poster

Tudorovci (TV seriál)

  • Irsko

    The Tudors

  • Slovensko

    Tudorovci: Sex, moc a intrigy

Historický / Drama / Romantický / Válečný

Irsko / Kanada / USA / Velká Británie, 2007 - 2010, 33 h 19 min (Minutáž: 38x55 min)

Scénář:

Michael Hirst

Kamera:

Ousama Rawi

Hudba:

Trevor Morris

Hrají:

Jonathan Rhys Meyers, Henry Cavill, Anthony Brophy, James Frain, Sarah Bolger, Natalie Dormer, Max Brown, Nick Dunning, Sam Neill, Jeremy Northam, Gabrielle Anwar, Callum Blue, Henry Czerny, Kris Holden-Ried, Rod Hallett, Steven Waddington, Maria Doyle Kennedy, Sean Pertwee, John Kavanagh, Barry McGovern, Anatole Taubman, Hans Matheson, Robert Sheehan, Emma Hamilton, James Gilbert, Geoff Minogue, Aaron Monaghan, Jonathan Byrne, Anita Briem, David Alpay, Brendan McCormack, Peter O'Toole, Tamzin Merchant, Simon Ward, David O'Hara, Joss Stone, Joanne King, Torrance Coombs, Lothaire Bluteau, Joely Richardson, Annabelle Wallis, Selma Brook, Diarmuid Noyes, Aidan Turner, Ruta Gedmintas, Colin O'Donoghue, Matt Ryan, Anna Brewster, Paul Ronan, Perdita Weeks, Alan Van Sprang, Sebastian Armesto, Katie McGrath, Fiona Ryan, Colm Wilkinson, Jamie Thomas King, Ned Dennehy, Emmanuel Leconte, Serena Brabazon, Ian McElhinney, Lee Williams, Stephen Hogan, Andrea Lowe, Lochlainn O'Mearain, Michael Winder, Eoin Macken, Sonya Macari, James Flynn, Andrew Greenough, Patrick Gibson, Gabriella Wright, Maude Hirst, Sonya Cassidy, Moe Dunford, Amy-Joyce Hastings, Max von Sydow, Gerry O'Brien, Ian Beattie, Nicholas Blane, Andy Kellegher, Jake Hathaway, Philip Desmeules, Barry John O'Connor, David Michael Scott, Mark Coney, Marcus Lamb, Jonathan Ryan, David Coakley, Aiden Condron, Steve Wilson, David Sheehan, Wesley Murphy, Stephen Swift, Michael Grennell, Terry Byrne, Michelle Costello, A.J. Kennedy, Pat McGrath, Ciaran O'Grady, James McHale, Michael Condron, Dylan McDonough, Alison Lintott, Philip O'Sullivan, Donna Dent, Eric Higgins, Des Braiden, Nathan Gordon, Martin Phillips, David Ryan, Peter Gaynor, Simon Coury, Gary Murphy, Alexander Downes, Hilary Rose, Kevin Doyle, Raad Rawi, Liam McMahon, Frank McCusker, Noni Stapleton, Eve Macklin, Jane Brennan, Duncan Duff, Marcello Magni, Gunnar Atli Cauthery, Paul Brennen, George Anton, Ben Price, Padraic Delaney, Donncha Crowley, Will Irvine, Bosco Hogan, Michael Patric, Gordon Sterne, Des Nealon, Alan Stanford, Gerard McSorley, Charlotte Salt, Mark Hildreth, David Wilmot, David Bradley, Roger Ashton-Griffiths, Patrick Murphy, Catherine Steadman, Allen Leech, Michael Elwyn, Jody Latham, Daniel Caltagirone, Bronson Webb, Marcella Plunkett, James Frain (a.z.), Sam Neill (a.z.), Jeremy Northam (a.z.), Joss Stone (a.z.), Laurence Spellman, Jason Healey

Scénografie:

Tom Conroy

Kostýmy:

Joan Bergin
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Arachneuss
    *****

