Reklama

Reklama

Hra o trůny

(seriál)
  • USA Game of Thrones (více)
Trailer
USA / Velká Británie, (2011–2019), 67 h 52 min (Minutáž: 48–82 min)

Předloha:

George R.R. Martin (kniha)

Hudba:

Ramin Djawadi

Hrají:

Peter Dinklage, Lena Headey, Kit Harington, Emilia Clarke, Sophie Turner, Maisie Williams, Iain Glen, Nikolaj Coster-Waldau, John Bradley, Alfie Allen (více)
(další profese)

Série(8) / Epizody(73)

„Ve Hře o trůny zvítězíš, nebo zemřeš.“ Násilí, klamy a intriky ve velkém stylu provází rody Westerosu osmi vynikajícími sériemi. Vše pro jediný účel - usednout na Železný trůn. Cenami Emmy ověnčený seriál natočený na motivy knižních bestsellerů „Píseň ledu a ohně“ George R. R. Martina, sleduje obyvatele fantazijního světa, jejichž osudy změní společná hrozba ze Severu: zdánlivě nezastavitelná armáda Nemrtvých. (Magic Box)

(více)

Recenze uživatele SamVimes k tomuto seriálu (9)

Série 6 (2016) (S06) 

Zima konečně přišla a s ní i zatím největší zimomriavky. V 6. řadě už tvůrčímu týmu došla zásoba děje z knižních předloh (přinejmenším z větší části) a tak zatímco George R. R. Martin pustil pomyslný volant, duo Benioff-Weiss sešláplo plyn k podlaze. Těžko říct, co přesně je příčinou zdánlivého vlití čerstvé krve do žil seriálu. Zda jde o to, že si Benioff a Weiss uvědomili, že nemohou Hru o trůny natahovat na 20 sezón, ale naopak je čeká už jen zkrácená 7. a 8. řada, nebo se jim Martinův pouhý nástřel budoucího děje adaptuje lépe než rozsáhlé romány. Nebo se třeba jen poučili z chyb předchozích sérii. Jisté ale je, že 6. řada předvádí zatím nejlepší práci s tempem. Loni Hra o trůny občas sklouzávala k vatě, byť zábavně napsané a dobře natočené, ale pořád vatě, nic neřešící a nikam neposouvající ani zápletky, ani postavy. Takové momenty byste ale v 6. řadě hledali jen těžko a značně ubylo i scén, jež pouze navozuji atmosféru světa (vyprávění vtipů, návod odpadlíků z bratrstva na perfektní polibek). Letošní série nabídla zatím snad nejhutnější příběh a nejvíce zásadních zvratů a odhalení. Podíl na tom má i to, že zatímco od prvního dílu první řady do posledního dílu páté řady dějové linky jen bobtnaly a rozvětvovaly se, teď se začaly slučovat a zdravě pročišťovat. I přechody mezi nimi letos působí jaksi hladčeji, pryč je dojem nadměrné roztříštěnosti a téměř každý segment představuje nějaký znatelný posun. A konečně, dalším rozdílem oproti dřívějšku je daleko větší podíl malých vítězství "těch hodných" oproti ošklivým věcem, jež je postihují. Jistě, spousta postav se ještě úplného konce nedožije, každopádně je ale tento úkrok od ubíjejícího zadupávání kladných (relativně kladných) postav do země příjemně osvěžující. Šestá série Hry o trůny zkrátka nabídla několik špičkových epizod (bitva, finále) a spoustu zábavných, působivých, epických či jinak zapamatováníhodných momentů. A nebál bych se ji označit za řadu dosud nejlepší. ()

Série 7 (2017) (S07) 

Hra o trůny se změnila. Místo pomalého taktizování a politikaření je tu otevřená válka na více frontách, zatímco košatící se dějové linie se zase sbíhají dohromady. V prvních řadách spousta zdánlivě zásadních motivů vyšuměla do ztracena a mnoho dějových linií bylo ukončeno násilně nejen doslovně, ale i vypravěčského hlediska. Teď si můžeme definitivně oddechnout, že se to samé nestane s celým seriálem, protože tady se už zúročují roky bohaté expozice a konečně se naplno dojde na spoustu dříve jen naznačovaných událostí. Při plánování řady už Benioff s Weissem nezestručňují Martinovy tisícistránkové knihy, ale naopak rozvádějí jeho poznámkové bloky. A byť to seriál v některých ohledech neskutečně nakoplo, v jiných mu to zase ublížilo. Některá strategická rozhodnutí není prostor pořádně probrat ze všech stran a pak se do nich snadněji strefuje, nepochybuji že v knize by stejné fungovalo lépe. Opravdu nemám problém s tím, že když se postavy potřebují jednoduše dostat z bodu A do bodu B (v kontrastu s putováním během něhož dochází k charakterovému vývoji), tak že to netrvá deset dílů. I když je na pár místech (opravdu jen pár) by skutečně neuškodila trochu lepší dramaturgie co se týče vzájemné chronologie různých dějových linek. Co ale utrpělo, je v některých případech přeci jen přílišná schematičnost vztahového vývoje (Jon/Dany, Sansa/Arya), protože to prostě do pouhých sedmi epizod všechno narvat nešlo. Je trochu smutným paradoxem, že dřív nebyly peníze na příliš scén s digitálními draky, teď už zase nejsou peníze na víc dialogů drahých herců. Příliš nechápu stesky na „studené“ epizody a absentující emoce, já je totiž až na vzácné výjimky viděl prakticky všude. I když ne všechno při smrtícím tempu patřičně vyznělo, mrazení v zádech i upřímných obav o postavy jsem si užil až až. Draci a armády nemrtvých, Dothrakové v Západozemí, původ Jona Sněha, opětovná shledání ztracených příbuzných nebo setkání a zajímavé dialogy postav, jež si ještě loni snad nemohly být vzdálenější. Všechno to jsou divácké laskominy. Jen bych je neoznačoval za fan service, ostatně to není jako kdyby tvůrcům došly předlohy, a tak dopsali nové epizody podle teorií a diskuzí na internetových fórech, ale k tomu všemu sám G.R.R. Martin celou dobu směřoval (jen mu to bohužel trvá asi tak o pár dekád déle, než by mělo). Srdce fantasy fanouška stále plesá. ()

Série 8 (2019) (S08) 

Snad není třeba diskutovat o nevídaných produkčních kvalitách osmé řady Hry o trůny, o opulentních kulisách i kostýmech, podmanivém soundtracku, filmových tricích a fantastické kameře, zejména v samotném finále. O čem diskutovat asi musíme, jsou scénáře. V prvních řadách byla Hra o trůny stejně jako její knižní předloha převážně tažená postavami. Proto její postavy působí tak živě a trojrozměrně, proto se celý příběh neustále košatil a bobtnal do šířky a proto má George R.R. Martin takové problémy, dostat postavy tam, kde by je v zápletce potřeboval. Tímto stylem mohl seriál skončit jedině za dalších patnáct sérií anebo kdykoliv, ovšem náhle a bez katarzí, bez rozumných uzavření rozběhnutých dějových linek. Ani jedno z toho není použitelné řešení. Benioff s Weissem se před dvěma sezónami rozhodli zamířit ke konci a nechali si to na třináct epizod. Aby to zvládli, museli zmíněné vyprávění tažené postavami nahradit vyprávěním taženým zápletkou. Místo toho, aby nechali figurky pobíhat volně po šachovnici, začali jimi tahat zpátky k sobě a směrem ke důležitým dějovým bodům. Je pravda, že času zbylo opravdu málo a třeba alespoň několik epizod navíc by seriálu prospělo. I tak ale letos tvůrci se zkratkou pracují převážně obratně a kromě zásadních událostí nechávají postavy i vydechnout a užít si spoustu malých charakterních momentů, neobvyklých setkání nebo „nepodstatných“ dialogových výměn. Na pár místech ta zkratka byla až příliš velká, něco se opravdu dalo vymyslet (nebo vysvětlit) lépe. Nicméně mě mrzí, že tentokrát internet trůnovskou mánii obrátil k soutěžení o co nejhorší nadávky showrunnerům, k úsměvným peticím a okázalému chlubení se nepochopením charakterů postav, když mluví o neopodstatněných rozhodnutích, ke konstruování chatrných alternativních řešení, ke kritice za úplně všechno, od údajné předvídatelnost i nepředvídatelnosti přes zkratkovitost a nudu až po plivání na fanoušky a fan service. Mrzí mě to, protože tvůrci totiž dokázali zhmotnit všechny ty věci, které se v začátcích jen naznačovaly, a my ani nedoufali, že je reálně uvidíme (a nebudou jen zmařeny další náhlou událostí, jež děj dál rozkošatí), dokázali dodat epické bitvy, ždímat emoce z úmrtí, zrad, shledání i loučení. A dokázali dát skoro všem postavám tak kvalitní a smysluplné konce, v jaké jsem ani nedoufal. Všech šest epizod jsem si strašně užil a tvůrcům za tuhle evidentně nevděčnou práci děkuji. ()

Zimohrad (2019) (S08E01) 

Solidní rozjezd, který naštěstí na rozdíl od prvních dílů mnoha předchozích řad není jen rekapitulací stavu přeživších postav, ale zároveň i posouvá děj. ()

Rytíř Sedmi království (2019) (S08E02) 

Bál jsem se, aby závěrečná řada nebyla jen uspěchaným průletem přes bitvy a zásadní zvraty bez prostoru pro malé charakterní momenty. Byla by to o to větší škoda, že tady na sebe poprvé narážejí postavy, které od sebe byly dříve celé kontinenty daleko, a divák samozřejmě chce vidět jejich interakci. Obavy naštěstí nebyly na místě a druhý díl je hodnotných setkání plný, mnohdy navíc umocněných naléhavostí oné příslovečné poslední noci na zemi. ()

Dlouhá noc (2019) (S08E03) 

Osmdesát minut fanouškovsky pohrouženého sledování obrazovky, naprostého ponoření do děje, prožívání každé rány s postavami. Nevím, kdy naposled mě něco takhle vtáhlo. Epizoda projde několika různými žánry, prostřídá strach z neviděného, bitevní vřavu i komorní horor a společně s postupující beznadějí dojde před koncem až k fantasticky ozvučené, vygradované koláži a-… a teprve potom jsem mohl vydechnout dech, který jsem si neuvědomoval že přes hodinu zadržuji. Dalo by se trochu rýpat ve strategii (zdaleka ne tolik, jak si internet představuje), ale na rovinu říkám že nechci. Právě proto, co píšu výše. ()

Poslední ze Starků (2019) (S08E04) 

Nejdřív zasloužená oslava přeživších, nová porce charakterních momentů, a pak už se pozornost obrací zase směrem na jih a k finálnímu střetu o trůn. Z šestice nových epizod na čtvrtou dopadají zjednodušení a dějové zkratky asi nejvíce, ale nijak tragicky. ()

Zvony (2019) (S08E05) 

Epická bitevní epizoda, jež je denním a ohnivým protipólem noční a ledové třetí. Střet Cleganů mě až tak nebral, vzhledem k tomu že Hora už vlastně moc není sám sebou, ale všechna lannisterská loučení i Jon s Dany ždímali emoce na maximum. Kdo říká, že se charakter Daenerys otočil během jednoho dílu, ten poslední dvě řady (ale i předcházejících šest) nedával pozor. ()

Železný trůn (2019) (S08E06) 

Nádherné finále. Husí kůže se střídala a prolínala s dojetím. Všechny přeživší postavy skončily, když už ne tam kde chtěly, tak tam kde skončit měly, tam kam celou tu dobu směřovaly, i když o tom třeba nevěděly a i když to možná bylo právě místo odkud vyšly. Až mě překvapilo, jak smysluplného zakončení své cesty se skoro všichni dočkali. A celé je to naprosto famózně nasnímané, takovou kamerou se nemůže pochlubit ani většina filmů, ať už kde o Daenerys s křídly, draka ve sněhu, trůn v ohni nebo další ikonické záběry, jichž je epizoda plná. ()

Související novinky

Začaly práce na třetí sérii Prstenů moci

Začaly práce na třetí sérii Prstenů moci

29.02.2024

Druhá série ještě ani nemá oznámené datum premiéry, ale už teď víme, že se začalo pracovat rovnou na třetí řadě, v níž se vrátíme do Středozemě. Seriál Pán prstenů: Prsteny moci se pyšní obrovskými… (více)

HBO plánuje další dračí spinoff o Aegonovi

HBO plánuje další dračí spinoff o Aegonovi

13.02.2024

Spinoffů, prequelů či přímých pokračování jsme se měli ze Západozemí dočkat už několik. V současnosti je jisté, že se letos v srpnu dočkáme druhé série Rodu draka. Dále pak s určitostí vzniká série A… (více)

Reklama

Reklama