Reklama

Reklama

Šílenci z Manhattanu

(seriál)
Trailer
USA, (2007–2015), 73 h 4 min (Minutáž: 45–56 min)

Tvůrci:

Matthew Weiner

Hrají:

Jon Hamm, Elisabeth Moss, Vincent Kartheiser, Christina Hendricks, John Slattery, January Jones, Rosemarie DeWitt, Paul Schulze, Julie McNiven (více)
(další profese)

Série(7) / Epizody(92)

Obsahy(1)

Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.

Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".

Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)

(více)

Videa (13)

Trailer

Recenze (187)

Pajky3 

všechny recenze uživatele

1. série Konečně nadešel ten správný čas na sledování dalšího seriálového klenotu. Mad Men se mi dlouho vyhýbal, ale nic netrvá navždy. Obzvláště u seriálu, který chválu kritiků sbíral ze všech stran a nominace na ceny nestíhal ani počítat. Jako obvykle první série byla hlavně o zvykání a poznávání. Začnu z té dobré stránky, vše, co je obvykle chváleno, si chváleno být zaslouží. Styl seriálu opravdu nechybí, černobílé postavy tady nenajdete a retro atmosféra a prostředí jsou vychytány do posledního detailu a to si chválu určitě zaslouží, protože je to jeden z důvodů, proč jsem u sledování seriálu vydržel. I když to má všechny tyhle klady, tak tomu jedna věc chybí - děj. Doufám, že se to s přibývající epizodami zlepší. 2. série Druhá série dává možnost poznat lépe všechny postavy. Zatímco první byla hlavně o Donovi, tak ve druhé dostávají prostor i ostatní, ať už je to Pete, Peggy nebo Betty. Zároveň si Mad Men připisuje zvláštní paradox, protože seriál sleduju dál aniž bych měl oblíbenou postavu. Právě naopak, všechny hlavní postavy jsou méně či více nesympatické a je pro mě opravdu těžké vytvořit si k nim pozitivní vztah. Když pominu Dona, který je neúnavným děvkařem a klasickým antihrdinou, tak tu máme Peggy, původně tichou myšku, která si o sobě myslí pořád víc a víc. Doplňuje je Pete, který se hlavně doma chová jako naprostý idiot a poslední hlavní postavou je pak Betty, která mi i přes drobné výtky vychází z výčtu zatím jako nejlepší. Bude to ale stačit k pokračování? 3. série Trvalo to tři série než jsem si dokázal postavy oblíbit natolik, aby mi záleželo na tom, co s nimi bude. I proto mi závěr třetí série přišel jako to zatím nejlepší, co Mad Men nabídlo a jsem opravdu zvědavý na to, co se semele v sérii čtvrté. Navíc neustále oceňuji zapracování dobových událostí jako v případě JFK. V této sérii mi Betty trochu vypadla z oka, ale začal jsem přicházet na chuť Donovi. To je vážně charakter, který jsem snad ještě nikdy neviděl. No, tak vzhůru na další epizody... 4. série 4. série předvedla, jak moc jsem si dokázal oblíbit postavy, které jsem v úvodu vůbec neměl rád. Kdo by čekal, že mi bude záležet na tom, jak se bude vyvíjet Pete? Vývoj původně nezajímavých a opovržení hodných charakterů mě prostě dostává. Naopak jsem znechucen a odrazen Betty. Vím, že ta postava už tam nemá co hrát, ale to jak se chová je hrozný. Konec byla pěkná divočina, tak jsem zvědav, co se na Manhattanu odehraje v příští sérii. 5. série Pátá série je rozhodně nejtemnější sérií, kterou Mad Meni zatím nabídli. A to nejen kvůli závěru, ale celkový průběh působí hodně depresivně a naši hrdinové se nedočkají ve svých životech zrovna moc pozitivních zpráv. Doufám, že v následující sérii to bude lepší. Jinak jsem velmi rád za omezení prostor pro Betty a jsem zvědav na to, kam se posune postava Peggy. 6. série Nová série přináší opět hromadu změn. Od těch na první pohled do očí bijících, jako je vizáž hrdinů až po ty, které postavy prodělávají za pochodu. Don opět převrací život naruby sobě, ale také svým spolupracovníkům a zbytku rodiny. Těší mě zakomponovaný událostí z '68, člověk si alespoň na chvíli uvědomí, kde přesně se Mad Men časově nachází. Závěr pak přinesl zajímavý zvrat a opravdu jsem zvědavý na to, co bude vyprávět poslední sedmá série. 7. série A tak přišla závěrečná série, která se od počátku nesla v takovém melancholickém a rozlučkovém duchu a připravila si pár posledních životních kotrmelců pro hlavní hrdiny. I když se většině příběhů dostalo jakéhosi zakončení, tak jsem se závěrem úplně spokojený nebyl. Hlavně s Donovým zmateným nevím-co-děláním, které se neslo napříč posledními třemi epizodami. Přesto nebudu hodnotit seriál jako zklamaní. Jen je náročnější a není pro každého. A rozhodně je jediný svého druhu, Don Draper je neopakovatelná postava. Budu patřit k těm, co chválí atmosféru, herecké výkony a další věci. Nechal jsem se unést a stálo to za to. Vzhledem ke znělce jsem trochu čekal, že skončí sebevraždou, ale to bylo jen mé osobní nutkání k uzavření příběhu. () (méně) (více)

Eddard 

všechny recenze uživatele

Solidní. Tohle na první pohled nepříliš uznalé slovo mě napadá, když se pokouším vystihnout tuhle sérii. Zahrnuje tak nějak konstantní kvalitu jednotlivých epizod; kompaktní a přece složitou stavbu jednotlivých postav, věrohodných a skvěle zahraných; spolehlivost a důvěryhodnost chlápků v oblecích z Madisonské ulice, plavajících v moři amerického marketingu jako elegantní žraloci; maskulinní atmosféru té doby, kdy muži byli (alespoň na první pohled) absolutními vladaři rodiny i společnosti, a kdy ženy museli bojovat o těch pár volných míst na slunci, aby se k nim jen přiblížily... Ultrasolidní seriál. 80% Po finále sedmé sezóny: Mad Meni si udrželi vysoký standard po celých osm let, během kterých navíc odvyprávěli příběh o zlatých amerických šedesátkách z netradičního pohledu madisonské reklamky - hipíci, občanská práva, counter-kultura - to všechno zde má své místo, ale středobodem zůstávají příběhy z relativně mladého a o to agresivnějšího prostředí reklamního průmyslu. Sbohem, mí milí zaprodanci, budete mi chybět. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

„The Universe is indifferent.“ Hodnocení první série. Kouřem načichlý návrat do posledních let éry, kdy muži ještě byli pány a nikdo to nezpochybňoval. Nikoli ženám s jasně stanovenou rolí poslušných hospodyněk, nýbrž mužům patří soukromí. Občas si z něj kus přinesou do práce, zaskakující tu za bar, tadyhle za ložnici. Před vyděláváním peněz není úniku. Společným jmenovatelem všech trablů je logicky práce. Nezávisle na tom, kolik životů jako pracující muž žijete, přípustný je pro vás jediný směr – vpřed. Ženy přitom paradoxně představovaly významnější součást mužské existence než dnes. Manželský svazek značil normálnost, podřízení se všudypřítomným pravidlům. Pokud se nedokázali, za cenu potlačení vlastní identity, přizpůsobit jeho požadavkům, dospělé samotáře systém automaticky eliminoval. Neschválená, mimomanželská činnost vyvolává strach. Co ostatní dělají, když nejsou vidět? ___ Mad Men se vzpírají zařazení mezi dramatické seriály. Skutečné drama přinejmenším neprobíhá v dlouho doznívajících, často statických a hudbou málokdy podkreslených záběrech, ale pod jejich povrchem. Jako kdyby společenské konvence nikomu neumožňovaly skutečně se projevit. Jaká je jejich pravá tvář, k čemu směřují, co by rádi? Nečitelnost přirozeně vyvolává napětí a všemožné spekulace. Co postava, to latentní psychopat. Donovu neschopnost činu, jakousi „zaseklost“ na místě, nevystihuje jenom obehraný symbol červeného světla na semaforu, ale třeba i vyústění jeho tajného setkání s bratrem, kdy z kufříku vytáhne namísto očekávané pistole jenom „pasivní“ peníze. Jen velmi pozvolna jsou odlupovány ochranné vnější vrstvy: falešné úsměvy hospodyněk jako mýdlových oper, perfektně padnoucí obleky a sebevědomé vystupování. ___ Při znalosti historického kontextu, radikalizace společnosti v druhé půli 60. let, lze snadno odtušit, že upjatost vůdčí třídy ustupuje příliš pomalu. Bude muset nastat zlom. Jakkoli je jasné, že něco visí ve vzduchu, stále se nic děje. Tempo sice není stejně ubíjející jako všednodenní činnost, kterou postavy vykonávají s robotickou poslušností, ale oproti akcí napěchovaným americkým seriálům jde o zpomalení dost výrazné, aby přitáhlo pozornost k sobě samotnému. Vtahující nedění narušují kromě místy agresivního upozorňování na dobové detaily hlavně flashbacky. Škodí trpělivě budované atmosféře a zjevně mají seriálu dodat určitý „epic scale“. Síla Mad Men přitom spočívá v interiérové komornosti a schopnosti vměstnat do malého prostoru a nedlouhého času hezky pestrou škálu symptomů tehdejší (a potažmo i současné) americké společnosti. 80% ___ Druhá série si drží vysoký standard a zenové tempo vyprávění, odpovídající citovému rozpoložení protagonisty. Změny nepřicházejí náhle, ale jsou pomalu budovány napříč mnoha epizodami. Zásadní proměnu společnosti v souladu s neviditelným stylem často naznačuje nepatrný detail, moment, k němuž se vyprávění později již nevrací. Herci, na jejichž tvářích kamera uplývá déle než je v dramatických seriálech obvyklé, hrají do jednoho výborně. Také díky svědomitému vykreslení kultury, ve které žijí, je zřejmé, proč činí rozhodnutí, s nimiž liberální intelektuál žijící v 21. století nemůže souhlasit. Mad Men diváka vtahují pomalu, ale když si vás jednou získají a strávíte s nimi pár hodin v kuse, chvíli si budete muset zvykat na svět, v němž sexismus a kouření nejsou něčím přirozeným. Zajímavé komentáře: Toj, jasiska () (méně) (více)

Starletka 

všechny recenze uživatele

Tento seriál u mě bohužel skomírá na hlavní postavě, protože Don je jednak hajzl a jednak je jeho osobní život ještě neskutečně nudný a zabírá až moc času. U epizod, které se točily jen a pouze kolem něj, jsem usínala. S čestnou výjimkou v podobě 5. série se prakticky děje pořád to samé dokola a dokola. První půlku vždycky zabere roztahaný románek Dona s nějakou náhodnou nafukovací pannou (které klesá zajímavost i inteligence s každou další řadou, kde asi nejvíc vede ta z 6, která povahu už radši neměla vůbec žádnou), kolem půlky přijde nějaký dějový či historický zlom (jako fúze nebo úmrtí), čímž druhá půlka pomalu začne nabírat na zajímavosti, až vyvrcholí skoro vždy skvělým finále, které nakousne něco obrovského a v tom momentně se všechno honem rychle utne, aby se mohlo začít zase od začátku (obzvlášť u konce 3. řady jsem si říkala, jestli si tvůrci dělají srandu). Můžu tak říct, že jen 5. série, která celý tento koncept věší na hřebík, jede si své vlastní tempo a dává mnohem větší prostor ostatním postavám, mě tak opravdu, skutečně bavila. Protože ostatní postavy, v čele s ženskými hrdinkami (Peggy, Joan, Megan, Betty, Sally) si zaslouží mnohem větší pozornost. Jinak dobová atmosféra je úžasná a stejně tak jsou skvěle vybráni herci (i Jon Hamm, kterého mám mimochodem moc ráda, ale Dona fakt ne). ()

drake31 

všechny recenze uživatele

Prvá séria Mad Mena sa nesie v pomalšom tempe, a pomaličky nám odhaľuje muža menom Donald Draper - kým je, kým bol, a zároveň sme vtiahnutý do sveta reklamnej agentúry, ktorá je preplnená zaujímavými postavami. Mad Men si zaslúži uznanie za nádherné vyobrazenie fungovania reklamnej agentúry zo šesťdesiatych rokov, tak isto aj za prepracované charaktery ktoré si nie je problém obľúbiť alebo aj naopak, a ich predstavitelia sú sakramentsky charizmatický a vkladajú uveriteľnosť do jednotlivých postáv. Dejové linky mi neprídu až tak nejako výrazné, ale z mojej strany naďalej pretrváva záujem to pozerať ďalej už len preto aké budú mať rozhodnutia/konania postáv dôsledky. Prvá séria ma vysoké kvality, a nejeden seriál by o takom niečom mohol snívať, lenže zatiaľ to nevidím na plný bodový počet - ten si zatiaľ schovám pre ďalšie série. ()

Galerie (1 708)

Zajímavosti (20)

  • January Jones, manželka Dona Drapera, začala v této sérii přibývat na váze v důsledku těhotenství. Režiséři se proto rozhodli, že to budou v seriálu připisovat stresu z manželského konfliktu. Maskéři jí přidali druhou bradu a na sobě musela nosit více vrstev oblečení, aby to vypadalo, že na váze přibývá opravdu všude. Její maskování zabralo až šest hodin. [Zdroj: prozeny.blesk.cz] (Duoscop)
  • Roger a Mona Sterlingovi (John SlatteryTalia Balsam) si na manželé tak úplně nehrají. Ve skutečnosti jsou svoji už od roku 1998 a mají spolu syna Harryho. Pro Johna je to první manželství, Talia však byla původně provdána za George Clooneyho. (flaming_foot)
  • Herci v seriálu nekouří opravdové cigarety, ale falešné bylinné cigarety, které jsou bez tabáku a nikotinu. (Mitin)

Související novinky

Oscaři nabírají trojici moderátorek

Oscaři nabírají trojici moderátorek

15.02.2022

Zájem o slavnostní ceny Oscar v posledních letech značně upadl. Filmová akademie se to pochopitelně zkouší různé způsoby změnit, v současné době je ale obtížné přijít na to, jak Oscary znovu učinit… (více)

Nejlepší seriály posledních deseti let?

Nejlepší seriály posledních deseti let?

01.11.2019

Konec roku se pomalu ale jistě blíží a s ním pochopitelně brzy dorazí i nejrůznější filmové a seriálové žebříčky. Ty nás teď ale nezajímají. Místo toho se podíváme na žebříček, který se ohlíží rovnou… (více)

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

27.11.2018

Amazon Studios na své streamovací službě nedávno vypustilo poslední epizodu hvězdami nabitého antologického seriálu The Romanoffs od tvůrce Šílenců z Manhattanu Matthew Weinera. Nyní to však vypadá,… (více)

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

24.09.2013

65. ročník udělování cen Emmy, o nichž rozhodují členové The Academy of Television Arts and Sciences, nepřineslo žádné velké překvapení. Cenu za nejlepší dramatický seriál si konečně (a zaslouženě)… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno