VOD (1)
Série(5) / Epizody(31)
-
Série 1 (2014) - 8 epizod
-
Série 2 (2015) - 8 epizod
-
Série 3 (2019) - 8 epizod
-
Noční krajina (2024) - 6 epizod
-
Série 5 (2025) - 1 epizod
Obsahy(1)
Toto drama s Matthewem McConaugheym a Woodym Harrelsonem v hlavních rolích se soustředí na dva detektivy státní policie z Louisiany. Sleduje jejich osobní i profesionální vztah během sedmnáctiletého pátrání po děsivém rituálním vrahovi. Čím déle pátrání trvá, tím více se mění jejich životy a jejich partnerství dostává zabrat - každý z nich musí sám zjistit cenu odplaty a projít si ztrátou iluzí. V roce 2012 je znovu otevřen případ vraždy z roku 1995, na němž pracovali detektivové Rust Cohle a Martin Hart, kteří se mají znovu pustit do vyšetřování. Vše probíhá v současnosti prostřednictvím samostatných výslechů. Oba detektivové vyprávějí příběh svého vyšetřování, přičemž znovu otevírají nezhojené rány a začínají pochybovat o tom, že se jim podaří vyřešit případ bizarní rituální vraždy z roku 1995. Jednotlivé časové linie se rozcházejí a znovu sbíhají v roce 2012 a oba muži jsou opětovně vtaženi do světa, o kterém si oba mysleli, že je dávno pohřbený v minulosti. Ve chvíli, kdy poznají sami sebe i vraha, je jasné, že temnota je přítomna na obou stranách zákona. (HBO Europe)
(více)Videa (70)
Recenze (1 521)
Hodnotím pouze sérii 1. Atmosféra byla opravdu hypnotická, super temná a super psycho, o tom žádná. Nečekala jsem ale takový NEdůraz na vyšetřování, potažmo celé to sériové vraždění (např. téměř žádné detaily o zločinu, osekané návštěvy místa činu, málo detektivní práce atd.) a naopak absolutní důraz na psychologii hlavních postav a jejich vzájemné vykecávání. To mě sice taky baví, ale zase se tím člověk dost snadno předávkuje. Takže to celé bylo stylem - krátký posun ve vyšetřování, člověk začne zase vnímat, ale děj se zastaví na existenciálním tlachání, teoriích u univerzu a nesmrtelnosti brouka atd., takže člověk zase rychle upadá do otupění. Tím, jak se střídají časové linie, linie vyšetřování a osobní linie detektivů, tak je to jako celek dost obtížné na orientaci v ději, člověk se fakt musí plně soustředit každou sekundu a není to žádná kriminální oddechovka. Na druhou stranu ty herecký výkony... přesný Woody a už mnohokrát zmiňovaný NESKUTEČNÝ Matthew, a to i s vizáží kníratého úchyla, to stojí za to vidět. Poslední díl byl fakt bomba, škoda, že se to v podobném duchu neneslo celou dobu. Bavilo, ale na opakování to nevidím. ()
S01: Televizní krimi multižánrovka z jiné planety. Když vám taky tak sedne, čeká vás úžasných 8 hodin bez jediné slabé chvilky. TRUE DETECTIVE nemusí nikam pospíchat, pečlivě si buduje atmosféru, svou vlastní mytologii a psychologii postav. Největší výhrou bylo geniální obsazení hlavní dvojice - v roli Rusta legendární Matt s nezaměnitelným Woodym oba září jak sami na sebe, tak v kontrastu a ve spojení. “Without me, buddy, there is no you.” A právě charaktery jsou klíčem k celé sérii - nečekejte(!) klasickou detektivku, TD není o případu, nýbrž o životě a svých detektivech. "This is a world where nothing is solved." K tomu správná atmosféra low life amerického zapadákova, prvotřídní soundtrack, prolnutí dvou časových rovin, drsně filozofický přesah, kombinace skvěle suchého humoru a zvráceného rituálního temna na pozadí. V rámci osmi dílů došlo k několika zvratům, skvělým momentům a překvapením a konec byl přesně takový, jaký být měl, nepotvrdila se žádná z debilních fanouškovských teorií. A světe div se, nakonec to není až taková depka... “Once, there was only dark. Ask me, the light’s winning.” 100% S02: Jsem rád, že jsem se tentokrát dostal přes první tři epizody, protože pak to stálo za to - zprvu nesympatický postavy jsem si oblíbil, zorientoval se, dočkal se pár silných finále a užil lokace L.A., hříšné městské aglomerace. Takže ve výsledku žádný fail, překvapil mě Kitsch a skvělý zbytek hlavních herců. Dobrá řada, slabší rozjezd. 80% S03: Řemeslně libovka, mistrovská práce v prolínání časových rovin a od začátku máte jasno, že to jde svou vlastní cestou a přesto ve stopách S01, že tohle prostě JE True Detective. Stejně se vyplatí odprostit od Martyho a Rusta, nebýt tupá sračka (x), obrnit trpělivostí a zbavit se očekávání vyloženě kulervoucích momentů, jen hezky naladit se na vlnu, vnímat nuance, užívat si konzistentní kvalitu a styl. 85% S04: Kterak někdo něčí unylou story napasuje na značku True Detective, načež podprůměrný a špatně napsaný produkt projde přes kontrolu kvality u HBO. Ať je to klidně převýchovně woke a žensky se silou, jen kéž by to nebylo tak chabý a o hovně – atmosféra 0 (což je fakt umění, vzhledem k magický zimní krajině), herecky nezajímavý, plný znuděných postav, emo výrazů a trapností, místy bohužel vyloženě k smíchu. 35% ()
Nestává se často, abych už s úvodními záběry otvíráku a počátečními tóny baladické písničky doprovázející prolínající se obrazy intra pocítil vzrušení ze setkání s něčím výjimečným. Se sérií, která přepíše představu, jak má vypadat a fungovat detektivní žánr a jeho hrdinové. Převládajícím stavem při sledování seriálu je nejistota. Pociťují ji nejen tápající detektivové, kterým případ proklouzává mezi prsty, ale i diváci, kteří jsou zbaveni obvyklých opor. Čemu a komu věřit, když jeden z vyšetřovatelů má pestrou drogovou minulost a neméně barvitou alkoholickou přítomnost a druhý je testosteronem nabitý macho, který nemá k ráně nikdy daleko a nečiní mu problém ubližovat ani svým nejbližším. Oba jsou navíc nasáklí špinavým pragmatismem, jak jen umí vyklíčit v destruktivním prostředí spodních pater zločinu. Divák vidí až příliš velké rozpory mezi líčením bývalých policistů a flashbacky, které odhalují profesní selhání někdejších legend policejního sboru. Temný případ charakterizuje zlověstná atmosféra podpořená záběry ponuré močálovité krajiny kolem Mississippi. Seriál představuje v každém ohledu špičkové řemeslo, skvělou kamerou počínaje, přes vymazlenou režii až k živočišnému herectví Matthewa McConaughey a Woodyho Harrelsona. Série není cenná zápletkou, ale rafinovaným způsobem vyprávění, hrátkami s formou, kdy pomrkává na diváka a místy si z něj přes vážnost situace nepokrytě tropí šoufky, rozkročením mezi žánry - ve výsledku je to spíš než kriminálka existencionální psychologické drama. A v neposlední řadě i uchopením skvěle napsaných postav - cynické glosy zahořklého Colea mají přitažlivost černé díry a sílu výbuchu supernovy. Seriál má ideální stopáž - nerozmělňuje se ve vypravěčské vatě ani neztrácí tah na bránu v postranních liniích, tak jako spousta žánrově zpřízněných projektů. Ačkoli má pomalé tempo, dokáže neskutečně stupňovat napětí. Snad jen v posledních dvou dílech, kdy se zlo začíná zhmotňovat a dostává konkrétní lidskou tvář, pocit přetlaku trochu mizí. Temný případ se zdánlivě podobá úspěšným severským sériím, ty v sobě ale obvykle nezapřou určitý scénáristický konstrukt. Odehrávají se ve stabilizovaných zemích s fungujícími institucemi a s minimální mírou zločinnosti. Střet amerických detektivů s lidskou bídou, brutalitou motorkářských gangů a slizkou manipulativností prodavačů náboženských frází vypadá nepříjemně realisticky. Temný případ považuju za absolutní špičku ve své žánrové kategorii a metu, kterou budou Pizzolattovi následovníci a vyzyvatelé jen hodně těžko překonávat. Celkový dojem: 95 %. //// Druhá série bohužel nemá vlastní profil, takže ji musím komentovat jako přídavek ke komentáři 1. série, což je skutečně škoda, protože by si vlastní prostor na ČSFD zasloužila mnohem spíš než stovky jiných titulů. Při komentování 1. série jsem napsal, že ji budou ostatní, ale i samotný Pizzolatto těžko překonávat, a nemá příliš velký smysl přít se o to, která ze dvou dosavadních sérií je lepší. Ta druhá je totiž hlavně úplně jiná. Jiní hrdinové, jiné zločiny, jiná lokace, jiná atmosféra. Jsou nicméně znaky, které obě série spojují a patrně budou typické i pro další pokračování, kterého se nepochybně dočkáme. Komplikovaná psychologie vyšetřovatelů, které boj s vlastními démony zaměstnává někdy víc než souboj se zločinem, složitě strukturované vyprávění, kde v 1. sérii hrály větší roli časové roviny, tady zase úhly pohledu několika postav, které tápou a nevěří si navzájem. Hodně zajímavé je ladění atmosféry, kdy v 2. sérii hraje prim sluncem rozpálená Kalifornie, kde se v poušti člověk snadno ztratí a v džungli Los Angeles se dá snadno přijít k úrazu. I ty tisícileté sekvoje si nakonec ve finále zahrají svou roli. Tu změnu atmosféry charakterizuje nejlépe už otvírák, který je barevný, prosluněný a Cohenův přednes navozuje spíš atmosféru nějakého erotického klubu z velkoměsta. Co je nejdůležitější, druhá série je pro mě stejně dobrá jako ta první a problém s ní můžou mít především ti, kteří chtějí vidět pokračování 1. série s jejími hrdiny a louisianskými močály. Stejně jako v prvním případě mám pocit, že sleduju jeden z absolutních vrcholů žánrové televizní seriálové tvorby. Herecké výkony jsou luxusní a herci jsou evidentně rádi, že mají možnost překročit hranice typu rolí, do kterých je castingové agentury zařadily. Pizzolatto, stejně jako režiséři, se evidentně hodně inspirovali klasickým žánrem noir a vyšlo jim to na jedničku. Ústředním motivem je všudypřítomná korupce, prorůstání zločinu do státní správy a ošidná hra s vlastním svědomím a vyrovnáváním se s vlasními poklesky. Otvírák patří k tomu nejlepšímu, co kdy jako intro vzniklo. Osobně mu dávám přednost před otvírákem 1. série, jakkoliv tohle je věc osobního vkusu a volby. Celkový dojem měnit nemusím. Jen tak dál, těším se na 3. sérii. () (méně) (více)
Už niekoľko rokov som sa chystal na tento dobre hodnotený seriál. Mal som veľké očakávania a myslím, že sa naplnili aj keď nie úplne na 100%. Po prvých dvoch dieloch som cítil menšie sklamanie, no hneď v úvode tretej som sa chytil skvelou scénou s fanatickým kňazom a skvelým dialógom hlavnej dvojky na tému náboženstvo. M. McConaughy to pomenoval tvrdo, jasne a pravdivo čo zas nemôžem povedať o jeho mnohých iných filozofických úvahách, ktorých je seriál plný. Občas som mal pocit, že bez nich by sme ušetrili jeden diel a seriál by bol o dosť kompaktnejší. Pripomínal mi slávny výrok - "dokáže hovoriť celé hodiny bez toho aby niečo povedal"... Od tretieho dielu seriál iba graduje, dostávame sa čoraz bližšie k vrahovi, ale aj pod kožu hlavných a vedľajších postáv. Poznáme bližšie ich rodinný život, problémy v práci i súkromí. To všetko tvorí kompaktný celok, ktorý drží pohromade. Ak to nachvíľu niečo preruší tak sú to spomínané hlášky M. McConaughyho o všetkom a o ničom. Ten napriek tomu podáva s Harelsonom fantastický výkon, aj tá ich spoločná bitka pôsobila ako skutočná bitka, nie nacvičená choreografia. Určite právom jeden z naj hodnotených seriálov, určite odporúčam. Pre neznalcom dodávam, že 2. a 3. séria nemajú s prvou nič spoločné. Jedna séria = jeden príbeh. Seriál 90%. McConaughy a Harrelson -100%. ()
Masterpiece. Opravdu jsem přesvědčenej, že tohle je naprostý mistrovský dílo. Inspirace Sedm a všechna akademické scenáristické poučky jsou převedeny v mistrovsky rozepsanou látku, kdy je radost sledovat nejen vytrvalou konfrontaci dvou protichůdných charakterů, ale i to, jak je jejich rozdílné posedlosti vedou po téže dráze vstříc zatracení i rozhřešení. Dokonale využité kulisy Louisiany, jíž po téhle sérii asi nestoupne turistický ruch, a samozřejmě oba urputně hrající tahouni. Hlavně je tu ale cítit geniální ruka režiséra, jenž dokonale ví, kdy nasadit zpomalovačku, kdy dlouhý záběr, kdy boží oko a kdy intimní pohled přes záda - s každou scénou pracuje precizně, během pár vteřin dokáže vtisknout dané pasáži kýžené vyznění, náladu, další významy. Fakt masterpiece. ()
Galerie (695)
Zajímavosti (65)
- V pozadí je možné zahlédnout billboard propagující film Americký Sniper (2014). (Dio_Padre)
- Předtím, než byla do druhé série obsazena Rachel McAdams (Ani Bezzerides), byly pro její roli zvažovány také herečky Jessica Biel a Malin Akerman. (Dio_Padre)
- Seriál měl českou premiéru na HBO GO a na mezinárodním festivalu v Karlových Varech, kde byl promítán ve dvou čtyřhodinových blocích. (janhabart)
Reklama