Reklama

Reklama

Dobrodružství kriminalistiky

(seriál)
  • Západní Německo Täter unbekannt - Sternstunden der Kriminalistik (více)
TV spot 20
Československo / Západní Německo / Francie, (1989–1993), 21 h 36 min (Minutáž: 49–52 min)

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Boris Rösner, Petr Kostka, Ladislav Mrkvička, Ondřej Havelka, Vlasta Fabianová, Nelly Gaierová, Ladislav Frej st., Daniela Kolářová, Luděk Munzar (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(26)

Oblíbený detektivní seriál v režii A. Moskalyka o boji práva se zločinem, ve kterém se rodila vědecká kriminalistika. Každá epizoda je věnována jedné kriminalistické disciplíně, jenž se uplatnila u soudu a později byla uznána jako nezvratný a usvědčující důkaz. (Česká televize)

Videa (24)

TV spot 20

Recenze (355)

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Seriál je to výborný, zejména první polovina dílů. Kvalitní scénář, dobří herci a díky koprudukci s Němci i dost peněz. Ale nejlepší je Svobodova hudba. Kdo nezná, je to asi takhle: Tááááá, tadadada tadadada tadadada tadadada BUCH BUCH tadadada tadadada tadadada BUCH BUCH, úúúú, úúúú húúúúú húúúúú trrrrrrdm. ()

Decker 

všechny recenze uživatele

Timto pan Moskalyk vstoupil do zlate sine kriminalni tvorby, protoze takhle skvele natoceny serial z kriminalisticke oblasti vznikly v ceskych krajich neni a dlouho neli uz asi nikdy nebude. Presvedciva atmosfera, vyborni herci, naslapnutny scenar a hlavne uzasne tempo a gradace. Velmi poucne a velmi zajimave. Zkratka na tento serial nemohu se zdravym rozumem nikdy zanevrit. ()

Reklama

berg.12 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct, koprodukční záležitosti s tehdejší NSR dopadaly povětšinou výborně až skvostně a tenhle seriál je pro mě spolu s "Cirkusem Humberto" absolutní špičkou českých seriálů. Koncem série mu sice trošku dochází dech, ale pořád jen do silného nadprůměru. Napínavé příběhy, skvělé provedení, herecké výkony a báječná hudba Karla Svobody. Myslíte si, že se u nás ještě někdy něco podobného natočí? ()

blitzer 

všechny recenze uživatele

Dobrodružství kriminalistiky mapuje dějiny nejdůležitějších kriminalistických objevů, které posunuly tento obor o velký krok vpřed. Každý díl potom rekonstruuje určitý významný případ či představuje využití určité inovativní metody a jejího vynálezce. 1. díl Stopa - zakladatel moderní kriminalistiky Eugène François Vidocq (Francie 1816-17) ****, 2. díl Jed - vynálezce metody zjišťování přítomnosti arsenu James March (Francie 1840-41) *****, 3. díl Bertillonáž - průkopník využití antropometrie pro identifikaci pachatelů Alphonse Bertillon (Francie 1887) *****, 4. díl Otisk - jeden z průkopníků daktyloskopie Joseph Faurot (USA 1912) ****, 5. díl Střela - průkopník balastiky Robert Churchill (Anglie 1928) ****, 6. díl Krev - vynálezce metody rozlišení zvířecí a lidské krve Paul Uhlenhuth (Rakousko-Uhersko 1902) *****, 7. díl Rekonstrukce - průkopník metody rekonstrukce, patolog Bernard Spilsbury (Anglie 1915) ***, 8. díl Tým - vyšetřování dlouholetého, komplikovaného případu policejním radou Gustavem Schraepelem za pomoci týmu specialistů z různých oborů kriminalistiky (Německo 1928-36) ****, 9. díl Písmo - aplikace metody ověření totožnosti pomocí písma na případu Ludvíka de La Pivardière (Francie 1685-87) ****, 10. díl První detektivní sbor - spisovatel, právník a soudce Henry Fielding, který položil základy Scotland Yardu (Anglie 1747) *****, 11. díl Modus operandi - techniku dopadení pachatele na základě jeho charakteristického způsobu práce dokázal jako jeden z prvních využít inspektor Thomas Byrnes (USA 1877) ****, 12. díl Antropologie - zakladatel moderní fyziologické antropologie Rudolf Martin (Německo 1922) *****; 13. díl Krevní skupina - jeden z nejvýznamnějších vědců své doby Petr Arturovič Semjonovskij, který pomohl objasnit složitý případ pomocí určení krevní skupiny (SSSR 1923); 14. díl Mechanoskopie - zakladatel nauky o stopách a znacích řemeslných nástrojů Ladislav Havlíček (Československo 1927) *****; 15. díl Identifikační kresba - využití metody rekonstrukce pachatelovy podoby pomocí kresby za účelem odhalení pojistného podvodníka Giuseppe Bononciniho (Itálie 1932-33) ****; 16. díl Paprsek - využití infračervených paprsků v případu padělatele obrazů Hana van Meegerena (Holandsko 1946-47) *****; 17. díl Pinkertonova detektivní agentura - zakladatel první detektivní agentury na světě Allan Pinkerton, který mj. proslul v boji proti zločinnosti v dostihovém sportu (USA 1850) ***; 18. díl Poslední odvolání - zakladatel nezávislé instituce přešetřující justiční omyly Erle Gardner (USA 1925) ****; 19. díl Pes - zakladatel chovu služebních německých ovčáků Maxmilian Stefanitz Grafrath (Německo 1890) *****; 20. díl Duplikát - případ rozsáhlého padělání portugalských bankovek (Portugalsko 1924-25) ****; 21. díl Padělek - případ geniálního padělatele bankovek Czeslawa Bojaskiho (Francie 1952-63) ****; 22. díl Hon na rozhlasových vlnách - první případ, kdy bylo použito rádia při pátrání po pachateli trestného činu (Anglie 1933) ****; 23. díl Volavka - použití volavky jako pomůcky k dopadení organizované sítě obchodníků se ženami (Holandsko 1931) ****; 24. díl Portrét duše - jedno z prvních využití metody psychologického profilování pachatele tresného činu žhářství (Polsko 1955) *****; 25. díl Vlas - zakladatel kriminalistické metody analýzy vlasu, forenzní vědec Victor Balthazard (Francie 1910) *****; 26. díl Neznámý - případ Bruneri-Canella o muži, jehož skutečná totožnost nebyla nikdy s jistotou prokázána (Itálie 1929-31) ***** () (méně) (více)

sportovec 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Vedle BABIČKY představuje DOBRODRUŽSTVÍ KRIMINALISTIKY další špičkové Moskalykovo dílo. Sloučení populárně vědného dokumentu, detektivky a průřezu různými historickými epochami od XVII. po XX. století, které vychází ze stejnojmenné literární předlohy německého spisovatele literatury faktu Franka Arnaua, je jedinečné. Fakt, že u tak náročného seriálu nebylo možné zachovat lékárnicky vyváženou úroveň všech dílů, je zřejmý; v případě koprodukce i tak jde o zázrak. Galerie vesměs kvalitních hereckých výkonů, adekvátní, nikoliv šizená nebo naopak hýřivá a rozhazovačná výprava, jasný režisérský i scénáristický rukopis naznačují až příliš jednoznačně, proč kvalitativní odstup před- a polistopadové tvorby bývá někdy až propastný. Otazník na místě plakátu je i otazníkem po otázce, jak je možné, že dílo tak kvalitní a divácky vděčné není dostupné na DVD nosičích? Řečnická otázka je nejen v tomto případě současně i řečnickou odpovědí. ()

Galerie (409)

Zajímavosti (120)

  • Náměty jednotlivých dílů se inspirují skutečnými událostmi. (Olík)

Reklama

Reklama