Reklama

Reklama

Šílenci z Manhattanu

(seriál)
Trailer
USA, (2007–2015), 73 h 4 min (Minutáž: 45–56 min)

Tvůrci:

Matthew Weiner

Hrají:

Jon Hamm, Elisabeth Moss, Vincent Kartheiser, Christina Hendricks, John Slattery, January Jones, Rosemarie DeWitt, Paul Schulze, Julie McNiven (více)
(další profese)

Série(7) / Epizody(92)

Obsahy(1)

Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.

Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".

Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)

(více)

Videa (13)

Trailer

Recenze (187)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

“I’ve learned to believe people when they say it’s over. They don’t want to say it, so it’s usually the truth.” Máte-li lahev značkové dvanáctileté whisky, tak ji nevyžahnete na ex. A stejně tak i reklamákům sedí postupné dávkování. Chce si to na ně udělat čas. Dopřát si k projekci sklenku něčeho exklusivního, co se vychutnává striktně po douškách, zapálit si cigaretu (Nekuřák říkáte? Navození atmosféry říkám já.) a plně se poddat seriálu, který se z většiny sestává čistě z toho, že pár postav v interiéru nad sklenkou a se zapálenou cigaretou v ruce po celou dekádu (h)řeší. Sedm sezón jakožto studie amerického snu jdoucích ruku v ruce s americkým úsměvem a odvrácenou tváří "konzumu" za ním ("Happiness is just a moment before you want more happiness."). A co je s podivem vzhledem ke zvolenému stylu, tématům i "programové" nepodbízivosti divákovi, tak to nikdy a za žádných okolností nesere mramor. Možná by vás spíše zajímalo, zda Don Draper (jeden z nejkomplexnějších a nejrozháranějších charakterů současné quality TV) a spol. dostojí šuškandě o skrz na skrz satirickém a nejlépe napsaném, zahraném a tak nějak i nejlepším seriálu vůbec? Jenže není to vlastně zcela jedno, když je neoddiskutovatelně tím nejstylovějším seriálem? A ostatně ve chvíli, kdy tu stylovost přijmete za svou (což není proces na jednu či dvě epizody, ale spíše na jednu či dvě sezóny; i kvůli faktu, že první série je rozháraná a zdaleka ne tak sofistikovaná jako zbytek seriálu), tak je více než pravděpodobné, že na výše uvedené dotazy naleznete kladnou odpověď. Častá (a oprávněná) výtka je, že pasáže "ve firmě" to bez výjimky táhnou a pasáže "v kruhu rodinném" mají kolísavou tendenci. Naštěstí i v těch nejslabších momentech se to může opřít o nebývale nosné charaktery (nejen Don, ale i Pete, Peggy, Roger...). Mad meni nikdy nesklouznou do vod tuctovosti či pocitu vaty s účelem vyplnit stopáž; a když už to tím v průběhu třetí řady začíná hrozit, tak se to vyřeší "velkým třeskem". Hrozí, že se z vás kvůli veškerému tomu stylu a navozování atmosféry stane alkoholik, požitkář a zadlužený jedinec, protože vzhledem k počtu epizod budete těch cigaret a kvalitních destilátů k večerním projekcím potřebovat... No, bratru habaděj. Problémové je rozdělení finální sezóny do dvou let, kdy po první polovině posouvající postavy vpřed katarzi, je druhá polovina pro některé z nich nadbytečným epilogem, který navíc trestuhodně v posledních epizodách spoléhá u mnohých spíše na fan-service než adekvátní ukončení. Čímž neříkám, že úplný závěr není dokonalý. Protože je. PS: Má to jedinou zásadní chybu; je to barevné a nikoli černobílé. Sedlo by to k té stylovosti ještě o chlup lépe (ověřeno na vlastní oči). | S1: 4/5 | S2: 4/5 | S3: 4/5 | S4: 5/5 | S5: 5/5 | S6: 4/5 | S7: 4/5 | ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Reklamné odvetvie to nie je pre mňa. Páčila sa mi len dobrá atmosféra 60-tych rokov, kedy bol svet ešte ako tak v poriadku, nechytila ma tu však žiadna dejová linka. Skôr som sa bál, že ma chytí ofina Elisabeth Moss. Veď vyzerala, ako by jej na hlave sedela tarantula. ()

Reklama

Baxt 

všechny recenze uživatele

První řada: První díl - Smoke Gets in Your Eyes: 85% ; Druhý díl - Ladies Room: 90% ; Třetí díl - Marriage of Figaro: 80% ; Čtvrtý díl - New Amsterdam: 80% ; Pátý díl - 5G: 90% ; Šestý díl - Babylon: 90% ; Sedmý díl - Red in the Face: 95% ; Osmý díl - The Hobo Code: 95% ; Devátý díl - Shoot: 90% ; Desátý díl - Long Weekend: 100% ; Jedenáctý díl - Indian Summer: 90% ; Dvanáctý díl - Nixon vs. Kennedy: 95% ; Třináctý díl - The Wheel: 100% ; První sezóna je jedna pecka vedle druhé, kde nejhorší potupa jsou suverénní čtyři hvězdičky. Don Draper je postava definující dobu na přelomu 50. a 60. let USA. Zezačátku velmi stroze načrtnuté charaktery postupně poodkrývají své soukromí, slabosti a touhy a ke konci se s nimi nemůžete rozloučit bez slzy v koutku oka. Mistrovský ansámbl v čele s Jonem Hammerm, Johnem Slatterym a bandou vytuněných koček reprezentuje nejlepší současný seriál v dobrém světle. Druhá řada: První díl - For Those Who Think Young: 90% ; Druhý díl - Flight 1: 85% ; Třetí díl - The Benefactor: 65% ; Čtvrtý díl - Three Sundays: 75% ; Pátý díl - The New Girl: 80% ; Šestý díl - Maidenform: 95% ; Sedmý díl - The Gold Violin: 100% ; Osmý díl - A Night to Remember: 95% ; Devátý díl - Six Month Leave: 90% ; Desátý díl - The Inheritance: 75% ; Jedenáctý díl - The Jet Set: 85% ; Dvanáctý díl - The Mountain King: 90% ; Třináctý díl - Meditations in an Emergency: 100% ; Psychologicky ohromně komplexní, zbytek zůstává při starém. Prvotřídní herci, chytrý scénář a lahodná atmosféra. Ale pro mé osobní a subjektivní uspokojení, bych uvítal, kdyby tvůrci nešlapali po zažitých polohách postav z první řady, a nesnažili se z nich, za pomocí neortodoxních zvratů, dělat někoho nového. I s tím, díky posledním dvěma dílům, zůstávají Don (stále grandiózní Jon Hamm), Betty, Peggy, Pete, Roger a další králi televize. Třetí řada: První díl - Out of Town: 95% ; Druhý díl - Love Among the Ruins: 85% ; Třetí díl - My Old Kentucky Home: 80% ; Čtvrtý díl - The Arrangements: 90% ; Pátý díl - The Fog: 90% ; Šestý díl - Guy Walks Into an Advertising Agency: 100% ; Sedmý díl - Seven Twenty Three: 85% ; Osmý díl - Souvenir: 95% ; Devátý díl - Wee Small Hours: 90% ; Desátý díl - The Color Blue: 90% ; Jedenáctý díl - The Gypsy and the Hobo: 90% ; Dvanáctý díl - The Grown-Ups: 85% ; Třináctý díl - Shut the Door. Have a Seat: 100% Jak má Mad Men ve zvyku, precizní podívaná. Tentokrát je to vše ve znamení zklamání, ať už se jedná o špatnou chuť vína, které si Don vychutnává s Peggy Olsonovou, Peteovy dostihy s Kenem o zakázky, manželskou krizi Draperových nebo Salovu neujasněnou sexuální orientaci. Třetí série narozdíl od druhé nadějné motivy nejenom načíná, ale nechává je i vrcholit v gejzíru nápadů z příručky, jak udělat půlhodinové "povídání" zábavné. Skvěle využité historické reálie a události. Navíc jsem se dočkal dvou doposud nejlepších dílů - šestého a třináctého. Kdo uvidí, pochopí. ;-) Čtvrtá řada: První díl - Public Relations: 90% ; Druhý díl - Christmas Comes But Once a Year: 80% ; Třetí díl - The Good News: 85% ; Čtvrtý díl - The Rejected: 80% ; Pátý díl - The Chrysanthemum and the Sword: 65% ; Šestý díl - Waldorf Stories: 85% ; Sedmý díl : The Suitcase: 90% ; Osmý díl - The Summer Man: 75% ; Devátý díl - The Beautiful Girls: 85% ; Desátý díl - Hands and Knees: 85% ; Jedenáctý díl - Chinese Wall: 85% ; Dvanáctý díl - Blowing Smoke: 70% ; Třináctý díl - Tomorrowland: 90% Stále to má švih a styl, ale už to příliš sází na vztahové tahanice, jak z lepší telenovely. Z geniálního seriálu se tak stala krásná konverzačka, kde je nejnapínavější chvílí vstup neočekávané postavy do místnosti. Peggy revoltuje, Pete se skoro vytratil, z Betty je namyšlená kráva. Naštěstí, díky poslední epizodě, většina figurek opět nalezne klid, který nám pomůže přečkat dlouhou pauzu mezi čtvrtou a pátou řadou. AMC, jděte se vycpat, ani Don Draper není věčný! Pátá řada: První díl - A Little Kiss, Part 1: 80% ; Druhý díl - A Little Kiss, Part 2: 85% ; Třetí díl - Tea Leaves: 80% ; Čtvrtý díl - Mystery Date: 60% ; Pátý díl - Signal 30: 90% ; Šestý díl - Far Away Places: 95% ; Sedmý díl - At the Codfish Ball: 70% ; Osmý díl - Lady Lazarus: 70% ; Devátý díl - Dark Shadows: 80% ; Desátý díl - Christmas Waltz: 85% ; Jedenáctý díl - The Other Woman: 85% ; Dvanáctý díl - Commissions and Fees: 90% ; Třináctý díl - The Phantom: 90% Pomalý rozjezd (Mystery Date musí být nejhorší díl v historii seriálu), ale zhruba od poloviny se trpělivost odměňuje královsky! Každé postavičce se určí směr a cílová páska, k níž se ženou skrz několik na sebe závislých epizod. Vznikají tím zábavné třičtvrtěhodinovky, mapující daleko delší čas fabule, než jen otravné "jeden den v práci". Potěšilo víc, než čtvrtá řada. Šestá řada: První díl - The Doorway, Part 1: 90% ; Druhý díl - The Doorway, Part 2: 90% ; Třetí díl - Collaborators: 90% ; Čtvrtý díl - To Have and to Hold: 65% ; Pátý díl - The Flood: 95% ; Šestý díl - For Immediate Release: 70% ; Sedmý díl - Man with a Plan: 85% ; Osmý díl - The Crash: 100% ; Devátý díl - The Better Half: 80% ; Desátý díl - A Tale of Two Cities: 75% ; Jedenáctý díl - Favors: 75% ; Dvanáctý díl - The Quality of Mercy: 80% ; Třináctý díl - In Care Of: 80% Šestou sezónu nakopne hrstka vynikajících dílů vybočujících z narativních a formálních konvencí prakticky všech předchozích řad, pak ale seriál ztrácí dech. Důvod bych zejména viděl v odmítnutí rozvinout jakoukoli postavu, ty se pak pohodlně uvelebí ve své škatulce a dělají to, co se od nich očekává. Don zůstává bezohledným ignorantem, Peggy náhradou za původního Dona, Roger zůstal degradován na komickou postavu a tak dále... () (méně) (více)

danecek24

všechny recenze uživatele

Zlatý Glóbus - cena (4) - 65. ročník (za rok) 2007 - *Nejlepší seriál (drama), *Nejlepší herec v seriálu (drama) - Jon Hamm, 66. ročník 2008 - *Nejlepší seriál (drama), 67. ročník 2009 - *Nejlepší seriál (drama) + nominace (8) - 66. ročník 2008 - Nejlepší herečka v seriálu (drama) - January Jones, Nejlepší herec v seriálu (drama) - Jon Hamm, 67. ročník 2009 - Nejlepší herečka v seriálu (drama) - January Jones, Nejlepší herec v seriálu (drama) - Jon Hamm, 68.ročník 2010 - Nejlepší seriál (drama), Nejlepší herečka v seriálu (drama) - Elisabeth Moss, Nejlepší herec v seriálu (drama) - Jon Hamm, 70. ročník 2012 - Nejlepší herec v seriálu (drama) - Jon Hamm ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„The Universe is indifferent.“ Hodnocení první série. Kouřem načichlý návrat do posledních let éry, kdy muži ještě byli pány a nikdo to nezpochybňoval. Nikoli ženám s jasně stanovenou rolí poslušných hospodyněk, nýbrž mužům patří soukromí. Občas si z něj kus přinesou do práce, zaskakující tu za bar, tadyhle za ložnici. Před vyděláváním peněz není úniku. Společným jmenovatelem všech trablů je logicky práce. Nezávisle na tom, kolik životů jako pracující muž žijete, přípustný je pro vás jediný směr – vpřed. Ženy přitom paradoxně představovaly významnější součást mužské existence než dnes. Manželský svazek značil normálnost, podřízení se všudypřítomným pravidlům. Pokud se nedokázali, za cenu potlačení vlastní identity, přizpůsobit jeho požadavkům, dospělé samotáře systém automaticky eliminoval. Neschválená, mimomanželská činnost vyvolává strach. Co ostatní dělají, když nejsou vidět? ___ Mad Men se vzpírají zařazení mezi dramatické seriály. Skutečné drama přinejmenším neprobíhá v dlouho doznívajících, často statických a hudbou málokdy podkreslených záběrech, ale pod jejich povrchem. Jako kdyby společenské konvence nikomu neumožňovaly skutečně se projevit. Jaká je jejich pravá tvář, k čemu směřují, co by rádi? Nečitelnost přirozeně vyvolává napětí a všemožné spekulace. Co postava, to latentní psychopat. Donovu neschopnost činu, jakousi „zaseklost“ na místě, nevystihuje jenom obehraný symbol červeného světla na semaforu, ale třeba i vyústění jeho tajného setkání s bratrem, kdy z kufříku vytáhne namísto očekávané pistole jenom „pasivní“ peníze. Jen velmi pozvolna jsou odlupovány ochranné vnější vrstvy: falešné úsměvy hospodyněk jako mýdlových oper, perfektně padnoucí obleky a sebevědomé vystupování. ___ Při znalosti historického kontextu, radikalizace společnosti v druhé půli 60. let, lze snadno odtušit, že upjatost vůdčí třídy ustupuje příliš pomalu. Bude muset nastat zlom. Jakkoli je jasné, že něco visí ve vzduchu, stále se nic děje. Tempo sice není stejně ubíjející jako všednodenní činnost, kterou postavy vykonávají s robotickou poslušností, ale oproti akcí napěchovaným americkým seriálům jde o zpomalení dost výrazné, aby přitáhlo pozornost k sobě samotnému. Vtahující nedění narušují kromě místy agresivního upozorňování na dobové detaily hlavně flashbacky. Škodí trpělivě budované atmosféře a zjevně mají seriálu dodat určitý „epic scale“. Síla Mad Men přitom spočívá v interiérové komornosti a schopnosti vměstnat do malého prostoru a nedlouhého času hezky pestrou škálu symptomů tehdejší (a potažmo i současné) americké společnosti. 80% ___ Druhá série si drží vysoký standard a zenové tempo vyprávění, odpovídající citovému rozpoložení protagonisty. Změny nepřicházejí náhle, ale jsou pomalu budovány napříč mnoha epizodami. Zásadní proměnu společnosti v souladu s neviditelným stylem často naznačuje nepatrný detail, moment, k němuž se vyprávění později již nevrací. Herci, na jejichž tvářích kamera uplývá déle než je v dramatických seriálech obvyklé, hrají do jednoho výborně. Také díky svědomitému vykreslení kultury, ve které žijí, je zřejmé, proč činí rozhodnutí, s nimiž liberální intelektuál žijící v 21. století nemůže souhlasit. Mad Men diváka vtahují pomalu, ale když si vás jednou získají a strávíte s nimi pár hodin v kuse, chvíli si budete muset zvykat na svět, v němž sexismus a kouření nejsou něčím přirozeným. Zajímavé komentáře: Toj, jasiska () (méně) (více)

Galerie (1 708)

Zajímavosti (20)

  • Roger a Mona Sterlingovi (John SlatteryTalia Balsam) si na manželé tak úplně nehrají. Ve skutečnosti jsou svoji už od roku 1998 a mají spolu syna Harryho. Pro Johna je to první manželství, Talia však byla původně provdána za George Clooneyho. (flaming_foot)
  • V roku 2016 podľa prestížneho magazínu Rolling Stone sa jedná o 5. najlepší seriál všetkých čias. (Raccoon.city)
  • January Jones, manželka Dona Drapera, začala v této sérii přibývat na váze v důsledku těhotenství. Režiséři se proto rozhodli, že to budou v seriálu připisovat stresu z manželského konfliktu. Maskéři jí přidali druhou bradu a na sobě musela nosit více vrstev oblečení, aby to vypadalo, že na váze přibývá opravdu všude. Její maskování zabralo až šest hodin. [Zdroj: prozeny.blesk.cz] (Duoscop)

Související novinky

Oscaři nabírají trojici moderátorek

Oscaři nabírají trojici moderátorek

15.02.2022

Zájem o slavnostní ceny Oscar v posledních letech značně upadl. Filmová akademie se to pochopitelně zkouší různé způsoby změnit, v současné době je ale obtížné přijít na to, jak Oscary znovu učinit… (více)

Nejlepší seriály posledních deseti let?

Nejlepší seriály posledních deseti let?

01.11.2019

Konec roku se pomalu ale jistě blíží a s ním pochopitelně brzy dorazí i nejrůznější filmové a seriálové žebříčky. Ty nás teď ale nezajímají. Místo toho se podíváme na žebříček, který se ohlíží rovnou… (více)

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

27.11.2018

Amazon Studios na své streamovací službě nedávno vypustilo poslední epizodu hvězdami nabitého antologického seriálu The Romanoffs od tvůrce Šílenců z Manhattanu Matthew Weinera. Nyní to však vypadá,… (více)

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

24.09.2013

65. ročník udělování cen Emmy, o nichž rozhodují členové The Academy of Television Arts and Sciences, nepřineslo žádné velké překvapení. Cenu za nejlepší dramatický seriál si konečně (a zaslouženě)… (více)

Reklama

Reklama