Reklama

Reklama

Černé zrcadlo

(seriál)
Trailer
Velká Británie, (2011–2025), 32 h 45 min (Minutáž: 41–90 min)

Tvůrci:

Charlie Brooker

Hrají:

Rory Kinnear, Daniel Kaluuya, Julia Davis, Isabella Laughland, Colin Michael Carmichael, Jessica Brown Findlay, Lindsay Duncan, Rupert Everett (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(7) / Epizody(33)

Obsahy(1)

Projekt britského Channel 4 Černé zrcadlo je antologií samostatných televizních povídek, zasazených do blízké budoucnosti. Tak blízké, že se v mnoha ohledech prolíná s dobou, kterou právě prožíváme. Mrazivě černohumorná série se prostřednictvím technologicko-paranoidního podobenství zamýšlí nad nečekanými a často nezamýšlenými důsledky prudkého rozvoje technologií a velmi trefně zachycuje těkavý neklid současného moderního světa. Jejím duchovním otcem a autorem je proslulý enfant terrible britské televizní tvorby Charlie Brooker (*1971), pro jehož tvorbu je charakteristický vždy přítomný prvek kontroverze. Brooker však rozhodně není žádný bezduchý prvoplánový provokatér a jeho promyšlené a inteligentní scénáře prozrazují bystrého pozorovatele, který vždy přesně ví, co chce k současnému světu říci. A že to zpravidla nebývá nic lichotivého, již patří k Brookerově naturelu. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele maoc k tomuto seriálu (21)

Černé zrcadlo (2011) 

Zatím 2 série a pecka. Opravdu plnohodnotné myšlenkově i filmařsky. Neskutečně mrazivé vize budoucnosti. ()

Série 1 (2011) (S01) 

Velmi slibný rozjezd, slabší dvojka a skvělá trojka. Nemohu jít s hodnocením níže, protože i ten v mých očích nejslabší díl 15 000 000 meritů je hodně dobrý a plný přesahů do (naneštěstí velmi blízké a velmi reálné) budoucnosti. ()

Národní hymna (2011) (S01E01) 

Narazil jsem na to náhodou na ČT, aniž bych o tom něco věděl. Značný kontrast mezi obsahem a formou, otázka nakolik záměrný. Obsahově nadupané a(ž) artové, ale formu to má jak pomalejší Kriminálka Miami. Proč? Důraz na reálnost toho, co se děje? Nevím, ale je to velmi znepokojující. Trochu mne zklamal nedostatek gore scén, ovšem dalo se čekat, že to "podstatné" se na scénu nedostane a je to tak nejspíše dobře. Také logika odhalování pachatele místy pokulhává (útok na budovu, reálnost provedení únosu a reakce na podraz jediným člověkem, neodhalení úniku půl hodiny před samotným vysíláním - já bych se tedy nedíval a myslím, že takových je víc, ergo vylidněné centrum je blbost), ale kvůli výborným dialogům a hereckým výkonům a režii musím dát plné hodnocení. Udrželo mě to u obrazovky, i když jsem chtěl jít dávno spát a to je důkaz výjimečnosti. ()

Patnáct milionů meritů (2011) (S01E02) 

Poselstvím asi nejlepší díl první série, ovšem podaný dost nezáživně, skoro až rozvlekle a odtažitě. Vizuál se snaží vytřískat z těch pár liber to nejlepší, ale je vidět, že to bylo spíchlé za méně, než by si zasloužilo. Streamy a hlavně běhající reklamy a další vizuální "balast" apod. byly prostě slabší, už realita dneška je jiná. Nebo se projevuje rok vzniku 2011? Nevím, ale toto mě štvalo asi nejvíce. Jinak stavby naopak super, místnost s koly skvělá. Jak hodnotit projev herců, obzvláště hlavního hrdiny? Byl tak unylý a jakoby nijaký, ale byl to záměr? Možná ano, aby o to více vynikl kontrast s živějším podáním druhé hlavní postavy a koncem jako takovým? Jaký také může být člověk, který má celý život všechno, ale vlastně nemá nic? Možná přesně tak unylý. Pokud ale odhlédnu od všech těchto nedůležitých drobností a půjdu po meritu věci, tak tato dystopie je jedna z nejpravděpodobnějších a dosažitelná během půl generace. Lidé jako otroci, kteří za svoji práci dostávají jen chléb a hry, ale už opravdu nic víc - nejsme tomu již dnes (2017) zatraceně blízko? Zatím nás ovšem obklopuje ještě něco jiného než obrazovky, to se ale může velmi rychle změnit. Při sledování jsem se nudil, ale poselstvím mě film velmi znepokojil a ani po týdnu ho nemohu dostat z hlavy, což je rozhodně známka výjimečnosti. ()

Celá tvá minulost (2011) (S01E03) 

Podobné téma zpracovával už kdysi film Strange Days a je blízké mnoha pracem P. K. Dicka. Poselstvím tedy asi nejslabší díl z první série, ale pro mě osobně nejlepší, protože se mne dotýká tady a teď, ne "možná někdy v budoucnu". Jsem stejný jako hlavní hrdina, jsem tak trochu i ve stejné situaci a kdyby existovalo zrno dnes a já ho měl, tak se chovám velmi podobně. Emoce a pudy z nás moderní technologie nevydlabe. Muži budou žárlit na tělo ženy a ženy budou žárlit na zdroje muže. Zrno jen zhoršilo už tak bolestné možnosti jak na sebe navzájem hodně vědět a jak se informace dají překroutit. Přesně to vystihl v komentu Anderton. Co se také na filmu povedlo je vykreslení pozměněných vztahů mezi známými. Neznají se jménem, ale mohou si ho zjistit ze záznamu. Vlastně se celkově neznají, přestože o sobě toho tolik vědí. Velmi to připomíná dobře situované lidi (což tito bezpochyby byly) dneška. Osamělé. Takže do budoucna stále žádná změna. Už úvodní "ocenění" je skvělé a nadhozené téma etiky či morálky žalob dětí na rodiče, že jim výchovou snížili budoucí příjem, dává přesně ten správný rámec velmi, velmi blízké budoucnosti. Vlastně možná už dnešku. ()

Série 2 (2013) (S02) 

První a čtvrtý díl pecka, prostřední 2 zajímavé a minimálně Medvídek Waldo se silným poselstvím, ale přece jen mne trochu minuly. U BM ale rozhodně zůstanu. Kvalita je setrvale hodně vysoko. ()

Přijdu hned (2013) (S02E01) 

Do-ko-na-lé! Moderní bereavement s nějakými těmi collateral damages. Komorní, pomalé, lidské i odlidštělé a na závěr naprosto naturalisticky kruté. Shozená maska lidství (ženství?) a pod ní... ()

Lovná zvěř (2013) (S02E02) 

Téma vězeňství budoucnosti, trestu za použití moderních technologií a z toho vyplývající před lidskou krutostí varující zdvižený prstík je ve sci-fi literatuře a umění vůbec zpracován mnohokrát a lépe. Nebylo to špatné a svým spojením trestu a šou mi to připomnělo Running Man, ale prostě oproti jiným dílům Černého zrcadla je to slabší a nudnější a tématicky mne to neoslovilo. ()

Medvídek Waldo (2013) (S02E03) 

POZOR SPOILERY! Rozporuplný díl. Na jednu stranu dobrý v tom, že varuje před huxleyovskou dystopií, která je stále reálněji nastolitelná. Obzvláště v závěrečných titulcích, kdy extrapoluje, kam až může dojít politika líbivých avatarů, kteří dokáží efektivně maskovat zrůdnost politiky, která za nimi stojí. Na stranu druhou začátek je přepálený. V takových sračkách ještě severoatlanstká společnost není, aby dokázala zvolit za svého zástupce vulgárního až nechutného medvěda. Macron a další paňáci bohatě stačí a provázky k jejich končetinám přece jen nejsou tak okaté a playback z jejich úst se přece jen dá tupým masám podat jako něco podobného pravdě. Na co si tedy vlastně stěžuji? Ani nevím. Waldo Moment byl podnětný, ale přišel pozdě na to aby něco podstatného změnil a tématicky mne neoslovil tolik jako jiné díly BM. A bylo v něm několik WTF věcí - mimo jiné i rádodajnost aspirantky na poslankyni a výběrové řízení. To asi měla být satirická nadsázka, ale prostě to na mě nezafungovalo. ()

Bílé Vánoce (2014) (S02E04) 

Podle komentů se zdá, že existuje víc verzí. Já viděl tu z ČT2. Jde o ucelený příběh, který se jen na začátku tváří jako slepenec. A je to hodně nepříjemná vize budoucnosti (Z-oči, filtrace osob, klony mysli sloužící jako nucení avataři a domácí sluhové) se závěrem, který je sice odhadnutelný, ale i tak je to pecka. Na celém filmu je, podobně jako na jiných dílech Černého zrcadla, podivné jen to, že v něčem ušla některá technologie kus cesty, ale zbytek ustrnul někde v 90kách (staré auto jednoho z hrdinů, snad Subaru Justy?) a navíc to tam všude vypadá skoro jako ve "staré dobré Anglii" z nějakého seriálu. To je sice na jednu stranu kontrast s podivnem, které přináší nová technologie (podobně jako v dílu Přijdu hned), ale na druhou stranu to působí děsně nevěrohodně. Ale to je jediná kaňka na jinak opravdu mrazivém a výborně odvyprávěném příběhu. ()

Pád střemhlav (2016) (S03E01) 

Dokonalá predikce jedné z možných cest apartheidu ve společnosti. Nemáš dost vysoký kredit? Nemáš šanci dostat se do budovy či areálu, půjčit si auto, pronajmout byt, .... Nebylo mi příjemné to sledovat. Zatím (9/21) jsme pořád na rozcestí, ale mnohé z odboček, které byly ještě před nedávnem ve hře, začínají být zatarasené. :-/ ....... Potěšila čeština v autě i Kutil Tim. ()

Zkušební verze (2016) (S03E02) 

Třicetiletý muž, který nemá vyjasněné vztahy z matkou alespoň na bazální úrovni si zaslouží umřít.********Na BM slabé. Precizně natočeno (triky, kamera), ale předvídatelná až nudná věc. A to jsem se jako měl bát asi. Nebo jsem něco nepochopil. ()

Sklapni a tancuj (2016) (S03E03) 

Celou dobu jsem si říkal, že to, k čemu a jakým způsobem se ti lidé nechali dohnat, je horší než to, když se jim vysypou kostlivci ze skříně. Ale připusťte, že oni osobně to ohrožení vnímali skutečně jako fatální. Přistupte na tu hru. Pak je Shut Up and Dance skvělé. Pokud na ni ale nepřistoupíte, pak je spíš komickou parodií. A co se onoho sci prvku týče... V roce 2022, kdy jsem se díval, je kyberbezpečnostní vizionářství této epizody již dost zaprášené realitou. Ale asi jak pro koho. Moje žena si po shlédnutí přelepila kamerku na ntb náplastí s batmanem. ()

San Junipero (2016) (S03E04) 

Svět umělý a uhlazený až k proříznutí žil. Vztahy tak banální a nepravděpodobné, jako potkat lásku v márnici. Nekrofily pomiňme. Postavy šustící papírem, že by se podzimní drak rděl studem. Tak předvídatelné a nudné. Se smrtí se vyrovnat je úkol pro každého a v tomto beru téma jako přínosné, ale odsuzuji jakoukoliv propagaci euthanasie, což se tady mimoděk stalo. Šířit kulturu smrti je zlo. O důvod víc díl zatratit. Je slabý, možná nejhorší z celého BM, avšak má přesto jakýsi osten či drápek, kterým zjevně dokáže zachytit. Já mu z háčku unikl a moje žena též. Po konci jsme na sebe vrhli jen ztrápený pohled. Je až s podivem, že právě jiný Harrisův díl BM, Přijdu hned, hodnotím tak vysoko. ()

Muži pod palbou (2016) (S03E05) 

Tentokrát BM šláplo poprvé (lehce) vedle. Ústřední myšlenka a poselství o manipulaci, lži a totalitě, která jedny chrání a druhé, se špatnými geny, hubí, je obzvláště při probíhající segregací lidí na očkované a neočkované (2021) dost mrazivá, ale zbytek je nedobře a předvídatelně udělaný. Ta romantická chvilka v zemljance je úplně na pěst., vysvětlující psycholog (nebo MASS kněz) je také na pováženou. A překlad názvu asi měl být Lidé pod palbou, ale asi by to vyzrazovalo až příliš z děje. Podle názvu jsem si myslel, že díl bude o nastupující ženské dominanci, čemuž odpovídaly i drsné vojandy, ale spletl jsem se. ()

USS Callister (2017) (S04E01) 

Ty koxo! Tolik myšlenek a ne zrovna plytkých zabalených do barevného trekkie celofánu a převázaného komickou mašlí... Děr v logice bylo jako v jednom známém švýcarském sýru, ale drajv to má. Když zemřete ve VR, zemřete? Nebo jen donekonečna zažíváte bolest odloučení molekul, zmrznutí, dušení, topení, spálení? A zabýval se tím vůbec někdo z postav? Pojmy jako udičky pro blbce - firewall, aktualizace, cloud, ... Brooker se prostě bavil. Ale toto mělo po první třetině našlápnuto na fakt temný díl torture. Zbyl z toho sice krásně barevný, ale notně oválený pamlsek olepený borgským pubickým ochlupením. Jsem rozpolcený. Jedna moje část jásá, druhá škrábe nehty po stěně cely a chce víc bolesti, krutosti, sexuálního násilí a vesmírného šílenství. Jako opravdu šílenství. Ne šílenství jako třeštění. Šílenství jako něco temného a slizkého, převalujícího se vám v rozkroku, kdy vás děs, stud a strach, že co bude následovat bude ještě mnohem horší, zcela paralizují. A to jsem nedostal. Naštěstí? ()

Arkangel (2017) (S04E02) 

Nuda. Je dopředu jasné co se stane a kudy se budou osudy ubírat. Dost bezzubá moralitka s chabým režisérským vedením slavné Jodie Foster. Hezké zpracování a scénář je pravdivý a docela uvěřitelný, ale co z toho, když je to taaak obvious. Nemá to vůbec potenciál vizionářství, jako jiné epizody. Za pár let bude zastaralá jako jsou Outer Limits dnes. ()

Krokodýl (2017) (S04E03) 

Proč Krokodýl? Možná proto, že jako všichni plazi roste celý život. Roste a při vhodných podmínkách nabývá až obludných rozměrů. A tak to je i s Miou a důsledky jejího rozhodnutí z minulosti. Island je vůbec podivné místo, které dodává svou naturalistickou krásou a dlouhým černým termovulkanickým potrubím příběhu ten správný rámec. Děj je jednoduchý a scénář jde bez okolků za svým až do úplného konce, který je sice logický, ale za všechny vlasy přitažený. Už jen z právního hlediska je svědectví pochybné, ale vzhledem k posunu legislativy v celé epizodě do huxleyovské dystopie bych se ani nedivil, kdyby to prošlo. Vlastně nejděsivější na epizodě nebyla ani ta zbytečná krutost (© Coen Bros.), ale právě posun společnosti, kde pojišťovny nabývají na moci (jak se děje v už nyní v anglosaském světě), kde je przněno právo a kde se role pohlaví, společenské role, ekonomika a média posunula od toho našeho velmi logickým, ale pro dnešního dospělého člověka konzervativního smýšlení nevítaným směrem. Brrrr. V tomto je Krokodýl vizionářský a skvělý. Jen je to místy trochu nuda. ()

DJ na odstřel (2017) (S04E04) 

Brooker vykradl můj guilty pleasure film Stopky lásky! :-O Také si půjčil něco z Hodíme se k sobě, drahoušku?, Matrixu a Věčného svitu neposkvrněné mysli. V mých očích hodně neoriginální příběh tedy nemohu hodnotit nijak vysoko, i když nezaujatě proti němu nic moc nemám. Znepokojivý je jen trochu, jinak spíš taková melodramatická selanka na odlehčení. ()

Železná vůle (2017) (S04E05) 

Vůle přežít. Poměřit vůli s druhými. Vůli prosadit svou vůli. I když je naprogramovaná... Pěkné natoceno, triky a pohyb a kamera, ale myšlenkové plytké. Prostě jen takový lehce hororový survival, který v divákovy vyvolává maximálně otázky, jak je možné, aby se toto stalo. Jak by se lidstvo do takového stavu mohlo dostat? Z počátku totiž vypadá, že jde o ochranu majetku, a tam by muselo dojít k hodně razantnímu posunu vnímání práva, aby se mohlo stát toto. ()

Související novinky

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

12.01.2024

Je tomu už téměř osm let, co do kin dorazil zatím poslední filmový Star Trek s podtitulem Do neznáma. A zatímco o přímém pokračování série v hlavních rolích s Chrisem Pinem, Zacharym Quintem a Zoe… (více)

Netflix chystá další interaktivní seriál

Netflix chystá další interaktivní seriál

17.09.2021

Streamovací služba Netflix v roce 2018 nabídla divákům svůj první interaktivní zážitek pomocí epizody Black Mirror s názvem Bandersnatch. V té si lidé mohli na obrazovce sami vybírat, jak má hlavní… (více)

Tvůrci Cesty a Drive chystají spolupráci

Tvůrci Cesty a Drive chystají spolupráci

19.05.2019

Dva oceňovaní filmoví tvůrci John Hillcoat (Cesta, Triple 9) a Nicolas Winding Refn (Drive, Neon Demon) oznámili spolupráci, které by teď měl věnovat pozornost nejspíš každý hororový fanoušek. Natočí… (více)

Netflix nabídne interaktivní zážitek

Netflix nabídne interaktivní zážitek

03.10.2018

V nové řadě netflixovského seriálu Černé zrcadlo se diváci dočkají speciální interaktivní epizody. Tzv. „choose-your-own-adventure“ typ vyprávění spočívá v tom, že tvůrci natočí několik… (více)

Reklama

Reklama