    „Jaká ztráta je pro člověka nejvíc nenahraditelná? Čas. Ze všech ztrát je nejvíce nenahraditelný, protože se nedá vykoupit.” Kateřina Aragonská & Anna Boleynová - 70%: Seriál má dvě přednosti, které z něj dělají tak silně nadprůměrné dílo. První je technická stránka, počínajíc omračující hudbou, obrazovými hrátky tvůrců s představivostí, jak asi neomezený vládce vnímá dění okolo sebe a pak je zde samozřejmě úchvatná garderóba stovek kostýmů (v 15. století se zkrátka uměli oháknout stylově). Druhým a největším pozitivem jsou pak samotní herci. Ať slavní (všemocný kardinál Sam Neill), debutující (Zlatý glóbus pro Natalii Dormer!) či žijící legendy (démonický Peter O'Toole jako Bohu oddaný papež Pavel III.). Každý z obsazení vykazuje maximální snahu o co nejlepší výkon a že je to poznat. Vždyť i té Anny Boleynové musí být člověku v den její popravy líto. Vrcholem je pak samozřejmě Jonathan Rhys Meyers, který nehraje krále... on králem je! Králem nepředvídatelným a náladovým. Králem mocným a krutým. Králem ochotným pro své blaho zruinovat i zemi, které vládce. Zkrátka králem z rodu Tudorovců... Jane Seymoureová - 100%: S velkou sledovaností přichází větší rozpočet a tvůrci mohou začít myslet i globálně. Dvorní intriky již nehrají prim, tentokrát přichází na řadu vztah krále se svými poddanými a návrat k prvotní otázce, zda-li je lepší, aby se lidé svého vládce obávali či jej milovali. Na post královny navíc nastupuje dobrota sama se srdcem a tváří anděla, jejíž pravou cenu si Jindřich uvědomí příliš pozdě. A je to právě ten moment, kdy absolutistický vladař poklekne u lóže své umírající manželky, který mě bez jakýchkoliv výhrad přesvědčil, že v první polovině třetí řady stanul seriál na svém vrcholu. Anna Clevesová - 80%: Temné a depresivní, v tomto duchu se nese zakončení třetí série. Z všemocného vladaře se opět stává egoistická svině, za jehož rozmary trpí jak jeho nejbližší, tak celý stát. Opět se uzavírají tajné dohody, opět se bodají dýky do zad. Nejkladnější postavou je tak paradoxně kancléř Cromwell, který (jak už to v historii u hodných hochů bývá) sám skončí s hlavou na špalku, zatímco se jeho svrchovaný pán úspěšně transformuje do bezcitné kreatury. Největší hvězdou je ale hudební skladatel Trevor Morris, který po dvou řadách příjemných melodií přeladil o 180 stupňů a do každé druhé scény láduje zběsilé smyčce čí šíleně drunící bubny. Atmosféricky je tak třetí část Tudorovců zatím nejpovedenější. Kateřina Howardová - 70%: Král je ve stavu zranitelnosti a tak mu jeho zkorumpovaná šlechta dostrčí mladou dračici, sexuálně atraktivní blbku bez charakteru, chcete-li Megan Fox své doby. Zatímco se tak panovník oddává vášni se svou novou královnou, která není zas tak panenská, jak se zdá, tak jeho poddaní skrze jeho zranitelnost uskutečňují své podlé plány a zbavují se svých nepřátel. Ze všech částí Tudorovců je zrovna tato nejslabší. Tvůrci a ani opět výtečný herecký ansábl za to nenesou vinu, chyba je už v historii samotné. Pátá panovnice zkrátka nemá sebemenší šanci na získání divákových sympatií, neboť vyjma vznešené krve ji od dobových bezcharakterních prostitutek nedělí vůbec nic. Kateřina Paarová - 100%: Druhá polovina závěrečné řady je už naprosto jiné kafe. Vladařova nová vyvolená je silná a sebejistá žena, kterou si divák oblíbí již během několika minut. Intriky na anglickém dvoře jsou už pouze zúženy na soupeření o malého prince Edwarda, u kterého je s každým dalším rokem jasné, že za chvíli usedne na otcův trůn. Díky vysokém rozpočtu si již tvůrci mohou dovolit i velmi působivé a napínavé dobývání francouzského města Bolougne. Největšími hvězdami je však nakonec opět trojice Jonathan Rhys-Meyers, Henry Cavill (Charles Brandon) a Sarah Bolger (princezna Mary), kterým jejich postavy věříte na 200% a tento rok minimálně pro Meyerse očekávám za ztvárnění Jindřicha VII ocenění Zlatým glóbem a nominaci Trevora Morrise za hudbu. Dokonalé! Zánik Monarchie - 100%: Žádné stařecké sípání na smrtelné posteli, ale důstojný a vskutku velkolepý odchod ze scény a jedno z nejpůsobivějších zakončení seriálu, co jsem kdy viděl. Grandiózní finále Tudorovců je už spíše takové nostalgicky surealistické ohlédnutí umírajícího muže na prahu smrti za svými činy, za svými ztracenými a nalezenými láskami, za svými prohrami a výhrami, za svými přátelstvími, za svým odkazem budoucímu světu, za svým ztraceným mládím... no zkrátka jsem se v posledních dvaceti minutách doslova topil v slzách, což se předtím povedlo pouze Buffy a Battlestar Galactica. Showtime to opět dokázal. All hail to the King!(3.8.2010)

  • Faidra
    ***

    Navzdory Mattyho pesimistickému prohlášení se ještě najdou tací, kteří si stokrát raději dají konverzační drama než nabušenou prime-time serie... jenže vydatná reklama přiživovala nástup i tohoto dílka a s mozkem pod vlivem prvních dvou sérií se opovažuji prohlásit, že zase jednou hypeová kosa padla na kámen reality a místo o dosud nevídanou moderní ságu se jedná o seriál, který se spolu s trabantem a manželským sexem řadí do seznamu záležitostí, které uspokojí, ale nenadchnou. Marná (světská) sláva, od seriálu s takovým titulem by člověk čekal něco víc než krásně okostýmovaný exkurz do Jindrovy ložnice, kde se beztoho kostýmy brzy a bez zdráhání poroučejí k zemi, protože králova přízeň je holt králova přízeň a ve frontě čekají další rozdychtěné zájemkyně. Karel Čapek svého času popsal kostyméra jako osobu, která dojatě hledí na herce a šeptá: "Jak krásně hrají ty šaty na panu X!" Tak zlé to není, Kennedyová, má oblíbenkyně od dob Generála, oplývá vznešeností, jakou by jí mohly závidět mnohé pomazané hlavy, Dormerová je dost zajímavá na to, abyste jí uvěřili, že Jindra pod vlivem jí rozdmýchaného ohně v poklopci otřásal vírou, trůny a šibenicemi a měnil se z vzorného exempláře defensor fidei v nezdárný příklad hereticus pessimus, Northam dokáže svého Thomase Mora podat dostatečně přesvědčivě a Sam Neill nemá coby vlk v rouše šarlatovém vytřískávající ze svých třiceti stříbrných bohaté úroky chybu, akorát Rhys-Meyers má tu chybu, že se svým opižlaným účesem a neustále odhalenými pažemi spíš než krále připomíná žoldáka z fantasy céčka a kdyby tam ze dvou Jindřichových sester a kdovíčeho dalšího naklonovaná Margaret se svým milostným životem "nejdřív postel, potom kostel a menší vražda v mezičase" a prapodivná zápletka Compton/Tallis (ovšem autorům historického slashe se otevírá zcela nové pole působnosti) absentovaly a zbytek ansámblu neposkakoval kolem, nekurvil se s kdekým a nepěl "kujme pikle, kujme pikle," houby by se stalo. Už druhý "historický" (čti "současně vypadající a chovající se herci se motají po place v nažehlených kostýmech a tváří se nakrknutě") seriál z produkce HBO, v kterém se mi nejvíc líbily úvodní titulky. P.S. Chápu, že "Tudorovci" zní honosněji než "Kterak Jindra přefik všechno, co nosilo sukně, dokud nepotkal Anču, a po Anče se konal rychlý návrat ke starým zvykům," ale ve chvíli, kdy se místo vybroušeného příběhu jedné dosti podstatné dynastie dvacet večerů koukáte na to, jak Božský Jonathan střídavě leze z postele do postele, zamilovaně drnká Greensleeves a válí se po zemi v hysterickém záchvatu ne nepodoben čtyřletému, kterému jste sdělili, že mu ten vláček nekoupíte, vám ten název začne připadat pro Tudorovce značně urážlivý.(13.3.2009)

