Reklama

Reklama

13. komnata

(seriál)
  • angličtina The 13th Chamber
všechny plakáty
TV spot
Česko, (2006–2024), 264 h 31 min (Minutáž: 25–35 min)

Tvůrci:

Martin Komárek

Režie:

Yvonne Vavrová, Petr Slavík, Simona Oktábcová, Zuzana Burešová, Zdeněk Tyc, Václav Žmolík (více)

Scénář:

Jan Mudra, Milan Fridrich, Jindra Horská, Jana Ciglerová, Tereza Brdečková (více)

Hrají:

Zuzana Burešová, Jana Klusáková, Petr Šmolka, Miroslav Kalousek, Vladimír Mlynář, Jiří Blažek, Patricie Strouhalová, Jan Železný, Jeroným Klimeš, Ivo Pavlík, Robert Reichel, Přemysl Rabas (více)
(další profese)

Série(20) / Epizody(607)

Obsahy(1)

Pořad veřejnoprávní České televize vysílaný od 3. ledna 2006 se věnuje složitým životním obdobím známých českých osobností. (Wikipedia)

Recenze uživatele 5tipes k tomuto seriálu (24)

13. komnata Josefa Cardy (2018) (S15E13) 

První Olmerova komnata, na kterou se dalo koukat. Až ne tu ruční kameru, ufff. ()

13. komnata Václava Noida Bárty (2019) (S15E14) 

Komnata vycucaná z prstu, skrz šikanu, skrz tu. Občas pěkné záběry, místy trcochu kýčovité, a osobnost, která snad nikoho nemůže zajímat. Už to vypadá skoro, jako reportáž z Prásku. ČT hodně klesla. Proč točili toho kamaráda před žaluziemi? A proč tam byl ten nesmyslný záběr skrz žaluzie ven? A co ten protipohled na Vrbovou - jak mohla ČT tak nekvalitní a špatně zasvícený záběr vůbec pustit do vysílání. Tito staří tvůrci by se opravdu měli podívat, jak vypadají TV dokumenty v zahraničí. Za záběry v přírodě a pár upřímných vět dávám jednu hvězu. Nechápu, jak je možné, že z vedení ČT do komnaty nikdo nezasáhne. Rapl a Most není vše. Chtělo by to nějakou inovaci, nebo úplné zrušení pořadu. ()

13. komnata Karla Zimy (2019) (S15E17) 

Karel Zima je fajn herec a velký člověk, ovšem tento dokument byl teda dost pěkný amatérismus. Předně zvuk (Chytrová nebyla vůbec slyšet a vlastně to bylo i dobře, jenže působilo to jako chyba) byl velmi špatně nasnímaný, ruchy rušily až moc. Kamera a vůbec záběrování nemělo žádnou inteligenci - v kompozicích bylo strašně moc rušivých předmětů, nevhodné používání objektivů a střih opravdu absolutně náhodný. Opět další podprůměrný Olmer, který by už měl opravdu skončit, nebo dělat pro amatérskou televizi. Hudební režie strašná a Chytrová úplně mimo. Filmové ukázky nevhodně vybrané a výpovědi respondentů jak z bulvárního časopisu. Proč ten kameraman snímal u Zimy všechen ten bordel v bytě - vždyť mu to strašne ublíží. ()

13. komnata Petra Baťka (2019) (S15E18) 

Tohoto herce jsem v podstatě neznal. Věděl jsem, že je talentovaný, ale netušil jsem, že mě bude bavit i jako vypraveč svých příběhů a interpret svých rolí. O zvlášť drastickou komnatu tady vlastně ani nešlo. Především jsme mohli vidět špičkový dokument se všemi parametry, který se velmi vymyká "třináctkovému" standardu důchodců viz Olmer apod. ()

13. komnata Ilony Svobodové (2019) (S16E03) 

Skvěle vybrané osobnosti, Ilona, Filip a především čest Petru Skoumalovi. Na ČT lepší dokumentaristický průměr. ()

13. komnata Kateřiny Kněžíkové (2019) (S16E05) 

Kateřina K. patří bezesporu mezi největší osobnosti české hudby 21. století. Je krásná, talentovaná, inteligentní. O to horší je, když ji vidíme v portrétu, který už ze zásadního dokumentaristického hlediska nenaplňuje ani penzum studentského filmu. Začíná to už od nastavení kamery, přes kompozice, volbu prostředí vůči kostýmům apod. Šimůnkovy komnaty bývaly průměrné, i nadprůměrné. Tato poslední už je na hranici vysílatelnosti. Podexponované záběry, historický XD cam, nevhodné nastavení kamery, podhledy při rozhovoru před Stavovským divadlem, kamera z ruky jako od opilce bez špetky kompozice, neatraktivní snímání operního představení, přiliš mnoho lékařů, kteří z podhledu opravdu nevypadají dobře. Tento dokument nevystihuje kvality K. Kněžíkové ani ve scénáři. Pokud má osobnost květované šaty, nemůžeme ji snímat v květovaném křesle, s květy na stole a před členitou a všebarevnou knihovnou - zvlášťě, když se jedná o stěžejní rozhovor. Dialog v chůzi by dnes bez steadicamu apod. už mladý profesionální tvůrce netočil. V operním domě bych využil raději dvě kamery a nejen před vranovským zámkem bychom měli protipohledy a úhly volit alespoň se špetkou vkusu. ČT by si měla začít kvality portrétů hlídat - především po řemeslné stránce, protože obsahově tam vždycky nějaké kecy natlučete. Takhle odfláknutou komnatu jsem viděl naposledy s Maděričem. Je mi líto především Kateřiny a Adama. ()

13. komnata Ondřeje Kepky (2019) (S16E06) 

Slušné. Velmi slušné. Tentokrát i psycholog (odborník) vkusně vybraný, resp. použitý... Lepší po obrazové stránce, protože téma kamarádů ani protekce mě tak nezasáhlo. ()

13. komnata Karlose Vémoly (2019) (S16E09) odpad!

Málokterá komnata se povede a tohle byla zřejmě zoufalost, protože nebylo co jiného vysílat. Jinak si to nedokážu vysvětlit. ()

13. komnata Vavřince Hradilka (2020) (S16E16) 

Nechápu, jak může ČT zveřejňovat tak hnusné fotografie. Vídám to u komnat pravidelně, i na webu ČT a na sociálních sítích. Je pravda, že tyto pořady nemají krom pár tvůrců moc žádnou estetickou úroveň, ale i fotky z mobilu můžou být hezčí a kvalitnější, než ty, co tu vidím pravidelně pod jménem Gabriela Fryčová. Jinak tento díl patří, mezi ty lepší. Stejně tak mám ale pocit, že 13. komnatám už odzvonilo. ()

13. komnata Pavla Fischera (2020) (S16E18) 

V letošním roce skutečně zatím nejatraktivnější komnata. Inteligentní obsah i zpracování s citem, kdy se moc netlačí na pilu a přesto je to jímavé, vtahující. ()

13. komnata Jaroslava Svěceného (2021) (S17E01) 

Komnata, která v půlce stopáže vyšumí, jako tableta. Svěcený je sympaťák a jako popularizátor klasické hudby má své zásluhy. Přeji mu mnoho zdraví a věřím, že je z nejhoršího venku. Tohle období nás od workoholismu snad uchrání. Jeho komnata mohla být ovšem obsahově pestřejší. ()

13. komnata Víta Pohanky (2021) (S17E02) 

Trochu zvláštní komnata natočená dost syrovým reportážním způsobem, málo dokumentární, zcela publicistické. Příběh samozřejmě dramatický a děsivý, ale jeho zpracování jen zcela konstatující. Takoví "reportéři"... ()

13. komnata Michaely Kuklové (2021) (S17E03) odpad!

Nejhlubší suterén 13. komnaty. Kýč a brak televizní dokumentaristiky a exhibice agresivně nalíčené a potetované staré paní Červinkové, která místo dokueseje o životě s rakovinou napsala komnatu velmi prvoplánově, kde propírala jen nádor a především vztah Michaely s partnerem. O jejím uměleckém životě a jeho smyslu jsme se dozvěděli pramálo. Velmi primimtiví byl i výběr hudební ilustrace a slowotion pomalu v každém desátém záběru. Režisérsky zcela nedůstojné, až směšné. Scenáristicky na úrovni Blanky Kubíkové a pořadu Moje místa, šmrncnuté Topstarem. Zde je vidět jasně, že 13. komnata už je ve své poslední sezóně. Pokud by si chtěla zachovat úroveň, musí vyměnit generaci režisérů, redaktorek i respodentů. S partnerkou jsme se spíš u pořadu smáli, než, abychom soucítili s příběhem a jeho osobností, která je sice krásná, ale už to, že hraje u Hasičů s amatérským hercem Šmoldasem vypovídá o jejím uměleckém krachu. ()

13. komnata Lubomíra Brabce (2021) (S17E07) 

Trochu uměle vytvořená komnata, kauzální záležitost s rukama je jistě důležitá epizoda v životě mistra Brabce, nicméně si nemyslím, že je to téma pro 13. komnatu. Alespoň se ale Brabec dožil svého dokumentárního portrétu. Škoda, že obrazově, tedy hlavně kameramansky a světelně a režijně je to taková (odpusťe mi to slovo) "prasečina". ()

13. komnata Radima Uzla (2021) (S17E08) 

Zuzana Burešová je sympatická žena a vyrovnává v tomto dokumentu občasné nesympatie osobnosti pana sexuologa. Rozhodně se formou i kamerou jedná o jeden z lepších dílů, ale nemyslím si, že zrovna kovid do 13 komnaty patří. To bychom skutečně mohli natočit celou sérii komnat jen o celebritách, které se léčily s kovidem. Nechci samozřejmě zlehčovat zdraví stav pana Uzla, ve svých 80 letech vypadá obdivuhodně, ale obsahově se zde myslím velmi tlačilo na pilu a ty zpravodajské komentáře byly fakt dost křečovité. Dokumentu chybí hodně půvab, poezie, lehkost. Je to dost utažené do senzací, jakoby se snad jednalo o pořad z cyklu Gejzír. Komnaty v posledních měsících postrádají osobitost a jdou trochu proti dokumentaristickému řemeslu do suterénu prašivé publicistiky. ()

13. komnata Miroslava Šimůnka (2021) (S17E09) 

Velmi suverénní dokument na mnohem vyšší úrovni, než bývá ve třináctkách zvykem. Překvapilo mě, jak může být Šimůnek jiný, než, jak ho jinde prezentují v komerčních televizích a bulvárech. Myslím, že i herecky a charakterově má nakonec co nabídnout. ()

Reklama

Reklama