Reklama

Reklama

Borgia

(seriál)
TV spot
Francie / Německo / Česko / Itálie, (2011–2014), 32 h 56 min (Minutáž: 52 min)

Tvůrci:

Tom Fontana

Hrají:

Mark Ryder, John Doman, Isolda Dychauk, Art Malik, Diarmuid Noyes, Adam Mišík, Miroslav Táborský, Marek Vašut, Karel Dobrý, Jiří Ornest, Jiří Mádl (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(3) / Epizody(38)

Obsahy(1)

Rodrigo Borgia - jeden z nejbohatších mužů usedl na papežský trůn. Nemělo to vliv jak na jeho uvolněný způsob života, tak na síť intrik a vražedných úkladů.  Bylo to v období Da Vinciho a Michelangela, osvícených tvořivostí s jedinečným intelektuálním úspěchem. Ale byl to také věk Machiavelliho, nekontrolovatelného bezpráví, nepřetržité války a nevyslovitelné zkaženosti. V srdci světa byl Vatikán, který rozhodoval o konfliktech mezi královstvím a říší. A ve středu Vatikánu byl muž, jehož pátrání po moci bylo, jako kdyby hledal hlavní cenu. Byl to muž, jehož jméno se stalo synonymem bezohledností, a na jehož panování jako papeže se bude vzpomínat jako na největší neslavné kapitoly z dějin katolické církve, Rodrigo Borgia. Jeho čtyři děti, Juan, nejstarší, pyšný, líný, bezohledný sexuální dravec, Cesare, mladý muž, rozpolcen mezi vírou, která nebyla jeho povoláním, a jeho temným násilným charakterem, Lucrezia, mladá dívka , která objevuje tajemství ženské moci, a Goffredo, nevinné dítě, které je ve středu své kruté rodiny. Borgia je v jednu chvíli dramatický dokument, který zaznamenává vzestup k síle tohoto katalánského kardinála a jeho klanu, který se bude snažit vytvořit dynastii, jež by vládla celému světu, ale především je to kotel plný intrik, násilí, vražd, chtíče, politiky, víry, incestu, zrady a vykoupení. Tento příběh je zajímavý a poučný stejně jako věk, ve kterém se odehrává. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (32)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Ono to nie je celkom historicky presné a určite sa mnoho vymyslelo (pretože tu je priestor), ale to hlavné gro ostalo neporušené – skazenosť cirkvi, kde je pápežstvo len politickou funkciou a boj bohatých rodín o čím väčšiu moc v Ríme. Veľmi chválim hlavne fakt, ako si tvorcovia dali záležať, aby boli herci čo najviac podobní originálu. A naozaj každý z nich vyzerá takmer, ako by z obrazu vypadol. ()

jondzavid 

všechny recenze uživatele

Konkurenčný projekt k Jordanovej verzii s Jeremym Ironsom. 24 miliónov euro na 12 epizód (videná nemecká verzia 6x100 minút) vs. 9 x 50 minút Showtime verzie za 40 miliónov dolárov. A výsledok porovnania prvých sérií??? (V momente hodnotenia je plánovaná ďalšia séria Ironsovej verzie - Domanova verzia má materiál na ďalšie 2 série, ale odklepnutá zatiaľ nie je). Lepší dojem na mňa zanechala Ironsova verzia, ale nie kvôli tomu ako bola poňatá, ale vďaka kvalitnejšej filmarine. Od tejto "európskej" verzie, v úvodzovkách pretože hlavný producent a scenárista Tom Fontana je Američan, som čakal skôr historickejšie poňatie a skôr iný pohľad ako od kanadskej koprodukcie. Omyl, sex a krv sú tu ešte častejšie a drsnejšie (škoda, že samoúčelnosť častokrát tiež). Scenáristicky je možno o kúsok hodnovernejšia táto verzia, ale nič to nepomôže, nakoľko v svojej rozťahanosti nefunguje tak, ako by mala. Príbehovo je to podobné, ale zároveň sú viaceré udalosti a postavy vykreslené inou optikou. Ironsova verzia pôsobí výpravnejšie a drahšie, ale aj filmársky zručnejšie. Doman je určite podobnejší Alexandrovi Borgiovi, ale Ironsovo charizmatickejšie a patetickejšie poňatie napriek tomu u mňa zaberalo viac. Naproti tomu synovia a najmä Cesare Borgia je lepší v "euroverzii" v podaní Marka Rydera (herecky i scenáristicky). Lucrezia v euroverzii roztomilá, ale ruský pôvod sa tam nezaprel, takže v kanadskej verzii sa mi páčila viac. Postava je lepšie rozobraná v euroverzii, ale kanaďania končia skôr z historického hľadiska, takže majú v tom takisto nevýhodu. Čo sa týka konkrétneho deja, tak v euroverzii ma presvedčila lepšie spracovaná scéna voľby pápeža, v kanadskej je jednoznačne efektnejšie poňatá francúzska invázia. Takže celkovo obe série sú slušné, ale lepšie u mňa fungovala kanadská vďaka Ironsovi, výpravnosti a zručnejšej réžii. Euroverzia má síce lepšie prepracované postavy, je hodnovernejšia v rámci kritérií prispôsobenia histórie nárokom tv série, ale zároveň aj často zbytočne samoúčelnejšie provokatívnejšia. Takisto pri euroverzii niektoré veci príliš rozťahali a iné príliš zjednodušili. Ale tu by sa dalo o zjednodušeniach polemizovať aj u kanaďanov. Najideálnejšie by bolo, keby sa spojili obe série dokopy - kanaďania by dodali Ironsa, Lucreziu a Jordanov filmársky tím, európania by zabezpečili príbehovú stránku a Marka Rydera a vznikol by kvalitný historický soap. Takto je dobré vidieť obe verzie, ktoré sú každá iná a na ktorých je dobre vidieť, čo tej druhej chýba. P.s. českí herci sú dosť často na obrazovkách v euroverzii - najmä Táborský, Vašut, Dobrý, Mádl a Voříšková majú slušný priestor, ale najviac ma pobavil Udo Kier , ktorí to dotiahol na umierajúceho pápeža. ()

