Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Marigold
    *****

    Vizuální mág Burton stvořil legendu, mistr filmového narativu Christopher Nolan ji našel motivaci. Až tak jednoduše funguje prequel Batmana, komiksové legendy, která zapustila na filmovém plátně hodně hluboké kořeny. Na klasické první dva snímky se dvakrát pokoušeli navázat roztodivní matlalové, ale výsledkem je fakt, že Nolan zachraňuje hasnoucí legendu a nutno říci, že zachraňuje věru ve velkém. Jeho střízlivá, realistická, potemnělá a psychologizující jízda válcuje diváka především v první polovině režisérovými známými esy: skvěle utříděným vyprávěním, sugestivitou, pečlivě otesanými hereckými výkony (např. epizodní scéna v opeře je mistrovské dílo!). Druhá, o poznání akčnější polovina, ve které už je symbol stvořen a je čas boje, není tak oslnivá, protože tam, kde Burton vytahoval těžké vizuální kalibry, je Nolan přeci jen trochu neobratný (zejména akční scény v jeho podání trpí až přílišnou zmatečností). Jenže: Netopýří muž vychází při závěrečných titulcích jako vítěz a jeho režisér s ním. Prostě proto, že pod hlavním proudem omletého komiksového klišé boje dobra proti zlu zurčí skvěle regulovaný spodní proud, který má svou hloubku. Je to psychologie hrdiny, anatomie strachu a zla, které chce konat pochybné dobro. Nástrojem spodního proudu jsou jak skvostná rytmizace záběrů a gradace nenápadného napětí, tak výborné herecké provedení. Christian Bale je skutečně nejlepším muže v černé masce, Michael Caine je se svým suchým cynismem vpravdě neodolatelný, Liam Neeson "pouze" přesvědčivý a Gary Oldman k nepoznání jiný... Zamrzí hodně křečovitá Katie Holmes, ale to se bezpečně ztrácí. Otázku, zda Nolan překonal Burtona, bych vůbec neotevíral. Jeho Batman je jiný. Má zcela svébytnou atmosféru a zcela svojský styl. Raději se dívá do tváře než na divoké přestřelky. To je sice moc dobře, ale přeci jen, vnáší to do filmu určitý a pochopitelný vnitřní rozpor, jehož nositelem je poněkud rozervaná režie. Mezi komiksovými filmy však potvrzuje Netopýří muž pozici skutečného šlechtice a Nolan zase, že "ex-nezávislákům" se daří věc nemožná – točit inteligentní a neprefabrikované špektákly za těžkou hollywoodskou vatu. ___ po druhém shlédnutí jednoznačně horuji pro plný počet hvězdiček. Veškeré námitky platí, avšak ne natolik, abych si nevšiml, že při dalším sledování film neztrácí, ale získává...(20.7.2005)

  • sportovec
    *****

    V tomto pojetí je známý comicsový námět povýšen na skutečnou událost žánru. Životní příběh milionářského (miliardářského ?) dědice, jeho nacházení sebe sama i postupné přejímání poslání, které bere a volí ze své vlastní vůle, je nejen uvěřitelné, ale i divácky a mravně - to bych zvlášť zdůraznil - přitažlivé a strhující. Stará technickovědecká sci-fi, kořenící v ekologicky bezelstném světě, si ví se vším rady. Verneova pečeť převedená do svérázného remaku je nanejvýš zajímavá i pro evropského filmového diváka. Tvůrcům filmu je v tomto případě opravdu proč blahopřát k výsledkům jejich práce. Výsledkům, které přesahují svou kvalitou tradiční meze tohoto žánru.(15.8.2012)

  • Renton
    ****

    Scénář: David S. Goyer, Christopher Nolan, Bob Kane .. Řádně temný, poctivě atmosferický a velice realistický prequel .. Batman začal. A začal opravdu výborně. První polovina je více než výtečně zpracovaná a mé všeobecné nadšení začalo pokulhávat až v prvních akčních scénách - velice chaotických, špatně snímaných a ještě hůře sestříhaných, tedy pokud nebyl záměr udělat je minimálně velmi nepřehledné! Jinak je zručné režisérovo pojetí, kromě již zmiňovaných akčních scén, velmi dobré. Jsem zvědav na případné pokračování pod jeho taktovkou. Herecké obsazení je jedním slovem úžasné. A psychologie jejich postav je výtečná. Zejména rozvoj postavy samotného Bruce Wayne je promakán skutečně dopodrobna. Spokojen jsem ovšem se všemi a zejména Michael Caine znovu na plátně mě potěšil. Hudební složku stvořili mistři oboru Hans Zimmer & James Newton Howard a zejména ústřední motiv se mi velmi líbil. Na závěr jen dodám, že jsem během vzniku k filmu přistupoval s odstupem a spousta fotek z průběhu natáčení či snímek Batmobilu mě nebral. Poutavé bylo jen to obsazení, včetně postu režiséra. Po výborných filmech od Tim Burton a po propadácích které servíroval Joel Schumacher jsem ale zázraky nečekal .. přesto výsledek potěšil. 85%.(17.7.2005)

