Reklama

Reklama

Případy 1. oddělení

(seriál)
  • Česko Oddělení vražd (neoficiální název) (více)
Trailer
Česko, (2014–2022), 35 h 50 min (Minutáž: 53–70 min)

Hrají:

Ondřej Vetchý, Petr Stach, Filip Blažek, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Bolek Polívka, Ondřej Malý, Sabina Remundová, Petra Hřebíčková, Igor Bareš (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(35)

Obsahy(1)

Případy 1. oddělení je kriminální seriál inspirovaný 14 skutečnými případy, které řešili po roce 1989 policisté oddělení vražd na území Prahy. 1. oddělení je elitní útvar, který v posledních letech dosahuje objasněnosti trestných činů okolo 95 %. Jeho příslušníci zasahují, dojde-li k vraždě, pokusu o vraždu, těžkému ublížení na zdraví s následkem smrti nebo dalším nejzávažnějším zločinům.
Spoluautorem scénáře je současný šéf oddělení vražd Josef Mareš. Kriminální seriál Případy 1. oddělení se tak opírá o mimořádnou míru autenticity a přesnosti v popisu policejního prostředí, žargonu i vyšetřovacích postupů. Pro ty je typické, že policisté většinou relativně brzy vědí, kdo je pachatelem. Mnohem těžší ale je dopadnout ho a zločin mu dokázat. Důležitou roli hrají i zdánlivé maličkosti. Způsob pátrání a usvědčení zůstal u všech případů do velké míry zachován.
Jednotlivé epizody jsou inspirovány i mediálně známými případy. Například dopadením sexuálního agresora z Jižního Města, případem vraždy pracovníka televizní stanice, vraždou, kterou si objednal majitel domu, aby se zbavil nepohodlné nájemnice. Máte možnost dozvědět se, jak policisté při dopadení pachatele postupovali, co jim komplikovalo práci, případně jaký museli použít trik, aby ho z činu usvědčili. Čeká vás čtrnáct epizod, čtrnáct skutečných případů. Skutečná kriminálka. (Česká televize)

(více)

Videa (36)

Trailer

Recenze (687)

GeusX 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po kompletních 14 dílech 1.série: Velmi, velmi povedený kriminální seriál bez zbytečností. Výkony na mne působí velmi věrohodným dojmem, stejně jako reálný způsob a průběh vyšetřování. Mezi krimi tv seriály nadprůměr. Pěkný titulní hudební motiv (s pár vypůjčenými tóny ze skvělého britského seriálu Sherlock). 90% edit: Druhá série je minimálně stejně dobrá! (komplet i druhá série) ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Seriál ma príjemne prekvapil svojou autenticitou, absenciou krkolomných zápletiek a choreograficky dokonalých bitiek. Sústredil sa viac na trpezlivé, praxou overené pátranie po zločincoch a na kvalite mu pridali aj neúspechy a ľudské zlyhania, ktoré sa pri takejto práci nutne vyskytujú. Po zhliadnutí troch sérií upravujem hodnotenie na silné tri hviezdičky. Seriál si udržal vyrovnanú úroveň všetkých dielov. Kriminalistická práca sa nenásilne prelínala so vzťahovými otázkami, ktoré boli neraz výbušnejšie než pekelné stroje. O pozitívach píše väčšina nadšených užívateľov, ja spomeniem aj negatíva, ktorými boli postavy stvárnené Vladykom, Štěpánkovou a Remundovou. Nepochybujem, že neschopáci typu Sršňa existujú, ale skôr prežívajú vo väčších kolektívoch, kde sa stratia. Pri postave Drápovej tlačenie na pílu viedlo k jej nereálnemu skarikovaniu. A Remundová demonštrovala, že herecké vlohy sa dedia iba výnimočne. Skončil seriál, na ktorý sa bude spomínať. Prinajmenšom do doby, keď sa stane zázrak a niekto nakrúti seriál porovnateľných kvalít. ()

Reklama

Tommassi3 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Detektivní žánr patří mezi divácky nejvděčnější vůbec, jak celosvětově, tak i u nás, kde má velmi hluboké kořeny, přičemž hlad po typicky české krimi nikterak neklesá, a tak se Česká televize rozhodla pro zřejmě nejschůdnější krok, když se vydává směrem krimi série skutečné, profesní, což samozřejmě může svádět ke srovnávání s více než třicet let starým Malým pitavalem z velkého města, které se však v konečném důsledku jeví jako naprosto zcestné !! V jednotlivých epizodách se nám tvůrci snaží ukázat opravdové kriminalistické postupy, přičemž příběhy samotné vychází ze skutečných případů posledních let, oceňuji, že se vyhýbáme populisticky vděčným tématům, které zapracovali do scénáře Případů 1. oddělení novinář Josef Malinda spolu se skutečným šéfem pražské kriminální policie Josefem Marešem, což diváka znalého přinejmenším policejních postupů či trestního práva musí opravdu děsit, protože tak monstrózní hromada lapsů jako přehlížení stop či práce techniků a naprostých zhovadilostí jako tykání hlavnímu svědkovi či postava starého zkušeného policisty, který ještě neutekl s poslední možností na výsluhu, jakou má jeden možnost vidět už v pilotním díle, často vystačí na půl série, opírá-li se tedy celý seriál o značnou míru autenticity a přesnosti popisu policejního prostředí a postupů, zasvěcený divák si jistě nedokáže vysvětlit, zda opravdu sleduje práci jednoho z nejúspěšnějších policejních útvarů, protože zde vlastně průběh vyšetřování posunují dál buď náhodné zvraty nebo se některé skutečnosti zdají být od počátku zcela zřejmé, stávají se tak nezajímavými, některé vedlejší linky mají pouze očividně odvést pozornost spících diváků !! Co se týká postav, pak tu jistě máme naprosto odlišné typy, což působí velmi nevěrohodně, v podobě drsňáka Filipa Blažka, zkušeného kliďase Bolka Polívky, análního specialisty Mirka Vladyky, obecně lze říct, že hůře napsanou roli jsem dlouho neviděl, čímž rozhodně nechci tvrdit, že se podobná kariéristická pokřivená hovada běžně ve společnosti nevyskytují, egoistický děvkař Petra Stacha či do jisté míry nejcharakternější postava policisty srdcaře majora Kozáka Ondřeje Vetchého, který hraje fantasticky, ačkoliv vlastně k žádnému ze zúčastněných nemám v tomto ohledu výhrad, což mě prostě nutí přimhouřit nad ostatními neduhy série alespoň jedno oko, samotné profilování postav však připomíná díl od dílu čím dál víc partičku postav s mnohačetnými poruchami osobností, chovají se totiž pořád jako hovada, ale reagují úplně odlišně než v předchozích dílech, čímž zřejmě chtěli tvůrci vyvolat u diváka zdání nejednotnosti a hloubky postav, což mě prostě vede k závěru o fatálním selhání již zmiňovaných pánů řemeslně nezkušených scénáristů a rozhodně i dramaturgů, ve výsledku totiž konečně chápu, co podle Kavek znamená odborný poradce, jde totiž nejspíš o člověka, který scénáristovi nablije pár špeků, o nichž nezasvěcený nemá ani potuchy, a dál už se s ním nikdo nebaví, ani neradí, však on to divák sežere.. Nicméně herci i s přispěním dua režisérů Dan Wlodarczyk, Peter Bebjak, kterým rozhodně více sluší ústup od směšného či křečovitého napodobování CSI, viz obsahově přesnější Kriminálka Anděl, a snaha o typickou českou kriminálku dokáží divákovi vynahradit občas poněkud méně dramatické a záživné pasáže, a tak musím přiznat, že mě přes všechno to nedotažené Případy 1. oddělení opravdu s každým dalším dílem, když mi pilot připadal opravdu jako seriózní parodie původního záměru, baví o něco víc, a tak si rád počkám, zda ten kvalitativní vzestup bude pokračovat !! Musím přiznat, že s každým dalším dílem pozoruji čím dál méně chyb a začínám být hodně nadšený, o přehrávání tady nemůže být ani řeči, hodně zásadní chybu však vidím ve skutečnosti, jak moc se v rámci té omílané realističnosti spoléhá při vyšetřování na náhodu !! Tohle se nakonec stejně hodně povedlo, a já tak s odkazem na 10. epizodu s názvem Sladký vyděrač, kde jsem se děsil překlopení stylizace do roviny sraček typu Kobra 11, k němuž však sympaticky nedošlo, když si tvůrci dál tvrdohlavě stojí za svým, musím jít takřka na plný počet, přiznám, že mě až sere, že nemůžu vystřihnout plnou palbu, to by se totiž tvůrci nesměli tolik ohánět onou proklamovanou věrohodností, k níž má První oddělení v jistých směrech asi stejně daleko jako Petr Stach k Georgi Clooneymu !! Škoda, nesmírná škoda, že si chlapci nevzali do ruky méně horkou jehlu, tohle mohla být kurevská pecka evropských rozměrů, na stranu druhou se stále jedná o nejlepší žánrovku posledních let, kterou mě Česká televize opravdu uspokojila !! Nicméně bych nerad opomenul ještě jeden aspekt seriálu, a to soundtrack mně naprosto neznámého Juraje Dobrakova, který v těch dramatických pasážích funguje skvěle, a především té jeho úvodní znělce není skutečně absolutně co vytknout, geniální hudební motiv, který dává vzpomenout na ústřední melodii Dobrodružství kriminalistiky legendárního Karla Svobody !! II Viděno kompletně celé. () (méně) (více)

Zíza 

všechny recenze uživatele

Nečekaně dobré. Baví mě to, dává to smysl a je fajn, jak je každá postava opravdu jiná a jaký to má vliv na vyšetřování. Navíc vyšetřování nevypadají jako neuvěřitelný sled nejmodernější technologie, která udělá veškeré pátrání, která poskytne důležitá vodítka. Líbí se mi, jak přemýšlejí hlavou a nohama. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

"Jedno vám ale řeknu, ten chlap už seděl" - "A jak jste na to přišel?" - "Když se na to podíváte - jednou klasicky, jednou orálně, ten si nevybírá..." V tomhle dialogu je shrnut hlavní problém téhle české kriminálky, která je jinak na poměry docela slušná. Chybí zkrátka logika, dedukce nemají tu sílu, jakou mají kriminální seriály mít. Přitom problém není v námětech - ty jsou dost slušné. Zpracování je takový lepší tuzemský standard - kamera není zajímavá, ale ani nijak tristní. Jen vás to prostě neposadí na zadek. Herecký výkony člověk od člověka - hlavní role ujdou (jen Vetchému a Vladykovi to moc nevěřím), s vedlejšíma je to znatelně horší. Pozitivum je, že Případům 1. oddělení nechybí taková ta správná špinavost - hodně tomu nahrává výprava a pak - hlavní postavy nejsou žádní übermani, ani velcí myslitelé, většinu pachatelů nakonec dopadnou kvůli osvědčeným postupům a zkušenosti. Celkově je to zatím docela příjemné, místy i napínavé. Hlavní výtky, které zaručují nemožnost poměřování se zahraniční (anglo-americkou, severskou) konkurencí, jsou zhruba tři: zmíněná zkratkovitost namísto dedukce, prázdné dialogy a neschopnost skládat děj pomocí střípků informací (Když detektiv sedí celou noc v kanclu a sbírá informace ze složek, člověk by čekal, že kamera, která tohle počínání sleduje, bude do těch složek najíždět, zdůrazňovat určité informace, které budou pro vyřešení případu nakonec klíčové atd. Namísto toho se dočkáme jen prostřihů na unavenou tvář policajta, snímanou z různých úhlů, abychom pochopili, že má těžkou fachu a skutečně tam strávil onu noc. To prostě pro vyprávění není zajímavý.) Ale sleduje se to fakt dobře a tvůrcům není možný nedržet palce, aby nastavenou lajnu udrželi a třeba i překročili. ()

Galerie (831)

Zajímavosti (269)

  • Pro zvýšení autentičnosti v některých scénách s tiskovými konferencemi byli do rolí novinářů obsazeni skuteční reportéři. Dotazy tak hrdinům kladou například Tereza Strnadová z České televize, Jakub Pokorný z MF DNES, Tereza Palečková z ČTK a další. (ČSFD)
  • Ani jeden ze scenáristů nemá filmařské vzdělání. Josef Mareš vystudoval kybernetiku na ČVUT a Policejní akademii, jeho kolega Jan Malinda žurnalistiku a mediální studia na FSV UK. Studium scenáristiky a dramaturgie na FAMU mu bylo ukončeno po seznamovacím kurzu. (ČSFD)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama