnes jsem po mnoha, mnoha a mnoha letech zase v TV zhlédla díl, kdy proradný, škraloupem zahraničního odboje ušpiněný Mádr nesplní očekávání nadřízených a zůstane tam, kde jeho srdci milo. a Jandera, slyším jako správný soustruh učiní pokání, že mu v tom nezabránil, a musí to udělat nejen před šéfem, ale i před saniťákem - členem stranické buňky. ďábelské.

k popukání je i ztvárnění zahraničního kongresu, kde lidé národů ač jsme různých, společensky oháknuti do obleků, turbanů a palestin, popíjejí whisky a pokuřují lepší cigarety, případně hrdě a z plna hrdla prozpěvují jako u táboráku "Vyvalte sudy (celá představa našince o životě na Západě se zřejmě vytvářela listováním v propašovaných časopisech a zíráním na reklamy, kde společensky oháknutí lidé popíjejí whisky a pokuřují lepší cigarety) je to stejné jako s mimozemšťany, kteří vytvořili pro Dava Bowmana fake pokoj podle televizního vysílání

Madelein

Madelein (hodnocení, recenze)

Jak to nakonec dopadne - vybere si Jandera Evu nebo Elišku?

Ta Eva se mi zdá strašně kýčovitá, nepřirozená.

na příspěvěk reagoval Rattlehead

Stegman

Stegman (hodnocení, recenze)

Kdo nechce sledovat celý seriál, ale chce znát jeho hlavní události, vztahy a atmosféru, tak doporučuju díly 1, 4, 7, 10, 11.

Hoonza

Hoonza (hodnocení, recenze)

Sanitka je momentálně ta nejotravnější věc, protože ji ČT cpe úplně všude a dělají z ní něco, co nikdy nebyla - prej kultovní seriál. Level znechucení 100

Vladajsoucna

Vladajsoucna (hodnocení, recenze)

Šandík: Uklidněte se a neurážejte, já vás taky neurážím. Vždyť píšu, že se seriál mohl odehrávat jakoby v 70. letech, ovšem dojem z toho kazí moderní hudba, rekvizity, účesy a další jevy. Nějaký histoický kontext tam schází, možná se toho Hubač i cíleně vyvaroval, aby nemusel dělat agitku o nastupující normalizaci.

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Vladajsoucna: Vy si vážně sedíte na vedení, že jo? Sanitky IMV 1000 se k nám dovážely od roku 1964, sanitky Š 1203 se vyráběly od roku 1968. Obojí bylo pravděpodobně nasazováno do provozu s určitým zpožedím, protože tu byly ony známé "složité dodavatelsko odběratelské vztahy" (jinými slovy, nic nebylo, všechno se shánělo složitě a čekalo se na to věky). Podle webu ZZS HMP byly sanitky IMV používány bez přesnějšího určení "v sedmdesátých letech". Bohužel není nikde na webu k dohledání, kdy přesně byly oba typa v Praze nasazeny, ale že seriál zachycuje období minimálně pěti, ale pravděpodobně spíše deseti či patnácti let je snad naprosto jasné už jen z téhle "drobnosti".  Pokud mi nevěříte, tak si to znova celé projděte, jako zjevně velikému fandovi tohoto seriálu by vám to jistě nemělo činit potíže. Pravděpodbnně při tom narazíte i na další odkazy ke konkrétním datům a událostem...

Vladajsoucna

Vladajsoucna (hodnocení, recenze)

Šandík: Tak určitě se film jakoby odehrává v 70. letech, to by ještě sedělo (ta havárie letedla se udála v 75.). Ale Pražské jaro ani následné čistky tu autorským záměrem zmapovány být neměly. Mádrova emigrace mohla nastat kdykoliv, v 71. i v 89. Mimochodem, pustil jsem si tu epizodu znova. Nově mě dost pobavil režimní DJ Miloš Skalka coby anglicky mluvící občan, jinak ale Kostkova postava působí pořád tak, jak jsem psal. Že by to byl seriálový gauner je naprostý nesmysl. Vůbec v celém seriálu nevystupuje jediná ryze černobílá postava. Fakt je, že určitá mírná obhajoba třídního nepřítele byla poznat už i u Majora Zemana (Ing. Čadek), nicméně tady v tom nevidím žádný propagandistický kalkul.

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Vladajsoucna: Tak to je hodně absurdní doměnka...

Pokud by to tak bylo, tak by tam přece odpočátku do konce byly tehdy prakticky jediné používané Š 1203 a ne v době natáčení už dávno vyřazené Š 1201 a 1202 + velmi zřídka používané IMV.

Vladajsoucna

Vladajsoucna (hodnocení, recenze)

Šandík: Třeba to nebyl tvůrčí záměr, rekvizity mohl pro film vybírat kdekdo a na dobový kontext možná ani moc nehleděl.

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Vladajsoucna: Po pravdě nertuším, jestli si ze mě neděláte srandu, ale řekněme, že snad ne... Tady přece nejde o to, že tam jezdí "staré sanitky", ale o to, kdy tam který druh jako žhavá novinka jezdit začal! Prostudujte si tohle: http://www.zzshmp.cz/zdravotnicka-zachranna-sluzba/historie/ Pokud jde o nástup Škoda 1203, který na těch stránkách neuvádí, tak ty byly vyráběny velmi pozvolna od roku 1968, ve větší míře od roku 1972. Jistě si vzpomínáte, že se v seriálu mluví o tom, jak na ně zoufale čekají, a že je dočasně nahradili jugoslávskými sanitkami IMV.

Vladajsoucna

Vladajsoucna (hodnocení, recenze)

Šandík: Jinak nevíte, kdo byl v Sanitce ten západní odbojář, který je tu také zobrazen kladně?

Vladajsoucna

Vladajsoucna (hodnocení, recenze)

Šandík: Ale v seriálu se objevují i sanitky, co u nás jezdily v 70., 80., ba dokonce i v 90. letech (viz scéna Bartoškova pohřbu). Jistě, je to normalizační bezčasí. Seriál jako kdyby se odehrával během 10 let i třeba několika měsíců. Ostatně v seriálech jsou dobové změny zaznamenávány jen minimálně (pokud dějiny nejsou jedním z ústředních témat, jako v Zemanovi, anebo rádoby atraktivním kulisou stupidního dietlovského děje - Vyprávěj, Zdivočelá země). Fakt je, že ty Hanzlíkovy švédské košile mi přišly na 80. léta dost anachronické, ale třeba si někdo tenhle odpuzující hadr nosil i tehdy, kdo ví. Pak tu ještě zazní Elvis v rozhlase a Hanzlík to nazve "pěknou muzikou". Takže snad jako důkaz jakéhosi pokroku v rámci normalizačního dvacetiletí, kdy zápaďácká muzika byla i komunisty tolerována.

Možná dramaturgie Hubače k nějakému angažmá v rámci seriálu nutila, ovšem je vidět, že se to snažil co nejvíc omezovat. Sám nikdy žádným režimním scénáristou nebyl, dokonce se už v Dobré vodě pokoušel o jakousi kritiku stranické byrokracie, v předešlých filmech se dotýkal i tak citlivých témat jako byl alkoholismus. Takže se pokoušel případné citlivé téma třídního střetu zachytit jakousi humanistickou optikou, že ani odpůrci socialismu nebyli jen darebáci. Nakonec bývalý živnostník Nedbal v Nezralých malinách ve střetu s komunistou Peškem byl podobný případ, snad jen s tím rozdílem, že arogantní Nedbal se v závěru s Peškem usmíří, zatímco sympatický Kostka se s komunistou Hanzlíkem, byť kultivovaně, rozejde. Hubač si vyhledával nadčasová témata a tam, kde bylo nutné se dotknout politického tématu, se snažil o umírněnou objektivitu. To by se mu samozřejmě nepovedlo, kdyby měl v seriálu hovořit o zrušení cenzury apod. Zde už by zkrátka narazil. K témětu 68. se v českém filmu nevyjadřoval raději nikdo ani v kritických snímcích z konce 80. let (snad až na Olmerův a Johnův scénář Té naší písničky české 2, který byl však zfilmován až po listopadu, a nepřímo ve vůbec nejodvážnějším perestrojkovém díle v ČSSR, Feničových Zvláštních bytostech, který se ale podařilo uvést také až po listopadu).

