Reklama

Reklama

Pán času

(seriál)
  • Velká Británie Doctor Who
Trailer 1
Velká Británie, (2005–2024), 155 h 57 min (Minutáž: 42–88 min)

Režie:

Graeme Harper, James Strong, James Hawes, Joe Ahearne, Charlie Palmer (více)

Předloha:

Charles Dickens (kniha)

Hrají:

Peter Capaldi, Matt Smith, David Tennant, Jodie Whittaker, Ncuti Gatwa, Christopher Eccleston, Billie Piper, Karen Gillan, Arthur Darvill, Catherine Tate (více)
(další profese)

Série(14) / Epizody(187)

Obsahy(1)

Kultovní seriál Velké Británie z 60. let je zpět a s ním i Doktor v nových regeneracích. Opět se prostřednictvím své časoprostorové Tardis (s podobou policejní budky) i společníků vydává Doktor na úžasná dobrodružství napříč prostorem a časem celého vesmíru a snaží se vyřešit nejednu zapeklitou záhadu, jež mnohdy způsobí nemalé problémy. Zas a znova se setkává s mimozemšťany různorodých civilizací, kteří ne vždy jsou vůči němu přátelští. Ať už jsou to Dálekové (jeho odvěcí nepřátelé), Sontarani, či jiní.
Má tak co dělat, aby sám vyvázl z malérů a zvládl situaci, aniž by přitom kdokoliv přišel o život – což se bohužel ne vždy podaří. (P. J. D.)

(více)

Videa (35)

Trailer 1

Recenze (532)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Complete and utter wonderful nonsense! Pro děcka (v nás). Aneb britštější než Bond. James Bond. Doktor se svou kouzelnou hůlkou, ehm, sonickým šroubovákem je fenomén již pěkných pár desetiletek. A díky této moderní „globální“ resuscitaci jím ještě pěkných pár let zůstane. A to i navzdory tomu, že „rozháranější“ seriál těžko najít. Je to povídkové a tak co epizoda to jiná kvalita, jiný žánr i styl. Má to různé hlavní představitele a každý je dostatečně svůj, aby dokázal ovlivnit divákův pocit z té které sezóny. BBC k tomu měnila v průběhu let svůj vztah a tak co začalo jako laciný papundeklový nástřel „zkusíme a uvidíme“ se v průběhu sezón mění v rodinné zlato a mazánka, na kterém se nešetří. A v neposlední řadě se střídají osobnosti určující směr i mytologickou linii seriálu a každá z nich ho směřuje někam trochu (hodně) jinam. Vezměte v potaz vše výše uvedené a je vám asi jasné, že Doktorova rovnice líbí/nelíbí je plna tolika proměnných (jedinou konstantou v ní je geniální Murray Gold, který předvádí jednu z vůbec nejkomplexnějších práci, které kdy skladatel na seriálu odvedl), že nikde není psáno, že vám sedne vše. Že Daviesovo space/soap-operově londýnské deus ex machina období dávající přednost emocím před logikou budete mít stejně rádi jako to Moffatovo naračně složité ambiciózní temně pohádkové hrající spíše na komornější struny. Že pro hejskovitého rozlítaného Matta budete mít stejnou slabost jako pro excentrickou teatrální fňuknu Tennanta. Že komorní horror ve viktoriánském Londýně v jedné epizodě vás nadchne stejně jako komediální zastavování apokalypsy v 51. století v následující části… No, představu máte. Řešením je stát se fanouškem tělem i duší a hltat vše či to prostě brát díl za dílem a vyzobat si z toho, to co vám sedne (nej)více. A to se klidně vsaďte, že toho budou kvanta. Tedy pokud ve vás zůstal aspoň ždibec dětské dušičky. | S1: 3/5 | S2: 4/5 | S3: 4/5 | S4: 5/5 | S5: 5/5 | S6: 4/5 | S7: 4/5 | S8: 4/5 | S9: 4/5 | S10: /5 | ()

Zeebonk 

všechny recenze uživatele

Můj skromný, pětihvězdičkový cejch je směřován pouze k páté, šesté a sedmé sérii, neboť ty předchozí čtyři pro mě byly nebetyčné utrpení. První jsem ještě s úporným sebezapřením ustál, ale druhá na mně přistála celou vahou nekonečna a sonickým šroubovákem se mi pokusila vyvrtat zub moudrosti. Tou dobou jsem zbylé díly šoupl do osamělé složky s názvem "Doctor Who", na kterou se příštích dvanáct měsíců snášel prach, až jsem konečně, po moudré radě svého nerdovského souputníka, škubl otěžemi páté řady a u té slavnostně vytrval až do epického závěru. Ale hezky popořadě. Do první řady jsem šel s očekáváním třeskutě úsměvné, geekovské scifárny, ale dostala se mi nadsázky prostá, zaseknutá gramofonová deska. Nástup Matta Smithe ono neustálé zachraňování světa s plnými baťůžky srdceryvného bědování nad chcípáním vzácných druhů převrhl na strhující, nahláškovanou genialitu, která všechny nešvary svých předskokanů obrátila na nezpochybnitelná pozitiva. Mattův Doktor je nehorázně naspeedovaný sympaťák, jenž neztrácí tvář v žádných polohách a jeho multidruhový doprovod mu zdatně vrací každou přihrávku. A hlavně epizody jsou kvalitativně na stejné výši, přetékají časovými paradoxy a vším ostatním, co dělá scifi skvostným žánrem a další sérii si rozhodně nenechám ujít. ()

Reklama

Anchi 

všechny recenze uživatele

Největší seriálová závislost a zamilovanost. Převážně díky tomu, že jsem zabouchlá jak puberťák do Tennanta... Ale na první místo kladu hlavně brilantní nápad s pro mě výborně vymyšleným time travelingem, zajímavý scénáře a hlavně obdiv nad délkou vysílání (a že to ani po padesáti letech není nuda, právě naopak...). ()

Dharter 

všechny recenze uživatele

Pět sérií, které jsou pokračováním původního seriálu; rozhodně jasná kultovní záležitost! Ovšem první čtyři série neměly to správné tempo, dokud nepřišly vynikající pátá, šestá a sedmá série s Karen Gillan. Ta je tou nejlepší doktorovou společnicí, a celkově je to velmi sexy slečna! _ _ _ Dále bych chtěl vypsat dodatek, že daleci jsou snad těmi nejlepšími záporáky filmové historie (nepočítáme-li tedy MiBa z Lost). ✔ ()

novoten 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1. série - 75% - Seriál, kterého jsem se dlouho bál, po zhlédnutých útržcích nechápal všeobecné nadšení a několikrát se zařekl, že tohle zkrátka není a nebude pro mě. A nakonec je. Pilot mě zaskočil, další epizody držely ve střídavé nejistotě - a pak přišli Dalekové, Jack Harkness, pravidelné střídání uvolněné atmosféry s návalem emocí a ve finálovém dvojdíle už jsem držel Doctorovi s Rose palce tak moc, jak jen to šlo. S vědomím obřího potenciálu tak můžu do Tardis nastoupit se širokým úsměvem. 2. série - 90% - A je jasno. Ve chvíli, kdy začal David Tennant s rozčepýřenou kšticí hláškovat, pochopil jsem definitivně, proč je jedna nenápadná policejní budka zbožňovaným kultem. Tenhle tmavooký sympaťák dokáže i slabší chvilky povýšit na příjemné a výborné díly na elektrizující zážitky. Navíc Doktorovo nevyřčené pouto k Rose získává reálné kontury snad každým gestem a setkání se Sarah Jane nebo návštěva aristokratické Francie mě do sedadla přikovaly silou celého časoprostoru. No tak Allons-y! 3. série - 100% - Aneb jak jsem zjistil, že už nikdy nechci opustit Tardis. Ani Tennanta. S velkou fanouškovskou základnou totiž přichází i vyšší kadence nápadů a Russell T. Davies s týmem dovedli seriál na vrchol. A ať už jsou protivníkem Dalekové, Andělé nebo známá osoba z dávné minulosti, já jsem ten první, kdo jim vyrazí v ústrety, samozřejmě rozjařenému Doctorovi v patách. Z úsměvného dobrodružství je tak po třech sériích téměř živoucí klasika. 4. série + speciály - 100% - Molto bene. V duchu všech velkých příběhů se začíná zlehka, pokračuje zkoumáním vlastních možností a končí ve velkém. Původní tvůrčí i herecký tým odchází opravdu na vrcholu a mávat všem zúčastněným, kteří se přišli rozloučit, není zrovna jednoduché. Tennant dostává ve smutnějších momentech možnost ukázat naplno svůj dramatický supertalent a když mu tentokrát asistuje upovídaná Donna a podporuje vzájemnou dokonale přátelskou chemii, fungují veškeré emoce naplno. S modrou budkou se naštěstí nevidíme naposledy, ale pocit konce jedné éry je v tomto případě hodně tíživý. 5. série - 90% - Steven Moffat usedá ke kormidlu a do světa Pána času přináší plno změn. Vždyť Doktorem je najednou marnivý dětina, na kterého se po moudrém a melodramatickém Desátém zprvu zvyká docela těžko. Jenže v dlouhodobém příběhu, jehož cípy vyčuhují i v samostatných epizodách, přichází i pohádková Amelia Pond a vrací se River Song nebo parta stvoření, v jejichž přítomnosti neradno mrkat. Nový hlavní scénárista zkrátka vytahuje všechny své staré zbraně a když jsem se nechal v novém prostředí usadit, byla to nakonec jízda, na kterou se nezapomíná. Tajuplná, dobrodružná, třeskutě vtipná i dojemná. 6. série - 100% - Nejkomplikovanější příběh, který kdy jeden Pán času prožil. Od kovbojského klobouku k jezeru Silencio, se zastávkami u Ticha nebo v kanceláři Adolfa Hitlera. Moffat si zkrátka usmyslel, že protáhne Matta Smithe všemi hereckými polohami v jednom velkém a řádně nepřehledném dobrodružství. A to se mu mohlo po cestě kdykoli rozsypat a skončit na nejhorším místě, kde si Tardis dokážete představit. Místo toho je tu nejlepší série se stále úžasnější River, nespočet příjemně mrazivých momentů a ten nejroztomilejší párek Pondových. Nepopsatelně strhující a co se týče epičnosti i nepřekonatelná sezóna. 7. série - 90% - Když jsem slyšel sliby epizodických dobrodružství, nevěřil jsem - a dobře jsem udělal. Scénáře sice do určité chvíle plní hlavně dobrodružné sny svých autorů, ale po vánočním speciálu jsme zase tam, kde se Steven z pozice showrunnera cítí nejlépe, tedy v příběhové nitce vetkané do většího celku. Uznávám ale, že tentokrát trochu zakopává. Doctor sice pořád pádí vstříc uchvacujícím světům, ale občas jsem se přistihl, že podle dějové premisy jsem danou epizodu čekal ještě o něco lepší a to ať už jsme u dinosaurů, na divokém západě nebo v šarlatovém horroru. Proč tedy šplhám v hodnocení znovu takhle vysoko? Protože mi nově příchozí dáma ukradla srdce a podzimní finále mi ho naopak zlomilo - a protože ve chvíli, kdy zazní Goldovy fanfáry a odehrává se mi před očima nějaký epický moment, povýšený hulákajícím Smithem, zkrátka nemám obrany. Proto pořád zůstávám oddaným fanouškem a jen volám "Run, you clever boy!" 8. série - 90% - Jak v narozeninovém, tak ve vánočním speciálu přibylo zvratů a hlavně změn veškerých pravidel tolik, že by to jindy vystačilo minimálně na dvě sezóny. Já ale obě epizody hltal hned při několika projekcích a o to těžší úkol stál před celým týmem v čele s nově příchozím Capaldim. A nutno říct, že klopýtající úvod v podobě Deep Breath mu úlohu zrovna neulehčil. Stejně jako minulý, tak i osmý rok překvapuje tím, že epizody, které na papíře vypadají nejlépe, nakonec fungují jen napůl (prostřední dvojice The Caretaker a Kill the Moon) a naopak ze zdánlivě bezvýznamných výplňovek se stávají události, o kterých nadšeně vyprávím ještě celé týdny (Flatline a překvapivě i pro většinu diváků problematická In the Forest of the Night). Moje váhání nad tím, jestli Dvanáctkově úvodní anabázi více sluší přívlastek "nadprůměrný" nebo přece jen "úžasný" tak ke druhé možnosti definitivně překlápí dech beroucí finále. V něm Moffat zavírá ústa všem nevěřícím, nepokouší se brzdit živelnou Missy a pomocí Clařiných nafukovacích očí znovu dokazuje, že tenhle seriál vážně není (jen) o bláznovi v budce. 9. série - 100% - Who's been stealing my nightmares? Byl to Steven Moffat, Doctore, a kradl tak důkladně, že výsledkem je nejlepší série za pořádně dlouhou dobu. Peter Capaldi dokáže rozdávat úsměvy i husí kůži a jeho čím dál výrazněji polidštěná regenerace mě fascinuje záběr od záběru víc. Když je navíc způsob vyprávění stylem dvojdílů dokonale funkční, ať už jde o velkolepé dalecké dobrodružství, nečekaně politicky průraznou debatu se Zygony nebo zamyšlení nad nekonečností časoprostoru po boku tajemné Ashildr, je zážitek takřka dokonalý. A když rozpoutá hlavní hrdina v brilantně gradovaném násobném finále opravdovou bouři, je dokonalý už úplně. Tenhle seriál má sílu v srdci pořád nezdolnou. Možná právě proto, že má ta srdce dvě. 10. série - 90% - Moffat se loučí a chce se loučit ve velkém. Znovu si bere pod svá křídla všechny ikonické zlosyny a stavuje se za Daleky, Kyberlidmi nebo za Missy a uzavírá spoustu kruhů. Nechce za sebou totiž nechat otevřeného vůbec nic a možná právě proto nestíhá kolem hned dvou letošních společníků naplno rozehrát delší linku a spíš je nechává být milými přihrávači. U Bill to funguje po vypravěčské a příběhové lince hlavně v úvodu a v závěru, Nardole se z trochu nečitelného tvora stal spolehlivým odlehčením každé situace. A Doctor sám je v Capaldiho lehce vyčerpaném, ale o to odhodlanějším podání dokonalým vzorem a nemít Davida Tennanta v nejužší herecké špičce, byl by to právě Peter, kdo by byl bez zaváhání mým nejoblíbenějším cestovatelem. Na vlastním diváckém zážitku pozoruji, že už jen těžko dokážu být kritický k jednotlivostem i celku a ať se řeší trezor, Mniši nebo závěrečné velkolepé dobrodružství na obří lodi, nevidím chyby a jen žasnu nad tím, kam se ještě Tardis může vydat. A pořád mi nějak nedochází, že se v jedenácté sezóně dočkáme velké změny. Legendární I don't want to go už dlouho nebylo takhle aktuální a jeho milé použití ve finále mě jen těžko připravuje na to, co musí přijít. 11. série - 80% - Kdysi se povídalo, že s příchodem Moffata za kameru a Smithe před ni seriál prochází jistým restartem, ale nikdy jsem podobné teorie nepochopil. Chápu je až teď, když se o pár let později objevily znovu s novou regenerací Doctora i hlavního scénáristy. První případ je překvapivě tou nejmenší změnou. Jodie Whittaker je kouzelná, odvážná, praštěná, geniální a dost často "tennantovská", takže jsem při každém jejím monologu nebo typické doctorovské frajeřince blažený. Nečekanou změnou je ale koncept, kdy je hlavní postava (i netradičně vysokým počtem společníků) víc než kdy dřív součástí kolektivu než extravagantním sólistou. Kouzlení sonickým šroubovákem v hodině dvanácté a spousta nesrozumitelných technicko-mimozemských drmolení s tím spjatá samozřejmě nechybí, obojího je ale nejméně v celé historii moderní éry. Chris Chibnall jako nový showrunner totiž zkouší stejnou měrou bavit jako vzdělávat a vychovávat. Mně podobný přístup nevadí, naopak, zkoušet po Moffatovi překonat velkolepé zkázy, plány a konflikty natažené klidně přes celou regeneraci, by bylo zhola nemožné. Pro moderní zmlsané a věčně negativně nastartované publikum se ale jedná o rudý hadr. Na to, že seriál odjakživa hlásí mírová poselství a zakládá si na tom, že je jedno, jak kdo vypadá a kam v životě míří, už se v tu chvíli zapomíná, protože v tomto případě se důležité myšlenky říkají na přímo a scénáristé je většinou nezaobalují do výpravných kulis. Zatímco nejen zdejší hodnocení tak v jedenácté sezóně zarážejícím (a co si budeme povídat, zaujatým) způsobem pokulhává, mně právě lidumilná Rosa, sociálně kritická Kerblam! nebo příjemně feministická The Witchfinders krásně zapadá do toho, co od dobrodružství v prostoru a času očekávám. Přes všechnu moji chválu se ale paradoxně jedná o nejslabší sezónu od Ecclestonových eskapád. Jakkoli mě baví všichni společníci (hlavně Graham), Jodie na samém startu potvrzuje, že je správnou volbou a povedl se i výběr nového skladatele, nejednou mě zamrzelo, že se až na výjimky a pár nenápadných zmínek nejedná o souvislý příběh. Rodinná linka se sice nenápadně vine více epizodami, ale jinak se skáče čistě epizodicky, ať už do minulosti, do budoucnosti nebo zpět do ozvláštněné současnosti. Žádný díl není špatný (jediný, který mě vyzněním minul, byl Demons in the Punjab), ale nejednou je dobrá myšlenka dotažena do ucházejícího nebo příjemného konce a jen málokdy do vyloženě prvotřídního. Nevadí to, bavím se spolehlivě a roční (!) pauza mě tuze mrzí, ale zároveň moc dobře vím, že to jde ještě o třídu lépe. 12. série - 90% - Návrat do časového víru naprosté divácké spolehlivosti. Přešlap je tentokrát jen v dobře mířeném ekologickém poselství, kdy v epizodách Orphan 55 a Praxeus chybí u moralizujících monologů na téma zničené planety už jen blikající žárovička při výchovných sděleních. Jenže všechno ostatní si nejen v porovnání s minulou sezónou dokonale sedlo. Dlouhodobá linka s ikonickým záporákem, nervy drásající gradace jednotlivých zvratů, divácky oblíbené tajemno či duchařiny, spousta vesmírné akce a nakonec i pořádně velkolepé finále s davovými scénami nebo přílety obřích lodí, tak jak to známe ze starých časů. Vzhledem k neúnavné Jodie, která dokáže rozjívené a o to více pak i utišené momenty vytěžit na maximum a Grahamovi, mile usazenému do dědkovsky nechápavé role, si troufnu i nenápadně nadhodnotit. Radost z toho, že můj milovaný seriál pořád nekončí a vrátil se na vrchol, je totiž obrovská. () (méně) (více)

Galerie (4 841)

Zajímavosti (205)

  • Představitel Dvanáctého Doktora Peter Capaldi se již v seriálu jednou objevil. Konkrétně v epizodě Ohně Pompejí jako otec rodiny, ke které Doktor docestuje. Tento fakt podporuje teorii, že na sebe Doktor při regeneraci bere podobu někoho, koho už potkal. Také se jedná o stejnou epizodu, ve které se objevila i Karen Gillan v roli věštkyně Miry ještě předtím, než byla obsazena do role Doktorovy společnice Amy Pond. Capaldi se objevil i v seriálovém spin-offu Torchwood (od r. 2006) v roli Johna Frobishera. (sluppka)
  • David Tennant (Desátý Doktor) je dle populárního YouTube kanálu WatchMojo.com nejoblíbenějším a zároveň nejlepším Doktorem z tohoto seriálu, navazujícího na původní seriál Doctor Who (od r. 1963). (P. J. D.)
  • Dalekové jsou již od svého výskytu v původním seriálu Doctor Who (od r. 1963) terčem humoru kvůli své pomalosti, "pepřenkovému" vzhledu a typické hlášce "Exterminate!" ("Vyhladit!"). (P. J. D.)

Související novinky

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

12.01.2024

Je tomu už téměř osm let, co do kin dorazil zatím poslední filmový Star Trek s podtitulem Do neznáma. A zatímco o přímém pokračování série v hlavních rolích s Chrisem Pinem, Zacharym Quintem a Zoe… (více)

Temný případ nabírá posily

Temný případ nabírá posily

24.09.2022

Jedna z hlavních tváří seriálu Deadwood John Hawkes, bývalá hvězda seriálu Doctor Who Christopher Eccleston a nesnesitelná teta z Harryho Pottera herečka Fiona Shaw se nově připojují k obsazení… (více)

Zemřel herec David Warner

Zemřel herec David Warner

25.07.2022

Nekorunovaný král filmových „záporáků“ a britský džentlmen s neuvěřitelně plodnou kariérou, která čítá na dvě sta třicet filmových a televizních rolí - těmito slovy by se dal představit David Warner,… (více)

Doctor Who má novou tvář

Doctor Who má novou tvář

09.05.2022

Stanice BBC oznámila novou hlavní tvář slavného a desítky let běžícího seriálu Doctor Who. Titulní roli již čtrnáctého Pána času tak počínaje další sérií ztvární 29letý rwandsko-skotský herec Ncuti… (více)

Reklama

Reklama