Reklama

Reklama

Endeavour

(seriál)
Trailer 1
Krimi / Drama / Mysteriózní
Velká Británie, (2012–2023), 59 h 8 min (Minutáž: 88–120 min)

Scénář:

Russell Lewis

Hrají:

Shaun Evans, Roger Allam, Anton Lesser, Sean Rigby, Jack Laskey, Simon Kunz, Jonathan Hyde, Nigel Cooke, Chris Larkin, John Light, Rosalind Halstead, Tom McKay (více)
(další profese)

Série(9) / Epizody(36)

Seriál se odehrává v 60. letech a soustředí se na začátek kariéry Endeavoura Morse na pozici policejního strážníka. Morse se s partnerem detektivem Fredem Thursdayem zapojí do vyšetřování v Oxfordu. (Viasat)

Recenze (84)

rozum i cit 

všechny recenze uživatele

OBSAHUJE SPOILER. Endeavour patří k seriálům, pro které platí, že spatříte-li náhodně pět minut, bude vám dost možná připadat ponurý a nezáživný, ale shlédnete-li nějaký díl celý, je velmi snadné mu propadnout. Mnohé diváky přitom přitáhne zejména skutečnost, že jde o prequel k seriálům Inspektor Morse a Lewis (Vraždy v Oxfordu), či naděje na nový britský kousek podobný Vraždám v Midsomeru. Od obou posledních se však značně liší. Zatímco Vraždy v Midsomeru jsou odlehčenou detektivkou s komediálními prvky, Endeavour připomíná svou vážností a vizuální stránkou spíše kostýmní dramata a atmosférou i motivem nenaplněné lásky možná vzdáleně Grantchester, ovšem v daleko filmovějším hávu. Pomalé tempo vyšetřování ve stylu Poirota či Maigreta se přitom některým divákům nemusí hned napoprvé trefit do vkusu. Lewis pak stojí kdesi uprostřed. Nepoužila bych tedy možná slova jednoho ze svých zdejších kolegů o jiné lize, neboť všechny tři seriály jsou dobré a kupříkladu Vraždy v Midsomeru (a mám na mysli výhradně ty staré s původním obsazením) jsou svou humornou stránkou do jisté míry nepřekonatelné. Jde prostě o jiný žánr. Ve svém hodnocení začnu nejprve negativy, neboť je jich podstatně méně než pozitiv. Poněkud zarazí nepoužívání rukavic při prohlídkách míst činu vzhledem k již obecně známé a využívané daktyloskopii, přenášení a ohledávání mrtvoly vystavené silné radiaci a dosud ji vyzařující natolik, že je nutná olověná rakev, bez jakýchkoli ochranných prostředků či válka gangů v Oxfordu v daném období jevící se jako silná umělecká licence (slovy pana Brighta ,, Tohle není New York."), která nicméně vede k jednomu z nejdramatičtějších konců a vývoji seriálu, takže je nakonec přijatelná, jakkoli mi bylo zatěžko uvěřit, že by takový cucák jako Cromwell Ames mohl beztrestně provokovat zkušeného ganstera typu Eddieho Nera. Na několika místech jsem postrádala také podrobnější vysvětlení situace, jejíž absence může způsobit, že divák občas tápe (např. náhlé vynoření se Morseova bývalého spolužáka, který mu zapůjčil chatku u jezera, neočekávaná svatba Jakese, kterého jsme předtím neviděli v žádném záběru s dívkou, objev další mrtvoly Strangem pouze v závěrečné retrospektivě v S3E1 apod.). A to tím spíše, že tvůrci na propojení jednotlivých dílů množstvím detailů, kterých si divák všimne často až při opětovném shlédnutí, obvykle dbají. Obešla bych se určitě i bez obligátních zednářů, ale co už. Nejvýraznější vadou na kráse je v několika dílech určitý dotek současné přehnané politické korektnosti, který nejen zde rozladil některé recenzenty. V řadě případů jde nicméně jen o jednu větu, nebo motiv, který nakonec není nijak podstatný pro vyšetřování (např. S8E1, S5E2) či prostě nevadí (S4E2), případně o věci, které zapadají do daného historického období (demonstrace za práva menšin, diskuze o fotbalistech tmavé pleti, o svobodě Rhodesie (S3E2) atd.), nebo jsou přímo inspirované skutečnými událostmi (rasově motivované útoky na pákistánské a další přistěhovalce v 70. letech ze strany neonacistického Britského hnutí v S7E2, 1. konference National Women´s Liberation Movement, která se uskutečnila v roce 1970 v Ruskin College v Oxfordu v S7E1). (Ostatně i pád Cranmer House v S6E4, levného ubytování v činžáku pro chudinu, z důvodu stavební závady je volně inspirován skutečnou událostí pádu londýnského věžáku Ronan Point v roce 1968 a ani samotný prvek ženské otázky a občasný šovinismus (S7E1, S7E3) není na škodu, uvážíme-li, že až v roce 1959 získalo pět ženských kolejí v Oxfordu stejný status jako mužské a až roku 1974 první tamější mužské koleje začaly přijímat ženy. V Cambridgi poslední kolej odolávala až do roku 1988.) Morseova černošská milenka mi také na rozdíl od jiných recenzentů nijak nepřekážela, neboť byla milá a nepůsobila na mne hereckým projevem jako násilná vsuvka, spíše mi vadilo nevysvětlené vyšumění jejich vztahu a absence skutečné vzájemné chemie. Konečně negativní poznámky o Británii v S5E2 a S1E4, ač jistě vložené pod vlivem současné politické atmosféry, působí jako docela příjemná sebereflexe, a S2E2 se zmínkou o kolonialismu naopak vyznívá jako lehký pokus o smír (,, Táta říká, že britská nadvláda byla nespravedlivá, ale kdyby nebyla, nebyla bych ani já. Minulost nám ubližuje, pokud ji necháme."). Celkově se tedy zdaleka netlačí na pilu tak silně jako například v Případech detektiva Murdocha, jehož mnohé díly posledních sérií už se bez akcentování daného tématu prakticky neobejdou a které navíc z mého pohledu upadly i kvalitativně. Ve zkratce tak lze říci, že tvůrci provedli jistou povinnou úlitbu současné politické korektnosti, bez níž už v Británii a USA nedostane zelenou pomalu žádný snímek, ovšem za použití prvků, které ve výsledku nejsou proti duchu doby, byť jich možná mohlo být méně. Větší tlak je patrný jen asi ve dvou dílech, kde se dané téma jeví jako bezdůvodné, a sice S5E4 (zde je ovšem hlavním problémem spíše celkově slabá a bizarní zápletka) a S9E3, kde je dojem zbytečnosti posílen z mého pohledu celkovou nevěrohodností pachatele, způsobenou možná trochu jeho hereckým projevem a uspěchaným vyřešením do té doby zajímavě a napínavě se vyvíjející detektivní zápletky. Poslední díl mne navíc zklamal na vícero rovinách, nejen v milostné linii, kde jsem doufala ve skutečné odhalení Morseových citů k Joan, třebaže se stejně smutným výsledkem (byť uznávám, že takto je to z filmového hlediska silnější a asi lepší), ale zejména co do druhého případu Blenheim Vale, neboť jsem očekávala mnohem dramatičtější vyústění v duchu šesté série, tj. v podobě spojení sil, odhalení oněch ,, lidí z Londýna", o nichž mluvil Rony Box, a ,, pater", kam až korupce a zločin sahá, možná i za pomoci Trewloveové coby spojence hrdinů v řadách Scotland Yardu, a nikoli likvidace pouze jednoho z druhořadých padouchů, Morseovy osamělé akce a předčasného uzavření případu z důvodu zajištění bezpečnosti Thursdaye a jeho rodiny. Tím spíše, že dva předchozí díly svým celkovým vývojem, Brightovou překvapivou neposlušností vůči divizi i Jakesovým návratem podobně silný závěr slibovaly. Nemožnost dosáhnout úplné spravedlnosti by přitom mohla být zachována podobně jako např. v Inspektoru Linleym či Georgu Gentlym a jiných kriminálkách, kde je podobné téma rovněž nastíněno. Konec seriálu tak ve mně zanechal jistý pocit deficitu a navzdory rozlučkovým pasážím dojem, jako by měla následovat ještě jedna série. Možná měli tvůrci natočit o jeden díl navíc a soustředit se pouze na Blenheim Vale. I přes tyto výtky nutno ovšem říci, že samotný poslední díl disponuje řadou umně poskládaných dojemných až srdceryvných okamžiků včetně odhalení Thursdaye, ruské rulety, rozlučky v podobě Prosperových slov ze 4. jednání Shakespearovy Bouře, nápaditým motivem falešných identit, propojeností s pilotním dílem i množstvím promyšlených odkazů na původního Morse jako červený jaguár, pohled do zrcátka, závěrečný koncert v Blenheim Palace apod., které jej pro změnu povyšují nad jiné, a jde tak nakonec o důstojné zakončení. Obzvláště poslední čtvrt hodina vskutku stojí za to. Pár drobných nedostatků a dva či tři slabší díly ve srovnání s 33 dobrými či přímo vynikajícími tak nic neznamenají a nemohou zvrátit hodnocení jinak nadprůměrně kvalitního seriálu. V případě Endeavoura totiž jednoznačně převažují pozitiva. Tím prvním jsou bezpochyby herecké výkony počínaje superintendantem Brightem, jehož nejčastější větou je patrně ,, Pokračujte.", přes hláškujícího patologa DeBryna, který pitvy zásadně dokončuje ve dvě hodiny (tedy pokud náhodou neobědvá steak a ledvinky U orla, nebo pachatel nespáchá svůj čin bezohledně až odpoledne, což je ovšem naprostá výjimka) a některými vedlejšími postavami konče. Filmový počin tohoto typu nicméně stojí a padá s hlavním představitelem a i zde platí, že seriál nejvíce táhne právě Shaun Evans v hlavní roli. Jestliže mi až doposud narážky na Morse ve Vraždách v Oxfordu nic neříkaly, odteď pro mne už navždy budou znamenat vzpomínku na charakterního, bystrého, pracovitého, poctivého, diskrétního, statečného, skromného, starostlivého, soucitného, slušného, zásadově umíněného, ohleduplného, introvertního, plachého, tragicky osamělého, trpícího, zranitelného a zároveň neskutečně laskavého, nezištného a obětavého gentlemana s dobrým srdcem a neutuchajícím smyslem pro spravedlnost a pravdu. Endeavour Morse až na jednu jedinou výjimku v podobě vztahu s italskou kráskou, který na něj byl beztak ušitý pachateli, prostě morálně nešlápne vedle a divák ho nemůže nemít rád. Shaun Evans navíc podává natolik přesvědčivý výkon, kdy se mu na tváři zračí doslova každá emoce a každé věříte, že tuto postavu činí zcela životnou. Dokonce natolik, že bez ohledu na to, jak se Morse v tomto seriálu liší od svého předchůdce či o kolik sympatičtější postavou možná je oproti literární předloze, si popravdě nejsem jistá, jestli o nějakého jiného Morse vlastně vůbec ještě stojím. Dalším výrazným pozitivem je takřka dokonalá kamera a práce osvětlovačů, celý seriál je prosycen množstvím estetických záběrů a není to jen zásluhou malebného prostředí Oxfordu. Vytknout snad nelze nic ani střihu. Rovněž hudba je skvělá, a teď nemám na mysli Beethovena, Chopina, Mozarta, Webera, Delibese, Vivaldiho, Verdiho, Pucciniho, Janáčka a další ,, známé firmy", u nichž se to rozumí samo sebou, ale celkový hudební doprovod seriálu včetně hlavní znělky, kompletně převzaté ve snaze o návaznost z původního seriálu Inspektor Morse a co do melodie založené na krátkých a dlouhých tónech morseovky vyťukávajících jméno Morse. Co se dabingu týká, neřekla bych, že nestíhá, překvapivě je docela dobrý, což už nebývá v našich vodách příliš zvykem, takže se mi v některých ohledech líbí stejně jako originál, občas i více, jakkoli to může být i věcí zvyku. Pro většinu postav včetně samotného Morse byly navíc vybrány typově vhodné hlasy a je znát, že se herci místy snaží originálu ve svém projevu přiblížit. Jediným šlápnutím vedle je dabing inspektora Thursdaye, otravně zasmušilý a především tak neskutečně monotónní, že mne celou dobu iritoval, a od šesté řady, kdy se Thursday z docela sympatického mentora, ochránce a parťáka promění v osobu slovy sira Humphreyho morálně poněkud flexibilní, aby se koncem řady sedmé choval kvůli vlastnímu egu, ješitnosti a komplexu méněcennosti jako urážlivý, vztahovačný a k Morseovi nespravedlivý jedinec, pro mne činil tuto postavu až nesnesitelně protivnou. A tato pachuť ve mně zůstala až do konce seriálu, tím spíše, že i v posledním díle Thursday negativní rysy své povahy a sklon k násilí opět potvrdí. Na konci tak na mne působil téměř jako troska, kterou vlastní žák dávno po stránce detektivní i morální převýšil, respektive ho převyšoval vždy, ale nyní si to poprvé uvědomuje i inspektor sám. Výhrady mám už jen k občasné chybné výslovnosti některých slov (viz ostatně samotný Thursday vyslovovaný zpočátku jako Térsdej a koncem seriálu zase jako Turdej či Thursdej, Carshall vyslovovaný zpočátku jako Karsal a až na konci jako Káršl a některé jiné drobnosti) a práci překladatele, který příležitostně nevhodně zazdí nějaký ten lehký vtip (viz scéna v posledním díle, kdy Morse konstatuje, že oběť zavraždili před vyluštěním křížovky, což by on nesnesl, přičemž dr. DeBryn mu odpoví, že nakonec stejně všichni skončíme nejdřív vodorovně a pak svisle, kterážto věta byla přeložena pouze jako ,, Musíme tam všichni.") a v asi dvou dílech je mírně nekonzistentní nebo nepozorný (viz náhlé tykání Morseovi ze strany Thursdaye či vzájemné tykání s Joan, když si postavy před i po vykají, či zmínka o Callowayově Traviatě v sedmé řadě, když jde o nahrávku pěvkyně Callowayové z prvního dílu). Dalším kladem seriálu je rovněž lehký humor, kterým tvůrci šetří, aby nečekaně pobavili nějakou údernou větou, občas umístěnou i doprostřed dramatické scény. Dobře zde místy funguje i humor situační. Samotné kriminální případy zahrnují zápletky běžné, zajímavější i případy zcela originální, a až na nějakou tu výjimku seriál rozhodně nepatří k těm, u nichž divák uhodne vraha během prvních pěti minut, jak se mi u kriminálek už delší dobu stává pravidelně. Navíc většinou není ochuzen ani o jednotlivé indicie, které ho k němu mají dovést. Počáteční díly jsou uzavřenými kusy, ale zhruba od třetí řady jsou vedle případu započatého i ukončeného vždy v konkrétním díle některé série rámovány ústředním tématem, ať již v podobě osobní nebo milostné linie či linie kriminálního vyšetřování, což z nich na jedné straně vytváří promyšlený celek a na straně druhé poutá pozornost diváka a vyvolává jeho zájem o pokračování. Od posledního dílu třetí řady přes celou čtvrtou ji tvoří vztah k Joan Thursdayové (údajně rozvinutý scénáristy oproti plánu až dodatečně, a to na základě vzájemné chemie mezi protagonisty) a Morseova snaha o kariérní postup, druhá polovina páté řady válka gangů a kšefty Eddieho Nera, od posledního dílu této řady přes řadu šestou motiv nalezení kolegova vraha a Morseův návrat na kriminálku, v řadě sedmé jde o tragickou lásku, sériového vraha a dalšího pachatele, jehož činnost tragicky ovlivní nejen Morse, ale i jeho nadřízeného, v osmé o Morseovo pití atd. Poslední díl druhé série pak vytváří spojnici s několika následujícími řadami až po úplný závěr. Celý seriál je přitom navíc ohraničen základním motivem Morseovy nenaplněné potřeby lásky a duševního souznění s druhou bytostí, v tomto směru s bolestným pilotním dílem a stejně bolestným dílem posledním. Druhý celkový rámec pak lze spatřovat v dosažení životního předělu na konci cesty každého hrdiny, která je podle slov v úvodu posledního dílu první série doprovázejících záběr na Morse zpravidla ,, cestou mladíka od nevinnosti ke zralosti", na něž navazuje v posledním díle citace z Shakespearova Jindřicha IV., kde se nový král slovy ,, I know thee not, old man. (,, Neznám tě, starče." ) navždy zříká svého mentora Falstaffa, kterého už nepotřebuje a který se příliš změnil, a proto není možné, aby se nadále stýkali (tato scéna je díky Evansovi skvělá v originálním znění). Ostatně i díky Evansově hereckému projevu, jeho vizuální úpravě a deseti letům natáčení je tato proměna z roztržitého a nesmělého chlapce ve zralého a zkušeného muže v seriálu skutečně patrná. Tvůrci si zároveň místy hrají s žánry, v několika případech zejména u závěrečných dílů sérií, což sice nemusí každému divákovi sedět, ale přistoupí-li na tuto hru, baví ho svou nápaditostí. Třetí řada tak končí přepadením banky v duchu akčních kriminálek, šestá doslova peckou ve westernovém stylu, dramatickou i komickou zároveň (snad neprozradím příliš, když řeknu, že se jistí lidé přepočítali, když z Brighta udělali pana Pelikána a odsunuli ho tam, kam ho odsunuli), sedmá pro změnu jako melodrama v operním duchu, osmá dílem ve stylu Agathy Christie. Ostatně právě sedmá série se mi oproti názoru jiných recenzentů díky originální kriminální zápletce, jakož i originalitě svého celkového tématu, kdy se Morse coby veliký milovník opery sám nechtěně stává aktérem v jednom tragickém kusu tohoto hudebně-divadelního žánru, přičemž závěrečné spuštění opony v třetím díle i Morseova vlastní slova spolu se záběrem z konce třetího dílu v úvodu dílu prvního dokládají, že tato ucelená koncepce byla zamýšlena od počátku, zdá jako jedna z nejlepších. Kromě toho, že návštěva Benátek, které mám prochozené po více než deseti návštěvách skrz naskrz (včetně hřbitova na l´Isola di San Michele, kde se odehrávají poslední minuty), byla pro mne osobně příjemná. Ale to platí i pro Oxford a jeho koleje a vesničku v Cotswolds z první a čtvrté řady, které se mi kdysi rovněž poštěstilo navštívit. Žánrově zajímavé jsou též některé další díly jako S2E2 (hororově duchařský), S3E1 (à la Velký Gatsby), S5E5 (špionážní). S3E3, ač poněkud neuvěřitelný, jako by byl pro změnu inspirován historkou o bestii z Gévaudan, která filmaře láká opakovaně (Ostatně zmíněná inspirace byla využita o poznání dramatičtěji v seriálu Nicolas le Floch). Zajímavé jsou konečně i některé detaily, jimiž se tvůrci snaží propojit jednotlivé díly mezi sebou jako hudební hit skupiny z S4E2 použitý v 7. řadě a později 9. coby hudba pouštěná z rádia v obchodním domě, deska zavražděného v S5E2 obsahující stejně jako Morseova ukradená deska nahrávku pěvkyně Rosalindy Callowayové z dílu prvního, plakát modelky z jednoho dílu v dílu dalším, knihy o Jolliphantovi, Richardsonův a Burridgeův obchod, zavražděný skladník v obchodě coby bývalý chovanec Blenheim Vale a jiné drobnosti, stejně jako pocta autorovi literární předlohy Colinu Dexterovi v podobě jeho osobní přítomnosti či po jeho smrti nenápadných prvků jako jeho busta na komodě, plakát s jeho jménem na policejní stanici atd., které svědčí o pečlivosti tvůrců. Jestliže tedy musím při celkovém hodnocení seriálu kvůli některým výše zmíněným vadám na kráse hvězdičku strhnout, za skutečnost, že Endeavour je natolik poutavý, že navzdory celovečerní délce lze v pohodě shlédnout tři čtyři díly na jeden zátah, aniž by se člověk nudil, a že je seriálem, k němuž se určitě budu ráda vracet, musím pro změnu hodnocení zvýšit. Tak tedy 4,5*. () (méně) (více)

Radek99 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nestává se to zrovna moc často, aby byl prequel k nějakému úspěšnému seriálu po všech stránkách vydařenější než původní seriál sám, tohle je ovšem ten vzácný případ - prequel k seriálům Inspektor Morse a Vraždy v Oxfordu se tvůrcům opravdu povedl... Inspektor Morse je legenda (v Británii zjevně větší než u nás) a tak je pokračování logickým vyústěním...usazení do policejních začátků známého televizního detektiva bylo opravdu šťastným tahem - u prequelu je to samozřejmě naprosto logické a ani to nemůže být jinak, tady ovšem do hry vstupuje dobové zasazení do 60. let, skvělá výprava (hodně typická pro tvorbu BBC), velmi sympatický představitel mladého inspektora Morseho a především skvěle napsané scénáře epizod - trochu to celé připomíná mladého Sherlocka Holmese...plus ta nádherná vážná hudba... Klasická britská detektivka oldschoolového střihu, co si jen milovník žánru může přát více? Série 1: 95%, Série 2: 95%, Série 3: 85%, Série 4: 85%, Série 5: 80%, Série 6: 85%, Série 7: 90% ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Hodnocení britských krimiseriálů u mě probíhá v nudném sterotypu: první dvě série mě chytnou za srdce, u třetí se chytám za hlavu. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

V zásadě stále platí, co jsem napsal k pilotu. Nejsem příliš velkým fanouškem klasických detektivek, většinou bývají příliš odtržené od reality a když tak dám příležitost těm, které se co možná přibližují reálu jako naše Případy 1. oddělení. Zde jde o třídu vysoustruženou k dokonalosti po stránce formální. Jediná drobná výtka je, že vlastně samotné případy (nebo jejich rozuzlení) často nejsou tak zajímavé jako to časté nakoukávání do stylu života různých lidí. Hlavním tahounem jsou však pro mě postavy, především tedy ani ne tak Morse, ale detektiv inspektor Thursday. Když si v posledním díle první série nabíjí doma revolver, člověk mu vyloženě přeje, aby se mu dostalo zadostiučinění vyřídit si to s tou mafiánskou chátrou hezky od podlahy. A právě škoda toho, že zápletka pak uhne jinam, protože vedle toho náběhu na řež jsou všechny současné gangsterky jen večerníčky pro děti. Mimochodem třetí epizoda je zcela zjevně inspirovaná Fincherovým Se7en. Update po 2. sérii: Po dokoukání druhé sezóny. Musím zmínit, co mi na tom vadí, a to mnohdy velmi nerealistické motivy jednání nejen pachatelů, ale i jiných postav, snad nejvíc je to poznat ve třetí epizodě, kdy místního gigola nějak vůbec netankuje, že jedna z jeho známostí za druhou se odebírají do hrobu. Je to takový ten případ, kdy se lidi zastaví v čase, dokud je nedožene nějaká scéna z děje. Pokud o tom člověk nepřemýšlí, zůstává mu pořád takřka dokonalé prostředí, ale můj problém je právě to přemýšlení. Na druhou stranu geniální hláška: "Copak jste nikdy nepřemýšlel o tom, co přijde po smrti? - Dle mých zkušeností policie." Update po 3. sérii: Bohužel trend nepravděpodobných motivů a podivného chování pokračuje i nadále. Navíc nevím proč náhle mizí ze scény Morseova milá, když už měli tu potřebu ji tam v předchozí sérii přidat, a stejně tak podivné bylo loučení s Thursdayovou dcerou. Čím dál víc mám pocit, jako by se scénáristovi na začátku rozjely nápady a pak mu došla inspirace, než epizoda resp. celá řada skončí, tak to pak vždycky musí nějak uplichtit. Update po 4. sérii: Případům stále vytýkám ne moc uvěřitelná rozuzlení, není to tu ovšem tak tragické jako v minulé sérii. Osobní rovina je tu ovšem zajímavější, to je konec konců to hlavní, co mne u seriálu drží. Hlavní postavy a prostředí. Jen finále bylo tentokrát trochu podivné a useknuté víc než jindy. Ovšem můj favorit Thursday dal krásně po hubě tomu slizkému šamstrovi své dcery, to bylo zadostiučinění pro každého otce. Update po 5. sérii: Tak tohle ne. S politickou korektností to vždycky hodně koketovalo, ale takovou nálož jsem nečekal. Se seriálem končím. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Oxford šedesátých let. Doba, kdy policisté byli lidé z nižší sociální třídy, na které se aristokracie dívala svrchu. Doba klobouků (zvlášť Rogeru Allamovi fedora sekne), dýmek, sendvičů, piv a aut s proklatě malými zpětnými zrcátky. Doba, kdy bylo nediskrétní naznačit, že by někdo mohl mít milenku, ale kdy vám zmlácení mafiána nebo podezřelého mohlo projít, pokud si na vás nikdo nestěžoval. Inspektor Morse mě nikdy nezajímal, takže jsem se na tento prequel aneb “jak se stal mužem, kterým je,” dívala asi trochu jinýma očima, než ti, kteří hltají momenty, kdy se v Endeavour objeví něco, na co Inspektor Morse odkazuje, nicméně nutno říct, že mě i tak Endeavour baví. Baví mě hezkou kamerou a výborně vybranou vážnou hudbou, která děj doprovází. Baví mě vývojem vztahu mezi mladým Morsem a jeho mentorem, inspektorem Thursdaym, který je se svým otcovským přístupem a sarkastickými poznámkami podle mě nejzajímavější postavou příběhu. A nejvíc mě baví, když detektivní případy přerostou nečekaně v cosi osobního jako tomu bylo u posledního dílu první řady a předposledního a posledního dílu řady druhé. (A vlastně dodnes nechápu, proč zajímavá dějová linie, která případy první a druhé série proplétala a která na pozadí naznačovala korupci na policejním oddělení, byla ve třetí sérii docela zapomenuta.) 1. řada: 90 % | 2. řada: 100 % | 3. řada: 70 % ()

