Tvůrci:
Abby MannHrají:
Telly Savalas, Dan Frazer, Kevin Dobson, George Savalas, Sylvester Stallone, Roger E. Mosley, Lee Wallace, Michael Mann, Ken Foree, Robert Alda, Louise Sorel (více)Série(5) / Epizody(118)
Obsahy(2)
Holá hlava, lízátko a neúnavný smysl pro spravedlnost... Divácká obliba kriminálních seriálů je jednou z mála jistot, na něž se můžeme spolehnout. Lidé měli vždycky rádi záhady a obdivovali ty, kteří je dokázali rozlousknout. Stejně jako v literatuře, i v televizní tvorbě hraje tento žánr nezastupitelnou roli. Pamětníci si jistě vzpomenou, že první zahraniční seriály, jež se v šedesátých letech objevily na tehdy ještě černobílých obrazovkách, byly právě detektivky a shodou okolností pocházely obě z Francie – Abonent na lince U a Inspektor Leclerc. Ve Spojených státech má kriminální (či policejní) žánr dlouhou tradici a za sebou neméně dlouhý vývoj. V sedmdesátých letech se v něm objevily do té doby příliš nevídané realistické tóny a průkopníkem v tomto ohledu byl právě Kojak. Jeho kvality byly natolik zřejmé, že se holohlavý detektiv v podání Tellyho Savalase dostal dokonce k československým divákům ještě před revolucí, i když teprve na přelomu osmdesátých let a v přísně výběrovém klíči. Nejdřív byla odvysílána dvojepizoda Vraždy v Čínské čtvrti (tehdy nazvaná Výkupné) po níž následovalo v průběhu tří let pouhých sedm epizod). Tehdy také vznikla poněkud počeštěná forma výslovnosti jeho jména (Kožak místo správného Koudžek). Poručík Theo Kojak z 13. okrsku na jižním Manhattanu byl špičkovým detektivem oddělení vražd. A také nepřehlédnutelným exemplářem – holá hlava, byť většinou skrytá pod kloboukem, lízátko v koutku úst, cynický smysl pro humor (who loves ya, baby?) a buldočí urputnost při prosazování práva, ne vždy respektující platné policejní předpisy a přání nadřízených.
Seriál vznikal zčásti v reálných exteriérech a jeho příběhy byly zakotveny v reálném světě. Jeho tvůrce Abby Mann (1927–2008) proslul především jako scenárista Kramerova dramatu Norimberský proces, za něž dostal Oscara, a jeho snaha o realistické vidění a psychologickou kresbu hlavních postav prostupuje celým seriálem, který se nakonec vysílal pět sezon (1973–78). Představitel titulní role, herec řeckého původu Telly Savalas (1922–1994) se díky němu stal hvězdou a za svůj výkon mj. dostal Cenu Emmy a dva Zlaté glóby. Pod pěti epizodami je také podepsán jako režisér. Jeho mladého parťáka Bobbyho Crockera ztělesnil Kevin Dobson a šéfa detektivů kapitána McNeila hrál Dan Frazer. V úloze jednoho z Kojakových kolegů Stavrose účinkoval Savalasův mladší bratr George, který byl v závěrečných titulcích prvních dvou řad uváděn pod jménem Demosthenes. Mezi herci, vystupujícími pohostinsky v jedné či více epizodách nalezneme jména slavná (Lola Albrightová, Martin Balsam, Paul Anka, Leslie Nielsen, Ruth Gordonová, Eli Wallach) či na svou slávu teprve čekající (Harvey Keitel, Hector Elizondo, James Woods, F. Murray Abraham, Sylvester Stallone, Edward James Olmos). A to samozřejmě není konečný výčet. Telly Savalas se s časovým odstupem ke své nejznámější postavě vrátil v několika televizních filmech a v roce 2005 byl učiněn pokus o jeho oživení. Nový seriál Kojak, v němž hlavní roli vytvořil Ving Rhames, však byl už po devíti epizodách zrušen.
(Česká televize)
Recenze (116)
Telly Savalas jako policejní poručík Theo Kojak , který osobitým způsobem potírá zločin špinavých ulic v jižním Manhattanu. Jejich atmosféru, nám v roli "hlavního padoucha" první epizody, připomene i sám Harvey Keitel ... ()
Ikona své doby, která kvalitou nevyčníval, ale Telly Savalas v ní prodal kus své duše a každý sebehorší díl dokázal lehce vytáhnout z hlubin nudy. Mimochodem jeden z mála seriálů, které jsem nikdy neslyšel bez dabingu a ani si to nedokážu představit. PS: on tam hrál Sylvester "Sly" Stallone? :-) sakra ta moje paměť už není, co bývala. V dětství viděné snad kompletní. ()
Asi jsou dva zásadní typy kriminálního seriálu - ty první s překvapivým rozuzlením na konci, kdy se odhalí identita pachatele/vraha a pak ty druhé, kde jsou pachatelé známí hned zkraje a jde o formu a postup jejich dopadení. Ty prvé dnes hrají prim, neboť ty druhé už se vlastně ani moc netočí, dřív to ovšem byly oblíbené kousky žánru a patřili sem třeba kultovní Profesionálové, stejně jako inspektor Kojak se svým nepostradatelným lízátkem a atmosférou špíny a zločinu New Yorku 70. let... ()
Nuding. ()
Já vím, televizní klasika. Ale sledovat pravidelně, jak olysalý Savalas olizuje olezlé lízátko, to mě nebaví. Navíc mám radši tradiční detektivky než krimiseriály, kde je pachatel víceméně jasný od začátku a jde jen o to, jak ho dopadnout. 40% ()
Koudžak, Beng! Beng! říká ve filmu Falešná hra s Goldie Hawn postarší větnamský manželský pár, který se náhodou připlete do auta používaného výše zmíněnou divou k pronásledování zločince. A je to pravda, Kojak je výborný seriál staré drsné školy. Kdo by ho neznal? Holohlavý poručík s chraptivým hlasem Miroslava Moravce a neopomenutelným lízátkem v puse. ()
Tenhle plešatý sympaťák ukázal, že i z průměrné kriminálky jde udělat něco víc jen s pomocí holé hlavy a lízátka. Celý seriál táhne hlavní postava, tudíž záleží, jestli vám je představitel Kojaka sympatický. Když ano, máte vyhráno, když ne, nemá šanci. ()
Veterán policejního sboru Kojak a jeho tým (Saperstein, Stavros, Crocker) v akci. Pokud máte rádi drsný feeling kriminálek 70.let, tak při čištění Augiášova chléva zvaného newyorkské ulice na vás bude z obrazovky cákat po litrech. Co ušetřil Theo za kadeřníka, rozfofroval za cukrovinky na umělohmotné špejli.. ()
Nikdy jsem Kojaka neměl rád, vždy jsem se radši podíval na Colomba... Intro: http://www.youtube.com/watch?v=wbUz67C_kSI ()
T.Savalase mam rad, ale tenhle serial mi k srdci neprirostl. V dnesni dobe pusobi zastarale a prezite. ()
Stará policejní škola!!! Jest řečeno vše.. Nejoblíbenější díl Zrada s nešťatníkem, který "musí" vraždit.. ()
Kdyby Telly nenatočil už nic jiného, tak seriálový Kojak mu zajistil nehynoucí slávu. Mně na tomhle seroši baví nejen Kojak sám, ale i ta doba sedmdesátých let. Manhattan brázdí neskutečné káry vskutku mamutích rozměrů a všemožných tvarů, přičemž zádím dominují dlouhé pruhy rudých světel... Lidi sou oháklí dle té doby, široké límečky, kotlety.. prostě sedmdesátky. Občas si to jako jednohubku v telce dám. V souhrnu se jedná o solidní televizní průměr s chytlavou ústřední melodií. Tři klobouky. * * * ()
Obrovský podhodnocený seriál. Já prostě miluju ty americký bouráky, který jsou širší než delší, černochy s afrem na hlavě a Kojaka s limcem až po kapsu u košile :). New York 70. let je špinavej jak hajzly na nádraží a potřebuje očistit. Kým jiným než Telly Savalasem? 80 % ()
Starý podprůměrný krimiseriál, který mě nikdy moc nebral. Hlavní hrdina docela zaujmul, některé případy také, ale to je asi tak vše. Často se díly vlečou, takže nuda nemine. Hodnotím jen na 35% = ** ()
Klasická detektivka s Tellym Savalasem, který už bohužel není mez námi. ()
Telly Savalas dal seriálu pečať One Man Show. Jeho spoluhráči sú sparringpartnermi, ktorí zabraňujú aby všade chodil a všetko riešil sám, i keď sa im to často nedarí. Vynucuje si rešpekt a jeho egocentrizmus nezriedka zachádza za hranicu únosnosti. Cucá si svoje neodmysliteľné lízatko, chŕli trefné hlášky, vydáva ťažko splniteľné príkazy a kašle na subordináciu. Jeho idealizácia a všemocnosť mení úspešného policajta na moralizujúcu dobrú vílu. Napriek tomu som seriál rád sledoval v dobe, keď bežal na viedenskej televízii a ja som po rakúsky veľmi nevedel. Pri opakovanom sledovaní už nedostatky vystúpili z úzadia a potvrdilo sa pravidlo, že väčšina seriálov končí oveľa neskôr, ako by skončiť mala. ()
Ano, tenhle seriál má opravdu výbornou atmosféru New Yorku 70. let, ale jinak je to stále totéž dokola. ()
Legendární seriál. ()
Legendární seriál, který mě nikdy nebavil. ()
Jeden z lepších seriálů USA v sedmdesátých letech. ()
Reklama