Režie:
Hynek BočanHudba:
Zdeněk BartákHrají:
Martin Dejdar, Jana Hubinská, Jakub Zdeněk, Jiří Langmajer, Jakub Wehrenberg, Jan Teplý ml., Radim Kalvoda, Zbyněk Fric, Václav Chalupa, Čestmír Řanda ml. (více)Série(4) / Epizody(45)
Obsahy(1)
Úspěšný dobrodružný seriál ČT, který vznikl na podkladě dvou románů spisovatele Jiřího Stránského "Zdivočelá země" a "Aukce". Dvacet dílů seriálu vypráví o letech pro naši zemi velmi důležitých a rozhodujících - o dramatickém, politicky i lidsky konfliktním osídlování českého pohraničí v prvních týdnech po osvobození v roce 1945 až po padesátá léta, plná politické zvůle a bezpráví. Příběh, v jehož středu stojí bývalý západní letec Antonín Maděra a parta sotva odrostlých mládenců, je zasazen do našeho pohraničí, do Krušných hor i časů. Sem se totiž vrací z Anglie hlavní hrdina, aby v rodné vsi zapomněl na útrapy i hrůzy války a mohl tu "žít, pracovat a mít rád své bližní", jak sám říká. Že přichází do jiného Svatého Štěpána, než byl ten, který musela jeho rodina v roce 1939 opustit, tušil. Ale to, co ho zde opravdu čeká, nemohl odhadnout ani ve svých nejbujnějších představách. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (276)
Za první sérii 4* pak už jen sešup dolu.... Pro scénu kdy Maděra (Dejdar) běží po střeše jedoucího vlaku byl připraven kaskadér, ale Dejdar přišel za režisérem Bočanem a nabídl že to udělá sám.Hynek Bočan říká "tenkrát jsem byl mladší a drzejší, ale dneska bych už bych si to nedovolil".Scéna je to opravdu velmi riskantní a nejspíš žádný český herec nezašel ve své práci tak daleko aby riskoval život. ()
Tenhle seriál těžko hodnotit. Jsou v něm silné scény, ale také naprosto pochybné, někdy se vše opakuje po několikáté (schéma Maděra ve vězení, ostatní čekají, Maděra statečně nic nepodepíše, žena trpí). A časem se objeví ta ideologická rovina, kdy sice beru, že Stránský to vše prožil (nebo možná ne přímo on, ale jeho spoluvězni, z jejichž historek čerpal), ale něco je dodáno v rámci seriálového vyprávění a stylu, a čím více se blížíme listopadu 1989, tím více z toho leze „ten jediný, správný“ pohled na minulost, včetně angažovanosti Václava Havla pro seriál. Díly jsou časem i nudnější, stále se opakující situace jsou únavné... Chápu, co chtěl seriál říct, klobouk dolů přede všemi, kteří na něm dělali, je to kus práce, který odvedli, ale prostě celkově to ne vždy drží pohromadě a ne vždy je to zajímavé. ()
Na tento seriál se dívám vcelku rád. Myslím si ale, že nikdo z dnešní generace nemůže docela pochopit to, o co v něm vlastně šlo. Co bych si ale dovolil vytknout, je těch sedm "statečných", kteří v brejličkách s kilama navíc cválají na koních s rouškama přes huby a zatavenýma pistolema. To už je krapet mimo. Seriál by se měl držet nějaké dané linie a nechodit ve šlépějích divokého západu. Ovšem, pokud ten "západ" není brán jako velice povedená forma provokace. 75% ()
Občas až komicky špatně natočeno, hodně zidealizované kladné postavy, ale na druhou stranu mělo smysl tento seriál vytvořit, protože má výpovědní hodnotu o zacházení s lidmi v 50. letech. A ačkoli není úplně příjemné to sledovat, nemělo by se na tu dobu zapomínat a k tomu snad Zdivočelá země alespoň trochu přispívá. ()
Hezký, napínavý, dojemný, vtipný, smutný, dramatický, dobrodružný, akční, melancholický, nostalgický...všechny tyto přívlastky patří k tomuto seriálu. Až na několik scén či dílů, které se povedly autorům méně (třeba smrt Cassidyho), jedná se o v Česku nadprůměrný seriál. Herci byli vybráni výborně, postavy jsou na velkém prostoru hezky vykresleny a děj je poutavý. Ačkoliv poslední série už nedosahuje kvalit starších dílů po návratu Maděry z války či z lágru, pořád je to skvělý televizní počin. Tuto stránku naší minulosti je třeba připomínat. Navíc, Úterý je i dnes krásné městečko. ()
Galerie (354)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (129)
- Při natáčení posledních epizod seriálu museli maskéři René Stejskal a Martin Valeš některým hercům dělat odlitky tváře, které znovu odlili, a získali tak positiv obličeje, na nějž namodelovali vrásky a provedli na něm další nezbytné úpravy. Želatinový odlitek z formy se pak lepil přímo na herce, což trvalo přibližně tři až čtyři hodiny, sundavání pak přibližně dvě a půl hodiny. Přesto se obvykle zničil a musel se nákladně vyrábět znovu. (JoranProvenzano)
- Na lágru, kde Jiří Stránský doloval uran, jako jediný původní "barák" zůstal barák G4, kde opravdu Jiří Stránský trávil svůj vězeňský život. (ČSFD)
- Natáčelo se celkem 563 dnů. (M.B)
Reklama