  • Tsunami_X
    ****

    Diametrálně odlišné poloviny. Zatímco ta první svými hledáními modrých květů a diskuzemi o pop kultuře (mýtus – logo – značka) nudí, ta druhá svou nadprůměrně zvládnutou akcí nakopává ze sedaček. V nerozumném kompromisu se tak ukazuje, že primitivismus a jednoduchost mají větší sílu, než podrobná psychologizace a takřka strojová analýza. Škoda té absence, alespoň jediného momentu, který by dokázal zapůsobit trvalejším dojmem. Pro novou generaci zřejmě vrchol, pro ty co vyrůstali na prvních dvou snímcích jen solidní letní zábava se značkou „po použití možno recyklovat“.(2.8.2005)

  • tron
    *****

    „Seržant Gordon je váš priateľ?“ – „Nemôžem si dovoliť priateľov.“ Úchvatný reštart netopierej ságy, ktorú prizabil Joel Schumacher Batmanom navždy a predovšetkým Batmanom a Robinom. Bombastický rozpočet umožnil režisérovi nízkorozpočtového MEMENTA (!) byť síce stokrát civilnejší, ako Burton, nevraviac o šialenom, z reťaze odtrhnutom Joelovi. Ale zároveň Nolan nezabudne jasne ukázať, kam peniaze išli. Ibaže afektovane nevrážajú do očí pri prvej príležitosti, ale boli použité skôr na nenápadné vylepšenie výpravy, bojových scén, či do presvedčivého stvárnenia Gothamu. Pritom maska ústredného zlosyna je obyčajné, hnusné, staré a hnilé vrece na zemiaky (!), čo asi najlepšie dokazuje, že Nolan vysoký rozpočet šikovne použil tam, kde bolo treba a kde nebolo, tam si vystačil s fantáziou a dobrými nápadmi. Snímka má veľmi chladnú, temnú atmosféru. Ľudskosť do chladných technických hračičiek vnášajú profesionáli Michael Caine a Morgan Freeman so svojimi džentlmenskými úsmevmi. Určite poteší i silné zlo (diabolsky krehký Cillian Murphy ako pošahaný psychiater je ako z hororu), na rozdiel od predchádzajúcich batmanoviek je ale (napriek nesympatickému Baleovi) tentokrát zaujímavo psychologicky prepracovanou postavou i samotný Batman. Film mohol byť smiešny (výcvik v horách?!) a trápne premýšľajúci, nakoniec to ale Nolan zvládol a ustál ale vety typu „takúto moc si nekúpiš, to je moc strachu“ fungujú na jednotku a nútia diváka rozmýšľať o systéme, policajnom zbore, politike alebo korupcii. Nolanovi nečakane vyšlo i „porealističnenie“ veľmi nerealistických komiksových prvkov (batmobil nevyzerá, ako tank, JE to tank). A potom už len „drobnosti“: od výborného Liama Neesona cez nečakané zvraty po kvalitné hlášky („Nezabijem vás, ale ani vás nezachránim.“). Nolan siahol po neokukaných Batmanových súperoch (Ra´s Al Ghul, Scarecrown) a vyplatilo sa mu to, divákom sa to páčilo.(8.10.2005)

  • - Drobnú rolu delikventa menom Victor Zsaz si zahral Tim Booth, spevák anglickej rockovej kapely James. (mijec)

  • - Christian Bale se prořekl a v jednom ze svých interview v roce 2009 uvedl, že při své první společné scéně s Michaelem Cainem a Morganem Freemanam - pasáž, kdy Alfred (Michael Caine) a Lucius (Morgan Freeman) čekají, až se Bruce Wayne (Christian Bale) probudí ve své ložnici - opravdu usnul při připravování dané scény. Sám herec prohlási, že ho probudil až Michael Caine, jak ho dloube do žeber se slovy: "Look at that! He's bloody fallen asleep," tedy "Zatraceně, podívej se na to! On usnul". (cihlenka)

  • - Pri testovaní batmobilu v laboratóriu, Bruce Wayne (Christian Bale) točí volantom doľava, auto však zabáča vpravo. (johnsnow)