Reklama

Reklama

Policie Modrava

(seriál)
  • Slovensko Policie Modrava
Česko, (2011–2022), 37 h 38 min (Minutáž: 54–66 min)

Tvůrci:

Jaroslav Soukup

Režie:

Jaroslav Soukup

Hrají:

Soňa Norisová, Filip Tomsa, Jaroslav Satoranský, Matěj Dadák, Zdeněk Palusga, Jan Monczka, Jaroslava Stránská, Michal Holán, Jana Boušková, Martin Davídek (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(4) / Epizody(40)

Obsahy(1)

Hlavní hrdinkou seriálu TV Nova Policie Modrava je zkušená kriminalistka Jana Vinická v podání Soni Norisové, která z osobních důvodů přichází z většího města na venkov a přijme uvolněné místo velitele policejní stanice na Šumavě. Musí se však vyrovnávat s počáteční nepřízní místních policistů, kteří se nemohou smířit s tím, že jim velí žena. Jana je vtipná, inteligentní a má veselou optimistickou povahu se smyslem pro humor. Tak se snaží řešit i jednotlivé kriminální případy, které se odehrávají v jejím regionu. V každé epizodě řeší Jana nový kriminální případ, na jejichž pozadí prožívá i soukromé vztahy. Děj doplňují svérázné a někdy i humorné figurky horských obyvatel. Mísí se v něm napětí a tajemství s lidskými osudy a to vše v autentických reálech a exteriérech Národního parku Šumava. (TV Nova)

(více)

Recenze uživatele carl.oesch k tomuto seriálu (17)

Policie Modrava (2011) 

Dá se toho zkritizovat hodně, ale proti ČT Vraždám v kruhu je to superrealistické veledílo. Jistě, Kašperky jsou malinké městečko a schválně by mně zajímalo, kolik a zda vůbec tam nějaká PČR je, dokonce bych si myslel, že nejbližší kriminálka je v Plzni, netušil jsem, že "obvoďáci" vyšetřují vraždy a ta koncentrace zločinů hladce překonává jak Honduras, tak brazilská favelas. Jenže - je to klasický princip detektivek (viz. zde zmiňovaný Midsommer), aspoň zde není žádná slečna Marplová (na kterou se vraždy lepí jako moli na pásku), je ctěn charakter žánru, příběhy mají logiku, herci hrají slušně, většina story je dobře vypointovaná (chytrolíni, co tady tvrdí, že je hned jasné, kdo je vrah, jsou vedle jak tak jedle a dělají se jenom zajímavými za každou cenu), občas potěší nějaká ta nečekaná story (mrtvý manžel zastlaný v posteli kvůli pár důchodům, zlodějíček skrývající se v žumpě či tandem Medvecká - Boušková...), není to přehnaně dlouhé a díky té Šumavě se na to prostě příjemně kouká. Pravda, není tam žádné "poselství", neřeší se tam žádné celospolečenské problémy ani tam není za každou cenu kritika (většinou zcela falešná) doby, jak nás oblažuje v každém svém počinu komunista Svoboda. Takže komerční zábava, která není odfláknutá, na nic si nehraje a snad proto si zaslouží rozhodně víc, než těch šedesát...... ()

Případ Strnad (2015) (S01E04) 

Bohužel, takhle to většinou vypadá ve skutečnosti. Žádná spiknutí, dramata, thrillery, ale obyčejné motivace a  - náhody. Špatné i dobré. Rozhodně lepší, než přespekulované zápletky s šílenými zvraty, skandinávsky "temnými" pseudopsychoanalatickými momenty. Když to i na základě tohoto dílu celkově porovnám s třeba kriminálkami ČT, tak rozhodně mnohem lepší než ty případy Matáska a Preisse, daleko lepší než Kriminálka Plzeňa lepší i než České Budějovice. A to nemluvím o monstrozním projektu v koprodukci ČR/PL/UA Prinicp slasti. Detektivka je "jenom" zábava a jak vidno, také pro některé místní "honajzy", aby tady vyblili svoji genialitu a předvedli, jací jsou geniální pašáci...ve skutečnosti zakomplexovaní jedinci, kteří si léčí svoje problémy a vědomí naprosté bezvýznamnosti malosti. Tady je to, jak píše rakovník, pohodička včetně té legrační pointy na konci, kdy vám vrtá hlavou, jestli pan architekt prachy odevzdal a nebo ne...minulý týdem jsme viděl po dlouhé době Pěsti ve tmě, jedno z nejlepších retro filmů, které u nás byly natočeny. Jsem rád, že se jejich režisér po všech těch trapárnách typu Meixnera a Dagmary přece jenom zvedl nahoru tímhle podle mě povedeným seriálem. ()

Kovbojův návrat (2015) (S01E07) 

Slabší díl. Stěží tři hvězdy. Moc náhod a pak ještě jedna věc. Soukup asi nemá v lásce mladší a atraktivní herečky. Proč tady musela hrát zlodějku Markéta Frosslová? Proč v jiném díle nechal zavraždit Anetku Krejčíkovou a jinde Zuzanu Kajnarovou? O Soně Norisové se dá říct, že jí tu její komisařku veřím mnohem méně, než onu bláznivou spisovatelku ve srovnatelném seriálu Primy V.I.P. vraždy a její milostné bloudění je směšné. Za trapáka seriálu bych ale prohlásil bez velkých rozpaků a přemýšlení (jako dlouholetý hokejový fanda) onoho experta Pospíšila z Pardubic, který tady předvádí šmíru okresní kategorie a jako expert patří společně s Antošem mezi největší žvanily, na kterých je vidět, že byli jenom průměrní hokejisté. ()

Vražda za úplňku (2015) (S01E08) 

Nebylo to špatné. Ta rafinovanost Simony Postlerové byla zajímavá. Jenom asi nedomyslela, že jí udělají ve špitálu odběry a zjistí, jak to opravdu bylo s těmi léky. Ale promyšlené to měla dobře. Kdyby to dopadlo, sebrali by jí řidičák (pokud se tak už nestalo) a za nějaký ne dlouhý čas v psychiatrické léčebně by byla zase doma... ()

Cigaretový kouř (2015) (S01E09) 

Zase nějak tak obyčejný, až čapkovský příběh... ()

Případ kocoura Mikeše (2015) (S01E10) 

Jelikož bytostně nesnáším Rázlovou, díl se mi líbil. Hláška, jak se tady krade zrovna od ní seděla, stejně jako ta nadřazenost podvodnice, která si myslela, že nad ní není a může všechno. Líto mně nebylo ani tak vraha, ale jeho matky...ale kdyby vás nebo někoho vašeho blízkého zabil podobný blázen, stejně byste ho k smrti nenáviděli...holt nejsme ti správní havloidní humanisté, ale obyčejní lidé, kteří si leckdy s obavami připustí, že tohle by se mohlo stát i mně... ()

Pohřešovaná (2015) (S01E12) 

Jeden z nejlepších dílů. Zuzi Kajnarová je tady velmi vyjímečně za oběť, ale ve své malinké roličce zavražděné předvede, že umí být taky pěkná štěkna a figurkou dílu je Oldřich Vízner. I takoví cvoci stále ještě existují, i když někteří tydýti je ve své bublině nepotkávají, proto si myslí, že už nejsou. Jinak tatík se synem Potůčkovi byli přesně taková ta maloměstská honorace. Snad málokdy jsem cítil takové potěšení z výprasku, jako když mladej Potůček dostal pořádnou nakládačku. Nakonec, stejně jako ve většině dílů jsou ty motivace i story celkem realistické, svého času Soukup někde psal, že se jedná o zpracování příběhů na základě skutečných událostí za hodně dlouhé období. Takže spokojenost a bez uzardění čtyři hvězdy. ()

Případ ukradené krasavice (2015) (S01E16) 

Myslím, že kdyby nebylo poněkud trapné svatby na konci, která připomínala stupidní hromadné závěry Dietlových seriálů (hlavně těch nějznámějších), jednalo by se o jeden z nejlepších dílů. Málokdy je člověku líto vraha, jako v případě vysloužilé hadí ženy a málokdy člověk cítí takové uspokojení, jako v případě onoho namachrovaného zlodějíčka odkudsi z Francie (jeho hláška - Jak se říká u nás v Alsasku, krade jako Čech ukázala přesně, jací lidé hází podobnými perlami a nemusí se jednat o zloděje...), choval se jako idiot a jeho dotazy na ukradené auto, fabulace s fotoaparátem a jeho snaha popovídat si se zloději vlastního auta byla natolik okatá, že by asi ti policisté pochopili, i kdyby tam nebyl ten oslí můstek v podobě firmy dodávající vzduchotechniku do hradu, kde krádež proběhla. Jinak ta mrtvola na korbě auta a způsob jak se tam dostala, byl mnohem realističtější, než nějaké řezaní, rozhazování po popelnicích nebo házení do vody, i když i to se stalo. Takže osmdesát. Ono zbavit se mrtvoly, zejména po vraždě v afektu je asi nějak podobné, jako to bylo tady. ()

Smrtelná chyba (2019) (S03E04) 

Kvalitní díl, s tradičními rázovitými odbočkami, ale to je to, co dělá Modravu Modravou. Když jsme viděl první část poslední serie Případů 1. oddělení a to, jak tam bylo rozpitváváno, jak porcovali, vařili a smažili ty dvě mrtvoly, došlo mi (ačkoliv já sám mám silný žaludek), že to je důvod, proč je Modrava přes prskání řady intošů tak populární. JInak daleko zábavnější než linka s falešným porybným je zdejší komentář "velkoznalce" sorowa. K záplavě jeho infantilních blábolů bych dodal jenom, že když je někdo z ani ne dvacetitisícového městečka (Beroun), které by navíc bez blízkosti Prahy už asi dávno zaniklo, měl by si rozmyslet, co nazývá zapadákovem a neměl by se pozastavovat nad kamerami všude možně. Tím jenom dokazuje svoji omezenost, protože kamery jsou dneska dokonce i v NP Šumava. ()

Návrat z Austrálie (2019) (S03E08) 

Poslední díl se povedl, všichni ti, co tady zvrací nad obehraností případu by se měli ve vlastním zájmu zamyslet, co čekali od kriminálky natočené na základě běžných případů. No, 1. oddělení (to české) to sice není, ale pokud si to vybavuji, policisté tady nevytáhnou zbraň a ve všech dílech byla jediná dramatická scéna s autem (nemyslím vraždu, ale cosi jako honičku). Jediné, co mi tady vadilo byla samotná Soňa Norisová a její milostné trable dech už ztrácely epizodní figurky a jejich problémy. Na druhou stranu, vraždění toho nebohého instalatéra bylo až děsivě realistické, mnohem působivější než desítky rozstřílených a roztrhaných lidí v tzv. akčních detektivkách. Soukup byl kvalitní režisér, bohužel vůbec nezvládl přechod do "nové" doby, ale tohle ušlo. Rozhodně jsem schopen to vidět častěji než čím dál tím slabší a hlavně neskutečně natahované Četnické humoresky, kterým bych hvězdy ubral s každým dalším nekonečným opakováním na ČT. ()

Útěk do Tarify (2022) (S04E01) 

Bál jsem se, jak bude vypadat pohodový seriálek z dílny Jaroslava Soukupa, který měl své hvězdné časy (a to nemyslím ironicky) na konci onoho "socializmu" a pak se propadl tak, že mi to až přišlo líto. Nestalo se to jenom jemu, stačí si připomenout slátaninu Oskarem ověnčeného režiséra Mencla Donšajni. Ten bych na úroveň Dagmar a Meisnerů klidně dal. Naštěstí se ještě podíval přes rantl díky Modravě. Ti co tady hromadí výblitky na adresu tohoto seriálu a ukájejí se výhradně a pouze nad "severskou" školou jsou neuvěřitelně směšní. To, že Jaroslav Soukup obsadil svoji manželku do epizodní roličky tady strašně kde komu vadí, kdybych to nevěděl, ani bych to nepostřehl. Manželství těchto dvou mě na rozdíl třeba love story Kachyňou a Mihulovou zůstalo utajeno. Proti tomu je obsazování sračkoidní první republiky z dílny chrámu a tvrze české kultúry ČT Arichtevové (tady se občas taky objeví) Arichtevem mnohem křiklavější. Co mi trochu vadilo byl ruský (ukrajinský?) přízvuk onoho vraha, ačkoliv se mělo jednat o Čecha a ono násilně zakomponované laškování Vinické se sklářem. Ten je mimořádně nesympatický, nakonec bývalý hokejista Pospíšil byl podobná sorta lidí. Jinak dobrý, dalších dílů se bát nemusíme, naštěstí nekteří herci ani nestačili zestárnout (zrovna Soňa Norisová, Filip Tomsa nebo Taťána Medvecká s Dagmar Čárovou) jiní ano (snad nejvíc Monczka a trochu i Jaroslava Stránská), ale co je nejhorší a co se seriálem nemá nic společného jsou nové uniformy policie ČR. Ty předchozí byly civilnější, teď ti policisté vypadají jako cirkusoví uvaděči. Ten dementní policejní ministr, co tohle zavedl, by měl strávit nějaký ten čas buď na Borech nebo Kosmonosích. Na druhou stranu, když jsem viděl, v čem se pohybují uniformovaní policisté v Curychu (mj. oranžový baret), tak zjišťuji, že to je všude nějak tak stejné. Tak se opatrně těším přístí týden na pokračování. ()

Žena se širokým srdcem (2022) (S04E02) 

Ani tohle nebylo špatný. Většina místních tydýtů má sice spoustu hloupých keců, které charakterizují hlavně je a je samé a ani ne tak seriál (viz. třeba LachtanShows - Ty vystrojené dialogy mi trhají uši...stálo by za to zjistit, co jsou to vystrojené dialogy) a porovnávat tohle s Případy 1. oddělení (které podle prvních dílů už ale mají svoje lepší epizody taky tak trochu za sebou) je legrace, ovšem nechtěná. Tohle je klasická detektivka (pokud někdo neví, co to je, doporučuji jednu knihu od J. Škvoreckého) a pokud bych si měl vybírat, jestli sledovat třeba  Boa nebo Modravu, tak mojí volbou by byla samozřejmě Modrava, jakkoliv jsou ony "temné" severské krimi (stejně přešpekulované a s realitou nemající nic společného) v určitých kruzích tak strašně in, free a cool... ()

Muž, který vyrovnal účet (2022) (S04E03) 

Jsou díly, kdy je vám vysloveně líto vraha, protože naprosto chápete jeho motivaci. Tenhle díl se sice trochu opakuje (viz. onen zavražděný guru) a ctihodný právník, okrádající klienty své kanceláře, ale budiž. Ony ty případy (a nejen tady) jsou všechny na jedno brdo. Holt to nejsou temné severské kriminálky (ve skutečnosti úplně stejně nepravděpodobné příběhy, postupy a často i fabulace, na které na Modravě nemají, ani kdyby se rozkrájeli). Karel Čapek napsal, že smyslem detektivky je rozklíčovat tajemství a předat pachatele spravedlnosti), ale rozhodně to ani tady, ani u oslavovaných Případů 1. oddělení (které už taky poněkud ztrácejí na kvalitě) není ani hvězdný biják ani hluboce objevné dílo. Kdybych si měl vybrat mezi oním dánským Případem Ponorka a Modravou, zvolím jednoznačně druhé. Inu, nejsem dost in, free a cool... ()

Mrtví do hospody nechodí (2022) (S04E05) 

Tenhle díl má pozoruhodné pozadí. Ano, nejrůznějších firem z těch nejvyspělejších a nejdemokratičtějších, plně férových zemí, které by klidně zlikvidovaly půlku Šumavy se tady objevuje pořád dost a dost. A lidí, kteří jsou za pár milionu schopni prodat horskou louku, aby jí s širokým okolím tu Holanďané, tu Belgičané, ale i Kanaďané nebo Australané nevratně zničili je taky dost. Inu, jedna věc jsou pokrytecké kecy a kritika zaostalých východoevropadnů a druhá věc je byznys - tedy nakapsovat se na úkor místních, jak to jen půjde. Třeba i žalobou na stát za zmařenou investici...a ta chamtivost je u všech, takže ty firmy dávám na stejnou úroveň jako toho vraha. Z poslední řady asi nejlepší díl. ()

Peníze na střeše (2022) (S04E06) 

Detektivka celkem OK, ono tak ve skutečnosti bývá, na vraždě není nic krásného, logického, ani tajemného. A že ve stresové situaci člověk může jednat jako jednal vrah tady je přirozené. Co mě ale prudí je ten Florián z Augspurku, kdy vše v tomhle díle vyvrcholilo operetním únosem. Stejně jako se nepovedl Pospíšil, tak teď na něj vzpomínám na něj se slzou v oku. Tahle figura je snad magnet na zločin, stačí si spočítat, co všechno ho už v Čechách postihlo. Podvedl ho zaměstnanec a poslal baterky do telefonu letadlem - skončil na Borech. Vykradli ho, ukradli mu gumy od auta a nakonec byl unesen. Když jeho únos porovnám s jedním předchozím dílem, kde dva ctihodní únosci sebrali a zavřeli do sklepa finančního šmejda, aby z něj dostali prachy, o které je připravil, bral jsem to. Tohle ale ani náhodou. Teď už nezbývá, než aby ho někdo zavraždil...ten únos tam byl tak na sílu a byl natolik operetní, že je vidět, že Modrava už není, co bývala a tímhle se tahá jeno stopáž. Je to dost zákonité. Čím víc řad, tím slabší díly. A je to všude a vždycky. I ti slavní četníci nebo případy 1. oddělení jdou v pozdějších řadách dolů...o zahraničních superprodukcích ani nemluvě. ()

Nešťastný vrah (2022) (S04E07) 

Už opravdu slabší. Řada začala dobře, přechozí měla dobrá díl i jako poslední v řadě, ale tohle je už vaření z vody. Snad největší sranda nás čeká na závěr, Bavoráček se možná vrátí a stanici v Kašperkách převezme třeba Kamil...ve chvíli, kdy Modrava s Kamilem nezamířila do Klatov na okres už to ztrácí každým dílem víc, postavy se opakují a vedlejší story ani moc nebaví. Je prvda, že drzých podvodníčků a malých gaunerů je spousta, ale ten místní, co okradl důchodkyni s tím, že má načerno zapojenou pračku byl už taky dost přes čáru. Hlavní detektivní linka celekm průměrná a pachatel tady tedy předvídatelný. A to píšu i přesto, že podobné výlevy různých tydýtů za tohle kritizuji... ()

Případ neznámé ženy (2022) (S04E08) 

Formát a pojetí se prostě vyčerpalo. Trapná byla závěrečná svatba (jak ze seriálu od Dietla), ale vlastní hlavní dějová linka ušla. Arogance a drzost té ženské z banky mi vyrážela dech, jenom by mě zajímalo, jestli se ty prachy do banky nějak vrátily. Na druhou stranu, když člověk vidí, jak ty banky k těm penězům přicházejí (odíráním všech kolem, klienty počínaje a státem konče), tak ho to zas až tak nevzrušuje. Story s loupeží na poště byla tak nějak standardní, bylo to něco a la filmové zpracování Fikarova románu Série CL (Na kolejích čeká vrah), vždycky jde jen o to, dokdy vydrží lupič na prachy nesáhnout. Nicméně k obojímu lze říct, že už to nějak nebylo ono. A tak je asi dobře, že seriál končí, poslední řada byla koukatelná, ale už to nemá ten šmrnc předchozích řad. ()

Související novinky

Zemřel herec Ladislav Mrkvička

Zemřel herec Ladislav Mrkvička

28.12.2020

Ve věku 81 let po dlouhé nemoci zemřel český herec Ladislav Mrkvička. Známou tvář českého filmu můžete znát například ze snímků Atentát či Dostih, popřípadě pak ze seriálů 30 případů majora Zemana,… (více)

Reklama

Reklama