Režie:
Hynek BočanHudba:
Zdeněk BartákHrají:
Martin Dejdar, Jana Hubinská, Jakub Zdeněk, Jiří Langmajer, Jakub Wehrenberg, Jan Teplý ml., Radim Kalvoda, Zbyněk Fric, Václav Chalupa, Čestmír Řanda ml. (více)Série(4) / Epizody(45)
Obsahy(1)
Úspěšný dobrodružný seriál ČT, který vznikl na podkladě dvou románů spisovatele Jiřího Stránského "Zdivočelá země" a "Aukce". Dvacet dílů seriálu vypráví o letech pro naši zemi velmi důležitých a rozhodujících - o dramatickém, politicky i lidsky konfliktním osídlování českého pohraničí v prvních týdnech po osvobození v roce 1945 až po padesátá léta, plná politické zvůle a bezpráví. Příběh, v jehož středu stojí bývalý západní letec Antonín Maděra a parta sotva odrostlých mládenců, je zasazen do našeho pohraničí, do Krušných hor i časů. Sem se totiž vrací z Anglie hlavní hrdina, aby v rodné vsi zapomněl na útrapy i hrůzy války a mohl tu "žít, pracovat a mít rád své bližní", jak sám říká. Že přichází do jiného Svatého Štěpána, než byl ten, který musela jeho rodina v roce 1939 opustit, tušil. Ale to, co ho zde opravdu čeká, nemohl odhadnout ani ve svých nejbujnějších představách. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (276)
Každý komouš by se na tento seriál měl povinně dívat. Update po poslední sezóně: Jsem rád, že mě ani nové díly nezklamaly, pořád se bylo na co koukat. Důstojné vyvrcholení téhle ságy, kterou jsem vlastně sledoval od mladých let. A ano, stále si myslím, že by to bývalým estébákům v domovech důchodců měli pouštět místo Večerníčku. ()
Komunistov nemôžem ani len cítiť, a tento seriál odhaľuje viacero faktov, prečo tomu tak je. Takže idea a námet ma celkom zaujali. Lenže to príšerné televízne spracovanie sa mi trávi ťažko. Však čo nemôžem prekusnúť vôbec, je otrasné herectvo niektorých predstaviteľov. Nie, nemám na mysli Dejdara, ten robil, čo mohol. No taký Langmajer to kurvil statočne. On sám musel mať za komunistov poriadnu protekciu, keď vyštudoval hudobno-dramatický odbor na Pražskom Konzervatóriu a bol obsadzovaný. Aj tá mladá generácia hercov, čo sa v "Zdivočelej zemi" objavila, nestála ani za psí prd. ** ()
Za první řadu 3*, za druhou 5*, v polovině třetí řady dávám 5*, takže průměr 4,3*. Zůstávám u tvrzení, že Dejdar celý seriál táhne, i když ve třetí řadě má méně prostoru. Každopádně opakovaně dokazuje, že je výborný herec a je škoda, že v současném filmu opomíjený. Nechápu, proč by se neměla natočit 4. řada, když v knize je děj dotažen do 1989. ---- Po nějaké době snižují na 4*. Proč? Viz můj komentář k filmu Jen o rodinných záležitostech. ()
Tematicky obdivuhodné spojení poválečného dramatu s westernem bylo zajímavým počinem, ale ještě větším překvapením je druhá, političtěji cílená série, která ukázala, že potenciál využitý do mrtě nemusí být vždy na škodu. Přesto projekci dalšího dalšího pokračování s obavami odkládám na neurčito, protože málokterý příběh působil tak uceleně. ()
To je moje ,,srdcovka". Nádherná hudba a hlavně skvělé vyobrazení neslavné doby, od které se dnešní komunisti distancují a omlouvají se za ní a myslí si, že se tím vše smaže a zapomene. Děkuji tvůrcům za tento seriál, jen víc takových. Na tyto časy se nesmí zapomínat! I přes mírný pokles kvality v posledních dvou sériích nemůžu dát méně než 5*. ()
Galerie (354)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (129)
- Během natáčení filmu se použilo více než dvě stě kusů dobytka. (Silencia90)
- Scenárista Jiří Stránský chtěl své vzpomínky filmově zpracovat již v šedesátých letech dvacátého století, a to do celovečerního filmu, v sedmdesátých letech dokonce spolu s Hynkem Bočanem dali námět televisi. Ke vzniku ale pomohl až pobyt tehdejšího generálního ředitele České televize Iva Mathého v nemocnici, který si stěžoval, že nemá co číst a tvůrci mu poslali knihu právě s tímto námětem, jenž se mu velmi zalíbil. (JoranProvenzano)
- Nápis na bráně pracovního lágru je: „Prací ke svobodě.“ Na branách koncentračních táborů v Německu byly obdobné nápisy, jako například: „Arbeit macht frei.“ Překrucováním původního významu je dnes chápáno jako cynické heslo, které zesměšňuje oběti a zastírá nelidské zacházení v koncentračních táborech, v nichž nucená práce sloužila k podrobení, vykořisťování, ponižování a vraždění lidí. Původ tohoto hesla je u filozofa Søren Kierkegaarda, který napsal toto: „Povinnost pracovat, abychom mohli žít, je projev svobody. Právě prací se člověk osvobozuje, prací se stává pánem země, prací konečně dokazuje, že je nad přírodou.“ (sator)
Reklama