  • TeeAge
    ***

    || Scenár: Michael Hirst | Hudba: Trevor Morris | Produkcia: James Flynn, Gary Howsam, Michael Hirst | Distribúcia: BBC Two, CBC Television, Showtime, TV3 | Štúdio: Reveille Eire, Showtime Networks || Henrik VIII je veľmi zaujímavou osobnosťou histórie, a to nie len pre to, že dal popraviť niektoré zo svojich žien. Nakoľko som čítal knihu o jeho živote, som zvedavý, čo mi môže ponúknuť ďalej tento seriál. Zatial som dostal len štandard tohto desaťročia: nahota, intrigy, vraždy, krv. A len pár historických faktov a medzinárodných diplomatických detailov... Uvidíme. Keď sa to nezlepší, hodím to na vedlajšiu kolaj, ako Camelot.(4.11.2012)

  • rt12
    ****

    To čučim kolik je tady odborníků na Anglické dějiny, že ví o dějinných nepřesnostech. Tak to mě v patě neleží. Pro mne je důležité, že to má dynamiku, děj který chytne a charismatické hráče, kteří umí. Tudorovci mě nadchly, hlavně v první řada.A že to má trochu modernější šmrnc, tím líp. Však Moliere se také hraje jinak, než před 100 lety.(24.1.2013)

  • sharky
    ****

    Seriál s úžasnými kostými, trošku rozvleklým dějem, spoustou zbytečných scén na úkor těch zajímavých (jednání v zahraničí jsou mnohdy jenom popisována učastníky) se solidními herci. jeden starý filmový veterán tu dostal po letech pronásledování dinosaurů konečně kvalitně napsanou roli, dost možná svou životní, a ukradl si celou první sérii pro sebe. Sam Neill coby anglický kancléř Wolsey je hlavní důvod, proč stojí zato seriál začít sledovat. Tím ale nechci říct, že by Meyrs byl špatným Jindřichem, hraje ho dobře. A časem i člověk přijme herečku hrající famme fatale annu boleynovou, o které upřímě do teď nevím, zda je hezká nebo ošklivá, je taková zvláštní....U některých dílů mi vadilo jak se seriál snaží být přehnaně teatrálně hrůzostrašný, přízraky smrti v díle s morem byly opravdu spíš zbytečné. Místo těhto vsuvek to spíš chtělo víc dvorských intrik....1. serie 73%(23.1.2009)

  • - Děj poslední epizody čtvrté série, ve které Holbein (Peter Gaynor) maluje obraz pro Jindřicha VIII (Jonathan Rhys Meyers), se odehrává v roce 1546. Ve skutečnosti ale Holbein zemřel již v roce 1543. (Hopkins)

  • - Tuny svíček, které byly používány po celou dobu v seriálu, byly dováženy až ze španělského Madridu. (Lynette)

  • - V 1. epizodě 2. série ve scéně, kdy papež vchází do paláce, je možné vidět v pozadí švýcarské gardisty. Ti však byli rozpuštěni po smrti Klementa VII. a jejich fungování bylo obnoveno až roku 1548, tudíž by se ve filmu objevit neměli. (Hopkins)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace