Reklama

Reklama

Případy 1. oddělení

(seriál)
  • Česko Oddělení vražd (neoficiální název) (více)
Trailer
Česko, (2014–2022), 35 h 50 min (Minutáž: 53–70 min)

Hrají:

Ondřej Vetchý, Petr Stach, Filip Blažek, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Bolek Polívka, Ondřej Malý, Sabina Remundová, Petra Hřebíčková, Igor Bareš (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(35)

Obsahy(1)

Případy 1. oddělení je kriminální seriál inspirovaný 14 skutečnými případy, které řešili po roce 1989 policisté oddělení vražd na území Prahy. 1. oddělení je elitní útvar, který v posledních letech dosahuje objasněnosti trestných činů okolo 95 %. Jeho příslušníci zasahují, dojde-li k vraždě, pokusu o vraždu, těžkému ublížení na zdraví s následkem smrti nebo dalším nejzávažnějším zločinům.
Spoluautorem scénáře je současný šéf oddělení vražd Josef Mareš. Kriminální seriál Případy 1. oddělení se tak opírá o mimořádnou míru autenticity a přesnosti v popisu policejního prostředí, žargonu i vyšetřovacích postupů. Pro ty je typické, že policisté většinou relativně brzy vědí, kdo je pachatelem. Mnohem těžší ale je dopadnout ho a zločin mu dokázat. Důležitou roli hrají i zdánlivé maličkosti. Způsob pátrání a usvědčení zůstal u všech případů do velké míry zachován.
Jednotlivé epizody jsou inspirovány i mediálně známými případy. Například dopadením sexuálního agresora z Jižního Města, případem vraždy pracovníka televizní stanice, vraždou, kterou si objednal majitel domu, aby se zbavil nepohodlné nájemnice. Máte možnost dozvědět se, jak policisté při dopadení pachatele postupovali, co jim komplikovalo práci, případně jaký museli použít trik, aby ho z činu usvědčili. Čeká vás čtrnáct epizod, čtrnáct skutečných případů. Skutečná kriminálka. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Gig k tomuto seriálu (17)

Případy 1. oddělení (2014) 

Upřímně: už jsem byl přejezen všech různých kriminálek ala Maiami, New Your, Anděl a já nevím co... Některé byly dobré, některé děsné. Už mě přestali zajímat seriály tohoto druhu, kdy vidíme milióny vražd v nekonečných seriálech, které řeší jeden tým. Tím, že už je tento trh tímto druhem seriálu prřesycen, tak už vidíme různé variace na smrt, různé kombinace a je to vše na "jedno kopyto". A navíc, tím, že vidíme obecně velké množství mrtvých, a ještě většinou v jednom městě, tak si říkám, to už musí být to město vypleněné, ne? A tu, v tomto rozpoložení, jsem přepl a koukám na tento skvost. Tím, že se jedná o skutečné případy, skutečné lidí, že to prostě psal sám život, navíc skvěle zahrané, tak mě to prostě dostalo. V některých momentech jde mráz po těle. Navíc člověk cítí vypjatost nálady na pracovišti, nervy, stres spojený i s jemným humorem. Prostě život. Seriáo může mít své mouchy. Ale pro mě zatím bomba. Novodobý Pitaval z malého města. Ale jiná doba, jiná mentalita, jiní lidé. Výtečný kriminální seriál. Apropos, zdá se mi to nebo ne, ale ta hudba, znělka mi připomína Sherlocka. ()

Série 2 (2016) (S02) 

Přípaady jsou zpět. Je tu i nová postava Vrány vynikajícího Igora Chmely. Pro mě je to takový prototyp novodobého českého inspektora Javerta, Vždy se řídí zákony a je neúprosný. Jsem zvědav, kde se jeho postava posune. ()

Olizovač (2016) (S02E06) 

Už v minulém díle mě "Javert" tedy Vrána překvapil, že nebude je ten, co slepě funguje jako stroj držící se pouček ala Javert, tedy že si šel pro radu Vtchého. Ale teď dokonce se ho i zastal.... ()

Série 3 (2022) (S03) 

Mnohé bylo vyřčeno. Případy se vrátily a ne každému se od počátku zavděčily. Proč? Chyběly tu pravidelně postavy, na které si diváci zvykli. Přibyly nové postavy, které ne každému sedly. Přešlo se do jiné budovy. Nastoupily nové technologie a mnohdy se řešilo u stolu. V neposlední řadě tu byl větší konflikt mezi policajty, než jsme byli zvyklí a tak někdy se ve výsledku mohlo zdát, že případ nebyl tak zajímavý. Někteří možná očekávali samé detektivní případy, ale neuvědomili si, že se jedná  kriminální případy, kdy nejde vždy o vypátrání, kdo je vrah, ale třeba jen, jak ho usvědčit apd. Tak teď to vezmu od počátku. Že lidé odcházejí a přicházejí, to je přirozené a “nejde” řešit miliony vražd během jednoho roku, jak je zvykem u jiných kriminálek, a pak to vypadá, že vymře celé město. To je logické, že lidé odcházejí do důchodu. Ale chápu, že postava Plíška může chybět a nejen postava, ale i jeho postřehy a nadhled. Na druhou stranu tu máme nové postavy. Netík je Slovák nebo Čechoslovák mluvící česky a proto má slovenský přízvuk a je to vysvětleno i narážkami Pražáka. Možná bych paradoxně očekával sem tam slovenské slovo, které si neuvědomí a víc narážek. Možná by to více lidem došlo, že se nejedná o Slováka hrajícího Čecha. Jinak jeho postava se postupně začala barvit. Z počátku mi připadal jako leklý kapr, ale ke konci začal tahat za otěže. Podobný případ byla i kapitán Čulíková. Ale autoři věděli proč vybrali herečku, proč tam dali ženu a výborné bylo sledovat její postoje. Třeba ta obava, aby neselhala mezi chlapy. Někomu nešlo na mysl, proč Pražák byl furt naštvaný, nabeučený, ukřivděný. Ale uvědomte si, kolik roků dělá na oddělení, nemá vzdělání co Netík a platově je tam kde je. Klasický příklad frustrovaného člověka, co dlouho je na stejné pozici v jedné firmě. Uvědomte si, že třetí rada nezačíná ve stejnou dobu, kdy končí ta druhá (a nemyslím, kdy byla natočena - lidi si často spojují skutečný čas s dějem apd). Postava Anděla už není takový děvkař. Oženil se a “seká dobrotu”. Trochu mi vadila postava Sršně. Že byl trouba, to všichni víme. Taky víme, že z roky člověk nezmoudří a zůstane stejný. Jenže trochu se mi zdálo, že v této sérii z něho udělali víc karikaturní postavu. Ale je pravda, že byly momenty, kdy byl přirozený. A to se svou “jednoduchostí”. Kozák se mnohým zdál moc ukřičený. Ale zase si musíte uvědomit komu velí, jakou má zodpovědnost, už je zná a ví co na ně funguje a někdy řeší osobní a zároveň pracovní záležitosti a sem tam se ty nálady prolínají. Korejs zůstal Korejsem, i když vše mohlo nasvědčovat, že “se napravil”. Ale lidi se nemění. Hned si vzpomenu na rčení o velbloudu a labuti. Výborná postava, která zastínila asi všechny, to byla krizová manažerka. Výborný byl celý její vývoj. Ty jednotlivé chyby co dělala a sváděla to na jiné. To, že Kozák o ni řekl, že je kráva, to už bylo vyvrcholení. Někdo si může myslet, že tím začala ona nenávist vůči Kozákovi. Bavil mě i Vrána. Tady si chvíli už zahrál ředitele. Stejně jako u Sršně, kdy mi vadila ta trochu satira na postavu, tak u státní nádvladní mi vadilo, že postava moc vtipkovala - někdy na sílu. Výborné bylo i propojení s Devadesátkami a postavou Franty Tůmy, kterého si střihl s grácií Petr Štěpánek. Ta jeho srdečnost dodala ty správné emoce. Škoda jen, že dceru Kozáka si nezahrála původní herečka. Kdo ví, proč. Nicméně na novou Majdu si člověk si rychle zvykl. Navíc z profilu měla “jistou” podobu s otcem a jako policajtce (narážka na poslední záběry) to velice slušelo. Co říct závěrem. Už jsme nedoufali v návrat starých známých, ale dostali jsme třetí sérii. Byla důstojná, se zajímavými skutečnými případy namíchanými s osudy fiktivních policajtů ( píšu fiktivní, protože mnoho lidi si ty postavy plete s těmi skutečnými. A nezapomeňte, že ti skuteční jsou jen inspirace a někdy se jedná o kombinace více předobrazům a někdy smyšlenka). Ony osudy byly více turbulentní než jsme byli zvyklí během předchozích řad. Ale zato stejně živelné a živočišné. Poslední díl nám krásně uzavřel příběhy a my už jen zamáčkneme slzu za jedním velkým krásným opusem. V koutku duše doufám, že se s některými postavami ještě setkám - ať už pokračování Devadesátek nebo třeba “Osmdesátek”. Kdo ví. Musím jen poděkovat tvůrcům a doufat ať už ve spin-offy nebo podobné projekty. Děkuji. () (méně) (více)

Podnájemníci (2022) (S03E01) 

Zatím rozpačitý rozjezd. Vím,  že doba uplynula, ale ten tým je takový křečovitý. Nevím, zda to je těmi novými posilami nebo tím, že tam chybí nestor české mordparty Plíšek (vím, objeví se tam sem tam v dalších dílech). Nicméně Juraj Loj mi tam seděl asi nejméně. Z počátku jsem nechápal, proč tam dali "českého" policajta se slovenským  akcentem, jako by jsme neměli české herce. Poté jsem pochopil, že to byl záměr, a že je to "slovenský" policista, co mluví česky a i Pražák si z něj utahuje a poukazuje na jeho přízvuk. Ale i jeho hraní je tu takové tvrdé a zatím nesympatické (to nesympatické je myšleno jinak než u Korejse. Ten hraje nesympatickou postavu sympaticky). Bočková jako kdyby tam nebyla. Zatím se tento díl trochu jeví jako lepší díl Kriminálky Anděl. Kdybych neslyšel známou melodii a neviděl Sršně, Anděla, Pražáka a další, tak bych myslel, že někdy koukám na Novu. Jo, a chybí mi Pražákova vyzváněcí melodie z Hříšných lidí města pražského. Ale chápu, jiná doba, mobily pokročili. Jen tu melodii mohli nechat. Ještě k tomu Pražákovi, že je furt nějaký naštvaný a udělali z něho "zakomplexovaného dědka". To mě nijak nepřekvapilo. V mordpartě je cca 20 let, všichni mladí mají výšky, umí jazyky i životně jsou na tom líp. Slovy Pražáka: Za pár roků nám bude velet takový Netík. I jeho parťák Anděl si dělá dálkově výšku. Jinak případ fajn. A konec, záběry na Korejse, který mlčí, je znechucený a pojídá je skvělý. ()

Flaška (2022) (S03E02) 

Kdo neviděl první díl a nastoupil do jedoucího vlaku, tak musí být jednoznačně rozladěn Lojem a jeho češtinu se slovenským přízvukem (První díl - narážky Pražáka na jeho jazyk). Ani postava Čulíkové nebo jak se jmenuje to jeho parťačka zatím moc sympatií nemá. A nemyslím sympatie ala Korejs ale jako postavu. Ale už se začíná postupně klubat její povaha, její zádumčivost, opatrnost i trochu úzkostlivost, aby snad zapadla mezi chlapy a neselhala. Škoda, že Anděl je tak upozaděn. Alespoň Martin se tam víckrát mihne. A chápu ten střet vzdělanosti vs zkušenosti a určitá zakomplexovanost. Konec opět perfektní. Martin a vychutnání si vraha a výborné dlouhé pohledy vraha. A Netík konečně - sice až na konci - výborné emoce - sice bez řečí, ale v té tváři se dalo číst mnohé - mluvím o scéně, kdy Pražák gratuluje Čulíkové. ()

Veteráni (2022) (S03E03) 

Konečně všichni pospolu. Dokonce i Anděl s Pražákem dostal víc přilležitisti. Líbilo se mi, že i Korejs, ač ho každý z vyšetrovatelů ignoruje, tak ukázal, že byl kdysi vyšetřující. A těm, kteří si myslí jak Loj zakrývá špatnou češtinu, doporučuji, ať kouknou na první díl. Pražák to znovu připomene. Jen chci říct, že Loj nehraje Čecha. I když taky mě docela štve. Ale už ho pomalu začínám brát. A o postavě Čulíkové, to jsem už psal minule. Prostě je opatrná a bojí se, ať nezklame mezi chlapy, tak je opatrná, úzkostlivá. Ale děda detektiv, ten zahřeje u srdíčka. Škoda, že se objeví jen zřídka. Ale je to logické. Trošku jsem měl strach z nového režiséra v Případech. Ale první případ se mu povedl. Update: Ještě ke komentářům typu: Známý nemůže hrát podezřelého. Ono to bylo u Případů oddělení vždy: př. Polívková. Ono je důležíté o čem je onen díl - ne vždy je to kriminálka, někdy se jedná o detektivku a hledání jen, jak onoho člověka usvědčit. A někdy u tohoto seriálu není ani podstatné kdo, ale jak byl ten dotyčný usvědčen. ()

Exploze (2022) (S03E04) 

Ne každý díl je kriminálka, ne každý je detektivka. V tomto díle musel každý vědět, kdo je pachatel. Jen ho bylo třeba usvedčit. A pokud se jedná o vietnamskou komunitu, o to je to někdy těžší. Tentokrát pomohl starý pardál Korejs. Mezi Netíkem a “zakomlexovaným” nebo spíš frustrovaným Pražákem to pořád bouchá. Netík se sice snaží vycházet s Pražákem. Ale on v něm hold vidí soka, který je vzdělaný a ač je na vraždách “chvíli”, tak je na tom líp díky tabulkám atp. Dále jsme poznali rodinu Anděla. Trochu mi vadí, že Korejs se chvíli chová jako Korejs a chvíli spíš Hložánek z Ulice. Jen chci říct, že někdy Korejs balancuje na pokraji parodie. Tak opatrně pardále, ať seriál nepotopíš. I když vím, že to nebude jen tebou. ()

Řetízek (2022) (S03E05) 

Zatím se mi potvrzuje teorie postavy Čulíkové a její vnitřní vypořádávání s tím zda na tu práci má. Navíc konfrontace s rodinou - práce vs rodina. Jinak opět perfektní díl, kde potěšilo i malé objevení Plíška. Paradoxně i pomohla téměř nepřítomnost Netíka, který měl úraz na počátku. Tento díl nebyl tak moc kriminální, ale detektivní. Tj. nevěděli jsme od počátku, kdo je vrahem. Smutný příběh, ale Remindová zabodovala s narážkou na Korejse, který nemá co dělat. Ale v této sérii z ní moc odělali vtipkující bytost oproti předchozích sériích. ()

Taxivrah (2022) (S03E06) 

Opět slušný díl a první akt, který završí v následujícím díle zvaný Tramvaj. Týpek, co hrál to feťáká byl geniální a hltal jsem každý jeho pohyb a gesto. Korejs se začíná vybarvovat a vypadá to, že slušňák je jen tak na oko a začíná si tam krásně pohrávat celým teamem (viz frustrace zkušeného Kozáka vs vzdělaný Netík vs nadřízený Kozák apd.) ()

Tramvaj (2022) (S03E07) 

Další perfektní díl. Škoda, že z Víti dělají pořád takového troubu. Taky chápu, že takoví Sršňové na pracovištích existují. A to nejen u policajtů. Ale normálně by člověk z jeho schopnostmi byl dávno pryč nebo byl zašitý na jiném místě, protože jisté skills nejde naučit a buď je člověk má nebo nemá. Ale zase znám bohužel plno lidí, kteří jsou setrvačně udržováni v práci a mnohdy na seniorních pozicích jen díky době, kterou mají odslouženou. Takže jsem si vlastně odpověděl, že to je korektní, že tam pořád takový ňouma je. I když je pravda, že někdy se ukázal. A v tomto díle dokonce setrval a nezpanikařil. To se cení. A je pravda, že Víťu tady scénaristé mají i pro odlehčení dusna. I když někdy je toho víc, než by muselo. Jinak přiznání pachatele mě dostalo a hláška "Pane majore, tak B)buď jsem blbý já nebo vy." mě uzemnila. Ještě by mě zajímalo, kdo bude nástupce ředitele. Tak dedukcí Korejs to nebude už proto, že za rok jde do důchodu. Ale mám podezření, že by to mohla být "krizová manažerka". Navíc by to krásně dávalo kontext, kdy Mareš (scénarista) taky odcházel kvůli ředitelce. Chápu, že Kozák není Mareš, i když tu jistá podoba je. Taky není řečeno, že i Kozák nakonec odejde. Jen mi to krásně zapadá. Navíc by to fungovalo i s Pražákem nebo Netíkem jako nástupci Kozáka. Ale kdo ví. Taky Korejs neřekl poslední slovo. Apropos hláška "To neděláš dobře s tím jablkem (sirkou)" mě pobavila. ()

Střihač (2022) (S03E08) 

Vše šlape jak má a určité postavy se vybarvují, jak se dalo čekat. Jsem zvědav, zda Kozák odejde podle svého vzoru (i když inspirace) od kriminálky nebo ne. Vše tomu nasvědčuje. Nová ředitelka má taky svůj předobraz (možná náhoda, možná skutečnost) a kdo zná pozadí scénaristy, udělá si zajisté svůj úsudek. Bohužel takových "krizových manažerek" je v pozici vedoucích mnoho. A ne jen u policie. Jde jim jen o to, aby mohli prezentovat výsledky, udělat si fajfku, že mají splněno, potažmo se zalíbit vedení a mnohdy z praxe neví nic a jsou to většinou bývalé frustrované "vyplňvačky excelů" - tzv bývalé duty officerky - nebo duté manažerky - každý si přebere. Samozřejmě na každý žena ve vedení taková je. Bohužel těchto dutých hlav je ale víc. Nemluvě o tom, jakých zbraní využívají - a teď mluvím o citech apd... O pomlouvání ani nemluvě. No začíná to jiskřit na pracovišti čím dál víc. Jsem ještě zvědav, kdo tam vynáší. Jo a ta bývalá novinářka a manželka Anděla, ta taky nemá chybu. Pobavila diskuze s Kozákem: "S vámi bych taky nešla na dovolenou.". Jinak opět skvělý případ a konec "Přece se nenechám okrást." ()

Romeo a Julie (2022) (S03E09) 

Opět výborný případ, i když mrazivě hororový a smutný. Další deviza Plíšek. Navíc tady skvěle mentoruje mladé ucho od policie, který všechno zná, všechno ví. Mimochodem další příběh "taxikáře" (tentokrát asociačně myšleno). A dámské osazenstvo taky nezklamalo - manželka Anděla, "kráva s dvěma lvy" a v neposlední řadě "mediální" ředitelka. A apropos všimli jste si oné úslužnosti Korejse, když vstoupila ředitelka? Dle mého kandidát pomsty a donášení. Ale kdo ví.... ()

Smolař (2022) (S03E10) 

Pobavilo úsloví “Paní Dobiášová, slušná ženská”. Nevím, zda to byl záměr autorů nebo jen náhodná asociace s Nemocnicí na kraji města. Jinak trošku mi přišlo to naroubování chyby Kozáka a nechání té dcery s maminkou samotny. Rozumím čeho chtěli autoři dosáhnout. Tj. Ukázat dobrou vůli Kozáka, natočit další možnost, jak ředitelka seřve Kozáka i ukázat další případ. Jen to bylo moc okaté. Bylo to patrné už z toho rozhovoru s tím psycholog. To už jsem větřil průser. Jinak rána do černého, když si poslechnete debatu Korejse a Netíka. ()

Spolubydlící (2022) (S03E11) 

Spoiler: Tak jsme po nějaké době opět uviděli dceru Kozáka Majdu. Jejich vztah je pořád stejný, ale závěr potěšil. (V kontextu, kdy jsme Majdu viděli naposled. Kdo nezná, jak se Majda chová, se to může zdát naivní a hloupé) Ale je pravda, že reagovala příliš rychle na tu zorávu z mobilu. Mohli to udělat tak, že Kozák je sám doma a čas plyne. Poté by se ozvala Majda mobilem nebo zaklepala. Mezi Kozákem a Pražákem to taky jiskří. Do toho krizová manažérka. Když Pražák řekl, že končí (to se uvidí), když Čulíková řekla, že končí. Hned mě napadla scéna jako ze staré Nemocnice na kraji města, kdy ředitel dal ultimátum primářovi. Tenkrát se vrátil Sova. No není řečeno, že to tu bude stejné. Právě naopak vše hraje proto, aby Kozák odešel. No uvidíme. A potešila konečně Pražákova vyzváněcí melodie z Hříšných lidí. Akorát nevím zda to nebyla chyba, jelikož od počátku třetí řady slyším jen vyzvánění iPhonu. A věřím, že mnohým jde ředitelka na nervy a může půsovit jako karikatura. Ale bohužel tyhly typy mezi námi jsou. Potřebuje prezentace a grafy a tabulky, aby sama mohla zapůsobit výše a měla fajfku a samé se to nechce vytvářet. A navíc má jen možnost, jak ponížit Kozáka. ()

Loterie (2022) (S03E12) 

Prvně jsem viděl fota tohohle dílu a viděl Štěpánka ve fáru a říkal si, že by Armén a mafián? Jak já se mýlil. Jak já se mile mýlil. Franta Tůma je zpět. A ten konec. “Potřebuji pivo.” A ti tři “kluci” opět spolu. Zbývá do skládačky jen dopovědět, kdo je udavač? Pražák, Korejs nebo dokonce Sršeň? Tak uvidíme v posledním díle. Doufám. A ještě doufám, že po velké rozlučce s Kozákem uvidíme odvolání krizové manažérky. A když ne, tak aspoň dovětek v bílém na černém pozadí. Ať mohu klidně spát. Doufám. ()

Trik (2022) (S03E13) 

Tak tento díl byl pěkný veletoč emocí a výborně zrežírován. A ač byl případ tajímavý a výborně vystavěn a opět ukázána práce kriminálky, tak jistě každého zajímal jiný případ a to, kdo je udavač. A autoři nás krásně natahovali kdo jím je. Stejně tak, jak to dopadne s krizovou manažerkou. No a Anděl vs Korejs mě na konci taky dostali. A ještě k případu. Dnes se mluvilo o rčení Plíška, že když nevíš, tak si spis přečti ještě jednou. Jenže když jsem zjistil, kdo je vrah, tak jsem si uvědomil, že kruh s prvním dílem první série se uzavřel ještě jedním rčením Plíška: Co oznamovatel, to pachatel. No a dcera a závěr? To už si klidně mohli autoři odpustit. Ale na druhou stranu to bylo milé. ()

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama