Reklama

Reklama

Šílenci z Manhattanu

(seriál)
  • Česko Mad Men (více)
Trailer
Drama
USA, (2007–2015), 73 h 4 min (Minutáž: 45–56 min)

Tvůrci:

Matthew Weiner

Hrají:

Jon Hamm, Elisabeth Moss, Vincent Kartheiser, Christina Hendricks, John Slattery, January Jones, Rosemarie DeWitt, Paul Schulze (více)
(další profese)

Série(7) / Epizody(92)

Obsahy(1)

Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.

Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".

Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele ZeroCZ1233 k tomuto seriálu (99)

Série 1 (2007) (S01) 

Mad Men je všude znám jako ten seriál, o němž všichni vědí, ale téměř nikdo ho neviděl a já jsem tomuto faktu chtěl aspoň v rámci osobní osvěty dát za vyučenou a pustil se s nově nabytým časem do tohoto kolosu. Byl jsem příjemně překvapen. Dobu 60. let miluju samu o sobě, její zosobnění tento seriál zvládá na jedničku, ať se bavíme o výpravě, navozeného feelu, nebo vystižení tehdejší lidské nátury skrz několik společenských vrstev, všude si je jistý v kramflecích. Kulturní zásady nedějovosti, sitcomovská monotónnost dějových působišť a pomalé tempo vyobrazované dekády se chytře promítají na samotném díle, vy nemáte pocit, že sledujete seriál odehrávající se v těchto letech, vy máte pocit, že z ní přímo pochází. Na čem seriál hlavně stojí jsou postavy, je jich mnoho, proto si každá vyzobává svůj prostor pro řádné prokreslení, hlavní postava Dona Drapera je jedna z nejvíce charismatických hrdinů, co jsem kdy viděl, Jon Hamm jako kdyby do šedesátek přímo patřil a svou roli spíš žil než hrál a už jen kvůli němu bych dal Mad Men šanci i když nevydrží na dlouho. Šílenci v žádném případě nejsou pro každého, diváka musí nejlépe aspoň trochu zajímat (a když už ne zajímat, tak mít chuť se něco dozvědět) reklamní a markeťácká témata do jejichž kontextu je seriál zasazen, divák se musí pokusit naladit na šnečí tempo a celoseriálovou stabilitu zdánlivě neměnného, ale když všechny oběti aspoň trochu vykonná, tak dostane velmi příjemné zadostiučinění. Úvodní série jako začátek dlouhého celku funguje velmi dobře, od uvedení postav, vystavění jejich konfliků a prvních vzájemných vztahů je velmi kvalitní a už zdejší důležité části projeví svoji důležitost o mnoho sérií dál, což jasně vykazuje sebejistotu autorů a čistou vizi v tento projekt, jež do samotného konce seriálu neopadne. 9/10. ()

Zrak ti zastřel kouř (2007) (S01E01) 

Zrak mi kouř nezastřel, spíš vytřel. Vedle Breaking Bad a Farga další famózní úvod složený z těch nejlepších prvků, jež by měl správný pilot mít. Sympatické postavy s podařenou podvratnou expozicí, nádherná a realisticky stylizovaná atmosféra začátku 60. let s velmi líbivou jazzovou hudbou (velmi zajímavá variace na můj milovaný Caravan) jako podkresem. Byl jsem do světa těchto sympatických markeťáků vtažen s velkou grácií a ještě větším úspěchem. ()

Dámská toaleta (2007) (S01E02) 

Po silnému úvodu dochází k pochopitelnému zvolnění a zároveň představení několika linek, jež budou hrát prim v dalších epizodách, postavy se začínají pěkně prokreslovat a já jsem nadšený! ()

Figarova svatba (2007) (S01E03) 

Zaskočení do temnějšího zákoutí osobnosti hlavního protagonisty, jež nás zároveň provede více jeho rodinným životem. Zároveň dostávají prostor vedlejší postavy vytahující na povrch nové a nové charakteristické karty. It's just fine. ()

Nový Amsterdam (2007) (S01E04) 

Atmoška mi společně s cigaretovým kouřem a alkoholovým odérem vnikla do plic a já se nemohl vynadívat na tak líbezné pojetí doby, do níž je seriál zasazen. Scénář také konečně vyostřuje dříve rozjeté konflikty a prohnanost charakterů očekávatelnou v tomto odvětví byznysu se začíná projevovat. Me likey. ()

5G (2007) (S01E05) 

Na hlavního hrdinu začíná ze skříně lézt více a více kostlivců, což je v područí rozvláčného tempa kupodivu velmi zábavné sledovat a vystihuje to bláhovost života velkoměstské smetánky. ()

Babylon (2007) (S01E06) 

Uvolněná atmosféra se prokládá s náznaky bojů hlavního hrdiny se svými vnitřními démony a zároveň dostává expozici další vedlejší postava, kdy při těchto scénách dochází ke krásné demonstraci s tématem náklonnosti a zároveň odtažitosti dvou jedinců, což bylo v tehdejších dobách stereotypní skutečnost. 8/10 ()

Zrudlí studem (2007) (S01E07) 

Epizoda zastává téměř totožné vzorce jako minulá, zabývá se stejnou vedlejší postavou, větší část tvoří pár výkřiků do tmy v podobě vážnějších částí vedle nichž hraje prim hlavně komicky nahořklá nálada. ()

Tulákova značka (2007) (S01E08) 

Rozvláčným tempem došlo k návratu k postavám, jež v minulých dvou epizodách neměli tolik prostoru a vyklubala se z toho velmi melancholicky laděná část se sympaticky promítnutými metaforami a dobovými konflikty. ()

Pozor, vyletí ptáček! (2007) (S01E09) 

Suprová epizoda s vyváženou porcí kancelářských perepetií (prezidentské volby se blíží) a rodinou linkou, jejíž hlavní hrdinka prošla viditelně největším vývojem za celý seriál. Je to lepší a lepší. ()

Prodloužený víkend (2007) (S01E10) 

Náladou zádumčivá epizoda, v níž převzalo otěže neštěstí přebírající osud hlavních postav. S postupným větším poznáváním charakterů kvalita seriálu začíná stoupat a mám takové tušení, že budu nadšenější a nadšenější. ()

Babí léto (2007) (S01E11) 

Situace v kanclu i v rodině se začíná vydávat cestou na jejímž konci nepředpokládám existenci růžového konce plného kytiček a šťastných usměvavých tváří. Konec této série bude ještě zajímavý. ()

Nixon versus Kennedy (2007) (S01E12) 

Zatím nejlepší epizoda kombinující několik žánrů od hořce groteskní kancelářské pařby, po pletichařaní v zájmu konkurenčního boje až po znovunastolení melancholicky syrové roviny v expozičním vypětí pro hlavní charakter a zlomkovitě i pro pár vedlejších. Vše šlapalo jako hodinky a já si konečně uvědomil, jak zvolněné tempo pro pořádné prokreslení postav je teď chytře využíváno. ()

Kolo (2007) (S01E13) 

Konec první série v duchu, jenž definoval posledních pár epizod, tedy emocemi protkané příběhové linky, jež buď nezávazně nebo až moc vzájemně jedou vedle sebe a díky charakterní výstavbě minulých epizod fungují na výbornou. Bob Dylan na konci potěšil. ()

Série 2 (2008) (S02) 

Druhá série je jeden velký kolotoč opakujících se motivů zaujímající hlavně expoziční budovatelskou práci pro budoucí další sérii. Monotónní nálada je naštěstí vyzdvižena dobře napsanými postavami a tou excelentně zachycenou atmosférou 60. let, hlavně na sociálně-kulturních rovinách. 8/10. ()

Pro mladé duchem (2008) (S02E01) 

V ději od minulé série uběhlo pár měsíců, epizoda nás tudíž snaží zařadit do kontextu, co se děje, co se stalo a naznačuje, co se dít bude. ()

Let č. 1 (2008) (S02E02) 

Počáteční uvedení euforickým večírkem vyjadřující optimismus 60. let neprodleně přejde v tragédii, jejíž podstata je vyjádřena emočním propojením s jednou z postav, jež se dostává do dosud neviděné polohy. ()

Dobrodinec (2008) (S02E03) 

Markeťáci začínají pod tíhou doby zasahovat neprobádaná území televizní reklamy a Don dosud představí svou zatím nejtemnější polohu. Pekné, pekné. ()

Tři neděle (2008) (S02E04) 

Hlavní linka přináší firemní fuck-upy, rodinná linka začíná chytat rozpadající se charakter, vedlejší linky působí jako výkřiky do tmy, do té méně zajímavé naštěstí provedl trochu světla Colin Hanks. ()

Nová dívka (2008) (S02E05) 

Firemní záležitosti šly stranou, ty osobní vyeskalovaly do náležitých pozic expandující vztah jistých postav na úplně novou rovinu, přičemž se důsledně vrtalo v minulosti a odpovídalo na pár otázek. ()

Související novinky

Oscaři nabírají trojici moderátorek

Oscaři nabírají trojici moderátorek

15.02.2022

Zájem o slavnostní ceny Oscar v posledních letech značně upadl. Filmová akademie se to pochopitelně zkouší různé způsoby změnit, v současné době je ale obtížné přijít na to, jak Oscary znovu učinit…

Nejlepší seriály posledních deseti let?

Nejlepší seriály posledních deseti let?

01.11.2019

Konec roku se pomalu ale jistě blíží a s ním pochopitelně brzy dorazí i nejrůznější filmové a seriálové žebříčky. Ty nás teď ale nezajímají. Místo toho se podíváme na žebříček, který se ohlíží rovnou…

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

27.11.2018

Amazon Studios na své streamovací službě nedávno vypustilo poslední epizodu hvězdami nabitého antologického seriálu The Romanoffs od tvůrce Šílenců z Manhattanu Matthew Weinera. Nyní to však vypadá,…

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

24.09.2013

65. ročník udělování cen Emmy, o nichž rozhodují členové The Academy of Television Arts and Sciences, nepřineslo žádné velké překvapení. Cenu za nejlepší dramatický seriál si konečně (a zaslouženě)…

Reklama

Reklama