VOD (2)
Série(7) / Epizody(33)
Obsahy(1)
Projekt britského Channel 4 Černé zrcadlo je antologií samostatných televizních povídek, zasazených do blízké budoucnosti. Tak blízké, že se v mnoha ohledech prolíná s dobou, kterou právě prožíváme. Mrazivě černohumorná série se prostřednictvím technologicko-paranoidního podobenství zamýšlí nad nečekanými a často nezamýšlenými důsledky prudkého rozvoje technologií a velmi trefně zachycuje těkavý neklid současného moderního světa. Jejím duchovním otcem a autorem je proslulý enfant terrible britské televizní tvorby Charlie Brooker (*1971), pro jehož tvorbu je charakteristický vždy přítomný prvek kontroverze. Brooker však rozhodně není žádný bezduchý prvoplánový provokatér a jeho promyšlené a inteligentní scénáře prozrazují bystrého pozorovatele, který vždy přesně ví, co chce k současnému světu říci. A že to zpravidla nebývá nic lichotivého, již patří k Brookerově naturelu. (Česká televize)
(více)Videa (23)
Recenze (581)
Jednoznačně vizionářský seriál o tom, že technologie jsou sice skvělý sluha, ale v poslední době i čím dál více zákeřný pán, který ovládá více nás, než my jeho, aniž bychom si to ve své zahleděnosti vůbec uvědomovali a připouštěli. Jednotlivé díly vám představí místy přehnaný, ale rozhodně ne nepravdivý, svět, ve kterém jsme už dnes docílili toho, že se naše smart hračičky stávají chytřejšími než jsme my samy a svět lidskosti se vytrácí za pozlátkem digitalizace. ()
Nemůžu si pomoct, ale přes veškerou propagovanou snahu o kritiku moderní společnosti, závislé na FB, Twitteru, chytrých telefonech a dalších udělátkách, mi to celé přišlo povchní, a co víc, často i politicky korektní - jako by se tvůrci báli skutečně zatnout sekeru do živého. Vylezl z toho polovičatý kýč, kde některé myšlenky jsou zajímavé a nosné (ačkoliv jen odrážejí a vykrádají spekulativní články z technologických časopisů - viz využití FB i po smrti dotyčného), ale většina jich je jen nadhozených, nedotažených a podivně pokroucených, kde se současný vývoj a jistá forma realita nerespektuje. Být ty povídky jen trochu na hraně reality a možného budoucího, kdy by se ta hranice stírala, byla nejasná, a o to víc matoucí a zneklidňující, pak by ten seriál měl svou výpovědní hodnotu. Takto ne, takto v podstatě popírá sám sebe využitím toho, co sám kritizuje. ()
Značne nevyrovnaná séria filmových poviedok, kde sa v hodnotení jednotlivých sérií i dielov míňam so všeobecnou kritikou. Ako tie významne horšie mi prídu všeobecne adorované prvé 2 série. Dôvodom je najmä tá až smrteľná vážnosť, s ktorou sú nakrútené, pričom zo všetkého najviac mi to pripomínalo sci-fi z 50tych rokov, ktoré sa dnes pozerajú okrem iného aj kvôli ich komickej serióznosti. Pritom o Black Mirror sa hovorí ako o satire, ale minimum častí má čo i len náznak humoru. Najlepšie časti (bez poradia): Playtest; Shut Up and Dance; San Junipero; Bandersnatch; Rachel, Jack and Ashley Too. ()
Neuveriteľne originálny počin, riešiaci množstvo podôb morálnych otázok, ktoré si ľudia nemajú odvahu položiť. A mimochodom, že tento seriál nemá s hororom nič spoločné, si zrejme uvedomili všetci, okrem "admina". Škrtni ten žáner, veď je to je trápne takto "klamať" - [Séria I: e1 - 4☆, e2 - 3☆, e3 - 5☆] ()
Black mirror, ostatně jako každá správná dystopická záležitost, bere budoucnost pouze jako imaginární optiku, lupu, jež je kriticky zaměřena na současné trendy. Zatímco optimističtěji laděné sci-fi doplňují otázku „co kdyby...“ dodatkem „...lidé vymysleli, tohle a tohle“, či „podnikli to a to“, Black Mirror větu „co kdyby...“ dokončí „...jsme pokračovali v tom, co děláme špatně i nadále.“ Proto mám mimochodem raději dystopie, než utopie - protože v nich mohou tvůrci často zabít dvě mouchy jednou ranou – na jednu stranu upustit uzdu fantazii, na stranu druhou se jadrně vyjádřit k realitě, jež nás obklopuje. A tak možná i donutit společnost k zamyšlení se nad tím, jaké následky mohou mít věci, jimž dnes jen málokdo přikládá skutečnou váhu. ()
Galerie (257)
Zajímavosti (176)
- Navzdory četným odkazům v různých příbězích, které naznačují, že se všechny epizody odehrávají ve stejném fikčním světě, tvůrce seriálu Charlie Brooker uvedl, že každá epizoda se odehrává ve svém vlastním světě (s výjimkou možných pokračování konkrétních příběhů). (Kaktusak12)
- Salma Hayek (hraje sama sebe) zmíní film Frida (2002), ve kterém hrála. (griph)
- Hra, kterou dostane Danny (Anthony Mackie) jako dárek, je vyráběna společností TCKR. Jedná se o stejnou společnost, která stála za lékařským objevem umožňujícím cítit pacientovu bolest v epizodě Černé muzeum (2017). Stejná firma také vymyslela systém pro komatózní pacienty, který se používá v epizodě San Junipero (2016), kde se zkratka propašovala i do názvu baru, ve kterém se dvě hlavní postavy pohybovaly – Tucker's (bez samohlásek TCKR). Firma se objevila také v epizodě Zkušební verze (2016), kde je zmíněna na obalu časopisu. (hansel97)
Reklama