Aky 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Promyšlený a řemeslně precizně provedený seriál z Anglie 60-tých let. Dokonale vystavěné příběhy jednotlivých epizod zpravidla až do posledních minut skrývají závěrečné tajemství. Všechno je navíc skvěle zrežírované a zahrané, a to včetně oněch nepředimenzovaných vhledů do soukromí protagonistů. Opravdu příjemné zážitky. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Hodnoceno na základě několika různých dílů. Typická televizní, britská detektivka. Kvalita se ani tak neliší zpracováním, jako spíše zajímavostí jednotlivých případů. Detektiv Morse slušný, ale raději mám jiné detektivní typy. ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Skvělý seriál s geniální dobovou atmosférou, který střídá různé vražedné motivy stejně jako stupně napětí a ponurosti až po téměř hororový nádech 2. epizody 2. sezóny. Potěší řada přímých i nepřímých narážek na původní seriál "Inspektor Morse" (jednu z výrazných rolí si tu ostatně zahrála i dcera představitele samotného titulního (šéf)inspektora Abigail Thaw) i na jiná známá díla příbuzných žánrů (za všechny jmenujme třeba 2. díl 1. sezóny, kde se do výčtu známých sériových vražd dostaly i fairvaleské bažiny z filmu Psycho). Co ovšem nepotěší je několik cliffhangerů jako kráva na konci 2. sezóny, kdy zůstává až příliš motivů otevřených. Vzhledem k tomu, že příprava 3. sezóny začala již před rokem a o datu jejího uvedení dosud není vidu ani slechu, nejeden fanoušek série si může připadat jako čtenář Písně ledu a ohně G.R.R. Martina. Tak jo, už to natočili (3. a 4. sezónu) a furt je to paráda (2018) :-). ()

evulienka3 

všechny recenze uživatele

“Byť dobrým policajtom dokáže byť ktokoľvek, byť dobrým detektívom je umenie.” Povedala by som, že tento výrok, ktorý odznel v jednej z častí tohto seriálu ho aj veľmi dobre vystihuje. Hlavný hrdina mladý policajt Morse má vynimočný pozorovací talent, výborný úsudok a dokáže klásť tie správne otázky, napriek tomu, že to v danej chvíli jeho nadriadeným “tým obyčajným policajtom” neveľmi vyhovuje. Z uvedeného dôvodu je neustále v nemilosti a nebyť ochrannej ruky jeho priameho nadriadeného dávno by rozdával len bločkové pokuty. Napriek nesporným kvalitám tejto série mi v nej žiaľ čosi chýbalo, možno by to chcelo pre mňa predsa len troška viac sympatického hlavného hrdinu. V každom prípade veľmi kvalitná “kriminálka”. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Retro jak z magazínu s příšerně překomplikovanými zápletkami. Vždycky se do toho připlete tolik lidí a motivů, vyšetřuje se několik případů, které se ke konci propojí a já jako divák vím při závěrečných titulcích tak zhruba jen z poloviny, co se stalo.-------- Morse má zázračnou schopnost vždy objevit nějakou stopu, která se stane klíčovou. Často na ni narazí čistě náhodou, dokonce i na místech, které s případem nemají co společného. Často jsou to číselné kódy.-------- Policisté citují klasickou literaturu (no, odehrává se to v Oxfordu) a občas se nechají unést k filozofujícím blábolům. Třetí řada už je tak přitažená za vlasy, že jsem snížila hodnocení (boj s tygrem v bludišti ze živých plotů byl prostě moc, vše působilo jako parodie). Naštěstí, po třetí řadě se série zklidní, dokonce i případy začnou být srozumitelnější. Řeší se věci, které si spojujeme s šedesátkami - boj za lidská práva, počítače, studená válka, hudební kapely... SHRNUTÍ: Když se ještě hulilo všude a důkazy sbírala policie holou rukou. ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Jestli tady něco hraje zásadní roli, tak šedesátá léta. Jednak to má takovou tu starosvětskou britskou atmosféru, jednak se tu detektivové nemohou spoléhat na moderní nástroje jako jsou kamery, mobily a DNA, ale jen na svůj postřeh, schopnost mluvit s lidmi, pozorovat a přemýšlet. Tenhle seriál má velkou sílu v tom, že až do konce člověk netuší, jak to celé mohlo být. Jediné je jisté, a sice, že první hlavní podezřelý to rozhodně nebyl :) Zatím můžu hodnotit jeden a půl série, a fakt se mi to líbí. Dobrou roli hraje i to, že je tu spousta dalších zajímavých postav, které nejsou černobílé (třeba Morseův šéf Čtvrtek nebo strážník Divný) a že občasné vhledy do soukromí hrdinů nejsou na úkor hlavního příběhu. ()

ReneeS 

všechny recenze uživatele

Zatímco většina čeká až a kdy se BBC vytasí s dalšími díly Sherlocka, mě mučí představa, že další serie Endeavour se teprve natáčí. Narozdíl od jiných policajtských seriálů se zatraceně chytrým,ale trošku divným hlavním hrdinou jsem si tenhle neoblíbila hned od prvního dílu. Tohle se rodilo pomalu, s kažým dalším dílem až mi to pomalu ale jistě zalezlo pod kůži. A májí na tom podíl Evansův mladý záhadný Morse, Allamův charismatický Thursday i Lesserův často překvapivý a ne tak ušlápnutý Bright. Přidejte k tomu krásné místo, ještě lepší hudbu a i když rozuzlení bývá často překombinované, pro děj samotný tomu odpouštím. Kde jinde takhle potkáte Velkého Gatsbyho? ()

bouncer 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Britská detektivní série v té nejryzejší podobě a ač nejsem zase tak velký fanda detektivek, tohle si mě podmanilo. V principu to snad i překoná Sherlocka a nedovedu si představit lepšího představitele klasické britské krimi. ()

Lordkolol 

všechny recenze uživatele

Po prvním díle 4. série musím zvýšit na plný počet. Seriál si skvěle drží úroveň, chemie mezi hlavníma postavama fantasticky pokračuje a co se týče přidávání nových charakterů, nelze nic vytknout. ()

EastWicka 

všechny recenze uživatele

U britských krimi seriálů je laťka nastavená proklatě vysoko. A Endevour je i v té obrovské konkurenci skvostem. Předchází slavnému Inspektoru Morseovi, kterého nám představuje v počátcích kariéry. Skvělé obsazení, vybroušený scénář, atmosféra po anglicku tlumených 60. let a starého Oxfordu, krásná, nezaměnitelná hudební složka - a pak ono cosi navíc. Nezjednodušený, hluboký a trochu melancholický odraz lidské podstaty v empatickém pohledu Shauna Evanse v hlavní roli. Pro mě představuje určitý protilék na chlad severského thrilleru, který nám zalézá do kostí už sakra dlouho. ()

kareen 

všechny recenze uživatele

V dnešní záplavě moderních kriminálek moc povedený návrat do časů staré dobré britské detektivní školy. Tentokrát v malebném prostředí oxfordského městečka, kde na jednu záhadnou vraždu připadá celý kopec podezřelých a když už jste přesvědčeni, že víte která bije, vzápětí je všechno jinak. Mladý Morse (zajímavý Shaun Evans) možná na první pohled vypadá jako nezkušené ucho, ale jízlivé poznámky odvrací velice zdatně a ačkoliv má příliš slabý žaludek na ohledání mrtvol, tuto skutečnost plně vynahrazuje jeho bystrý, analytický mozek a dedukce, za které by se nestyděl ani samotný Sherlock Holmes. A ačkoliv opera není zrovna mým šálkem kávy, do této krimi série zapadá dokonale. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Viděny čtyři série. Moc se mi tento seriál líbí. Ukazuje všední tvář 60. let, žádný swinging London, i ta psychedelie je tam pouze v jednom pokračování jako dobový jev. Mírně trhlý hrdina, který ovšem nezastiňuje ostatní postavy, každá má zde své místo a svůj vývoj. Jeden se opravdu těšil na to, jak se tyto vzájemné vztahy budou díl od dílu vyvíjet. Přesto ten seriál chyby má. Některým příběhům by spíše slušela viktoriánská doba než léta šedesátá. V 3. sérii zcela mizí linka možné korupce v policejním sboru, zrovna tak i Morseova známost (byť si myslím, že ta černošská sestra je úlitbou současnosti). Skvělé je zapojení hudby do jednotlivých dílů. A překvapivě je tady několik opravdu pěkných děvčat, což je u filmu z Británie nezvyklé. Snad bude mít seríál pokračování. ()

Tony.cs 

všechny recenze uživatele

Úžasná komorní záležitost. Jsem hrozně rád, že jsem se k této skvělé kriminálce dostal. Protože většinou vím v polovině, kdo je vrah. Morse mě často překvapil a to je skvělé!!! ()

Reklama

Reklama