Reklama

Reklama

Hra o trůny

(seriál)
  • USA Game of Thrones (více)
Trailer 18
USA / Velká Británie, (2011–2019), 67 h 52 min (Minutáž: 48–82 min)

Předloha:

George R.R. Martin (kniha)

Hudba:

Ramin Djawadi

Hrají:

Peter Dinklage, Lena Headey, Kit Harington, Emilia Clarke, Sophie Turner, Maisie Williams, Iain Glen, Nikolaj Coster-Waldau, John Bradley, Alfie Allen (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(8) / Epizody(73)

„Ve Hře o trůny zvítězíš, nebo zemřeš.“ Násilí, klamy a intriky ve velkém stylu provází rody Westerosu osmi vynikajícími sériemi. Vše pro jediný účel - usednout na Železný trůn. Cenami Emmy ověnčený seriál natočený na motivy knižních bestsellerů „Píseň ledu a ohně“ George R. R. Martina, sleduje obyvatele fantazijního světa, jejichž osudy změní společná hrozba ze Severu: zdánlivě nezastavitelná armáda Nemrtvých. (Magic Box)

(více)

Recenze uživatele DavidWark k tomuto seriálu (6)

Zimohrad (2019) (S08E01) 

No jo, zima už zase přichází. Draci kluci ohniví se trošku prolítli v samoúčelné scéně už zase vykrádající tohle veledílo. Jako žranice v Cimrmanově divadle, kde měl principál na mysli hlavně to, aby se jeho herci konečně dosyta najedli. Že přitom Daenerys neomdlela vzteky, že jako poslední Targaryenka není najednou jediná, koho Bezzubka snese na hřbetě? Divný. U draků oceňuji dějový zvrat z bitvy na ledovém jezeře (S07E06), jakkoliv nerealistický i ve fantasy světě – viz tyhle skvělé komentáře z webové diskuse: (Cheesey John: )“I still wonder where he got those battleship sized chains to drag the dead dragon out of the lake. The local Home Depot?“ (Invanz: ) „Hardhome Depot.“/// Ok, Dany a Sansa se nemusej, já nějak nemusím žádnou z těchhle omylem milovaných ženských miláčků (nebo snad milenek?) publika, který tak krásně naplńují kvóty ženských hlavních postav, aby bylo vše generově vyvážené. Jediným věrohodným ženským „charakterem“, jak se teď fakt skvěle počešťuje, zůstává všemi mastmi mazaná a proradná mrcha Cersei. Brienne je pěkná pohádková postava, tu taky beru a přeju jí co nejdelší stopáž na obrazovce. Ale jinak - Daenerys krutovládkyně s demokratickým nátěrem, ideologicky oscilující mezi tyranií a komunismem – do té se mám vciťovat? Sansa pronikavě zmoudřelá prázdná nádoba, zatímco Tyrion nám podezřele hloupne, jaká škoda – pro mě byl hlavním hybatelem Hry o trůny právě příbuzenecký svár Lannisterů a nenávist vůči trpaslíkovi jako hanbě rodiny zářným dokladem realističnosti zobrazení jakože středověké doby. Dinklage je sakra dobrý herec, ale v posledních dílech neměl moc co hrát. Arya zabijačka s drobnou tělesnou konstrukcí, kterou by v realitě nějaký chlap Hora dávno rozmáčkl. Ano, chápu, že si tahle už dospělá holka musí ještě něco odbojovat a odškrtat další jména ze shopping listu, aby se nám zápletka rozplétala. Kéž se opravdu rozplete, zašmodrchané je to pořád dost – na to, že máme už jen nějakých šest hodin děje před sebou. Ale tak konečně je máme skoro všechny pod jednou střechou. Zima je tady. Nebo to už jsem psal? ()

Rytíř Sedmi království (2019) (S08E02) 

Musí to být těžká práce pro Benioffa a Weisse pozavírat všechny ty příběhové linie, které G.R.R. Martin hedonisticky nakousnul a dlouhá léta nechal být. Tahle přemosťovací epizoda splnila účel, pohla s figurkami po šachovnici, jak bylo potřeba, víc se toho do ní nevešlo. Ale byla vážně "jen přemosťovací"? Celá výplatní listina seriálu kromě Cersei a Eurona se sešla na Winterfellu, setkaly se postavy, kterým se to ještě nepovedlo. Připomnělo mi to neblahou závěrečnou scénu v kostele v sérii Lost (ach, pane televizního nebe, kéž to Benioff zvládně líp než tehdy Lindeloff). /// Všichni si řekl, co bylo nutné pro další pohyb děje vpřed (rovnici L+R=J se už naučila i Daenerys). Autoři toho už evidentně nemají tolik na srdci, když si pátou epizodu od konce celého seriálu dovolili zaplnit scénami jak ze starého (dobrého) ruského válečného filmu, jehož postavy mezi bitvami balí papirosy a vyprávějí si o svých životech nebo jen tak mudrují a zpívají, než v dalších scénách zahynou. Napětí před blížícím se fatálním střetem vydrželo. /// Hvězdná epizoda pro rytířství Jamieho Lannistera a Brienne z Tarthu. Coster-Waldau i Christie/ová předvedli v rámci daného schématu pěkný kousek divadelního herectví. Seriál dává prostor neuvěřitelnému množství postav, daní za to je jejich většinová prvoplánovitost. Jamie, Sansa (a v menší míře i třeba Theon) se tomu vymykají, jejich postava prošla velkým a nepředvídaným vývojem. /// Love stories lehce zajiskřily, pro Aryu konečně skončil ten prvý den smáčený krví, aby pro všechny na Winterfellu den plný krve a smrti nadešel. Nepřipojím se k těm, kterým v epizodě chybělo vic dramatu. Bylo ho tam až až, subtilního, ale působivého. Vždyť na podobné situaci jsou postaveny i dobré samostatné filmy, třeba tenhle. Mráz přichází zpoza Zdi.Až mě z toho v několika momentech mrazilo v zádech. ()

Dlouhá noc (2019) (S08E03) 

Ach jo, potvrzeno. Miguel Sapochnik nemá na Petera Jacksona ani jako specialista na bitvy. Hardhome a Bitva bastardů se mu moc povedly, bitva všech bitev o Winterfell ale tolik ne. Koukal jsem se v noci na fullHD monitoru a houby jsem viděl. Sapochnik asi nedával pozor, když mu vysvětlovali osvětlování nočních scén. Měl by teď povinně stokrát zhlédnout tohle dílo českého mistra. Švec se držel svého kopyta, ale boty tentokrát tlačí. /// Důraz na detaily bitev a mikropřííběhy jednotlivých hrdinů vtáhnou obyčejně diváka do děje a emočně zapůsobí, tady to bylo bohužel nesourodé, nelogické, nepřehledné. Vzdušné souboje draků nevyjímaje. Oceňuji ale, že bitva se Jonovi zase zvrtla a nešla podle plánu, letecká převaha Daenerys tím pádem nebyla tak drtivá. Kde byla, když tisíce oblud stály před hořícím příkopem a stačilo pár povelů dracarys? Obětování dothracké jízdy odepřením ohnivé podpory draků za dobré viditelnosti byla fatální chyba našich milých vojevůdců. Pro mě dobrý doklad jejich omezených strategických schopností a ne nutně scénáristický lapsus, vždyť po bitvě je každý generál, že. Ovšem scénaristé to taky nejspíš potřebovali pro větší dramatičnost dalších bojů s Cersei, dokladem jejíž mazanosti je takový úpadek vojska targaryenské bloncky. Bez Dothraků a Šedých červů to Deanerys bude mít o dost těžší. //// Když se 10+ nemrtvých sesype na jednu postavu, pravděpodobnost jejího přežití se limitně blíží nule. Tohle se ale opakovaně stalo Jonovi/Aegonovi, Samwellovi, Brienne a … a nic. Záběr skončil a za pár minut se zase někde objevili jakoby nic. Nejsem krvelačný, ale show tímhle dílem ztratila velký kus kreditu, protože apokalyptickou bitvu přežilo příliš mnoho hlavních postav v poměru k celkové míře padlých. Píseň ledu a ohně a později i tahle její TV adaptace si vybudovaly renomé právě realistických ztvárněním krutého středověkého životního údělu včetně nevyzpytatelných úmrtí hlavních hrdinů (poprava Neda Starka, Krvavá svatba jako z oka vypadlá třeba vyvraždění Slavníkovců). Pověst ale předchází realitu, většina z hlavních postav představených před 8 lety na začátku seriálu je pořád na scéně, dokonce i po téhle masakrální bitvě. Stěží uvěřitelné i ve fantasy příběhu. //// Anděl je naštěstí v detailech: Soundtrack! Nádherná úvodní scéna napětí, nervozity a strachu těsně před bitvou. Melisandra. Dvakrát David porážející Goliáše (Lyanna Mormont, Arya). Aryina stealth akce v knihovně plná strachu o přežití, polidšťující toto zabijácké stvoření. Zajiskření mezi Sansou a Tyrionem v úkrytu za hrobkou (že by se Tyrion přece jen dočkal konzumace jejich sňatku?), než vyrazili bránit ostatní. Na Nočního krále dracarys neplatí. Epická hrdinská smrt Joraha Mormonta bránícího dámu svého srdce neopětující jeho city. Podobně epická smrt Theona. Repetice Aryina útočného kousku nacvičeného s Brienne, tentokrát jako smrtící úder Nočnímu králi. Ten ale vyvolal pár otazníků – to jako bylo všechno? Když Frodo vhodil Jeden prsten do pukliny v Hoře osudu a zničil tím celé Sauronovo vojsko, bylo to poté, co si to Tolkien a jeho hrdinové v příběhu odpracovali. Tady to byl neuspokojivý Deus ex machina, včetně toho, že Arya seskočila na Nočního krále odněkud z výšky – jak se tam kruci dostala? To ji tam dopravil zraněný Drogon? /// Při hodnocení váhám mezi třemi a čtyřmi hvězdami, možná je to až nepravedlivé s ohledem na to, o kolik výš tento seriál posunul laťku. Za průkopnictví na poli TV dramatu i za těch 55 belfastských natáčecích nocí zaokrouhlím nahoru. () (méně) (více)

Poslední ze Starků (2019) (S08E04) 

Konec seriálu je takový uspěchaný. Nic na tom nezmění, že autoři věnovali celých devět minut úvodu epizody tryzně za padlé a dalších 13 minut pohřební hostině. GRRM před časem prohlásil, že na adekvátní převedení dvou dosud nenapsaných knih ságy by bylo potřeba dalších pěti sérií. Z produkčních důvodů je to zhuštěné na polovinu a ke konci už dochází screening time nutný pro pohyb figurek po šachovnici i dostatečné propracování motivace jejich činů. Na druhou stranu – seriál svůj příběh dotáhne aspoň k nějakému konci a víceméně uspokojivě přitom rozplete a (doufám) uzavře dějové linky. 70letý GRRM píše předposlední díl Písně ledu a ohně už nejmíň 8 let a je dost pravděpodobné, že ságu nedopíše. //// Líbí se mi nejednoznačné kreslení postav Jona a Daenerys. Jon je mizerný šachista a Daenerys čas od času spálí šachovnici. Uvěřitelnost velkoryse rozmáchlé kresby se ale vytrácí. GoT nezapře přepálený genderismus dnešní Ameriky – doporučuju přečtení US-fan-diskusí s častými lamenty nad tím, že tvůrci nechali zemřít jedinou barevnou ženskou pojmenovanou postavu. OMG. Však se to odehrává ve Westeros, což je v zásadě území středověké EU, kde a kdy se barevní dali spočítat na prstech. Když už genderismus, což takhle pozastavit se nad tím, kolik hlavních postav je ženského rodu? Neměli by tam zavést kvóty pro muže? Na barikády, herečtí odboráři! Jasně, tisíciletá středověké historie zaznamenala Markétu z Anjou a Kateřinu de Medici (předobrazy Cersei), Pannu orleánskou (předobraz Brienne). Pak ještě Isabellu francouzskou a Matildu toskánskou. Ale na stejné úrovni stovky, možná tisíce mužských vládců, vojevůdců, konspirátorů. Dějem v této fázi pohybují Deanerys, Sansa, Cersei. Silné konzistentní ženy pevné v kramflících jdou tvrdě za svým. Vedle nich čestní, zmatení, nestrategičtí muži jako Jon nebo Jaime. Jen zčásti to zachraňují Varys a Tyrion. Ten konečně zase dostal víc prostoru aby právem vynikl. Jen kroutím hlavou nad blbem, který mu připsal repliku o panenství Brienne. Když už to mělo Jaimeho přimět k ještě explicitnějšímu sblížení s Brienne než v epizodě Rytíř Sedmi království, tak to snad měl říct někdo míň otesaný a vzdělaný. Takhle to působí jako inzerce Anonymních alkoholiků. //// Způsob, jakým se produkce zbavila dvou CGI postav, drasticky poškodil uvěřitelnost této epizody. Politik, který udělá něco nepatřičnému vůči psovi, to může rázem zabalit. Jon jen tak bez jediného doteku od sebe odežene svého zlovlka, který věrně ležel poblíž jeho mrtvoly. A zlovlci tolik znamenají pro všechny Starky! Euron jen tak překvapí nic netušící Daenerys přilétající na svůj domovský hrad, zničí její lodě a sestřelí jí draka, aniž by se Daenerys pomstila jednoduchým manévrem – dracarys směrem k ballistami nechráněným zádím Euronovy flotilly? To mám uvěřit, že jsou tihle zkušení a úspěšní válečníci tak naivní, že nenechali na svém strategicky cenném sídelním hradě posádku a že nevyslali průzkumné jedotky před nutně rizikovým námořním přesunem své bojové síly? Chápu, že před poslední bitvou chtěli tvůrci vyrovnat síly obou stran a že CGI zlovlci a draci jsou drahý špás, ale proč je nenechali hrdinně zahynout o epizodu dřív v boji s nemrtvými? () (méně) (více)

Zvony (2019) (S08E05) 

Případný český název epizody by byl „Star Wars Season 8: Lost“. Nevysvětlitelné a neodpustitelné samoúčelné dějové zvraty zruinovaly letitý trpělivě budovaný charakter hlavních postav (Daenerys, Jaime). Jako mi bylo líto Marka Hamilla kvůli tomu, kam parchanti tvůrci dovedli Luka Skywalkera, tak posílám upřímnou soustrast Nikolaji Coster-Waldauovi (který i v tomhle binci uhrál svoje) a Emilii Clarke. I holkám, které jejich neprozíraví rodiče poctili jménem Daenerys nebo Khaleesi. Jen v USA je jich 3500 a Khaleesi bylo loni populárnější než Anne nebo Priscilla. Po odvysílání 72. epizody GoT jejich řady rozšíří snad už jen dcery příznivců Islámského státu. //// Ne že by tvůrci v seriálu netrousili náznaky, že Daenerys je pouhým omylem milovaná Mhysa. Ne že by dějiny nebyly plné podobných mírotvůrců. Takový Saladin proslul tím, že nechal obránce a obyvatele křižáckého města vyvraždit poté, co se mu po příslibu bezpečí vzdali. Ale jak máme odpustit, že v 69. epizodě by každý dal Daenerys poslední korunu jako zamilované dívce zmanipulované svým milým do jeho severní války, se srdcem na dlani tisknoucí ruku Sanse, a o pár dějových hodin později je z ní válečná zločinkyně masakrující obyvatele města, které se jí vzdalo a v tu chvíli se stalo sídelním městem jejího království? Kde je dějová linka, která ji přivedla k rupnutí v kouli? Aha, Misandei, Rhaegal, odmítnutí milencem, to je všechno? Ještě jsem vynechal obligátní PMS, že ano? OMG. Po osmi letech se všechno změní lusknutím prstu v jednom týdnu? Nebyl jsem nikdy fanda Daenerys, ale takhle mizerně vystavěný vývoj postavy si nezasloužila. //// Zklamáním je i konec Jamieho příběhu. Ušel notný kus cesty od vraždícího záporáka z 1. epizody k empatickému statečnému obránci základních hodnot lidství. Další lusknutí prstu a stává se z něj Eva Braun? Lannister Family Values nakonec tvoří emočně nejhodnotnější část epizody. Tyrion statečně osvobozující zajatého Jamieho a jejich vřelý rozhovor jsou závanem vyvanulého mistrovství raných epizod GoT. Stejně jako poslední společná scéna Sandora Clegana s Aryou. A ovšem CleganeBowl. A poslední Varysovy scény. Kamera a hudba skvělé. //// Jako byl v předchozí epizodě nelogický výsledek Euron vs. Draci 1:0, tak teď to bylo neuvěřitelné zase v opačném gardu. Posledně pár ballist, tři zásahy, potopený Rhegal. Teď desítky, možná stovky ballist, a ani jeden zásah? . Sudí se upískl s penaltou pro Eurona a teď to oplátkou dal zadarmo ve prospěch Daenerys. //// Před pár týdny jsem se tady strachoval, že závěr GoT bude stejným zklamáním, jako tomu bylo u seriálu Lost. Teď se bojím ještě víc. GoT paradoxně směřují k neuspokojivému konci z opačných příčin než Lost, kde tvůrci očividně psali a psali, aniž vědělí, kam to povede a jak to ukončit. Takže jim nezbylo než vytáhnout špunt z vany. Tady tvůrci dost pravděpodobně obkreslují kontury načrtnuté samotným GRRM a už léta dopředu měli jasno, jak příběh uzavřou. Jen to k zakončení vzali tryskem za cenu nedokreslených vývojových linek. Jako bychom četli knihu, kde před poslední kapitolou někdo vytrhl stovky stránek nebo aspoň deset seriálových epizod. Mám zkrátka pocit, že to Benioffa a Weise už přestalo bavit a chtěli si rychle uvolnit ruce pro další projekt. Že to mají být další Star Wars? Ach bože… () (méně) (více)

Železný trůn (2019) (S08E06) 

Vyprošťovák po kocovině předposlední epizody. U snídaně se všichni potkáváme, ožralům nepřipomínáme jejich ubohé a stupidní žvanění ani zablitý kout, který jsme po nich drhli. Čas nás tlačí, tak už neděláme fóry, pořešíme, kvůli čemu jsme se setkali, a docela rozumně se dohodneme. Docela jsem se bál, víc a víc, jak závěrečná sezóna postupovala, ale dopadlo to ok. //// Tyrion se konečně pořádně dostal ke slovu. Dějové oblouky hlavních hrdinů se uzavřely nad očekávání uspokojivě. Král, který se zavřenýma promedituje bitvu o přežití lidstva, sice není žádná výhra, ale pořád lepší než Nero v ženských sukních nebo její synovec nekňuba (i když se nakonec zase pochlapil). Přál jsem si královský pár Sansa a Tyrion, ale tolik přízně malý velký muž od tvůrců nedostal. Ona z ní možná vyroste pěkná semetrika a třikrát vyváznout z cely smrti je od Tyriona na Hru o trůny fakt slušný výkon. //// Nejlepší momenty epizody: Mrazivé scénické paralely Daenerysina projevu s náckovskou choreografií v Triumfu vůle. Sansa ucedí k Edmurovi „Strýčku, sedni si“. Brienne dopisuje záznamy o Jamiem do Bílé knihy bratří velitelů Královy gardy. Mistr mince Bronn otrávený ze stylistické poznámky Mistra loďstva Davose (hezký hold Shireen) v Malé radě: „Ty jsi teď i Mistr gramatiky?“ Píseň ledu a ohně od Arcimistra ze Starého města bez zmínky o Tyrionovi – krásně trefný sarkasmus vůči mnoha historickým knihám. //// Tak tedy šťastnou kolumbianu, Aryo. Severní vítr je krutý, Jone. Úspěšné schůze, Tyrione. Dobré bordely, Bronne. Dlouhou nezávislost Severu, Sanso. Chlapa , co by byl jako Jamie, Brienne. Dlouhý tvůrčí život, GRRM, ať tu ságu konečně dopíšete. ()

Související novinky

Začaly práce na třetí sérii Prstenů moci

Začaly práce na třetí sérii Prstenů moci

29.02.2024

Druhá série ještě ani nemá oznámené datum premiéry, ale už teď víme, že se začalo pracovat rovnou na třetí řadě, v níž se vrátíme do Středozemě. Seriál Pán prstenů: Prsteny moci se pyšní obrovskými… (více)

HBO plánuje další dračí spinoff o Aegonovi

HBO plánuje další dračí spinoff o Aegonovi

13.02.2024

Spinoffů, prequelů či přímých pokračování jsme se měli ze Západozemí dočkat už několik. V současnosti je jisté, že se letos v srpnu dočkáme druhé série Rodu draka. Dále pak s určitostí vzniká série A… (více)

Reklama

Reklama