Reklama

Reklama

Šílenci z Manhattanu

(seriál)
Trailer
USA, (2007–2015), 73 h 4 min (Minutáž: 45–56 min)

Tvůrci:

Matthew Weiner

Hrají:

Jon Hamm, Elisabeth Moss, Vincent Kartheiser, Christina Hendricks, John Slattery, January Jones, Rosemarie DeWitt, Paul Schulze, Julie McNiven (více)
(další profese)

Série(7) / Epizody(92)

Obsahy(1)

Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.

Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".

Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Oralfabet k tomuto seriálu (8)

Šílenci z Manhattanu (2007) 

Je toho hodně, co bych mohl k tomuhle seriálu napsat, mohl bych vychválit téměř každý herecký výkon a každý technický aspekt filmařského řemesla, básnit o tom, jak dokonale se mu daří vykreslit dobu, v níž jsem nežil, nebo se pokusit v několika větách vystihnout tu lahodnou kombinaci pocitů, které ve mě dokáže probudit jediný záběr... Ale nějak nemůžu odolat nutkání zrecyklovat prostě svůj dvouslovný komentář, který jsem napsal k Six Feet Under, protože sem se hodí ještě víc: Hodně nevěry. 10/10 ()

Série 1 (2007) (S01) 

Mad Meny jsem už jednou rozkoukal asi před čtyřmi roky, a přesto, že se mi seriál už tehdy dost líbil, přestal jsem ho z nějakého důvodu, který si už nejsem schopný vybavit, někde v polovině třetí série sledovat. Teď jsem se k němu konečně vrátil a hned první sérii jsem si fakt neskutečně užil, každou epizodu jsem si vychutnal, prostředí a atmosféra přelomu padesátých a šedesátých let mě zcela pohltily, a většinu postav jsem si oblíbil mnohem víc, než při prvním pokusu. Mám pocit, že poprvé mi nikdo nepřišel kdovíjak sympatický, a to mi zážitek trochu kazilo, ale po tom, co jsem si zamiloval Sopranos a Succession už pro mě ansámbl plný těžce nedokonalých jedinců představuje spíš klad, než zápor. Taky mi vůbec nevadilo pomalejší tempo, navzdory nevelkému počtu zvratů a šokujících odhalení, jsem se nenudil ani na chvilku. Nejlepší epizody: Red in the face, Nixon vs. Kennedy 9/10 ()

Série 2 (2008) (S02) 

Zhruba na stejné úrovni jako první série. Jestli to odteď bude už jen lepší, tak mají Mad Men políčeno na místo v mých top10. Oblíbené epizody: The Gold Violin, Six Month Leave 9/10 ()

Série 3 (2009) (S03) 

Předchozí dvě série byly o něco konzistentnější, tady jsem se poprvé místy až trochu nudil, na druhou stranu zdejší nejlepší epizody jsou o úroveň výš, než cokoli co přišlo před nimi. Postavy se dál pěkně vyvíjejí, třeba taková Peggy, která mi sice vždy připadala zajímavá a zamlouvaly se mi její ambice, mi začala být až tady doopravdy sympatická, rovněž Joan si mě až ve třetí sérii doopravdy získala. Závěrečná epizoda byla i přes výhradně byznysové záměření celkem strhující a pěkně zamíchala kartami. Oblíbené epizody: My Old Kentucky Home, Guy Walks Into an Advertising Agency, The Gypsy and the Hobo, Shut the Door, Have a Seat 9/10 ()

Série 4 (2010) (S04) 

Změna prostředí a dynamiky vztahů postav seriálu nesmírně prospěla a vyústila v dosud nejlepší a zároveň taky nejtemnější sérii, která ani na chvíli nenudí, a obsahuje dosud nejlepší epizodu seriálu (04x07). Don je stále fascinující postavou, Peggy se pořád velice uspokojivě vyvíjí a kromě starých osvědčených tváří jako Roger a Joan mě taky začali fakt nesmírně bavit Lane nebo Sally. Jo a věděl jsem, že hodně lidí nesnáší Betty a tak trochu jsem očekával, že to bude podobně neopodstatněné jako u Skyler v Breaking Bad, ale opak je pravdou - Betty je fakt strašná kráva... Oblíbené epizody: Public Relations, The Suitcase, The Beautiful Girls 10/10 ()

Série 5 (2012) (S05) 

Další fantastická série, která se kvalitou skoro vyrovnala čtvrté - akorát mě čerstvě rozvedený Don bavil o něco víc než čerstvě ženatý Don. Megan mi úplně k srdci nepřirostla a Jessicu Paré považuji asi za nejslabší část hlavního hereckého ansámblu. Zato třeba takový Roger v téhle sérii válel ještě víc než obvykle, a kromě tradiční zásoby sarkastických hlášek se mu tentokrát dostalo i docela solidního vývoje. Taky Pete je čím dál tím zajímavější, i když asi taky méně a méně sympatický. Betty je pořád příšerná a teď navíc taky tlustá. Jo a trochu mě zklamalo, že nová postava Dawn nedostala skoro žádný prostor, čekal jsem, že by mohla být dost zajímavá, tak snad v šesté. Hodně se mi líbilo, jak byla v této sérii zobrazena měnící se doba, Rogerův LSD trip nebo Don, poslouchající Tomorow Never Knows - obojí fantastické scény... Posledních pár epizod z pětky asi dělá doposud nejtemnější sérii, a mám pocit, že seriál směřuje do ještě temnějších míst. Nemůžu se dočkat. "Are you alone?" Oblíbené epizody: Signal 30, Far Away Places, The Other Woman, Commissions and Fees 10/10 ()

Série 6 (2013) (S06) 

Změnil si snad Don jméno zase zpátky na Dicka? Protože v téhle sérii se chová jako solidní kokot. Ne, že by až doposud byl nějakým svatouškem, ale tentokrát to fakt působilo, jako kdyby se snažil sám sebe překonat v tom, jak hluboko může klesnout. A skvěle se na to dívalo. Šestá série je zvláštní, taková snová, sjetá, hodně temná i hodně vtipná... Všechny tyhle aspekty jsou nejlíp zužitkované v osmé epizodě, která se okamžitě zařadila do mých top5 epizod seriálu, a teoreticky by klidně mohla skončit i na prvním místě. Sice se jednotlivé situace už místy trochu opakují, ale stejně to na mě pokaždé působí svěže a nově, a popravdě je mi dost smutno, když si uvědomím, že už mi zbývá jen jedna série. Poslední scéna poslední epizody byla dost možná zatím nejkrásnější scénou celého seriálu. Btw... Co měl sakra znamenat celej ten subplot o Peteově mámě a o tom italským opečovateli? To bylo extrémně random, i když celkem zábavný. Oblíbené epizody: The Flood, The Crash, In care of 10/10 ()

Série 7 (2014) (S07) 

Jedna z nejslabších sérií, ale pořád z velké části fantastická podívaná a hlavně zcela uspokojivé zakončení. Firemní záležitosti mě tady už začínaly místy trochu nudit a na dějové lince se servírkou Dianou bylo pozitivní jen to, jak málo času si pro sebe ukradla... Ale jinak jsem byl velice spokojen s tím, co si Weiner pro všechny postavy přichystal, a po dokoukání poslední epizody jsem zakoušel přesně ty hořkosladké pocity, jaké člověk po dokoukání poslední série jednoho z nejlepších seriálů vůbec, zakoušet chce. Oblíbené epizody: Waterloo, Lost Horizon, The Milk and Honey Route 9/10 ()

Související novinky

Oscaři nabírají trojici moderátorek

Oscaři nabírají trojici moderátorek

15.02.2022

Zájem o slavnostní ceny Oscar v posledních letech značně upadl. Filmová akademie se to pochopitelně zkouší různé způsoby změnit, v současné době je ale obtížné přijít na to, jak Oscary znovu učinit… (více)

Nejlepší seriály posledních deseti let?

Nejlepší seriály posledních deseti let?

01.11.2019

Konec roku se pomalu ale jistě blíží a s ním pochopitelně brzy dorazí i nejrůznější filmové a seriálové žebříčky. Ty nás teď ale nezajímají. Místo toho se podíváme na žebříček, který se ohlíží rovnou… (více)

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

27.11.2018

Amazon Studios na své streamovací službě nedávno vypustilo poslední epizodu hvězdami nabitého antologického seriálu The Romanoffs od tvůrce Šílenců z Manhattanu Matthew Weinera. Nyní to však vypadá,… (více)

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

24.09.2013

65. ročník udělování cen Emmy, o nichž rozhodují členové The Academy of Television Arts and Sciences, nepřineslo žádné velké překvapení. Cenu za nejlepší dramatický seriál si konečně (a zaslouženě)… (více)

Reklama

Reklama