Mimochodem, když se někdo pokouší strefovat do Hubače coby normalizačního scénáristy, je to nehorázné. Podobné je to u Dietla, který sice pár zakázek vytvořil, ale čistě z pragmatismu. Sám v 60. letech vytvořil Píseň pro Rudolfa III. a Cestu hlubokým lesem, což bylo přirozeně jeho světonáru bližší. Pak dělal mnohdy scénáře z budovatelského prostředí, ale většinou i zde se zaměřil výhradně na mezilidské vztahy, podobně jako Hubač. Jeho Plechová kavalérie je pitomost, jenže v čem se liší od dnešních srágor z lékařského či policejního prostředí?

Nevidím v tom problém, protože dnes se za "komunistickou ideologií" zatížené dílo pokládá leccos, od Pyšné princezny, která je přitom "budovatelská" už ve staré předloze, po Kladivo na čarodějnice, který údajně "jednostranně kritizuje katolickou církev", třebaže jde o k historickým reáliím naprosto věrné dílo, které se navíc alegoricky inspirovalo i procesy 50. let. A co zmíněné Právo na minulosť, inscenačně poměrně slabý film, který však patří k tematicky nejprogresivnějším filmům 80. let? Teď ho zase nějací svazáci obviňují z toho, že je moc "umírněný", protože se týká jen procesů před 56., třebaže film musel i tehdy působit velmi aktuálně.

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Vladajsoucna: Časové vymezení lze nejpřesněji určit podle typů používaných sanitek. K tomu existují velmi konkrátní a i na internetu dohledatelná data. Seriál navíc velmi přesně a konkrétně odráží i další jasně vymezitelné změny ve fungování pražské záchrané služby. Záchytným bodem jsou i další reálie (automobily, tramvaje, móda atp. atd.) Podle těchto záchytných bodů se seriál nepochybně odehrává v zhruba období od konce šedesátých let až do počátku let osmdesátých.

Pokud jde o Mádra, netvrdím, že jeho role není přelomová, celý ten seriál byl ve své době v mnoha věcech přelomový, ovšem je třeba si uvědomit, že přesně to bylo vykoupeno určitými ústupky. Zjednodušeně řečeno, vykreslení Mádrovy emigrace, dokládající, že "takovým lidem nesmíme prokazovat důvěru" a naprosté vygumování pražského jary byl ústupek za možnost, vykreslovat vcelku plasticky všemožné každodenní potíže se zásobováním, šlendriánem atp atd. Samozřejmě sem patří i oso Srstkovo legendární "doktore, děte do prdele" a řada dalších drobností...

K tomu ještě jednu poznámku: Tady přece nejde o to, zda-li ten seriál ve své době šel nebo nešel natočit jinak, ale o to, že jej jednoduše nelze chápat jako počin komunistickou ideologií nezatížený. Zatížený je a konkrétně uvádím v čem. Je to pro vás problém?

Vladajsoucna

Vladajsoucna (hodnocení, recenze)

Šandík: Nevím, kde si třeba přišel na to, že seriál se má odehrávat v době pražského jara. Viděl jsem ho bezpočtukrát a nikdy jsem v něm žádnou přesnější souvislost se 60. lety nenašel. Podle mě je prostě zasazen do neurčené dobové současnosti (tedy cca. první polovina 80. let). Seriál žádné dobové změny nezaznamenává, takže ani přesné časové určení poznat nelze, naopak, jde snad o jediný normalizační seriál, který poměrně kriticky skrze a skrze velice depresivní zachycuje ono normalizační bezčasí i se všemi jeho nešvary. Tak nevím, proč tu lidi tolik vyšilují, když tu není prakticky žádný záblesk agitky. 

Kostkova postava emigranta? Ale ta je přece v rámci minulorežimní filmové a televizní tvorby přelomová! To je snad poprvé po roce 48, kdy emigrant není ukázán coby amorální zrůda, ale jako velmi kultivovaný a sympatický intelektuál. Jistě, tu Mádrovu kauzu si může vykládat každý jak chce, ale rozhodně to není černobílý záporák. Ti, co ho tak označují, snad seriál ani pořádně neviděli. Zelenkova cenzura byla sice tuhá, ale tady zřejmě byl prostor v rámci postupného uvolňování 80. let ukázat, že ne vše, co dosavadní režimní propaganda propagovala, muselo být nutně jen a jen pravda. O rok později sice Kopecký uváděl ten pořad o emigrantech, ale to jen dokazovala, že už i tehdy v rámci filmové a televizní tvorby byla možná jakási pluralita. Však i sám Adamec natočil své dost tendenční Rodáky v době, kdy se natáčel Čas sluhů, Pražská pětka nebo Právo na minulosť (nějaký otevřeněji kritický televizní seriál mě vůbec nenapadá, což je z historického hlediska škoda).

Ano, Sanitka má své mouchy, postava Hanzlíka je dost šablonovitá a hercem dost prkenně ztvárněná, takže bych to na Janderovo angažmá ve straně nesváděl, chyba je zkrátka v Hubačovi, Adamcovi a Hanzlíkovi. I postava jeho bratra v podání dabérské hvězdy Juřičky mě dost iritovala, naopak otec Karlík tu ztvárnil zřejmě svou životní roli. Seriál je především dodnes koukatelný díky své akčností, čímž tenkrát i dnes nemá konkurenci (kolik seriálů bylo ostatně kompletně nafilmováno ruční kamerou?). Občas ale tvůrci až příliš podlehli tomu, že se snaží dělat na televizní poměry filmařsky efektní dílo, proto místy sklozli až do kýče (Bartoškova smrt ničím než kýčem není). Ale když si to srovnáme s dnešní televizní produkcí, je to přímo mistrovský kousek.

Btw. Ona je tu postava nějakého západního odbojáře? Toho jsem si ani nevšiml, kdo ho hraje a ve kterých dílech vystupuje? 

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

drunkman: Mírněte výrazivo příteli, všichni rozhodně ne...

Bardemka: Ano a ne... Ten seriál je samozřejmě natočený tak, aby prošel cenzurou, ale to se týká veškeré tvorby z dob socialismu. Vyloženě prorežimní samozřejmě není a kupodivu, dokonce vcelku věrně odráží tehdejší všednodenní realitu. (k tomu vizte můj komentář) Občas mě skoro překvapuje, že některé scény prošly a cenzura je nevyškrtla.

gonga

gonga (hodnocení, recenze)

Mapř. ze čtvrtého dílu cit.:"Když se k lidem takhle chováte, tak se nedivte, že vám utíkaj jinam..." míněno na záchranou službu, nicméně v té době si to divák snadno vyložil jinak. Nemyslím, že by to bylo bůhvíjak prorežimní, jak zde mnozí vytýkají.

 (hodnocení, recenze)

Trochu mě mrzí, že jsem tu objevila spoustu negativních komentářů na tento seriál. Jsem z mladší generace (20 let) a přesto tento seriál doslova miluji. Brilantní scénář, kamera, působivé scény a vynikající herecké výkony ať už Jaromíra Hanzlíka, Evy Hudečkové, Petra Kostky nebo Jiřího Bartošky, Františka Němce... není snad třeba jmenovat.. Všechny postavy zde byly zahrány bravurně a opravdově. Nechápu ty, co do tohoto seriálu tahají politiku. Myslím, že ač byl seriál točen za totality, tak se zde tvůrci celkem s úspěchem vyhnuli nějakému prosazování a vyzdvyhování soudruhů a jejich skvělé vlády, a to oproti jiným seriálům, které byly opravdu prorežijní (Žena za pultem, 30 případů majora Zemana, Muž na radnici atd.). Tak Seriál sanitka opravdu není opěvovatelem režimu, spíše naopak ukazuje nešvary doby (emigrace, nedostatek zboží - viz díl, kdy starý Jandera shání kaštany, dále problémy sehnat byt atd... našlo by se toho mnoho a mnoho)... Když to shrnu, pro mě osobně moje srdcová záležitost, skvělý seriál! To, čemu se dnes říká seriály se s tímto nedá srovnat...

drunkman

drunkman (hodnocení, recenze)

Všichni zdejší recenzenti se na ten seriál dívají přes politiku.. Trochu by mě zajímalo, co všichni ti tlučhubové dělali v časech, kdy se tenhle seriál natáčel. Jasně, Hanzlík tam hrál uvědomělého doktůrka, ale kvůli tomu zdrbnout celej seriál? Mně se líbil a to jsem mladší generace. Postavy Srstky, Vinkláře a Bartošky jsou naprosto nezapomenutelné.. Na tu dobu bych řekl 3* a půl až 4*.

Hanver

Hanver (hodnocení, recenze)

Trvám na tom, že se jedná o kvalitně natočený seriál s dobrým scénářem a vynikajícími hereckými výkony Hanzlíka, Adamovské, Vinkláře, Bartošky a mnohých dalších. Některé díly doslova parádní - pád jugoslávského letadla, havárie autobusu, cikánská svatba a našly by se další. Vojtěch je pravý charakter, kladná postava, se kterou se divák může ztotožnit, aniž by si připadal jako trouba. To, jak pádluje mezi jeho dvěma ctitelkami je velice decentní, lidské a přitom živé. Dobré. Co seriálu vytýkám? Pusťte si poslední díl, je třeba zachránit cyklistu po nehodě na Bílé Hoře a Vojta a jehotým vyjíždí na záchranou akci. Ze základny na nábřeží kapitána Jaroše však nejedou na Bílou Horu, tj. směr Milady Horákové, ale vrhnou se kamsi na Staré město, projíždějí kolem Kotvy, Právnické fakulty... kam teda jedou?? Za koho režisér nás Pražáky měl?? Za to strhávám hvězdu :)

rodo

rodo (hodnocení, recenze)

Plánovaného pokračování se také bojím. Původní seriál je povedený, akorát jediné, co nechápu, je spousta komentářů obsahující názor o socialisticko propagandistickém zaměření seriálu. Lidi proberte se, jestli takhle vypadá socialistická propaganda, to by komunisti asi nikoho nepřesvědčili...

Klenotka

Klenotka (hodnocení, recenze)

Jéžiši Kriste, to nééé! Nejspíš to dopadne stejně blbě jako Nemocnice na kraji města :-(

Rainmaker

Rainmaker (hodnocení, recenze)

pro mě jednoznačně jeden z nejlepších českých serialu.s jednoznačně kultovní uvodní písničkou. rád bych uvítal remake tohoto serialu podobně jako nemocnice na kraji města.

JosephineM

JosephineM (hodnocení, recenze)

kvalitní český seriál, slušní a na druhé straně opovrženíhodní lidé...jako v životě... postoje slušného člověka opět demagogicky zaměňované za "socialistické postoje"... kdy se tu dočkám "postoje zdravého rozumu"??? zdejší komentátoři zřejmě nejsou "slušní lidé", a tak, pokud se tak někdo projeví, považují za nezbytné, pozurážet ho, jak jen to jde, velmi ubohé komentáře..

Reklama

Reklama