Reklama

Reklama

Slečna Marplová

(seriál)
  • Velká Británie Agatha Christie's Marple (více)
Velká Británie, (2004–2013), 35 h 47 min (Minutáž: 82–103 min)

Předloha:

Agatha Christie (kniha)

Hrají:

Geraldine McEwan, Julia McKenzie, Joanna Lumley, Herbert Lom, Griff Rhys Jones, Ian Richardson, Christian Coulson, James D'Arcy, Timothy Dalton (více)
(další profese)

Série(6) / Epizody(23)

Obsahy(1)

Slečna Marplová je vedle Hercula Poirota druhou nejznámější postavou nekorunované královny detektivek Agathy Christie a hrdinkou dvanácti jejích knih. Čtenářům se představila už v roce 1930 v románu, nazvaném "Vražda na faře", a pak už v rychlém sledu následovaly příběhy další. Milá stará dáma se zálibou v zahradničení a sousedských klípcích, s všudypřítomnou velkou taškou plnou pletení a jiných nezbytností, je na první pohled zosobněním anglické staré panny poloviny minulého století. Běda však tomu, kdo se nechá zmýlit jejím nenápadným vzezřením! Kdo si neuvědomí, že se za ním skrývá bystrý mozek, pro který je řešení záhad všeho druhu nejen nejoblíbenějším koníčkem, ale přímo posedlostí. Dlužno říci, že tímto mírně přezíravým postojem vůči ní trpí zkraje zejména všichni inspektoři, policejní komisaři a vůbec vyšetřovatelé všeho druhu, kteří nelibě nesou, že se jim tahle neodbytná babka plete do práce. Každý z nich si ovšem dříve nebo později musí uvědomit, že na slečnu Marplovou prostě nemá. Protože to, k čemu se oni dlouze, složitě a „zdeúředně“ konečně doberou, to už ona dávno svým vlídným přístupem, pochopením pro lidské slabosti i znalostí prostředí odhalila a je zase o krůček před nimi… Tak jako všechny detektivní romány Agathy Christie jsou i příběhy slečny Marplové vděčnou a neustále znovu využívanou látkou pro filmové i televizní tvůrce. V roli tohoto „detektiva v sukních“ se již vystřídalo více hereček. V paměti českých diváků nepochybně dodnes zůstává např. Margaret Rutherfordová z filmu To je vražda, řekla, natočeného podle románu "Vlak z Paddingtonu", Angela Lansburyová, která byla slečnou Marplovou v Rozbitém zrcadle, či Joan Hicksonová, která řadu jejích případů natočila pro BBC. (Na naší obrazovce jsme z nich před lety viděli Ohlášenou vraždu a Zapomenutou vraždu…) ... Tvůrci nejnovějšího zpracování této dnes již klasické látky vsadili na Geraldinu McEwanovou, herečku, která dokáže ve svém projevu spojit sladkou vlídnost s tvrdostí švédské oceli. (Jak to právě v poslední době předvedla v roli sestry Bridget v působivém snímku Petera Mullana Padlé ženy). Geraldine, (která se této role ujala ve svých dvaasedmdesáti letech) je podle tvůrců slečnou Marplovou nového milénia, neboť se společně s nimi pokouší o nový, moderní přístup k této postavě. Umožňují jí to i některé nové prvky, k nimž autoři sáhli (byť samozřejmě velmi pietně zachovávají ducha a charakter, jimiž svou postavu obdařila Agatha Christie). Jedním z nich je třeba i to, že na rozdíl od všech minulých pojetí má zde Jane Marplová nejen svou přítomnost, ale i minulost. Geraldine sama je pochopitelně svým nejnovějším úkolem nadšena, což lze dedukovat i z jejího stručného vyznání: „Mám pocit, že mi rolí slečny Marplové byl svěřen svého druhu národní poklad, který mimořádně obdivuji a hodlám důsledně chránit… (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Lupes k tomuto seriálu (9)

Mrtvola v knihovně (2004) (S01E01) 

Adaptovat klasiku za každou cenu moderně? Zdá se, že u slečny Marplové jsou režiséři posedlí tématem poslední doby - lidskou sexualitou. Co naplat, že Agatha rozhodně nepsala o lesbicky orientovaných vražedkyních... Ale jinak povedená detektivka. Myslím, že ti, kteří neznají předlohu, budou v odhadu vraha tápat. A tak to má u dobré detektivky být! :) ()

Vražda na faře (2004) (S01E02) 

Vtip a lehkost s trochou dojetí provází v této epizodě slečnu Marplovou výtečně zahranou Geraldine McEwan. V zásadě není odhalení zase až tak komplikované, stačí se na chvíli zastavit a projít si časový snímek. To naštěstí většina čtenářů či diváků neučiní... a máme tu opět vítězství královny detektivek! ()

Vlak z Paddingtonu (2004) (S01E03) 

