poster

Temný rytíř

  • USA

    The Dark Knight

  • Velká Británie

    The Dark Knight

  • Slovensko

    Temný rytier

  • Kanada

    The Dark Knight

  • Nový Zéland

    The Dark Knight

  • Austrálie

    The Dark Knight

Akční / Drama / Krimi / Thriller

USA / Velká Británie, 2008, 152 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Shadwell
    *****

    Absolutně geniální dílo, které se významně otisklo do filmových análů a které opět posunulo kontinuálně (nikoliv zlomově, Temný rytíř nic „nového" nepřinesl) blockbusterové hranice. Několik poznámek na krabičkách od sirek: ____ 1, I když Joker, tematizující otázku sv. Augustýna „unde malum?“ („kdo do mne vložil zárodky zla?"), nemá minulost (tedy vlastnost, ze které se chce vymanit Batman odchodem ze scény), ani plány (vlastnost Harveyho, později relativizovanou), a tím oba soupeře převyšuje, jelikož se chce jen bavit, tak přesto je anarchistický Joker zasazen do striktně neanarchistického kauzálního filmu příčin a následků. Ale očividně mu to nevadí. A divákovi taktéž ne. Ale je to paradox. ____ 2, Temný rytíř ukazuje, že v dnešním mediálním světě hyperrealit tvoří samotné sledování filmu jen nepatrnou část zážitku. Stěžejní jsou akty před-filmem (development, trailery, virální reklama, utváření horizontu očekávání, načtení komiksů, znalost Batmanovských předobrazů) a po-filmu (čekání na Oscary, teoretické analýzy a kulturní glosy, sledování ratingu a umístění filmu na databázích). ____ 3, Zatímco se Nolanův předchozí film, Dokonalý trik, vyznačoval nespolehlivým vyprávěním a balamutil diváka, Temný rytíř díky komplikované fabuli (příběhu) musí poskytovat divákovi náskok a řadu vodítek, aby si mohl příběh v klidu poskládat. Kupříkladu tehdy, když na sebe Harvey bere podobu Batmana, nebo když Batman cestuje do Hongkongu (a divák „ví“, zatímco Lau „neví“). Takže ve výsledku je divák napřed před postavami, ale vypravěč (respektive film) má navrch před divákem. ____ 4, Styl , tj. zvuk, střih a kameru – co snímá (prostor před kamerou) a jak to snímá (švenk, zdvih, nájezd, podélná jízda, jeřáb, kombinovaný pohyb) – neopisuje Temný rytíř z módní bourneovské trilogie, nýbrž z trilogie matrixovské. Problémem jsou častá narušení oněch neviditelných procesů, jimiž je film utvářen, a vytrhnutí diváka z příběhu přechody mezi scénami, což sice místy zachraňuje hudba (protože hudba ve filmech sceluje dva sousedící záběry), ale ve většině případů Nolan striktně vyklene závěr (akční) scény a ihned poté střihne na dialog nebo ptačím pohledem na Gotham vše utne. To je jedna z výzev kinematografie do budoucna: jak točit filmy skutečně kontinuálně a beze švů a nesekat děj mezi akci a dialogy. Jeden ze způsobů tkví v paralelních vyprávěních, jak ukazuje Speed Racer, a koneckonců i Temný rytíř v řadě sekvencích (pochopitelně to vyžaduje mistrovský scénář a storyboardy) – za (i) kolem Jokera ve vězení a dvou unesených či za (ii) na konci, kdy se přestříhává mezi budovou a tankery. Na druhou stranu je akce neředěná, realistická (jen jedna zpomalovačka) a mistrovsky natočená a ozvučená. ____ 5, Kamera nabízí několik výborných kompozic. Za (i) na začátku při loupeži couvá a sleduje klauna A, poté ji do záběru vběhne klaun B, jenže ten scénu opustí a kamera se navrací (vše v jednom záběru) ke klaunovi A. Nebo (ii) spousty decentralizovaných záběrů, kdy akce uhýbá doleva a kamera jde doprava. Kupříkladu helikoptéra je ve středu, poté se namotá do lan a směřuje doleva, ovšem (dokumentaristické) kameře trvá zhruba jednu sekundu, než si toho všimne. Nebo (iii) rozhovor kolem Nataši. Kamera se zde střídavě pohybuje po a proti pohybu hodin a krouží kolem čtyř hovořících, záběry do obličeje (konvenční formule záběr-protizáběr) používá až u konce. ____ 6, V Hollywoodu se mluví o zrychlování střihu, jenže už třeba film Až na krev si vyloženě liboval v dlouhých a nepřerušovaných záběrech, a stejně tak Nolan, který stříhá jen tehdy, když je potřeba, a to i v akčních scénách. Vyložený opak epileptiků jako Bay (který potřebuje v Transformers na vzlet stíhačky 20 záběrů) nebo T. Scott, kteří ale za klipařinu často schovávají neschopnost vyprávět, respektive horší scénář. Z jejich filmů se tudíž často stávají pouhé atrakce. ____ 7, Mizogynie Temného rytíře je až zarážející. V Hollywoodu obvykle platí, že část příběhu slouží mužům a část ženám. Ne tak tady, kde vše je zúženo na chlapský boj a se ženami se mluvit odmítá (mafián Salvatore Maroni na diskotéce), zabíjejí se, jsou mláceny (Ramirézová na konci), je jim vyhrožováno (Rachel na party), slouží jen jako pouhý katalyzátor citového vydírání (Barbara). ____ 8, Temný rytíř nabídne zhruba deset vtípků, ovšem žádný z nich netlačí na pilu a je chytře umístěny, a dokonce i patetické scény jsou za (i) pozvednuty důvtipnou kompozicí (Barbaru sledující Batman, kterého sleduje zase syn Gordona), nebo (ii) přehlušeny kompozicí audivizuální (závěr, kdy je vysvětlována synovi úloha Batmana). ____ 9, Filmové herectví náleží k těm prozatím nepříliš důkladně prozkoumaným oblastem kinematografii a vyloženě argumentovaný rozbor hereckých výkonů přesahující vágní dojmy a výkřiky lze nalézt obtížně. Přesto jistá definice existuje: Čím více vnímáte fiktivní postavu a čím méně osobu herce, tím lepší výkon je podáván. Chci tím říct, že za celých 152 minut jsem ani jednou neviděl Heatha Ledgera a ani jednou na něj nepomyslel a vnímal pouze stanislavského, non-brechtovského Jokera, před kterým se musí sklonit i metonymický Javier Bardem aka Anton Chigurh z opusu Coenů, jemuž splácí dluh mince si oblíbivší Harvey Dent. ____ 10, Dále je třeba vyzdvihnout nečernobílou psychologii a propojení ústřední trojice v ekosystému Gothamu, do kterého umístil scénárista Nolan mazaně všemožný paradigmata současnosti (sociologický nominalismus, terorismus, logoterapii, město jako soubor znaků). ____ 11, Ačkoliv celý film pracuje s kompletní hloubkou pole (ostré je to vzadu i to vpředu), v několika případech izoluje obraz snímané herce od prostředí, ve kterém se nalézají, a to pomocí minimální hloubky ostrosti. Jako by herci vystupovali z obrazu (nepodstatného „prostředí") a stávali se klíčovým bodem. Toto nastane za (i) při rozhovoru Batmana s mafiánem poté, co ho hodí z výšky, nebo za (ii) u dialogu Two-Face s psychopatickým schizofrenikem, který chtěl spolu s Jokerem zabít starostu. ____ 12, A v neposlední řadě dává Temný rytíř hlasitě najevo, že je načase odhodit stereotypní představu o Hollywoodu coby maligním západním imperialistickém hegemonovi a přežitý dvojí metr komerce / art zavřít definitivně do almary. Protože Nolan a kol. nezrealizovali nic jiného než nejdražší umělecký film všech dob.(7.8.2008)

  • Bluntman
    *****

    Co udělal Miller v 80. letech pro komiksového Batmana, to Nolan činí ve 21. století pro toho filmového. TEMNÉHO RYTÍŘE - bezkonkurenčně nejlepší komiksovou adaptaci všech dob, kterou půjde překonat opravdu stěží - lze vnímat jako takového pokračovatele millerovského ROKU JEDNA, v němž je (komisař) Gordon smířen s myšlenkou přivést do Gothamu dítě - syna, mladý ambiciózní (pro)kurátor Harvey Dent potírá u soudu zločince a do města se dostal nový arcilotr, Joker. Fanouška komiksů bezpochyby potěší, nakolik si tvůrci vyhráli s "porealističtěním" zrodů ústředních záporáků, kdy vycházejí z mooreovskéo KAMEŇÁKU, ale Jokera nelíčí jako nešťastnou obět zapletenou do nezákonných aktivit pro to, aby pomohl své ženě, nýbrž jako sociopatické ztělesnění iracionálna. Ústřední myšlenka opusu magnum Alana Moorea, tedy "záporák a kladný hrdina se navzájem potřebují, protože by jeden bez druhého nemohli existovat, a jsou tak odrazem sebe sama" je ovšem zachována._____ TEMNÝ RYTÍŘ je komplexním a rozmáchlým filmem nepřímo upomínající na gangsterské promyšlené ságy a mannovská existenciální thrillerová dramata s příměsí akce, v nichž ústřední roli sehrává město, které je dalším hrdinou filmu. (Nolan okázale odkazuje na Mannův NELÍTOSTNÝ SOUBOJ ve scéně "přepravy Harveyho" a na COLLATERAL při "souboji na diskotéce".) Postava Bruce/Batmana tak ustupuje do pozadí, protože hlavním hrdinou je Harvey Dent, o kterého svádí Batman s Jokerem boj, a tak se není čemu divit, že zatímco Joker působí jako katalyzátor dění, Batman je pozorovatelem, který se už ani nechce zapojovat, protože dává přednost Bruceovi, nikoliv sám sebou konstruované identitě Batmana. (Tomu odpovídají i herecké výkony, jimž dominuje nepřehrávající Heath Ledger bez jakýchkoliv manýr, který dává za pravdu všem tezím o posmrtném Oscarovi, převtělení se do role... a přitom nehraje realisticky pojatého komiksového záporáka jako Nicholson, ani komiksového záporáka par excellence, ale přímo studii patologického chování. Jeho role je divácky nejvděčnější, ale zvládá ji bez jakýchkoliv manýr a zamrzí, že ve spojitostí s ním a jeho smrtí se tak málo mluví anebo píše o Aaronu Eckhartovi a Gary Odlmanovi, kteří si umně pohrávají se svou mediální image a slouží - jako všechno ve filmu - celku.) Nejedná se ale přitom o film psychologický (na to zde chybí vysvětlení zrodu postav a motivace v některých případech, a přebývá užití elips ve vyprávění, viz večírek), nýbrž psychoanalytický, popř. "psychopatologický" - odrážející svět po 11/9. Otázky ohledně (ne)potřebnosti hrdiny, jeho úlohy ve světě, světlých a temných stránkách lidské psýché, využívání médií k šíření strachu a paranoie, kontrola a monitorování lidí prostřednictvím nich (a mnohé další) jsou aktuální, stojí za zamyšlení i následnou diskuzi a rozhodně se nepohybují v intencích světlé a tmavé, což film stvrzuje "relativizací" toho, v co obyvatel Gothamu/divák věří, ale naopak v "utvrzení" morálních a etických hodnot a jistot._____ Abych to zbytečně nenatahoval (už tak HO mám delší než Marius :-))... TEMNÝ RYTÍŘ funguje jak jako komiksové adaptace (což se Burtonovým výborným filmům nedařilo), tak i jako žánrová (thrillerově dramatická s příměsí akce) podívaná a výpověď o současném světě. Vypravěčskou sofistikovanost a hravost DOKONALÉHO TRIKU nahradila sice famózně promyšlená, emociálně drtivá a zhusta depresivní podívaná s lineárním, často paralelně se odehrávajícím dějem, která ale vždy přechytračí diváka ("Why so serious?") a ten za to bude rád. Vzor pro další blockbustery v nadcházejících letech, i co se týče akce (precizně nasnímaná a sestříhaná i ozvučená a ohudbená: kontinuitu v ní tvoří hudba, průměrná délka záběru se pohybuje kolem 5 sekund a stříhá se z polocelku na detail k vychutnání si vrcholu akce, a tak divák neztrácí přehled).(30.7.2008)

  • Lateef
    ****

    Batman Begins a Dark Knight jsou jako panna a orel. Temný rytíř mě svým pojetím a neustálými narážkami na vrtkavost osudu, tíživost rozhodnutí, pocit odpovědnosti, krajní meze a náhodu strašně vyčerpal. Joker při svých smrtících hrách s Gothamem nedisponuje srdcovými, křížovými, listovými či pikovými kartami, on vykládá na stůl vějířovité postupky anarchie, šílenství, bezmoci a chaosu. Ad finta s tužkou: čekal jsem hbitou manipulaci, dostal jsem mnohem víc, tohle byl geniální prvek, který charakterizoval celého Jokera plus jeho působení ve filmu. Každá věta v jeho podání je hláškou nejenom s velkým Há, ale i s velkým eL, Á, eŠ, Ká a A. Heath Ledger zahrál fantasticky a když vezmu v potaz příčinu jeho tragické smrti, vypadá to, že jej Joker pohltil. Temný rytíř je parádně natočený, mnoho scén má takovou údernost, že jsem si hned říkal: tohle chci vidět znovu. Mostow otočil na záda jeřáb, Nolan rovnou kamión i s návěsem, naháněčka, která této lahůdce předcházela na mě zapůsobila skvěle, zvláště když se skrze křižující se trajektorie automobilů proplétala jednostopá turbobrutální mašina. Záběr na uhánějícího Batmana s vlajícím pláštěm považuju za megacool. Ad Batman: vesměs dobré, jenom by to Bale nemusel tolik přehánět s rádoby drsným hlasem a mobilní sonar už byl jaksi mimogothamský (chcete-li mimocomixový). Znovu: záběry plachtícího netopýřího muže v noční scenérii působí dokonale. A teď největší kámen úrazu: Maggie Gyllenhaal... jako cukrářka Ana jednoznačně ano, jako Rachel Dawes jednoznačně ne. Zpracování filmu parádní (scénář, hudba, atmosféra, efekty), ale na to, abych hodnotil pěti hvězdičkami mi to rušilo příliš mnoho prvků. Zatím cca 90%. 185 miliónů dolarů(rozpočet)/997 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/313,5 miliónů dolarů(zisk z kinoprojekcí)(12.8.2008)

  • movie
    *****

    "I'm a man of simple tastes. I like dynamite...and gunpowder...and gasoline! " Po druhém shlédnutí jsem si bohužel potvrdil svoje čtyř a půl hvězdičkové hodnocení. Druhý Nolanův Batman má sice nastartováno vysoko, ale já se prostě nemůžu ubránit těm malým detailům, které tuhle podívanou lehce táhnout zpět k zemi. Přílišná komiksovost druhého vtělení Harvey Denta, zbytečná zápletka s pasažéry trajektu a předvším nižší množství scén, ze kterých mrazí v zádech a kterých bylo v prvním dílu až až. Když pominu tyhle výtky, zůstává nadstandardní podíváná plná absolutních hereckých výkonu (Letger, Bale, zajímavý Roberts, standardní Caine či Eckhart) a dokonalého ztrvárnění. Fakt že nemůžu vpálit jednoznačných 100% mě mrzí hodně. "I won't kill you, because you're just too much fun" (změna na 100%)(20.8.2008)

  • H34D
    *****

    Šel jsem do kina na nového Nolana, nového Batmana, nebo posledního Ledgera? A proč bych to vůbec řešil, já šel prostě na Temného Rytíře. A škatulkování evidentně neřešil ani sám Nolan, Dark Knight totiž není otrocká adaptace komiksu, není to aní klasický letní blockbuster a není to dokonce ani studie (dvojího) života superhrdiny (jako byl Batman Begins). Nolan použil jen ty komiksové substance, které chtěl, viz reálné město, poskládal je jak chtěl, viz dva záporáci v jednom filmu, svým neuvěřitelným talentem je doplnil o úžasně temnou atmosféru a navrch přidal i špetku, resp. nemalou špetku špičkové, vysokorozpočtové akce, před kterou by drtivá většina blockbusterů zbledla závistí, čímž vytvořil vskutku nezapomenutelné a geniální dílo. V takto precizní a dokonalé filmařině pro mě jedinou pihu na kráse představuje obsazení role Rachel nedostatečně atraktivní osobou :) PS: Můj pokus o recenzi - ZDE. 10/10(7.8.2008)

  • - Spoiler: Ve scéně, kdy leží Harvey Dent (Aaron Eckhart) v nemocnici, má obvázanou půlku obličeje, avšak obvazem, který se nepoužívá na popáleniny, protože by se látka přichycovala k masu. (Dodislav147)

  • - Bruce Wayne (Christian Bale) v obleku Batmana mluví jiným hlasem, aby nebyl identifikován. Použije ho ale i ve scéně, kde je sám s Foxem (Morgan Freeman). (GreatestFan)

  • - Na konci bankovej lúpeže pri zábere od chrbta si Joker (Heath Ledger) skladá masku z tváre pravou rukou, ale v ďalšom zábere spredu si ju skladá ľavou. (marciano)