Série(7) / Epizody(92)
Obsahy(1)
Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.
Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".
Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)
(více)Videa (13)
Recenze (187)
Parádní atmosféra 50. let, skvělé dialogy, propracované charaktery a záplatky na pracovišti a v neposlední řadě charismatický až noirový hl. hrdina (skvěle zahraný Jonem Hammem). Na můj vkus je seriál přehnaně maskulinní. Myslím, že než o věrohodné vykreslení doby jde o cílenou provokaci scénáristů, kteří se u diváků snaží vyvolat emoce. A daří se jim to:-) Druhá série Mad Men je ale v tomto směru trochu reálnější. Zatím si ale seriál užívám. I to jak v každém záběru kouří:-) ()
Solidní. Tohle na první pohled nepříliš uznalé slovo mě napadá, když se pokouším vystihnout tuhle sérii. Zahrnuje tak nějak konstantní kvalitu jednotlivých epizod; kompaktní a přece složitou stavbu jednotlivých postav, věrohodných a skvěle zahraných; spolehlivost a důvěryhodnost chlápků v oblecích z Madisonské ulice, plavajících v moři amerického marketingu jako elegantní žraloci; maskulinní atmosféru té doby, kdy muži byli (alespoň na první pohled) absolutními vladaři rodiny i společnosti, a kdy ženy museli bojovat o těch pár volných míst na slunci, aby se k nim jen přiblížily... Ultrasolidní seriál. 80% Po finále sedmé sezóny: Mad Meni si udrželi vysoký standard po celých osm let, během kterých navíc odvyprávěli příběh o zlatých amerických šedesátkách z netradičního pohledu madisonské reklamky - hipíci, občanská práva, counter-kultura - to všechno zde má své místo, ale středobodem zůstávají příběhy z relativně mladého a o to agresivnějšího prostředí reklamního průmyslu. Sbohem, mí milí zaprodanci, budete mi chybět. ()
„The Universe is indifferent.“ Hodnocení první série. Kouřem načichlý návrat do posledních let éry, kdy muži ještě byli pány a nikdo to nezpochybňoval. Nikoli ženám s jasně stanovenou rolí poslušných hospodyněk, nýbrž mužům patří soukromí. Občas si z něj kus přinesou do práce, zaskakující tu za bar, tadyhle za ložnici. Před vyděláváním peněz není úniku. Společným jmenovatelem všech trablů je logicky práce. Nezávisle na tom, kolik životů jako pracující muž žijete, přípustný je pro vás jediný směr – vpřed. Ženy přitom paradoxně představovaly významnější součást mužské existence než dnes. Manželský svazek značil normálnost, podřízení se všudypřítomným pravidlům. Pokud se nedokázali, za cenu potlačení vlastní identity, přizpůsobit jeho požadavkům, dospělé samotáře systém automaticky eliminoval. Neschválená, mimomanželská činnost vyvolává strach. Co ostatní dělají, když nejsou vidět? ___ Mad Men se vzpírají zařazení mezi dramatické seriály. Skutečné drama přinejmenším neprobíhá v dlouho doznívajících, často statických a hudbou málokdy podkreslených záběrech, ale pod jejich povrchem. Jako kdyby společenské konvence nikomu neumožňovaly skutečně se projevit. Jaká je jejich pravá tvář, k čemu směřují, co by rádi? Nečitelnost přirozeně vyvolává napětí a všemožné spekulace. Co postava, to latentní psychopat. Donovu neschopnost činu, jakousi „zaseklost“ na místě, nevystihuje jenom obehraný symbol červeného světla na semaforu, ale třeba i vyústění jeho tajného setkání s bratrem, kdy z kufříku vytáhne namísto očekávané pistole jenom „pasivní“ peníze. Jen velmi pozvolna jsou odlupovány ochranné vnější vrstvy: falešné úsměvy hospodyněk jako mýdlových oper, perfektně padnoucí obleky a sebevědomé vystupování. ___ Při znalosti historického kontextu, radikalizace společnosti v druhé půli 60. let, lze snadno odtušit, že upjatost vůdčí třídy ustupuje příliš pomalu. Bude muset nastat zlom. Jakkoli je jasné, že něco visí ve vzduchu, stále se nic děje. Tempo sice není stejně ubíjející jako všednodenní činnost, kterou postavy vykonávají s robotickou poslušností, ale oproti akcí napěchovaným americkým seriálům jde o zpomalení dost výrazné, aby přitáhlo pozornost k sobě samotnému. Vtahující nedění narušují kromě místy agresivního upozorňování na dobové detaily hlavně flashbacky. Škodí trpělivě budované atmosféře a zjevně mají seriálu dodat určitý „epic scale“. Síla Mad Men přitom spočívá v interiérové komornosti a schopnosti vměstnat do malého prostoru a nedlouhého času hezky pestrou škálu symptomů tehdejší (a potažmo i současné) americké společnosti. 80% ___ Druhá série si drží vysoký standard a zenové tempo vyprávění, odpovídající citovému rozpoložení protagonisty. Změny nepřicházejí náhle, ale jsou pomalu budovány napříč mnoha epizodami. Zásadní proměnu společnosti v souladu s neviditelným stylem často naznačuje nepatrný detail, moment, k němuž se vyprávění později již nevrací. Herci, na jejichž tvářích kamera uplývá déle než je v dramatických seriálech obvyklé, hrají do jednoho výborně. Také díky svědomitému vykreslení kultury, ve které žijí, je zřejmé, proč činí rozhodnutí, s nimiž liberální intelektuál žijící v 21. století nemůže souhlasit. Mad Men diváka vtahují pomalu, ale když si vás jednou získají a strávíte s nimi pár hodin v kuse, chvíli si budete muset zvykat na svět, v němž sexismus a kouření nejsou něčím přirozeným. Zajímavé komentáře: Toj, jasiska () (méně) (více)
Mad Menům chvíli trvá, než se člověku dostanou pod kůži - a není to díky pomalému rozjezdu, tempo je totiž pomalejší pořád (nikoliv na škodu), jde o to, že tento seriál nevypráví prostřednictvím očividně úderných scén, či twistů. Mad Men se raději soustředí na nenucené, avšak komplexní vykreslení doby, prim dokonce nehraje ani samotné řemeslo reklamního agenta, jde spíš o pohled na tvorbu reklamy skrze pracovníka. Na řadu tedy přichází vztahy na pracovišti a tak nějak obecně život v 60. letech - občas vyprávěn i v takové šedi, jaká je realitě nejpodobnější - avšak vždy, a na každém dílu, je něco (opět zdůrazňuji) nenuceně, či mimoslovně zajímavého... Mad Men si zkrátka po vzoru The Sopranos plyne vlastním životem (nepodbízí se diváku)... 8/10 ()
1. seriu by som rozdelil do tretin. V tej prvej som bol ocareny dokonalym vizualom, 100% remeslom a celkovou atmosferou 60.tich rokov 20.storocia v USA. Druha tretina, v ktorej magia vizualu upadla nastala nuda v dosledku mimoriadne pomaleho tempa a toho, ze sa v seriali v podstate nadalej nic nedialo. Ta posledna a jednoznacne ta najlepsia ma presvedcila, ze s Mad Men-mi nekoncim, rozbehlo sa, resp. bolo naznacenych niekollko zaujimavych veci a zaverecna epizoda nasadila serialu fazonu,ktoru som ocakaval od zaciatku - silne 3,5/5* Po 2.serii hore ani dole nejdem. Pomale tempo charakterizujuce prvu seriu sa stava hlavnym atributom tohto serialu, co vsak nebrani postupnemu prenikaniu do hlbky jednotlivych postav. A remeslo je stale perfektne, takze zostavam pri 3,5/5* Trpezlivost sa oplaca, 3.seria zne to, co prve dve zasiali svojou preciznou pracou, ponuka po kazdej stranke skvely zazitok a jeden z vrcholov serialoveho neba, takze na tretiu seriu uz len tri slova : GENIALNE, GENIALNE, GENIALNE - 5*! 4. seria pokracuje cestou, na ktoru sa Don Draper a spol. vybrali, je jej logickym pokracovanim a az na zaverecnu zakrutku, nicim neprekvapivym vrcholom toho, co serial v dnesnej dobe moze predstavovat...5*. Moje hodnotenie zostava najvyssie aj pri piatej serii, ktora bola opat genialna. 6.seria - len dve slova: DRASAJUCE, GENIALNE. ()
Galerie (1 708)
Zajímavosti (20)
- Herci v seriálu nekouří opravdové cigarety, ale falešné bylinné cigarety, které jsou bez tabáku a nikotinu. (Mitin)
- Ústřední postava filmu Don Draper byla inspirována skutečnou reklamní legendou Draperem Danielsem, který působil v Chicagu. (Camulator)
- Tím, že jde o seriál z prostředí reklamy, nabízí se neuvěřitelný prostor pro tzv. product placement. Dohodu s tvůrci mají například značky jako je Heineken, Cadillac, Utz, Maidenform, Gillette, American Airlines nebo Clearasil. (3DD!3)
Reklama