Reklama

pipapa 

všechny recenze uživatele

Itálie konce 15. a začátku 16.století očima a ušima současné komerce. Česká účast je patrná a velmi přínosná. Skvělá výprava včetně in- a exteriérů, dobré herecké výkony aktérů z celého světa. Seriál přetéká krví, vraždami, bestiálním mučením a hlavně spoustou zbytečného fingovaného sexu, který, jako všechno, kazí i toto "veledílo". Přirozená nahota (ta ženská dosti frekventovaná) osvěží celý seriál, až na stařeckou nahotu (dokonce full-frontal!) odpudivého Johna Domana v roli papeže Alexandra VI. Jako je v seriálu Tudorovci největším problémem slizký Rhys Meyers, zde je stejným problémem, úplnou pohromou, odporný a pro oči nesnesitelný Mark Ryder. A aby toho nebylo málo, dostal ještě ke všemu totálně nekoukatelnou roli krvelačného psychopata, kterému všechno vychází a prochází jako v pohádce a kterého se všichni bojí a dělají přesně to, co si samozvaný "Caesar" přeje. V reálu té doby by tímto způsobem nepřežil pravděpodobně ani měsíc, zatímco současná komerce jej nechá, z důvodů pro autory pohodlnějšího vystavění (z větší části smyšlené) dějové linie, běsnit v časovém rozpětí celého seriálu, tj.15let! Už od poloviny seriálu jsem se nemohla dočkat, kdy mu konečně někdo utne tu jeho palici...Tři série mají sestupnou kvalitu, kde v sérii 3 už asi docházely nápady, a tak ji slátali, jak se dalo. ()

xaver 

všechny recenze uživatele

Serál je to určitě poučný. Jenom nechápu, proč se po uvedení takovéhoto seriálu, který namnoze vychází z doložených historických skutečností, ještě neuřítil papežský stolec? Má ještě vůbec právo na existenci? Někdo se omluví, a je mu to prd platné. Církev se omlouvá, když jí teče do bot a pak se jede dál, jakoby se nic nestalo. ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Borgiovci podruhé. Když to porovnám s HBO verzí, vyjde mi tento seriál jako slabší. HBO verze měla lepší kostýmy, lepší estetické zpracování, lepší kameru, lepší hudbu, lepší dramatičnost, lepší a charismatičtější herce, zajímavější scénář a nenudila tolik. Pokud bych chtěl vyzvednout plusy na tady té verzi, je to především větší historická hodnota, větší podrobnost a detailnost, samozřejmě pro nás Čechy je příjemné české prostředí a čeští herci. V této verzi se objevovalo podstatně více sexu (což bylo možná trochu na škodu, nejsem puritán, ale všeho moc škodí) i více krve (to mi ani tak nevadilo). Pokud porovnám hlavní postavy, vyjde mi, že papež Alexander Borgia je lepší v kanadské verzi. U jeho synů je to těžší, v obou verzích byli ztvárněni dobře, leč všude jiným způsobem, takže nedovedu posoudit, kde byli lepší. (Ok, po shlédnutí všech řad konstatuji, že i zde vede kanadská verze). Co se týče Lucrézie Borgia, jednoznačně lepší v kanadské verzi, vypadá mnohem více renesančně, než Lucrezia v evropské verzi. Matka Lucrézie je rovněž lepší v kanadské verzi. Takže přestože je toto dílko povedené, kvalit seriálu s Jeremy Ironsem nedosahuje. ()

Galerie (901)

Zajímavosti (10)

  • V origináli takmer všetci hlavní herci a herečky používali svoj prirodzený prízvuk (či už americký, ruský, český, taliansky atď.), až na niekoľko významných výnimiek. Mark Ryder (Cesare Borgia) a Diarmuid Noyes (Alessandro Farnese) sú Íri, ale v šou používali anglický prízvuk. A Stanley Weber (Juan Borgia) sa zas snažil mierniť svoj francúzsky prízvuk. Prízvuky boli ale v zásade ponechávané, pretože séria bola určená na predabovanie do neanglických európskych jazykov (francúzština, nemčina atď.). (Arsenal83)
  • Natáčení probíhalo v Čechách, konkrétně například v Telči nebo na hradě Točník. Filmovalo se také v Barrandovských ateliérech, kde vznikl seriálový Řím včetně věrné kopie Sixtinské kaple. Pro scény v římském chrámu San Giovanni in Laterano posloužil tvůrcům kostel sv. Václava na pražském Smíchově. Na Smíchově se natáčelo ještě v areálu Sacré Coeur v Holečkově ulici. Některé scény byly natáčeny také v Martinickém paláci na Hradčanském náměstí. v Praze. (Reyak)

Reklama

Reklama