VOD (1)
Série(5) / Epizody(50)
Obsahy(2)
Seriál sleduje politické soupeření a osobní životy za vlády královny Alžběty II. a události, které určovaly dějiny druhé poloviny 20. století. (Netflix)
Videa (9)
Recenze (245)
Po čtvrtém díle: Zapomeňte na všechny Malíčky a Tyriony, zapomeňte na Francise Underwooda a další vyfabulované jakože mistry zákulisí a politických intrik. Winston Churchill, liška ryšavá a podšitá, politik, který složil závěrečné zkoušky na škole intrik a mazanosti, to je skutečný mistr reálné politiky. Ne že by přitom spřádal překombinované plány jako autoři politické fikce či fantasy, on jen umí dokonale využít situace. Co říci ke zbytku. Kdo si potrpí na mistrné dialogy, britský styl, bouři emocí za hradbou gentlemanského mlčení a náznaků, přijde si na své. Vytříbený projev ostrovní herecké elity (tedy pravda, Churchilla hraje Američan) to vše dotváří. Z lidského hlediska je mi vlastně těch titulovaných a korunovaných hlav líto, tedy alespoň v tomto podání. Zejm. princ Filip aby se pomalu dotazoval vlády, jestli se v noci může otočit z pravého boku na levý. Nedokážu říct, nakolik to odpovídá skutečným povahovým profilům zobrazených osob (s čímž přichází jedna ze dvou malých výtek - nejsem úplně srozuměn s podobným zobrazováním života dosud žijících lidí), ale vím, jak bych to vnímal já sám. Druhou malou výtkou je zatím opravdu malé zaměření na mezinárodní dění - např. vidíme cestu korunní princezny po Africe, aniž by bylo řečeno, že právě v té době v Keni zuřila občanská válka, neslyšíme o potížích Britů v Íránu či o další válce v Malajsii a podobně. Ale to jsou zatím opravdu malé detaily. Jako celek je to ukázka klasické ostrovní tvorby, ne sice stejné, ale stejně kvalitní, jako Panství Downton, adaptace knižních klasiků a podobně. Neošizené v žádném směru, a to není o penězích. Doplnění po shlédnutí všech deseti dílů: Neřekl bych, že by se královna naučila občas si prosadit svou, jak je tu občas zmiňováno. Ba naopak, stala se přesně tou nemyslící loutkou bez emocí, která na věci pohlíží všelijak, jen ne z hlediska toho, co je správné. Viz případ její sestry. O jaké povinnosti to mluvila, když zdůvodňovala své rozhodnutí? Naprostý nesmysl. V podstatě všichni byli pro, jen pár kreténských černoprdelnických eunuchů je proti, a přesto právě tihle kreténi zaštiťující se chabě podloženou hypotézou boží existence ji přimějí změnit názor. Je to hnus, velebnosti. Jen se těším, až na britský trůn někdy nastoupí coby hlava anglikánské církve ateista. To se asi posměju. No, abychom nezůstali jen u mých výlevů na adresu zhoubné náboženské ideologie, tak nejsilnější byl devátý díl. Až mi bylo líto, že se tak rozmáchlý a nákladný projekt nevěnoval především právě tak výrazné osobnosti jako Churchill. Já osobně bych se s ním nepochybně na spoustě věcí neshodl, ba bych se s ním do krve hádal, ale přes všechnu jeho ješitnost (nebo právě pro ni, někdo takový má proč být ješitný) musím uznat, že patřil a patří k nejvýraznějším osobnostem a mozkům všech dob. Po druhé sérii: Chtěl jsem napsat, jak mě mrzí, že se takhle rozmáchlý seriál soustředí především na královnino soukromí a život královské rodiny, a hle, já už to napsal posledně. Druhá série to jen potvrdila. Tak třeba začátek. Tři díly se plácáme v domácím (ne)štěstí královského páru (což se opakuje několikrát), zatímco na Suezkou krizi nám zbude sotva čtvrthodinka. Přiznávám, že místy mě hlavní zaměření seriálu už začínalo silně ubíjet, což bylo jen posíleno dojmem, že se tvůrci snaží vetknout zajímavou osobnost osobě, která žádnou zajímavou osobností nedisponuje. Hodně to vylepšovaly díly, které se zaměřovaly na něco jiného (pátý a zejména devátý, ten byl brilantní), bohužel to mi nestačí. Navzdory všemu perfekcionismu a herectví první britské ligy tak odebírám hvězdu, protože obsah tohoto kvalitního Dallasu pro mě osobně na víc nemá. Ty zmíněné záblesky jen dokumentují, o jak skvělou záležitost by šlo, kdyby se ústředním motivem stalo něco zajímavějšího, třeba Philipovo dozrávání. ()
Vizuálna stránka je prvotriednym realizmom. Nemalý rozpočet cítiť naozaj z každého dielu. Ďalšou nesmiernou kvalitou je herecké obsadenie, ktoré dodáva oživlej histórii nezbytné sympatie ako aj nesympatie. Zatiaľ musím na piedestál umiestniť predovšetkým Claire Foy a Vanessu Kirby. Dejiny nie sú mojim hobby. No vždy ma zaujímalo prečo niečo tak finančne nákladné, ako Kráľovská rodina, dokázalo prežiť až do dnešných dní? Z čoho pramení obľuba u bežných ľudí? Čím si ju zaslúžili, vybojovali? A preto som sa rozhodol absolvovať tieto "hodiny dejepisu". Samozrejme v očakávaní, že dostanem určitú nadstavbu. Dostanete 5* spôsobom podané zásadné udalosti v pozadí ktorých sa odohrávajú súkromné príbehy, zákulisné súvislosti a intímnosti. Najvýraznejším dojmom je skutočnosť, že byť členom Kráľovskej rodiny je predovšetkým o prinášaní obetí vo forme potlačovania vlastných pocitov a potrieb. Odpoveď na moju otázku, ktorá ma motivovala k sledovaniu, som však nepočul. Na miesto toho som dostal seriál, ktorý neidealizuje, neprikrášľuje, doplňuje moje vzdelanie a hlavne teda nesmrdí nejakou kráľovskou objednávkou. V štvrtej sérii som sa dočkal nových prírastov do výčtu skvelo zahraných (v rámci tohto seriálu to znamená skvelejšie oproti iným skvelým), a to prostredníctvom dvojice Emma Corrin a Gillian Anderson. ()
"Be ever-present, but get out of the way. Be visible, but be anonymous. However bad you feel, just show up. Dare to take it seriously, dare to be serious." - Peter Morgan na otázku, jak by zněl popis práce královny. --- Kdokoliv sleduje britské panelovky, musí zhruba tušit, s jakou chutí a frekvencí se královská rodina ve VB stává terčem posměchu; jak úzkého vymezení se dostává charakteru každého jednotlivého člena; jak nekompromisního zhodnocení se dostává každému jeho vystoupení na veřejnosti... a právě proto má The Crown obrovskou hodnotu. Peter Morgan sice není žádný insider, ba dle Claire Foy dokonce ani nemá zvláštní zájem o královskou rodinu (sám ostatně přiznává, že už před tímhle projektem měl Elizabeth tak akorát po krk), ale skrze neobyčejně vnímavé spojování mnoha více či méně vzdálených bodů dává najevo, že specifickou úlohu královny a jejího okolí prostě chápe. Člověk se pak snadno přistihne, jak je na čím dál jistější Elizabeth regulérně pyšný, čemuž samo sebou napomáhá i fenomenální ztvárnění Claire - při castingu Morganem kuriózně dlouze přehlížené, a přitom tak padnuvší. --- The Crown není stoprocentní od počátku. Churchill zprvu působí přetaženě a skoro jako karikatura sám sebe, zaujetí vůči vybraným členům rodiny (resp. hlavně Eduardovi) trochu kazí dojem, jakkoliv může být opodstatněné,... ovšem postupem času se dostavují silnější epizody (5, 8, 9), krásně se rozvádí dilemata vedlejších postav jako matky Elizabeth a princezny Margaret, a z The Crown se rázem stává ten pravý klenot. ()
Člověk se tak nějak chce dozvědět o světě, který mu je skryt, ale tohle je něco unikátního. Scénárista Peter Morgan, jehož nejlepší práce jsou zatím o anglické královské rodině, tímhle seriálem dělá propracovanou sondu do tématu, které ho tolik fascinuje. Podle skutečné události, ale jistě ne vše tak, jak se stalo (prostě scénáristická licence je u určitých témat potřeba), pod jistou režijní rukou Stephena Daldryho. Výprava, herci, osudy lidí, kteří do života královské rodiny zasáhli a běžný člověk o nich ani moc neví. Dialogy. Už po několikáté za poslední dobu vidím seriál o lidech, u kterých jsou povinnosti a osobní touhy v přímém protikladu - a v Koruně je toto téma dovedeno úplně nejdál. V tomto směru je nejživotnější a herecky famózní Vanessa Kirby, alias princezna Margaret. Tohle téma mě vcuclo tak, jak bych si nikdy nepomyslel. Doufám, že plánovaných (šest?) sérií se natočí, nejzajímavější by mohla být léta s premiérkou Thatcherovou a princeznou Dianou. Těším se moc. 90%. ()
Naprostá extáze v nejvyšších patrech. Přestože historii miluji, zvlášť tu hodně vzdálenou, nikdy bych nevěřil, že mě bude bavit i takto nepříliš vzdálená "moderní" historie jednoho panovnického rodu i ostatních vládců tohoto národa. Downton Abbey bylo pro mne takový lahodný předkrm, ale tohle je hlavní chod, který pokud bude pokračovat v nasazené laťce, tak se rozhodně máme na co těšit. Trochu se bojím, zda to vůbec půjde na takové úrovni udržet. Smekám nad scénářem i zpracováním, výběrem herců, zejména před královnou a jejím prvním předsedou vlády, ale i do každého detailu vyvedených reálií té doby a prostředí. Až je našinci líto, že u nás nikdy nic takového o naší jakékoliv historii vládnutí nevznikne. 1. sezóna 5 *, 2. sezóna 4 *, 3. sezóna 5 *, 4. sezóna 5 *. ()
Galerie (693)
Zajímavosti (26)
- Ve scéně, kdy Tony (Matthew Goode) veze Margaret (Vanessa Kirby) na motorce, hraje Vivaldiho skladba „Jaro“, upravená skladatelem Maxem Richterem. (Anife)
- Claire Foy (královna Alžběta II.) je o čtyři roky starší než Vanessa Kirby (princezna Margaret). Jejich věkový rozdíl je tedy stejný jako u reálné královny a její sestry. (Streeper)
- Castingu na roli královny Alžběty II. se zúčastnila i herečka Felicity Jones. Roli nakonec získala Claire Foy. (Streeper)
Reklama