Parádní ztvárnění Agathy se všemi atributy staré dobré Anglie a navzdory době zpracování překvapivě bez zásahů novodobých strážců korektnosti. ()

Cukání v palci (2006) (S02E03) 

Atmosférou zapomenuté vsi kdesi za lesy plné zdegenerovaných jedinců, incestu i věcí, o kterých se nemluví... paráda! Evokuje jiná klasická díla hororově zbarveného krimi žánru. Přidána navíc velká porce humoru a např. telefonáty mezi "MI6" a vyšetřujícími dámami jsou jedním z vrcholů filmu. Opilá Pentlička je sladká a chlastající vikář věrný, rozmazlování dětí v kontextu pointy docela pochopitelné. Jenom obsazení pachatele je průšvih. V honbě za atmosférou navíc utrpěla i detektivní zápletka jako taková, málo času je věnováno uvažování nad obrazem i dalším záhadám. To je veliká škoda, milovníci žánru budou trochu zklamaní. ()

Zkouška neviny (2007) (S03E02) 

Adaptovat klasiku za každou cenu moderně? Zdá se, že u slečny Marplové jsou režiséři posedlí tématem poslední doby - lidskou sexualitou... co naplat, že Agatha rozhodně nepsala o lesbicky orientovaných vražedkyních (epizoda Vražda v knihovně); mám za to, že ani v tomto díle nebyla gerontofilie jejím záměrem... ale autorka míní, doba mění. Škoda. Jinak je totiž Geraldine McEwan vynikající představitelkou slečny Jane. ()

Nemesis (2009) (S03E04) 

Opravdu špatné, překombinované, nelogické, navíc okořeněno soudobou manýrou v LGBT a neopětované lesbické lásce (zřejmě proto, že fanatickou lásku k Bohu si už dnes člověk nedovede představit). Člověka může trknout, že už samotný vzkaz ze záhrobí nahraný na gramofonovou desku nevěstí nic dobrého, nicméně tiše doufá, že z pramálo uvěřitelného společného zájezdu se vyklube něco smysluplného. Nevyklube. Role bohyně pomsty přinese v závěru jen teatrální smrt viníka a přesně v tu chvíli litujete, že jste to nechali dojít až sem. Myslím, že i slečna Marplová s překvapením sleduje, jaké že komedie se to zúčastnila. ()

Kapsa plná žita (2009) (S04E01) 

Pro čtenáře knižní předlohy naprosto brilantní zpracování. Vynechána zbytečná postava staré matky v podkroví, k tomu rychlý střih, zkratky, vtip (!) např. v podobě koženého inspektora či gradace pouhým řazením záběrů. Jenže ona ta kulometná palba informací může být naprosto kontraproduktivní pro diváka neznalého předlohy a ... řekněme "polopatického". Umím si představit, že polovina obecenstva si to musí dát ještě jednou, aby třeba jen pochytila motiv ústřední říkanky. A jelikož se navíc řadím mezi fandy Geraldine McEwan, musím kvůli nudné Julii McKenzii ubrat jednu *. ()

Vraždit je snadné (2009) (S04E02) 

Příliš mnoho mrtvol = příliš málo podezřelých. Přidá-li se klasická slabina velké autorky, tj. přiznání bez důkazů, pak... ()

Proč nepožádali Evanse? (2009) (S04E04) 

Závěrečné rozuzlení je špatné, ať už jej nahlížíte z kteréhokoliv úhlu. Berete-li příběh smrtelně vážně, fandíte pachatelům a brečíte nad závěrem. Hledáte-li romantiku, jste z citových projevů mladých párů poněkud v šoku. Hororová atmosféra stojící na vyšinutém chování některých postav je úspěšně pohřbena pokusy o humor a nadsázku. Jste-li milovníci detektivek, říkáte si, že tohle není Marplová, neb na poslední chvíli odhalená dávná minulost působí šestákově, zmateně a kýčovitě; jednání samotných pachatelů postrádá logiku a zásadně tu chybí závěrečné poirotovské odhalení v kruhu, místo něhož bylo vsazeno na akci. Záhadám je také věnováno minimum prostoru a např. tajemný vyhazov zahradníků a služebnictva kolem vás prosviští náznakem a nepovšimnut. Vaše šedé buňky mozkové nikdo netrápí. Posledním hřebíčkem do rakve je to, že ústřední dvojice vyšetřovatelek je krajně nesympatická. O Julii McKenzie to je známo, ale že ji přebije jeden rádoby nezávislý spratek v sukních, to je překvapení. ()

Související novinky

Úmrtí herce Juliana Sandse bylo potvrzeno

Úmrtí herce Juliana Sandse bylo potvrzeno

28.06.2023

Britský herec Julian Sands byl od 13. ledna tohoto roku veden jako nezvěstný poté, co se vypravil na turistickou trasu zasněženými horami v oblasti Baldy Bowl přibližně 45 mil na východ od města Los… (více)

Reklama

Reklama