poster

Temný rytíř povstal

  • USA

    The Dark Knight Rises

  • USA

    T.D.K.R.

    (neoficiální název)
  • Velká Británie

    The Dark Knight Rises

  • Slovensko

    Návrat Temného rytiera

Akční / Krimi / Drama / Thriller

USA / Velká Británie, 2012, 158 min

Předloha:

Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)

Kamera:

Wally Pfister

Hudba:

Hans Zimmer

Hrají:

Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Michael Caine, Matthew Modine, Alon Aboutboul, Ben Mendelsohn, Burn Gorman, Daniel Sunjata, Aidan Gillen, Nestor Carbonell, Brett Cullen, Reggie Lee, Chris Ellis, Juno Temple, Thomas Lennon, Rob Brown, Fredric Lehne, Will Estes, David Dayan Fisher, Brent Briscoe, John Nolan, Robert Wisdom, Ian Bohen, Uri Gavriel, Aramis Knight, Josh Stewart, William Devane, Joey King, Liam Neeson, Cillian Murphy, Tom Conti, Desmond Harrington, Tomas Arana, Jillian Armenante, Aja Evans, Wade Williams, Jake Canuso, Daniel Newman, Warren Brown, Christopher Judge, Jason Yee, Michael Papajohn, David Gyasi, Aaron Eckhart, James Rawlings, Joshua Elijah Reese, John W. Iwanonkiw, Claire Julien, India Wadsworth, Ronnie Gene Blevins, Josh Pence, Edgar Jimz, Thomas Tull, Glen Powell, Shaun O'Donnell, Shannon Lanier, Oliver Cotton, Ed Heavey, Mark Falvo, James Harvey Ward, Mitchell Yee, Alex Ziwak, Rey Goyos, John Mancini, Adam Piacente, John Macmillan, Kevin Tanski, Jay Benedict, Gonzalo Menendez, Trevor White, Graham Curry, Joseph Lyle Taylor, Duane Henry, Andrea Vasiliou, Sarah Goldberg, Linus Roache (a.z.), James Blankenfeld, Peter Holden, Massi Furlan, Patrick Cox, Tyler Dean Flores
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Douglas
    ***

    Ačkoli snímek TEMNÝ RYTÍŘ POVSTAL osobně považuji za Nolanův nejslabší, současně jej vidím jako velmi důležitý pro pochopení celé batmanovské trilogie v souvislostech Nolanova konceptuálního přistupování ke kinematografii. Jestliže totiž v ostatních filmech podřizuje náměty své poetice, v batmanovské trilogii podřídil svou poetiku námětu. V jejím závěrečném díle TEMNÝ RYTÍŘ POVSTAL přitom toto pojetí dovádí do podoby, kterou sice na jednu stranu lze - jak vysvětluji zde - označit za vnitřně rozpornou a film za strhující spíše v jeho v částech než jako celek, ale na druhou stranu jeho paradoxnost vyplývá z obdivuhodné ambicióznosti vypravěčského konceptu a zároveň nabízí nový pohled na celou trilogii coby debatu o superhrdinství.(23.8.2020)

  • Mertax
    ****

    Tak hutný, těžký, depresivní a zároveň vypilovaný film jsem snad nikdy neviděla. Dvojka zůstává však nepřekonána. Nolan to totiž napotřetí trochu předimenzoval. [Kino] Po druhém zhlédnutí v Imaxu: Ano, bylo to místy velmi pohlcující, ale výhrady stále mám a je jich ještě více. Tíživý tón zmizel, což mě velmi nemile překvapilo. *Spoilery* Při dalším zkoumání nedostatky nabobtnaly a do očí bijí neuhlídané scény - např. útok na burzu odpoledne, následná honička na motorkách v noci. Blakeovo až pohádkové rozpoznání Batmanovi identity (poznal to z očí!), útěk z vězení do hermeticky uzavřeného Gothamu, finále (pojďme se mrouskat, i když bomba za pár vteřin vybuchne atd.). Nebudu si pokrytecky lhát do kapsy a říkat, že v jiných Nolanových filmech podobné přepálenosti nejsou, ale tady jsou hodně vidět. Navíc ten rozverný humorný tón mi připadal vyloženě jako rušivý element, a to vzhledem k tomu, že TDKR působí jako drama s drásavou realistickou atmosférou (ano, je v něm určitá komiksovost – popírají se zákony fyziky atd.) otevřeně kritizující dnešní společnost. P. S. Teal'c na Imax plátně? Bomba! [Imax, titulky](19.7.2012)

  • Djkoma
    ****

    Epické v každém ohledu, včetně všech důsledků, které z velkoleposti a rozsáhlých plánů, myšlenek, symbolů a příběhových linií plynou. Nolan versus absolutně přehnaná divácká očekávání nemohl uspět na celé čáře, ale přivedl nového záporáka velkých rozměrů (pro mě lepšího než Joker) a příběh propletený jak další sága. Větší film tu totiž nebyl a ještě delší dobu nebude a na IMAX plátně je to zábava na víc podívání s hromadou emocí a naprostým vtažením do děje. Jen ten jeden závěrečný twist mi tam bije až moc do očí a nutí se ptát, proč to Nolan nemohl dohrát podle těch prvotních not a za každou cenu musel zvrátit vývoj dění, musel divákovi ukázat, kdo je tvůrce filmu a kdo divák... (možná až metaforicky->očekávání tvoří film, film vytváří očekávání). Kruh se uzavřel. Velkolepě, působivě, mrazivě, ale s mírnou pachutí, že to mohlo být ještě lepší. Ale Nolan je viditelně taky jen člověk, ne žádný superhrdina s nadpřirozenými schopnostmi... je to vlastně dobře nebo ne?:)) (později podrobněji)(27.7.2012)

  • DaViD´82
    ****

    Chraplal versus chrchlal. Temný rytíř povstal a já si nalhával, že si kvůli tomu na zadek nesednu, ale… Sedl a to pořádně. Finále trilogie, jemuž lze vytknout snad jediné. Na rozdíl od Temného rytíře, který dokázal najít vlastní cestu a nebýt klasickým hollywoodským pokračováním, tak závěr trilogie již tímto syndromem trpí; a to především v závěrečné třetině. Je to prostě to samé co Temný rytíř, ale v epičtějším, osudovějším, velkolepějším, blbějším i přepálenějším balení, během kterého Nolan honí možná až moc zajíců najednou. Méně bývá mnohdy více, ovšem v tomto případě jde o výjimku potvrzující pravidlo, jelikož i přesto nejde o horší film než-li dvojka a to z důvodu, že tentokrát již Bruce Wayne (potažmo jeho alter ego) není „tak nějak navíc“ a v hlubokém stínu tria Joker, Dent, Gordon, ale hraje jasný prim (byť dobře půl filmu absentuje); a díky tomu fungují emoce a díky nim následně funguje úplný závěr závěrečné části TAK výtečně i navzdory tomu, že vlastně nikdo nezaplatí cenu nejvyšší. Což působí až nepatřičně. Jednička však zůstává nepřekonána, ne že by byla o tolik lepší, ale jako jediná nesere mramor. PS: A případnou čtyřku vzhledem k nastolenému trendu může točit snad jedině Michael Mann.(26.7.2012)

  • POMO
    ****

    Už v tom nie je ten wow!-efekt prekvapenia, ktorý by zakryl bezcitné zaobchádzanie s postavami. To bolo v odpustiteľnej miere prítomné už v minulom filme, ale trojka sa v ňom topí. Je v nej nemožné vstrebať každý zvrat a jeho vplyv na postavy, ktorých je príliš veľa a zjavujú sa a zasa miznú bezkoncepčne, iba aby urobili niečo cool a predniesli nejakú hlášku (z ktorých ani jedna nie je zapamätania hodná). Nolan navyše opäť (po Inception) podceňuje inteligenciu diváka a kŕmi ho lacnými oslími mostíkmi. Hardyho záporák je tupá hora svalov, zaujímavá náhubkom a hlasom, ale strach či rešpekt nevzbudzuje. Na Catwoman (alebo kto to má byť) je užitočný iba vyšpúlený zadok pri jazde na motorke. Jediný, kto tu svoju prácu odvádza najlepšie z trilógie, je Hans Zimmer. Zužitkováva motívy z minulých dielov, pridáva nové (balkánsky klavír zo Sherlocka pre záludnú Catwoman a anarchistické chorály pre Banea sú skvelým oživením), a z niekdajšej plochej masy temnej depresie tvorí bombastickú, orchestračne pestrú akčnú kulisu. Prečo po toľkej kritike štyry hviezdy? Stále to disponuje onou kolosálnosťou, v ktorej je Nolan nedostižný. Tou epickosťou a ohromným drajvom, ktorým vás baví sa nechať unášať, hoci vám je jedno, čo a prečo sa práve deje a kam to bude smerovať.(19.7.2012)

  • - Děj filmu se odehrává 8 let po snímku Temný rytíř  (2008) a 9 let po Batman začíná (2005). (Žralok)

  • - V 53. minutě ve chvíli, kdy Batman (Christian Bale) a Catwoman (Anne Hathaway) bojují na střeše se skupinou zločinců, lze vidět, jak jeden ze zločinců v levé části obrazovky spadne, aniž by se ho kdokoli dotkl nebo se k němu přiblížil. (Theophilus)

  • - Spoiler: Keď sa Bruce Wayne (Christian Bale) vo väzení dozvie o legendárnom dieťati, ktoré jediné dokázalo utiecť z tohto väzenia, myslí si, že sa jedná o Banea (Tom Hardy). Avšak ten mu pri bitke v kanáli povie, že videl svetlo až keď bol dospelý muž. (batknight)