Reklama

Reklama

Jmenuje se Kal-el a pochází z planety Krypton. Jako jediný přežil její explozi v obrovské kosmické katastrofě, když ho otec, předvídavý kryptonský vědec Jor-El, vyslal v malé vesmírné kapsli do vesmíru. Dítě přistane na Zemi, poblíž městečka Smallville, kde se ho ujmou bezdětní manželé Kentovi, žijící na osamělé farmě. Od malička má malý Kryptoňan mimořádné schopnosti, které každým rokem sílí. Po smrti adoptivního otce se mladý Clark Kent setká s duchem Jor-Ela, jenž byl zakódován v jednom z kryptonských krystalů. Výsledkem několikaleté otcovy instruktáže je Superman se všemi atributy: umí létat, má superzrak i supersluch, supersílu s níž dokáže zvedat domy i letadla a navíc je téměř nezranitelný. V přestrojení za neohrabaného novináře Clarka Kenta začíná pracovat v deníku Daily Planet. Nejenže se přitom seznámí s pohlednou kolegyní Lois Laneovou, která se stane jeho věrnou družkou a průvodkyní, ale ještě navíc se mu podaří zhatit plán geniálního zločince Lexe Luthora, který chce s pomocí ukradených nukleárních raket odstřelit Kalifornii od amerického kontinentu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (360)

Radyo 

všechny recenze uživatele

I přes archaické triky (a to i na svou dobu - vzhledem k možnosti srovnávání např. s Hvězdnými válkami či Vetřelcem) je to koukatelná podívaná. Kdo očekává myšlenku či hluboké poseslství, bude asi zklamán, ale milovníci komiksů si naopak budou chrochtat. Já nejsem komiksový maniak, ale film je pro mě vesměs především zdrojem zábavy a tady se mi jí dostalo v míře slušné. Takže cca 75%. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Filmy o hrdinech mám rád, se superhrdiny je to ještě lepší. Navíc se mi líbí jemný humor, který scénáristé David Newman a Robert Benton rozvedli už dříve ve filmu Co dál, doktore? No a navrch jsem si koupil DVD, kompletně restaurované a s vystřiženými scénami a asi jsem se zamiloval :-) Zkrátka a dobře, když Superman říká Lois, že Peter Pan létal s dětmi v pohádkcáh a my víme, že se vlastně na pohádku díváme, nevadí nám to...teda aspoň mě ne. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Na novozákonním schématu založené zrození supermanovského mýtu je monumentálně nevyrovnaným filmem. Barevně téměř černobílý prolog slibuje rodinnou ságu. Namísto něj po vesmírné pouti (kondenzovaná verze Malého prince) začíná příběh mladíka ze skromných poměrů (tedy žádný Bruce Wayne nebo Tony Stark), který obývá emblematicky americkou (a po americku, tj. westernově snímanou) krajinu a sní svůj americký sen. Za jeho naplněním, tedy na introspektivní pouť, se vydá teprve po smrti otce. S navléknutím modrého trikotu začíná jeho vnitřní svár mezi božskými schopnostmi a lidskou mentalitou a zároveň se film překlápí do screwballové komedie z novinářského prostředí a z Clarka se stává jednorozměrný komický mamlas, jemuž nemáme důvod fandit (na rozdíl od charismatičtějšího Caryho Granta, kterým se Reeve inspiroval, nebo na rozdíl od pohybově nadanějšího Harolda Lloyda, kterého Reeve vzhledově připomíná). Příliš vážně nelze brát ani campového padoucha s mizerným vkusem v oblékání a s dementním poskokem ("Otisburg??!!"). Proto zřejmě Superman ve finále nečelí komickému panákovi Luthorovi (s grácií zahranému Hackmanem), nýbrž mnohem mocnějšímu soupeři. Musí zkrotit přírodu. Tým scenáristů jako kdyby nevěděl, jak vážně chce komiksovou legendu pojmout. Ujetou historku o chlapíkovi s červenými holínkami a queer kudrlinkou vsadili do biblicky veletragického rámce. Rovina mytologická (krize víry) a psychosociologická (krize mužství) se neprolínají. Nezaujatě běží jedna vedle druhé. Obhajování amerického způsobu života se neděje paralelně se snahou přesvědčit nás, že i roztržitý ňouma může být super mužem, který emancipovanou pracující dívku přesvědčí, že chlapskost ze světa ještě zcela nevymizela (doslova ji, feministky prominou, "domestikuje"). (Je výstižné, že k tomu, aby lidé nabyli zpět ztracené víry v ochránce, který nad nimi bdí, nestačí jim slovo. Přesvědčovací moc mají pouze činy. Okázalé, dechberoucí činy.) Ne všechny nedostatky filmového Supermana jsou ideologicky zatížené. Zejména při režisérském sestřihu si uvědomíte, že množství děje, který má být odvyprávěn, není adekvátní ke stopáži. Scény akční a scény jako z grotesky obohacující příběh jen minimálně a mají převážně spektakulární nebo zábavní funkci. Triky jsou přitom více záminkami k úsměvu než k údivu (běžící Clark vypadá jako Road Runner, četné scény létání jsou křečovité, chybí jim lehkost nezbytná k tomu, abychom uvěřili, že je pro Supermana tato aktivitou hračkou). Tenhle šmrnc upřímně míněné naivity Supermanovi ale zároveň dodává kouzlo, které dnešním komiksovým adaptacím schází. Je v něm cosi esenciálně amerického. V dobrém i zlém. Málokterý dnešní blockbuster bude podle mne ještě za třicet zábavou srovnatelně velkou a stejně načichlou poctivě odvedenou (nedigitální) prací. 85% Zajímavé komentáře: kitano, Vitason, numi ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Nejlepší a zároveň jeden z mála snesitelných filmů o superhrdinech, jemuž ke slávě pomohl především "inteligentní" (dá-li se to tak nazvat) scénář a především slibné dialogy. Reeve svoji průlomovou roli zvládnul na jedničku a Hackman si part absolutního křiváka užíval s elegancí sobě vlastní. A hlavně - jedná se o první (Pokud se dokáži upamatovat.) film s Marlonem Brandem, jejž jsem měl tu čest zhlédnout. I když Brando si o tomhle filmu a roli myslil své a k tomu, aby se učil nějaký těžší text nebo předvedl cokoliv náročného, by ho nikdo nedonutil. Odměněn byl ale královsky. A pochopitelně: v hereckém přehledu je uveden na místě prvním, někteří neobeznámení si pak mohou myslet, že hrál samotného Supermana. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Mocný film o mocném hrdinovi, který má celkem vzato všechno, co by mělo takové dílko obsahovat. Williamsova hudba je skvělá, ale jinak film na dnešní poměry působí už hodně omšele a narozdíl od jiných není nadčasovou klasikovou. PS: Chlap co nosí rudý kozačky prostě NENÍ hetero, tvrďte si co chcete;) ()

Galerie (183)

Zajímavosti (81)

  • Filmári z časových dôvodov najprv obsadili Jona Voighta, ktorý podpísal zmluvu, podľa ktorej bude hrať Supermana len kým nenájdu niekoho vhodnejšieho. (youtoo18)
  • Donner se žádostí o složení filmové hudby nejprve oslovil Jerryho Goldsmithe, který souhlasil. Poté, co mu ale práce kolidovala s jinou zakázkou, nahradil ho John Williams. Goldsmith se k tématu alespoň částečně vrátil o šest let později, když složil hudbu k filmu Superdívka. (novoten)

Reklama

Reklama