Reklama

Reklama

Angel

(seriál)
  • USA Angel
USA, (1999–2004), 80 h 40 min (Minutáž: 44 min)

Hrají:

David Boreanaz, Alexis Denisof, J. August Richards, Charisma Carpenter, Andy Hallett, Amy Acker, Glenn Quinn, James Marsters, Vincent Kartheiser (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(5) / Epizody(110)

Obsahy(1)

Angel, upír s duší, po odchodu ze Sunnydale zamíří do L.A., kde chce pomáhat bezmocným a nadále pokračovat v boji proti zlu, aby tak aspoň částečně odčinil staré hříchy. Kromě jiného mu však život komplikuje i démonická právnická agentura Wolfram & Hart, která je přesvědčená o jeho důležitosti v blížící se apokalypse. Jeho tím tak čekají v tomto nikdy nekončícím boji krušné chvíle. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (163)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

V případě BUFFY, PŘEMOŽITELKY UPÍRŮ platilo, že její neprávem nízké hodnocení je odvislé od převažujících hodnocení lidí, kteří viděli pouze několik dílů z počátku seriálu. ANGEL jakožto spin-off netrpí typicky whedonovskou nevyrovnaností mezi první a dalšími sezónami, protože není třeba představit ústřední postavu a zadefinovat pravidla fikčního světa, ale v případě několika epizod úzkou sepjatostí s buffyversem, s jehož událostmi je nutné být velice dobře obeznámen pro pochopení celkového rámce. Zprvu se může zdát, že vyprávéní o dospívání jedné mladé dívky-přemožitelky je přeci jenom lepší, což je dáno nejenom vzrůstající kvalitou, ale i řadou originálních a snadno zapamatovatelných epizod i whedonovskými trademarky, na které si člověk zvyknul a které již tolik nepřekvapí (odchody či úmrtí kladných postav, k nimž si divák vybudoval vztah, všudypřítomná temnota a absence šťastných konců, hravé si pohrávání s klišé a očekáváními). Její upírský melancholický kolega je však pro mě zdařilejší, protože si víc než zapamatovatelnosti vtipných nápadů cením celkové soudržnosti a vypravěčské důmyslnosti, jež se projevuje především v třetí sezóně, v níž se smazává hranice mezi flashbacky a flashforwardy, a páté, u které díky proroctvím má divák zdání, že je napřed, ale není tomu tak. Zároveň je patrný posun v oslovování jiného diváckého spektra, u kterého se počítá, že je odrostlejší, a tak na místo seriálu o dospívání dostáváme seriál o dospělosti se vším, co k tomu podle konvencí - ozvláštněných upírskou tematikou - patří. Ačkoliv poslední díl páté sezóny končí cliffhangerem, i díky navazujícímu komiksu považuji ANGELA za uzavřeného, a tudíž pro mě - na rozdíl od nedořečeného FIREFLY a na žádost televize ze začátku nepovedeného DOLLHOUSE - nejlepšího "Whedona". Jen škoda explicitnosti v případě odkazování se na problémy nedávné i přetrvávající a své inspirační zdroje - komiksová dobrodrudružství (na místo X-MENŮ je zde hlavním předobrazem BATMAN). ()

novoten 

všechny recenze uživatele

1. série - 70% - Jelikož bylo jasné, že postupem času by v Sunnydale začal být pouhým přihrávačem a zároveň se v jeho postavě skrývalo hodně možností, bylo oddělení Angelových osudů od zbytku party tím nejlepším možným řešením. V první sérii toho ale zatím chybí dost, zejména výraznější dlouhodobá linka. V porovnání s paralelní čtvrtou sérií Buffy pak epizodičnost obzvlášť překvapí. Dalším problémem je skupinka kolem hlavního hrdiny. Místo hlavního parťáka je vzhledem k nečekanému odchodu trochu problematickým postem a Wesley ve svých angelovských začátcích vypadá stále stejně groteskně. Cordelia bohužel zatím jenom střídá polohy otravná / materialistická / nechápavá / soucitná, ale už samotný závěr se zablýskl v předzvěsti lepších časů. A konečně pozitiva? Angel! David Boreanaz by mohl jenom mávat kabátem a smutně se dívat do kamery a fungovalo by to. Ať už se mu něco nelíbí nebo si jenom vzpomene na nedávnou romanci, divákovi nezbývá než s ním všechno prožít. Nejvíc to je vidět v dílech, kdy se oba seriály provážou a ať už je to I Will Remember You, která plní sny všem fanouškům B+A, nebo Five by Five, která znovu o něco prohlubuje zvláštní vztah k Faith, vždy z obrazu téměř tečou emoce. A k záporákům - Wolfram & Hart vypadají dobře, jednají úlisně a zákeřně a v samém závěru vystrkují hodně nečekané drápky. Ano, byly díly, které jsem prozíval, ale Buffy také svého času nezačínala na první dobrou. A vzhledem k tomu, jaká velkolepá fantasy se z Angela nakonec vyklubala, pár prvních klopýtnutí rád odpustím. 2. série - 90% - Přichází nepřítel, proti kterému není obrany. Někdo, kdo si vás omotá kolem prstu a vy nebudete vědět, zda ho nenávidět či zbožňovat. Angel kvůli němu prolíná minulost s přítomností, odvrhuje stále víc ze svého současného bytí a dostává se na pokraj propasti, ze které už by se nikdy nemusel dostat. Pokračování Angela nechává své začátky daleko za sebou. Už proto, že nikdy není jasné, jestli dostanu temnou podívanou z rozervané duše nebo klasickou vyšetřovačku jako za starých časů. A za nápad udělat ze závěru sezóny místo stupňovaného finále čtyřdílnou dobrodružnou podívanou, by parta kolem Josse Whedona zasloužila snad nějakou cenu. 3. série - 100% - Minulost přináší budoucnost. Starý nepřítel, nový nepřítel, nečekaný nepřítel a jeden překvapivý motiv naděje na vykoupení, opředený ale tolika sítěmi, až se skoro tají dech. Hyperion se tak definitivně stává místem, kde chci pracovat. A to nejen protože není nic lepšího, než zvraty, po nichž je jasné, že hlavní dějová linka už nikdy nebude stejná. Angel tímto definitivně vystupuje ze stínu Buffy a k mému neskonalému překvapení ji v několika ohledech i překonává. Může za to právě ona všude-se-rozlézající temnota. I v Buffy se často dějí špatné věci, ale když se tady objeví motiv potenciální zrady z vlastních řad - to je ten moment, který diváka naprosto ochromí. A způsob, jakým končí finální díl, dává tušit příběh ve stylu nefalšovaného tragického dramatu. 4. série - 100% - Vrchol, neštěstí, zmar a zase vrchol. To, co přináší první polovina sezóny, tedy drama, ve kterém pro šťastné konce není místa nazbyt, je bez nadsázky tím nejlepším, co svět Angela a Buffy kdy nabízel. Překvapivá odhalení prokládaná vtipem, stupňovanou apokalypsu, pár návratů a dialogy propracované tak, až mráz běhá po zádech. Když se ale objevují milované charaktery a přichází nečekaní nepřátelé, je to znamení blížícího se osudu. Jakkoli jsem si na finálního nepřítele musel chvíli zvykat, s odstupem už není co vytknout. Ale nebyl by to Angel, kdyby na konci všeho nečekala pointa. A to ne pointa ledajaká, ale hned vysvětlení a nepřímé šokující zakončení předchozích čtyř let. Epizoda Home je tak troufalým a neskutečně odvážným skokem do neznámých vod. Až pátá sezóna ukáže, kam nás může přivést. 5. série - 100% - Jáma lvová se otevřela, hrdinové do ní kráčí s hlavou vztyčenou a hranice toho, kam může dospět jeden malý příběh, jsou posunuty na maximum. Od chvíle, kdy se na nové střední poprvé objevila blondýnka s kolíkem, uplynulo dvanáct sérií, ať už právě v Sunnydale nebo v Los Angeles. A na konci toho všeho je její nenápadný zadumaný ochránce, kterému by právě v pilotním díle Buffy takhle bohaté osudy nepředvídal snad nikdo. A ať už finální (a nejlepší) várka epizod pokouší přímo smrtícím způsobem divákovu bránici ,nebo ho ničí odchodem hlavní postavy, na který nelze být jakkoli připraven, v celé sérii jsem ani na chvíli nepochyboval, že všechno vždycky směřovalo právě sem. K pointě všeho vyprávění, k sebrání posledních sil. K poslednímu vzdoru, jedné deštivé noci, tam v zadní uličce za Hyperionem. A právě to dělá z Angela legendární seriálový monument. () (méně) (více)

Faidra 

všechny recenze uživatele

Los Angeles... City of Angel. Pokud je Buffy pod nánosem hororu a mystiky příběhem o dospívání a seznamování se s bolestnou realitou světa, je její mladší bratříček seriálem o dospělosti (aby ne, když se titulní hrdina courá po světě od roku 1727) v rouše noirového hororu; story natolik tvrdou, zlou a nemilosrdnou, že ji nikdo nevystihl lépe než Jiří Pavlovský, když Angela označil za seriálovou obdobu vyhlazovacího tábora. Ani Buffy se s postavami nemazlila, ale v Angelovi hrdinové padají jak švestky, zadarmo nedostanou ani dárky k Vánocům, jejich okamžiky štěstí víc než co jiného připomínají chvilkovou opilost následovanou brutálním vystřízlivěním a vleklou kocovinou, pochybují, tápou, prohrávají, chybují a draze za to platí a bez ohledu na to, jak se cítíte připravení, vás duchovní otec příběhu Joss Whedon vždycky dokáže zasáhnout na citlivém místě. A vy jen sedíte a modlíte se, aby životem a nemrtvostí otřískaný drsňák Angel, napůl Ir, napůl démon - rozhodněte sami, co je horší - Doyle, andělská mrcha Cordelia, Wesley prodělávající upgrade z komického Anglána na tragického hrdinu, Harmony z vtipů o blondýnách a peroxidový trickster Spike vyvázli ze zápolení s ďáblovými advokáty Wolfram and Hart se zdravou kůží nebo aspoň při svém věčném tanci mezi dobrem a zlem nepřepadli na temnou stranu... a opakovaně vaše modlitby nebudou vyslyšeny, protože tak jako v jiných světech je tady jen máloco černé a bílé a dobro a zlo odlišuje účel, ne prostředky - a leckdy ani ten ne. Takže pro vyšší dobro kladní hrdinové zlikvidují božstvo, které mělo v plánu zavést na Zemi mír a blahobyt, ve výsledku víceméně řídí pobočku Pekla na Zemi, kterou je nepřekvapivě právnická firma, a snaží se všemi prostředky připravit na nadcházející Apokalypsu, tentokrát s velkým A. O.K., asi nikoho nepřekvapí, že Los Angeles je souzeno propadnout se do pekel, jenže jako vždy u Whedonových dítek nejde ani tak o to CO, jako JAK, a tady mě to JAK přimělo ve vyvrcholení seriálu nehybně sedět, zírat a zapomenout na občasné dřívější námitky a rozpaky. Jako vždy byla možná cesta důležitější než cíl, protože cílem bylo ukázat, že boj nikdy nekončí a zatracen je ten, kdo se vzdá. A jako vždy je všechna ta temnota opentlena vypilovanými dialogy a skvělým slovním humorem (u Spikeova monologu při přihlížení Angelovy záchraně dámy v nesnázích jsem dvakrát spadla z gauče). A jako vždy u každého svého dosavadního setkání s Whedonovou prací mi nezbývá než vřele doporučovat - ať už holdujete temným detektivkám a hororu, hraní s jazykem, hledání skrytých významů nebo se chcete "jen" dobře bavit. P.S. Nicméně je fér přiznat, že jedna věc mi na Andílkovi a jeho starší ségře pila krev víc, než se to kdy podařilo některým z hlavních hrdinů na jejich obětech, a to neustálé vstávání z mrtvých skoro každého ze zúčastněných, protože vstávali tak často, že z toho museli mít potíže s klouby. Já jsem v některých věcech beznadějně staromódní a zastávám názor, že když jednou někdo umře, měl by zůstat mrtvý. Vždyť takhle si repliku jedné z postav v Once more with feeling "hey, I've died twice," už může zazpívat skoro každý, kdo si v buffyversu třeba jenom smočil palec u nohy. () (méně) (více)

M.a.t.t. 

všechny recenze uživatele

Angel nie je len tuctovým spin-offom k populárnej i keď u nás veľmi nepochopenej Buffy, premožiteľke upírov. Po vlažnom rozjazde sa dokáže rýchlo vyšplhať na úroveň svojho predchodcu a v niektorých aspektoch ho aj predčiť. A záverečná séria snáď musí presvedčiť každého, kto zo zásady neopovrhuje daným žánrom. David Boreanaz naviac narozdiel od Buffy, kde jeho postava striedala len dve polohy neustále dokazuje, že má na viac ako byť len obyčajným sekundantom. Vo všeobecnosti asi najlepší seriálový spin-off aký spatril svetlo sveta, aj preto, že je diametrálne odlišný, či samotnou koncepciou alebo temnejším vyznením, ktoré ocení hlavne odrastenejšie publikum a mainstreamoví diváci. Porovnávať seriál, ktorého hlavnou témou je hľadanie vykúpenia duše s Blade the series či upírskymi béčkami je v tomto prípade veľkým omylom, len teba nahliadnuť aj pod povrch a nenechať sa odradiť prvotným dojmom. V rámci seriálovej produkcie mimoriadne komplexný počin. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Ne tak k uzoufání dětinské a beznadějně naivní jako Buffy, což ovšem neznamená, že dospělé a zralé. Svět démonů, ďáblů a upírů zasazený do současnosti a primárně určený americkým teenagerům. Celkový dojem: 35 %. ()

Arachneuss 

všechny recenze uživatele

Temnější, dospělejší, akčnější. Na poměry spin-offů vrcholné dílo, na poměry seriálů hodně silný nadprůměr. Zpočátku slabá alternativa k sličné Přemožitelce totiž dokáže vyústit v jedno velké a dokonale propracované drama, v kterém hlavní hrdinové marně, ale přesto, bojují jak se zlem v ulicích Města Andělů, tak s pochybnostmi a temnotou v nitru jich samotných. Není to sice tak drasticky intenzivní jízda jako s Buffy, The Vampire Slayer. Noirovější styl vyprávění nesedne zrovna každému. Pokud ale ve mě první krůčky padlého upíra na cestě k apokalypse epických rozměrů vzbuzovaly rozpaky, tak vše pominulo v předvečer oné deštivé noci, která může směle konkurovat i masakru v samotném Peklu pod Sunnydaleskou střední. První řada: 60% Druhá řada: 60% Třetí řada: 80% Čtvrtá řada: 70% Pátá řada: 90% ()

hellstruck 

všechny recenze uživatele

Za zmínku stojí jen pár epizod,kde si zahrála výborná Eliza Dushku.Navzdory zdejšímu hodnocení je Buffy pořád o něco lepší..většina dílů mi připadala jako nějaké podivné nudné slátaniny,pro mě je to zkrátka směsice blbosti a trapnosti a to říkám i když jsem ještě před pár lety představitele Angela doslova žrala.David je sympaťák,ale zbytek jeho týmu alá Angel Investigations mi nesedl.Ale za těch pár epizod a znělku dávám 2*. ()

MMR 

všechny recenze uživatele

Celou dobu jsem byl zvědavý na závěr. A ten mě obrovsky zklamal. Celkově to není tak záživné jako Buffy, ale svůj účel to splňuje. Přesto si ovšem myslím, že to mohlo být mnohem lepší, než to doopravdy je. ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

Těch upírů a démonů už tady bylo dost a často byli o dost zábavnější. Není to sice úplná blbost, ale nevidím jediný důvod tomuhle dál věnovat svůj andělský čas. ()

Brygmi 

všechny recenze uživatele

Angel je světem protřelý upír, který se na svět už nedívá s určitou naivitou, ale spíš se zničující realističností a pramatičností. Tím se spin-of výrazně odlišuje od Buffy, která je vyprávěna z pohledu mladé dívky. Je nejen temnější, ale zejména rychlejší, bez dlouhých dialogů, přímější. Angel se moc dlouho nevyptává, ale rovnou jedná. Vztahy jsou odsunuty do pozadí, místo dívky bojující kromě jiného i s vlastními démony, je zde drsný detektivní seriál, který postupuje podle určitého schematu, ale stále dokáže překvapit. Nejde říci, že by byl horší či lepší než seriál, ze kterého se odštěpil. Je prostě jiný. Zůstal propracovaný svět, humor, ze skutečnosti skvěle odpozorované situace. A i zde jsou upíři a démoni jen určitou metaforou k problémům, které hýbají společností. Angel se pohybuje nocí a sledovat ho je opět požitek. ()

Kothy 

všechny recenze uživatele

Další blbost typu Buffy. Na tyhle seriály fakt nejsem. To není pro mě... I když je to od Josse Whedona. ()

klerik 

všechny recenze uživatele

1. séria Ja viem, že je to sympatické. Je to aj príjemne detsky temné. Napriek tomu nechápem to tunajšie nadšenie... uvidím časom, možno to aj mňa dostane (ako ma stali KOSTI...). Je tu zase raz jeden paradox ČSFD - pretože podľa mňa je Blade: The Series dosť podobne lacno a zároveň cool vyzerajúci počin... ()

Vitason 

všechny recenze uživatele

(stopové prvky spoilerů) "Když se vzdálíš od přátel, tak stvůra v tobě vždycky vyhraje." Joss Whedon je démon, nebo minimálně prodal duši ďáblu. Protože jinak si nedovedu představit, že kolem jedné z nejnudnějších (alespoň pro mě, i když se musí nechat, že Angel potenciál prostě má) postav a pár dalších zbytečných a plochých figurek z Buffy dokázal stvořit další zábavný a především kvalitní seriál. Angel je opravdu zdařilý Spin-off, který svému předchůdci ostudu rozhodně nedělá. Ale nejedná se o pouhou kopii. Angel je jiný. Je mnohem temnější. Snoubí v sobě mnohem více žánrů (od hororu, přes temné noir detektivky až po komedii). Také jeho téma je jiné. Samozřejmě i tady je vyobrazen úděl a osamělost spasitele světa, ale není to tak markantní jako u Buffy. Angel je totiž o věčném boji se zlem, o vyšším dobru na úkor jednotlivce, o zlu v nás samých, kdy není vždy jasné, kdo je vlastně ten zlý a kdo ten hodný. Všechny postavy tak prakticky celou dobu přešlapují po tenké čáře, která odděluje dobro a zlo a ano, občas se stane, že některá zavrávorá a přešlápne na druhou stranu. Je to také dáno tím, že samotný Angel se prakticky celou dobu musí ohlížet přes rameno, aby jeho moderní doktor Jekyll neviděl svého Hydea. S tím je spojen velice propracovaný vývoj postav, který Whedonovi prostě jde a v Angelovi se některé jeho postavy svezou na horské dráze emocí, změn a zvratů. Z odpadlíků, které Sunnydale už nepotřebovalo, se tak stávají důležité a životné postavy. Z Cordy, sobecké a povrchní princezny, se stává inteligentní a uvědomělá žena, která je ochotná pro dobro obětovat úplně vše. Z Wesleyho, komické a nemotorné figurky, se pro změnu stane temný hrdina, jenž dělá ta nejtěžší rozhodnutí a vždy je musí udělat sám a nesmí brát ohledy na ostatní. Při tom všem si vypíjí svůj kalich hořkosti až do dna a je to právě on, kdo v celém seriálu odskáče nejvíce negativních emocí. Protože Angel je opravdu krutý seriál, který se nemazlí absolutně s ničím. Ani s divákem, ani se svými postavami. Divákovo očekávání je během seriálu napínáno na maximum, aby zas a znovu nebylo naplňováno. Krutým žertem například je, že jedna z titulních postav zemře hned zkraje celého seriálu. A samotné postavy? Celý seriál je jako Angelovo prokletí, které mu má za okamžik absolutního štěstí vzít duši. Seriál je úplně stejný. Za každou radostnou chvilku se zde platí a ano většinou je to krví. Nic není zadarmo. Nastávaly momenty, kdy už jsem si ani nepřál, aby Gunn, Fred a další prožili nějakou radostnou chvíli, protože jsem věděl, že za to přijde krutý trest. To vše je pointováno skvělými a zábavnými dialogy a zajímavými příběhy, kdy některé posouvají příběh dál mamutími kroky, jindy je v příběhu důležitá jediná větička, jediná změna ve vzorci chování, ale ve finále to vše zapadne a dává smysl. No a tím se dostávám k samotnému závěru. Déšt, těsná ulička za hotelem Hyperion, hlavní partneři a ty, diváku, se měj hezky, bylo to pět hezkých sezón, zbytek si domysli. Kruté, stejně jako celý seriál. P.S. Zpočátku mi trošku chybělo, že Angel nemá stejně jako Buffy v každé sérii hlavního záporáka, ale na druhou stranu se musí nechat, že souboj s právnickou firmou Wolfram and Hart je skvělý nápad. () (méně) (více)

Reklama

Reklama